طرز تهیه سه مدل شربت خانگی

دلتان یک نوشیدنی لذیذ و گوارا می‌خواهد؟ از گرمای روزهای تابستانی فراری هستید و نمی‌دانید برای مهمانی چه شربتی سرو کنید؟ با ما همراه شوید تا با روش تهیه سه مدل شربت مناسب روز های گرم سال آشنا شوید.
دوشنبه، 11 اسفند 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
طرز تهیه سه مدل شربت خانگی

شربت ترخون


مواد لازم
۳ تا ۴ شاخه ترخون تازه کمی خردشده
یک و نیم پیمانه شکر   
یک و نیم پیمانه آب

طرز تهیه سه مدل شربت خانگی

طرز تهیه
۱. آب و شکر را با هم در یک قابلمه بریزید و آن‌ها را مخلوط کنید. سپس قابلمه را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا آب به جوش بیاید و شکر کاملا در آب حل شود.

۲. پس از به جوش آمدن آب، ترخون‌های خردشده را داخل آب و شکر بریزید تا به‌مدت ۲ دقیقه بجوشند.

۳. قابلمه حاوی شربت را از روی حرارت بردارید و درب آن را ببندید. سپس به‌مدت یک ساعت اجازه دهید شربت خنک شود.

۴. شربت خنک‌شده را از یک صافی رد کنید تا تفاله‌های ترخون از شربت جدا شوند. شربت را در شیشه دردار بریزید و در داخل یخچال به‌مدت ۲ هفته نگهداری کنید.

۵. برای سرو شربت ترخون، ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری را به‌همراه آب سرد و چند تکه یخ در لیوان بریزید و روی آن را با یک عدد ترخون تازه تزئین کنید.

نکات مهم برای تهیه شربت ترخون
شما می‌توانید پس از برداشتن شربت ترخون از روی گاز، به آن ۱ قاشق غذاخوری عرق کاسنی اضافه کنید تا طعم لذیذتری به خود بگیرد.

ترخون را می‌توان به‌مدت ۱۰ تا ۱۴ روز در یخچال نگهداری کرد. شما همچنین می‌توانید ترخون را در فریزر به‌مدت ۴ تا ۶ ماه نگه دارید.

شما می‌توانید از ترخون خشک نیز برای تهیه شربت ترخون استفاده کنید. البته باید بدانید که طعم و مزه آن‌، شبیه به ترخون تازه نیست. برای خشک کردن ترخون، ابتدا باید آن را پاک کرد و خوب شست؛ سپس آن را در یک محل تاریک و گرم قرار داد تا خشک شود. ترخون‌های خشک‌شده را در شیشه‌ای تمیز ریخت و در جایی خنک و تاریک نگهداری کرد.

شربت ترخون را می‌توان با یک قاچ لیمو ترش تازه نیز سرو کرد.

طعم شربت ترخون
شربت ترخون از آن دسته شربت‌های تند و تیزی است که کافی است یک بار آن را امتحان کنید تا متوجه شوید عاشق آن شده‌اید! این شربت لذیذ را در این روزهای گرم تابستانی در خانه درست کنید و مطمئن باشید که از طعم و عطر آن، متحیر خواهید شد. در ضمن، تنها با نوشیدن یک جرعه از شربت ترخون، احساس آرامشی خواهید کرد که هیچ نوشیدنی دیگری نمی‌تواند آن را به شما اعطا کند. 1


شربت آلبالو


مواد لازم شربت آلبالو
آلبالوی بدون هسته     ۱ کیلوگرم
شکر     ۱/۵ الی ۲ کیلوگرم

طرز تهیه سه مدل شربت خانگی

طرز تهیه
آلبالو ها رو بشورید و هسته های آلبالو رو به کمک هسته گیر یا نی در بیارید.

اگه ترازو ندارید به ازای هر یک کاسه ی کاملا پر آلبالوی بدون هسته یک و نیم یا دو کاسه ( بسته به ترشی و شیرینی آلبالو ها) سر صاف شکر استفاده کنید.

داخل ظرف مناسبی یک لایه آلبالو و یک لایه شکر بریزین تا موادمون تموم بشه. روی مواد یک لیوان آب جوش بریزین و در قابلمه رو بذارین و توی یخچال به مدت دوازده الی بیست و چهار ساعت قرار بدین.

طی این مدت آلبالو ها آب میندازن. قابلمه رو روی حرارت متوسط قرار بدین حرارت نه باید خیلی زیاد و نه خیلی کم باشه.

آلبالو ها روی حرارت آب میندازن و کم کم از کناره شروع به جوشیدن میکنن و شکر ها آب میشن.

قسمت های کناری ظرف رو به سمت وسط حرکت بدین و جا به جا کنید تا همه شکر ها آب بشن بعد از آب شدن شکر ها شربت شروع به جوشیدن و کف کردن میکنه و بالا میاد. کف روی شربت رو به صورت مداوم جمع کنید تا درنهایت شربت شفاف و خوش رنگی داشته باشین. در کل به قوام رسیدن شربت نباید بیشتر از سی دقیقه طول بکشه چون رنگ شربت تیره میشه.

وقتی یک ربع الی بیست دقیقه از زمان پخت طی شد با یک کفگیر سوراخ دار آلبالو ها رو از شربت جدا کنید و کفگیر رو توی دست حرکت بدین تا شیره کاملا از آلبالو ها جدا بشه.

ده دقیقه باقی مانده از زمان پخت شربت به تنهایی میجوشه وقتی احساس کردین شربت به حالت فنری از قاشق برمیگرده قوامش رو چک کنید چند قطره از شربت رو بین دو انگشت تست کنید اگه حالت چسبندگی و کشسانی داشت یعنی به قوام رسیده.

یا میتونید دو قاشق از شربت رو داخل نعلبکی بریزین و توی فریزر بذارین تا خنک بشه بعد از وسط شیره با انگشت بکشید اگه جای خالی دیرتر پر شد و شربت غلظت داشت و آروم حرکت میکرد و موقع حرکت چین میخورد یعنی شربت به قوام رسیده.

حرارت رو خاموش کنید و بلافاصله شربت رو از صافی ریز ( یا پارچه) رد کنید تا تفاله های آلبالو از شربت جدا بشه بعد از خنک شدن شربت غلیظ تر میشه و رد کردنش از صافی سخت تر میشه پس تا گرمه این کار رو انجام بدین.

اجازه بدین شربت خنک بشه و بعد داخل ظرف شیشه ای بریزید این شربت رو تا دو سال داخل فریزر یا یخچال میتونید نگهداری کنید.

موقع مصرف با مقدار مناسبی آب مخلوط و سرو کنید.

نکات شربت آلبالو
اگه جدا کردن هسته های آلبالو براتون مشکله میتونید شربت آلبالو رو با هسته تهیه کنید. تنها مشکلی که این روش داره اینه که موقع وزن کردن آلبالو، وزن هسته ها اضافه میشه برای مثال ممکنه یک کیلو آلبالو دویست گرم هسته داشته باشه بنابراین باید مقدار شکر رو از وزن آلبالو کمی کمتر در نظر بگیرید.

هرگز و به هیچ وجه برای جدا کردن آلبالو ها و تفاله ها از شربت با دست به تفاله ها چنگ نزنید یا با پشت قاشق فشار ندید چون رنگ شربت کدر میشه.

بعضا از تفاله های شربت مربا درست میکنن ولی من این کار رو توصیه نمیکنم چون این آلبالو ها طعم خودشون به شربت دادن و طعم خاصی ندارن و فقط طعم شیرین دارن اما میتونید از اونها برای درست کردن آلبالو پلو استفاده کنید.

مربا یا شربت آلبالو معمولا شکرک نمیزنه چون خود آلبالو میوه ترشی هست و نیازی به اضافه کردن آبلیمو یا جوهر لیمو نیست تنها در صورتی ممکنه شکرک بزنه که با حرارت بالا تهیه بشه و یا مقدار شکر استفاده شده زیاد باشه اگه شربت شما شکرک زد مقدار کمی آب جوش بهش اضافه کنید و مجددا بجوشونید تا شکرک ها حل بشن.

اواخر پخت میتونید کمی وانیل به شربت اضافه کنید اما این کار سلیقه ای هست چون خیلی ها طعم خود آلبالو رو به وانیل ترجیح میدن.

آلبالوهایی که اول فصل به بازار میان شربتی با رنگ روشن و طعم کمی ترش به ما میدن اما آلبالوهای رسیده شربت شان تیره تر و کمی شیرین تر خواهد بود برای تهیه شربت آلبالو خوشرنگ میتونید طبق سلیقه خودتون آلبالو هایی با رنگ دلخواه رو انتخاب کنید.

برای تهیه شربت آلبالو بهتره از آلبالو های پیوندی و درشت استفاده نکنید چون این آلبالو ها طعم و رنگ خوبی به شربت شما نمیدن و مناسب مربا و شربت نیستن.

اگه شربت به خوبی قوام نیومده باشه کپک میزنه و اگه بیش از حد بجوشونید و خیلی غلیظ باشه شکرک میزنه اگه یک روز بعد از تهیه شربت احساس کردین قوام شربت کمه مجددا بجوشونید تا به غلظت لازم برسه اما توجه داشته باشید که بعد از خنک شدن غلظت شربت بیشتر میشه.

برای اینکه هسته ی آلبالوها رو به راحتی در بیارین با یک نی پلاستیکی از جای ساقه ی آلبالو فشار بدید تا هسته ی آلبالو از سر آلبالو خارج بشه.

برای تهیه انواع شربت بهتره از قابلمه لعابی استفاده کنید تا خوش رنگ تر و با کیفیت تر بشه. 2


شربت جُلاب


مواد لازم شربت جُلاب
 نبات سفید 1 کیلو
 گلاب 3 کیلو
 زعفران نیم مثقال

طرز تهیه سه مدل شربت خانگی

طرز تهیه شربت جُلاب
ابتدا نبات و گلاب را با شعله ملایم بجوشانید در حین جوشیدن کف آن را بگیرید و صاف نمایید به قدری بجوشد تا اینکه نصف شود. سپس زعفران را با مقداری گلاب حل کرده و سپس به نبات و گلاب اضافه کنید. شربت جلاب آماده است، هنگام استفاده از آن می‌توانید با آب سرد یا عرقیات مناسب و فرنجمشک و یا تخم ریحان و... بنوشند.

خواص شربت جُلاب
جهت تقویت قلب و اعصاب و افسردگی مفید است. در بسیاری از دستورها به عنوان پایه شربت مورد استفاده قرار می گیرد.

این شربت با کاهش مقدار زعفران نوشیدنی بسیار خوبی برای فصل گر ما است. 3


پی نوشت:
1.www.kojaro.com
2.www.blog.okala.com
3.www.beytoote.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.