آشنایی با فواید ترخون

گیاه ترخون بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و مزایای فراوانی برای سلامتی دارد، از خواص ترخون می توان به جلوگیری از رشد سلول های سرطانی، جلوگیری از کم خونی و کاهش درد دندان نیز اشاره کرد.
چهارشنبه، 23 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با فواید ترخون
ترخون ، با نام Estragon نیز شناخته می شود ، گیاهی چند ساله است که بومی اوراسیا و مناطق شمالی آمریکای شمالی می باشد. این گیاه که می تواند چهار تا شش پا قد داشته باشد و می تواند به سرعت از طریق ریشه های ریزوم گسترش یابد. ترخون مزایای سلامتی بسیاری دارد، از همه آنتی اکسیدان ها گرفته تا رشد عضلات و کمک به هضم. ترخون را می توان در غذاهای پخته شده و سس شده استفاده کرد یا در آب آن را دم کرد تا دم نوش آن تشکیل شود.

می خواهیم در مورد خواص بی نظیر ترخون مطالبی را برای شما قرار دهیم.


با رادیکال آزاد در بدن مبارزه می کند

برگ های ترخون حاوی آنتی اکسیدان است که به مبارزه با رادیکالهای آزاد در بدن کمک می کند. آنتی اکسیدان ها بدن شما را از هرگونه بیماری محافظت می کنند.


از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کند

به دلیل داشتن آنتی اکسیدان موجود در آن، برگهای ترخون توانایی جلوگیری از رشد سلول های سرطانی را دارند. این می تواند از طریق مکانیسم مبارزه با رادیکال های آزاد در بدن اتفاق بیفتد.


قلب را سالم نگه می دارد

برگ ترخون می تواند قلب شما را از بیماری های قلبی محافظت کند. اثر ضد التهابی آنتی اکسیدان آن رگ های شما را از هرگونه صدمه حفظ می کند. برگ ترخون حاوی ماده معدنی پتاسیم نیز هست که نقش مهمی در تنظیم انقباض قلب دارد.


قند خون را در بیماران دیابتی کاهش می دهد

برگ ترخون سرشار از فیبر غذایی است که می تواند کالری را در تمام اندام های بدن توزیع کند. این مکانیسم می تواند سطح قند خون را در بیماران دیابتی کاهش دهد.


از کم خونی جلوگیری می کند

برگهای ترخون حاوی ماده معدنی آهن است که برای تشکیل گلبولهای قرمز حاوی هموگلوبین مهم است. همچنین از ویتامین C که به جذب آهن کمک می کند پشتیبانی می کند. این باعث می شود که برگهای ترخون بتواند از کم خونی جلوگیری کند.


از مخاط روده محافظت می کند

روی موجود در برگهای ترخون عملکرد مهمی برای محافظت از مخاط روده دارد. در صورت بروز خسارت هایی نظیر اسهال، به ترمیم مخاط روده کمک می کند.1


جلوگیری از گرفتگی عضلات

همچنین ترخون دارای مقادیر زیادی منیزیم می باشد؛ منیزیم موجود در ترخون خواص شل کنندگی عضلات دارد.


حفظ سلامت استخوان

ترخون سبزی معطری است که کلسیم و فسفر در آن یافت می شود. این دو ماه برای حفظ سلامت استخوان ها ضروری است.


تقویت دندان ها

کلسیم و فسفر موجود در ترخون باعث می شود تا دندان ها تقویت شده و عملکرد آن بهبود پیدا کند.


تقویت سیستم ایمنی

ترخون دارای ویتامین سی فراوان می باشد، ویتامین سی موجود در این سبزی به ساخت پادتن کمک می کند. ویتامین سی باعث می شود تا سیستم ایمنی تقویت شده و با ویروس ها و باکتری ها مبارزه کند.


کاهش علائم التهاب

اگر می خواهید با التهاب های بدن مقابله کنید بهتر است ترخون میل کنید؛ ترخون دارای آنتی اکسیدان های زیادی برای درمان التهاب بدن می باشد.


حفظ سلامت چشم

ترخون دارای ویتامین آ می باشد؛ ویتامین آ موجود در این سبزی باعث می شود تا سلامت چشم حفظ شود. اگر می خواهید در سنین بالاتر آب مروارید نگیرید ترخون مصرف کنید.


کمک به کاهش علائم نوروپاتی

ترخون دارای ویتامین ب دوازده می باشد که نقش مهمی در فعالیت های عصبی دارد. ویتامین ب دوازده به جلوگیری از آسیب رسیده به عصب می انجامد. ترخون باعث کاهش علائم نوروپاتی مانند بی حسی و مورمور شدن می شود.2


درمان استرس و بی خوابی

سبزی ترخون مانند گل گاو زبان، اسطوخودوس و حتی چای سبز می‌تواند شما را آرام کند و علائم استرس و بی خوابی را کاهش دهد، بهتر است بعد از خستگی های یک روز کاری این دمنوش گیاهی را امتحان کنید. البته از روغن ترخون در ماساژ درمانی و رایحه درمانی هم استفاده می‌شود که می‌تواند خاصیت آرام بخشی آن را دو چندان کند.


درمان سندرم قاعدگی زودرس

برگ های تازه ترخون در خدمت درد ها و بیماری های زنانه هستند. ترکیب اوژنول موجود در برگ های این سبزی می‌تواند دیسمنوره (درد قاعدگی) خانم ها را کاهش دهد. همچنین منیزیم موجود در ترخون درد های شکمی را کم و عضلات را شل و آرام می‌کند.


سم زدای طبیعی بدن

برگ ترخون سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان طبیعی است که برای سم زدایی سموم از بدن گزینه مناسبی است. مصرف یک فنجان دمنوش ترخون به صورت ناشتا می‌تواند سموم بدن شما را دفع کند.


زیبایی پوست و مو

عصاره برگ ترخون می‌تواند به زیبایی پوست و موی شما کمک کند. شما می‌توانید از اسکراپ یا شامپوی طبیعی ترخون برای این منظور استفاده کنید.3


اشتهارآور

ترخون ترشح شیره‏ های گوارشی معده را تحریک می ‏کند و به همین دلیل موجب افزایش اشتها می ‏شود. این اتفاق درست در زمانی شروع می ‏شود که شما آن را در دهان تان قرار می ‏دهید جایی که در آن بزاق تولید می‏ شود. در قسمت ‏های پایین‏ تر دستگاه گوارشی، شیره‏ ی معده و صفرا ترشح می ‏شوند تا اگر غذایی در معده باشد سرعت هضم مواد غذایی را افزایش دهند و اگر نباشد و به عبارتی معده خالی باشد به نوبه ‏ی خود موجب افزایش اشتها شوند.


کمک به هضم مواد غذایی

این روغن‏ها یا به عبارتی اسانس ‏ها همان ‏طور که در بالا ذکر شد موجب افزایش شیره‏ های گوارشی در سراسر دستگاه‏ گوارش می ‏شوند و بدین ترتیب به افزایش توانایی بدن به هضم مواد غذایی از طریق تجزیه‏ ی غذاها به مواد مغذی مختلف کمک می کند(ترخون به خصوص برای هضم پروتئین‏ ها و چربی‏ های گوشت کمک کننده ی خوبی است) و به وسیله‏ ی تحریک حرکات دودی روده‏ ها موجب تسهیل حرکت غذاها در کل سیستم گوارشی می ‏شوند.


بوزدایی

بوی تند و معطر ترخون برای دور کردن بوی بد از بدن استفاده می ‏شود. ترخون همچنین موجب مهار رشد میکروب ‏های روی پوست نیز می ‏شود و به این ترتیب موجب کاهش بیشتر بوی بدن می ‏شود.


کرم ‏زدا

سمیّت این روغن کرم ‏های بدن را می ‏کشد. این ها شامل کرم‏های گرد و نواری که در روده یافت می ‏شوند، کرم قلاب‏ دار که می تواند به هر جایی از بدن برود و حتی کرم حشره که بر روی زخم‏ ها وجود دارد، می‏ شوند.4


طرز تهیه دمنوش و چای ترخون 

برای تهیه این چای و دمنوش طبیعی و خانگی فقط کافی است که ۳۰ گرم سبزی ترخون را در یک لیتر آب دم کنید و اجازه دهید تا به مدت ۱۰ دقیقه در حرارت غیر مستقیم بماند، مصرف این جوشانده دو الی سه بار در روز برای سلامتی بدن مفید است. البته در تهیه چای ترخون می‌توانید از ترکیب گیاهان دیگر با مقداری عسل و لیمو هم استفاده کنید.3


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.parsiday.com
3.www.deltapayam.com
4.www.mizanonline.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.