دستور تهیه سه نوع غذای رژیمی با بلغور

همان‌طور که گفتیم بلغور جایگزین بسیار مناسبی برای برنج سفید به شما می‌رود و انرژی بالا و کالری پایین آن، این ماده غذایی را به یکی از بهترین و مقوی‌ترین غذاها برای ورزشکاران و کسانی که رژیم غذایی دارند، تبدیل کرده است.
دوشنبه، 11 اسفند 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
دستور تهیه سه نوع غذای رژیمی با بلغور
مفیدترین و خوشمزه‌ترین غذاهای گیاهی با استفاده از بلغور گندم تهیه می‌شود. پایین بودن کالری و چربی بلغور و در عین حال منبع غنی از پروتئین و فیبر بودن، این ماده را به جایگزینی بسیار مناسب برای برنج تبدیل کرده است. این گونه غذاها گزینه بسیار مناسبی برای کودکان، افراد مسن و ورزشکاران به شمار می‌روند، زیرا علاوه بر تامین مواد مورد نیاز بدن، بسیار نرم و لذیذ هستند. اگر دوست دارید با انواع غذا با بلغور گندم آشنا شوید با ما همراه باشید. 


سوپ بلغور


مواد لازم
قارچ ۵ عدد بزرگ
نمک به میزان لازم
زردچوبه به میزان لازم
بلغور گندم دو پیمانه
پیاز اعدد
مرغ یک چهارم سینه
سیب زمینی اعدد نگینی بزرگ

طرز تهیه
ابتدا بلغور رو بشورید و اجازه بدید کمی خیس بخوره یه قابلمه بزرگ انتخاب کنید بلغور رو توش بریزید و به ازای هر پیمانه بلغور چهار پیمانه اب اضافه کنید پیاز رو درسته به قابلمه اضافه می کنیم اگه از مرغ استفاده می کنید هم زمان با بلغور بریزید.

تمام ادویه ها رو هم به جز فلفل سیاه اضافه کنید بعد از چهل دقیقه که بلغور خوب پخت قارچ هارو ریز می کنیم کمی تفت می دیم تا نرم بشه و به همراه سیب زمینی داخل قابلمه می ریزیم و به مدت ۳۰۰ دقیقه بهش وقت می دیم تا خوب بپزه فقط حواستون باشه اگه اب غذا کم شد بهش اب چوشیده اضافه کنید در اخر می تونید فلفل سیاه رو اضافه کنید.

به هیچ وجه اب نجوشیده به غذا اضافه نکنید چون باعث دل درد و نفخ می شه.1

دستور تهیه سه نوع غذای رژیمی با بلغور


دمی بلغور وگان


مواد لازم
بلغور گندم، ۲ فنجان
پیاز داغ، به میزان لازم
سیب‌زمینی نگینی، ۱ عدد کوچک
هویج رنده شده، ۱ عدد متوسط
زرشک، به میزان دلخواه
رب گوجه فرنگی، ۲ قاشق غذاخوری

طرز پخت
ابتدا تابه‌ای را گرم کنید.

بلغور را در تابه بریزید و روی شعله ملایم ۵ تا ۷ دقیقه تفت دهید تا بوی گندم بلند شود. در این مرحله هیچ گونه آب یا روغنی به بلغورها اضافه نکنید. دقت کنید مدام هم بزنید چون بلغور زود سیاه می‌شود.

در قابلمه‌ای دیگر پیاز داغ، رب، هویج و سیب‌زمینی را با هم تفت دهید تا کمی از خامی در بیایند.

نمک، فلفل و زردچوبه را اضافه کنید.

روی مواد آب جوش بریزید . اجازه دهید تا دو دقیقه بجوشند.

بلغور‌ها را به مایع اضافه کنید. در این مرحله باید آب به اندازه یک بند انگشت تا روی بلغورها بیاید.

برخلاف دم کردن برنج، اینجا بدون اینکه منتظر شوید آب موادمان کشیده شود در آن را بگذارید. اگر از دم‌کنی استفاده کنید بهتر است.

حدود ۲۰ دقیقه بعد دمی بلغور شما آماده است.

حالا زرشک‌ها را کمی سرخ کنید و برای تزیین روی دمی بلغور بریزید.2

دستور تهیه سه نوع غذای رژیمی با بلغور


آش عدس بلغور

شاید برخی ها دوست نداشته باشند آش را به عنوان غذای اصلی میل کنند. چرا که فکر می کنند آش به تنهایی آن ها را سیر نخواهد کرد. اما آش عدس بلغور مخصوص سنندج در استان کردستان، بسیار مغذی بوده و یقینا می تواند به عنوان غذای اصلی در سفره های شما نقش آفرینی کند.

آش عدس بلغور یکی از غذاهای آبکی بسیار قدیمی و سنتی کردستان محسوب می شود که البته بسیاری از مردم آن را با عنوان آش سنندج می شناسند. چنانچه می دانید آش یکی از غذاهای اصیل کشور ما به حساب می آید. هرچند غذاهای آبکی در سایر کشورها و مناطق جهان نیز طبخ می شوند اما آن ها این نوع غذاها را اغلب با نام سوپ می شناسند. بنابراین می توان گف آش تا حد زیادی منحصرا برای ایران و ایرانی است! در هر نقطه و شهر و منطقه از ایران که سفر کنیم می توان چندین نوع آش بسیار خوشمزه را پیدا کرد و چشید که فقط مختص مردم آن منطقه می باشد.

در سنندج نیز یکی از معروف ترین آش هایی که پخته می شود، آش عدس بلغور است که طعم و عطر بسیار مطبوع و لذت بخشی دارد. این غذا چنانچه از نامش پیداست از دو مواد اولیه اصلی عدس و بلغور تهیه می گردد. البته طبیعتا افزودنی های دیگر نیز شامل دستور پخت آن می شود که در ادامه آن را به طور کامل توضیح خواهیم داد. از آنجایی که عدس به کار برده شده در این آش خود به تنهایی یک غذای کامل محسوب می شود، می توان به عنوان یک وعده غذایی سرو نمود.

البته برخی ها و اغلب آقایان معتقد هستند که آش و سوپ نمی تواند غذای اصلی باشد و صرفا بایستی آن را به عنوان پیش غذا میل کرد. در هر حالت شما آش عدس بلغور را چه به عنوان پیش غذا، چه عصرانه و یا غذای اصلی می توانید نوش جان کنید و از طعم دلپذیر آن لذت ببرید.

مواد لازم
عدس و بلغور: از هر کدام ۲۰۰ گرم
سیب زمینی: ۲ عدد
پیاز: ۲ عدد
نمک و فلفل و زردچوبه: به مقدار لازم
نعناع داغ: به مقدار لازم برای تزئین

طرز تهیه
آش عدس بلغور در مرحله اول به پخته شدن عدس و بلغور نیاز دارد. به این منظور ابتدا عدس را که از قبل شسته و تمیز کرده اید به همراه بلغور در یک قابلمه با مقدار زیادی آب بپزید. در یک ماهیتابه کوچک زردچوبه را با کمی روغن تفت می دهیم تا خامی آن گرفته شود. سپس پیاز داغ، نمک و فلفل را نیز به آن بیفزایید و قبل از اینکه ادویه ها بسوزد آن را داخل قابلمه آش حاوی عدس و بلغور اضافه کنید. سیب زمینی ها را به شکل نگینی خرد کرده و آن را نیز به داخل آَش بریزید.

در این مرحله شما بایستی منتظر باشید تا سیب زمینی ها و بقیه مواد به خوبی پخته شود. سیب زمینی باعث لعاب دار شدن آش خواهد شد. در نهایت آش را به ظرف سرو ریخته و آن را با سلیقه خودتان توسط نعناع داغ و پیاز داغ باقی مانده تزئین کنید. لازم به ذکر است پختن مواد اصلی مانند عدس و سیب زمینی کمی زمان بر خواهد بود بنابراین بایستی حداقل دو ساعت قبل از زمان سرو غذا برای تهیه آن اقدام کنید.

امیدوارم آش عدس بلغور درست کنید و از خوردنش لذت ببرید.

آش عدس بلغور یک غذای رژیمی اما کامل
آش عدس بلغور با اینکه یک غذای آبکی است اما شما را به طور کامل سیر می کند. لازم به ذکر است وجود عدس در این غذا باعث می شود تا بسیاری از ویتامین های مورد نیاز بدن شما مانند ویتامین B و سایر مواد معدنی لازم مانند آهن و فسفر تامین گردد. وجود بلغور در آش نیز به سیستم گوارش شما برای هضم غذا کمک کرده و حتی می تواند در کاهش وزن نیز موثر باشد.3


پی نوشت:
1.www.kiashpaze.ir
2.www.negarinfood.com
3.www.laziz123.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.