هویج و فواید آن برای سلامتی

هویج علاوه بر اینکه خوشمزه و دلچسب است برای سالاد و آبمیوه و سوپ نیز همیشه به کار می آید و برای سلامتی کلی بدن و پوست و چشم و دستگاه گوارش و دندان ها کاربرد دارد. بنابراین اگر از عطر خاص و طعم شیرین هویج خوشتان نمی آید این مقاله را با ما بخوانید تا شاید به خاطر مزایای سلامتی آن به خوردن هویچ علاقه مند شوید.
دوشنبه، 14 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
هویج و فواید آن برای سلامتی
هویج، یک ریشه گیاهی دارد که اغلب ادعا می شود برای سلامتی، یک غذای کامل است. هویج،ترد، خوشمزه و سرشار از مواد مغذی میباشد و منبع خوبی از بتاکاروتن، فیبر، ویتامین K، پتاسیم و آنتی اکسیدان است. این نارنجی رنگ ترد دارای مزایای فراوانی برای سلامتی است و غذای عالی برای کاهش وزن نیز محسوب می شود و با سطوح پایین کلسترول و بهبود سلامت چشم ارتباط دارند.

در ادامه خواهیم گفت که آنتی اکسیدان های کاروتن موجود درهویج، احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. هویج در بسیاری از رنگهای زرد، سفید، نارنجی، قرمز و بنفش وجود دارد.هویج قدیمی و شناخته شده که رنگ نارنجی نیز دارد، رنگش را از بتاکاروتن ( آنتی اکسیدانی که در بدن تبدیل به ویتامین A می شود)، می گیرد.


ارزش های غذایی هویج

محتوای آب موجود در هویج ، ممکن است که از حدود 86 تا 95 درصد متغیر باشد و در حدود 10 درصد کربوهیدرات دارد و هویج دارای چربی و پروتئین بسیار کمی است.یک عدد هویج متوسط خام( 61 گرمی) حاوی 25 کالری و فقط 4 گرم کربوهیدرات قابل هضم است.


ویتامین ها و مواد معدنی هویج


ویتامین A هویج
هویج غنی از بتاکاروتن است که در بدن به ویتامین A تبدیل می شود.ویتامین A باعث بهبود بینایی می شود و برای رشد و عملکرد ایمنی بدن بسیار مناسب است.

بیوتین هویج
یکی از ویتامین B، که قبلا ویتامین H شناخته می شده است، نقش مهمی در متابولیسم چربی ها و پروتئین دارد.

ویتامین K هویج
که به عنوان فیلوونون نیز شناخته شده است، برای انعقاد خون مهم است و سلامت استخوان ها را بهبود می بخشد.

پتاسیم هویج
یک ماده معدنی ضروری، برای کنترل فشارخون است.

ویتامین B6 هویج
بک گروه از ویتامین های مرتبط با تبدیل مواد غذایی به انرژی است.

کربوهیدرات ها
هویج عمدتا از آب و کربوهیدرات تشکیل شده است.کربوهیدرات ها حاوی نشاسته و قند ها هستند مانند ساکاروز و گلوکز.هویج ها همچنین منبع خوبی از فیبر ها هستند که برای یک عدد هویج متوسط (61 گرمی ) حدود 2 گرم میباشد.هویج معمولاً در شاخص پایین گلسیمی رتبه بندی می شود، شاخص آن از 16 تا 60 متغیر است که برای هویج خام کمی بالاتر از هویج پخته است. خوردن غذاهایی که گلسیمی کمی دارند، با مزایای سلامتی فراوانی همراه است و برای افراد دیابتی بسیار مفید میباشد.


سایر ترکیبات گیاهی هویج


بتاکاروتن هویج
هویج نارنجی، سرشار از بتاکاروتن است.

آلفا کاروتن
یک آنتی اکسیدان است که تا حدی به ویتامین A تبدیل شده است.

لوتئین
یکی از معمول ترین آنتی اکسیدان ها است که در هویج زرد و نارنجی یافت می شود و برای سلامت چشم مفید است.

لیکوپن
آنتی اکسیدان قرمز روشنی است که در هویج و سایر سبزیجات قرمز یافت می شود و ممکن است خطر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی_ عروقی را کاهش دهد.

آنتوسیانین ها
آنتی اکسیدان های قوی موجود در هویج های تیره رنگ هستند.1

در ادامه ای ن مطلب به برخی از خواص هویج می پردازیم.


فواید هویج برای خون

هویج دارای کاروتنوئید می باشد که باعث می شود برای کنترل قند خون موثر باشد. هویج دارای خواص قلیایی برای بدن می باشد که باعث پاکسازی خون می شود. همچنین هویج تعادل هورمونی را در بدن ایجاد می کند.


مناسب برای افرادی با پوست خشک

کمبود پتاسیم باعث می شود خشکی پوست ایجاد شود ، هویج غنی از پتاسیم می باشد ، نوشیدن آب هویج باعث می شود تا پوست شما هیدراته شود.


کنترل فشار خون

همانطور که گفته شد هویج دارای پتاسیم می باشد که باعث می شود تا سدیم اضافی در بدن کنترل شود و فشار خون کاهش پیدا کند.


بهبود کارکرد دستگاه گوارش

هویج دارای فیبر است که باعث می شود تا حرکات روده تنظیم شود. هویج باعث می شود تا فرآیند هضم به درستی انجام شود و همچنین برا رفع اختلالات گوارشی مانند یبوست مفید است. هویج باعث می شود تا از افزایش قند خون در بدن جلوگیری شود.


آرامش بخش پوست صورت

برای آرام کردن پوست می توان از هویج کمک گرفت ، اگر حس می کنید پوست شما تیره شده است از اسپری هویج استفاده کنید. اسپری هویج برای آرام کردن پوست صورت موثر است.


خواص ضد سرطانی هویج

مطالعات نشان می دهد که هویج باعث جلوگیری از سرطان های ریه ، سینه و سرطان روده بزرگ می شود. هویج سرشار از آنتی اکسیدان پلی استلین و فال کارینول می باشد که باعث از بین بردن سلول های سرطانی می شود. همین امر باعث می شود تا هویج به عنوان یک میوه ضدسرطان شناخته شود.2


جلوگیری از بیماری‌های قلبی

در مطالعه‌ای که برای ارزیابی خواص درمانی هویج انجام شده بود، محققان آزمایشگاه وولفسون ادینبورو دریافتند که، اگر به‌مدت سه هفته روزانه ۲۰۰ گرم هویج خام مصرف شود، سطح کلسترول خون به‌طورمتوسط ۱۱درصد کاهش پیدا می‌کند. کلسترول بالا یکی از عوامل موثر در ایجاد بیماری‌های قلبی است. از آنجا که مصرف هویج میزان کلسترول را پایین می‌آورد، مصرف مقدار متعادلی از آن به‌صورت مرتب، برای جلوگیری از بیماری‌های مرتبط با قلب، کار خوبی است. گروهی از دانشمندان سوئدی نیز کشف کرده‌اند که این ریشه‌ی خوردنی احتمال حمله‌های قلبی را کاهش می‌دهد. در تحقیقی که در موسسه‌ی تحقیقات دارویی ماریو نگری در ایتالیا انجام شد، معلوم شد خطر ابتلا به حمله‌ی قلبی در افرادی که هویج بیشتری مصرف می‌کنند نسبت به کسانی که کمتر هویج می‌خورند یک‌سوم کمتر است.


بهبود سیستم ایمنی

هویج حاوی مواد ضدعفونت و ضدباکتری است، و به‌همین‌خاطر، باعث افزایش کارایی سیستم ایمنی می‌شود. ضمن اینکه، ویتامین سی نیز دارد، که محرک گلبول‌های سفید خون و یکی از مهم‌ترین ترکیبات در سیستم ایمنی بدن است.


کمک به هضم غذا

هویج، مانند دیگر صیفی‌ها و سبزیجات، مقدار زیادی فیبر خوراکی دارد. فیبر یکی از مهم‌ترین موادی است که بدن برای سالم‌نگه‌داشتن سیستم گوارش خود به آن احتیاج دارد. فیبر حجم مدفوع را زیاد می‌کند. این کار باعث می‌شود گذر مواد از دستگاه گوارش راحت‌تر انجام بگیرد. همچنین، فیبر حرکات کرم‌وار دستگاه گوارش را بیشتر می‌کند و باعث ترشح بیشتر شیره‌های روده‌ای می‌شود. مجموع این‌ها در کنار هم، از مشکلاتی همچون یبوست جلوگیری می‌کند و از روده و معده‌ی شما در برابر بسیاری از بیماری‌ها محافظت می‌کند، از جمله از سرطان روده. فیبر همچنین کلسترول‌های LDL مازادی را که به دیواره‌ی رگ‌ها و عروق خونی می‌چسبند از بین می‌برد و به‌این‌ترتیب به سلامت قلب کمک می‌کند.


افزایش دید

کمبود ویتامین آ ممکن است باعث کاهش توانایی چشم در نور کم شود. هویج سرشار از ویتامین آ است که برای افزایش دید چشم و جلوگیری از پدیدآمدن مشکلاتی همچون شب‌کوری مفید است.


افزایش بهداشت دهان و دندان

در ترکیبات ارگانیک موجود در هویج، آنتی‌اکسیدان‌های معدنی نیز قرار دارند. این آنتی‌اکسیدان‌های معدنی هم لثه‌ها را تقویت می‌کنند و هم باعث ترشح بیشتر بزاق دهان می‌شوند. بزاق ماده‌ای قلیایی است که با باکتری‌ها و مواد خارجی‌ای که باعث کرم‌خوردگی دندان و بوی بد دهان و دیگر مشکلات بهداشتی می‌شوند مبارزه می‌کند.


کنترل دیابت

هویج، به‌خاطر داشتن کاروتنوئید، می‌تواند قند خون را تنظیم کند. کاورتنوئید اثر معکوسی بر مقاومت بدن به انسولین می‌گذارد و در نتیجه می‌تواند قند خون را پایین بیاورد. برای همین، بیماران دیابتی با مصرف هویج می‌توانند زندگی عادی‌تر و سالم‌تری داشته باشند. هویج همچنین میزان انسولین و گلوکزی را که بدن می‌سوزاند تنظیم می‌کند، در نتیجه بیماران دیابتی دیگر شاهد بالاوپایین‌شدن شدید قند خون‌شان نخواهند بود.3


هویج برای به تاخیر انداختن پیری پوست

جوانی و شادابی پوست ناشدنی نیست. این ماده‌ی غذایی نه فقط برای اعضای داخلی بدن موثر است بلکه برای بهبود وضعیت پوستمان نیز موثر است. برای این که لبریز از بتاکاروتن یا همان مقدمه ساز ویتامین A می‌باشد. این آنتی‌اکسیدان از پیری سلول‌های پوستی جلوگیری می‌کند. اگر در برنامه‌ی غذایی‌تان به طور مدام هویج مصرف کنید کار بزرگی در راه  سلامت و شادابی پوستتان خواهید کرد.


هویج مانع قدرتمندی برای آفتاب سوختگی

هویج پر خاصیت ترین ماده‌ی غذایی برای جلوگیری از آفتاب‌سوختگی است. اشعه‌های ماورای بنفش خورشید به «اپیدرم» آسیب‌ زده و گاهی التهاب ایجاد می‌کند که معروف ترین این التهاب ها  آفتاب سوختگی است. بتاکاروتن موجود در هویج از پوست محافظت کرده و باعث تقویت آن می‌شود. در واقع این آنتی اکسیدان از پوست در برابر اشعه‌های ماورای بنفش محافظت می‌کند. مصرف آب هویج باعث آماده سازی پوست برای قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌شود.


هویج راهی برای جلوگیری از کم خونی

مصرف هویج برای رفع کم‌خونی جزئی مفید است. هویج خواصی دارد که با کم‌خونی جزئی مقابله می‌کند به خاطر اینکه به تولید بیشتر گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند.


هویج دوست خانم‌های یائسه

گرگرفتگی، چاقی، پوکی استخوان و … در دوره‌ی یائسگی این قبیل مشکلات یکی پس از دیگری خود را نمایان می کند. اما با مصرف هویج می‌توان این علائم را به تاخیر انداخت. به خاطر اینکه هویج سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به بدن کمک می‌کنند تا با اکسایش سلول‌ها و پیری بدن مقابله کنند.4


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.parsiday.com
3.www.fardanews.com
4.www.beytoote.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.