از علت تا درمان بوی بد دهان کودک

موارد بی شماری وجود دارد که سبب بوی بد دهان کودک می شود. برخی از این بو ها در خانه قابل درمان هستند اما برخی دیگر نشانگر موارد جدی تر می باشند که مراجعه به دندان پزشک را می طلبد.
جمعه، 15 اسفند 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
از علت تا درمان بوی بد دهان کودک

علت بوی بد دهان در کودکان

بوی بد دهان در کودکان نوپا شایع تر بوده و معمولا در هنگام بیدار شدن از خواب و یا پس از خوردن غذا احساس می شود. این بوی بد اغلب به دلیل فعالیت باکتریها در دهان، بینی یا دندان ها رخ می دهد. بوی بد دهان معمولا ناشی از دلایل بسیار مختلفی است، در برخی از کودکان بوی بد دهان می تواند ناشی از یک بیماری زمینه ای باشد. اما با این حال بوی بد دهان وضعیت نگران کننده ای نبوده و به راحتی قابل درمان است.

بوی بد دهان حتی در کودکان نوپای سالم نیز می تواند یک مشکل شایع باشد. اگر کودک نوپای شما از بوی بد دهان یا هالیتوز رنج می برد، باید ابتدا دلیل آن را بفهمید.

شایع ترین دلایل بوی بد دهان در کودکان عبارت است از :
 
خشکی دهان
خشکی دهان می تواند منجر به بوی بد دهان شود. اگر کودک نوپای شما به دلیل گرفتگی بینی از طریق دهان نفس می کشد، پس احتمال دارد دچار بوی بد دهان شود. زیرا نفس کشیدن از طریق دهان باعث رشد باکتریهای بی هوازی دهان، تولید مخاط بیش از حد در گلو، کمبود اکسیژن و بزاق می شود. این وضعیت در نهایت منجر به دفع ترکیبات بدبویی به نام ترکیبات آلی فرار یا VSC از باکتری ها می شود.

سایر عادات کودک نوپا مانند مکیدن انگشت شست یا بردن گوشه پتو به داخل دهان نیز ممکن است باعث خشک شدن آب دهان کودک و در نتیجه رشد باکتری ها شود.
 
بهداشت ضعیف دهان و دندان
بهداشت ضعیف دهان و دندان ها و خرده های مواد غذایی که برای مدت طولانی در دهان کودک باقی می مانند ممکن است منجر به بوی بد دهان شود. باکتری های دهان نسبت به ذرات غذایی که در بین دندان ها گیر کرده، و یا در پشت زبان یا روی سطح لوزه ها باقی مانده اند با ایجاد ترکیبات آلی فرار که بد بو هستند واکنش نشان می دهد. به همین علت بهداشت ضعیف دهان و دندان یکی از 7 علت مهم بوی بد دهان در کودکان نوپا می باشد.
 
وجود جسم خارجی در بینی
یکی از 7 علت بوی بد دهان در کودکان نوپا وجود جسم خارجی در بینی و مسدود شدن راه تنفسی کودک است. کودکان نوپا ممکن است در حین بازی ذرات ریز غذایی مانند لوبیا، نخود فرنگی یا حتی تکه های اسباب بازی را در سوراخ بینی خود قرار دهند. این مساله باعث گرفتگی حفره های بینی شده و کودک مجبور می شود از طریق دهان نفس بشکد. در نتیجه فعالیت میکروب های موجود در دهان بیشتر شده و باعث ایجاد بوی بد دهان می شود.

از علت تا درمان بوی بد دهان کودک
 
آبسه دندان
مراقبت ضعیف از دندان ها باعث ابتلا به مشکلاتی مانند آبسه و جرم و پلاک دندان ها می شود. آبسه دندان غده ای عفونی و پر از مایعات چرک است که در اطراف ریشه دندان خراب ایجاد می شود. ابتلا به آبسه دندان یکی از مهمترین علت های بوی بد دهان در کودکان است. پلاک دندان نیز لایه نرم و چسبناکی است که بر روی دندان ها و لثه تشکیل شده و باعث تجمع میکروب و بوی بد دهان می شود.

استفاده از رژیم غذایی مناسب برای کودکان می تواند به تقویت لثه و دندان های کودک کمک کند. حتی تا حد زیادی از ابتلا به مشکلات دهان و دندان پیشگیری کند.
 
مصرف غذاهای تند
یکی از 7 علت بوی بد دهان در کودکان نوپا مصرف غذاهای تند است. خوردن غذاهای تند مانند پیاز و سیر ممکن است باعث بوی بد دهان در کودک شما شود.
 
ابتلا به برخی از بیماری ها
کودکان نوپایی که به بیماری هایی مانند التهاب لوزه، سینوس ، ریفلاکس معده (GERD) یا آلرژی های فصلی مبتلا هستند، ممکن است بوی بد دهان را تجربه کنند.

همچنین بیماری هایی مانند التهاب لثه، برفک دهان و سینوزیت حاد در کودکان نوپا نیز می تواند باعث سفید شدن زبان و در نتیجه بوی بد دهان شود. التهاب لثه که ناشی از عدم رعایت بهداشت دندان هاست بیماری دیگری است که معمولا با بوی بد دهان در کودکان همراه است.

عفونت های ناشی از هلیکوباکتر پیلوری نیز می توانند باعث بوی بد دهان شوند. اما با این حال ابتلا به این عارضه در کودکان بسیار نادر است.
 
مصرف برخی از داروها
در بعضی مواقع، داروها می توانند باعث ایجاد بوی بد دهان در کودکان نوپا شوند. روند تجزیه مواد شیمیایی در داروها معمولا با ایجاد بوی بد دهان همراه است.

بوی بد دهان کودکان در طول روز می تواند ناشی از دلایل مختلف بالا باشد. بوی بد دهان به خصوص پس از بیدار شدن از خواب یک پدیده شایع است. در طول روز که کودک بیدار است بزاق به طور مستمر ترشح شده و دهان را تمیز و تازه نگه می دارد. اما، در هنگام خواب، ترشح بزاق متوقف شده و عضلات دهان از کار میفتند. در نتیجه باکتری ها شروع به جمع شدن در دهان کرده و منجر به تولید بوی بد می شوند.

کودکان نوپا در صورت رفتن به مهد کودک، ممکن است در معرض بوی بد دهان سایر کودکان قرار بگیرند. در این شرایط قطره های حامل ویروس های تنفسی در محیط پخش شده و باعث احتقان و گلودرد در کودکان سالم می شود.1

از علت تا درمان بوی بد دهان کودک

درمان بوی بد دهان کودک

راه‌حل و راهکار خوب در بیشتر موارد، رعایت بهداشت دهان و دندان است. اگر کودکتان زیر یک سال است، سعی کنید بعد از هر شیردهی و قبل از خواب، لثه‌ها و دندان‌های درآمده‌اش را با دستمال تمیز کنید یا مسواک بکشید. شما همچنین می‌توانید زبان او را با ملایمت مسواک بکشید. در این سن نیازی حتمی به استفاده از خمیردندان نیست.

وقتی فرزندتان از مرحلهٔ شیرخوارگی یعنی زیر یک سال گذشت، دندان‌هایش را حداقل دو بار در روز و یک بار هم قبل از خواب مسواک بزنید و کم‌کم مسواک زدن دندان‌ها را به او آموزش دهید.

تا وقتی دو ساله شود، فقط ذره‌ای خمیردندان به اندازه‌ٔ یک دانه‌ برنج یا لایه‌ای خیلی نازک استفاده کنید. پس از سالگرد دومین تولدش، از مقداری به اندازهٔ یک دانه نخود استفاده کنید و وقتی پنج ساله می‌شود، به اندازه‌ٔ یک لوبیای کوچک خمیردندان استفاده کنید. همچنین به یاد داشته باشید که از خمیردندان‌های مخصوص کودکان استفاده شود.

کودک خود را به طور منظم به معاینه و چک‌آپ دندان‌پزشکی ببرید تا اطمینان حاصل کنید که دندان‌هایش سالم و تمیز هستند. اگر تمام این کارها را انجام داده‌اید و فرزندتان هنوز نفس بدبویی دارد، او را برای بررسی پیش پزشکش ببرید.

اگر فرزندتان انگشت شست یا انگشتان خود را می‌مکد اطمینان حاصل کنید که دست‌هایش را مرتب با آب و صابون می‌شوید و اشیای آرامش‌بخش او مثل عروسک محبوب یا پتوی نرمش را به طور منظم بشویید. اگر کودک از پستانک استفاده می‌کند، آن را با انداختن در آب جوش استریل کنید.

در نهایت، هرگز فرزندتان را در مورد بوی بد دهانش خجالت‌زده نکنید و سعی کنید بدون ناراحتی با آن روبه‌رو شوید، حتی اگر کمی هم از آن شرمنده هستید!2
 

چگونه از ایجاد بوی بد دهان کودکان پیشگیری کنیم؟

حفظ بهداشت و دندان‌ها برای پیشگیری از ایجاد بوی بد دهان کودکان بسیار اولویت دارد. به کودکان خود بیاموزید بعد از هر وعده غذایی، حتما نسبت به شست‌وشوی دهان و دندان‌ها اقدام کنند. همچنین استفاده از مسواک پیش از خواب را جدی بگیرند.

در صورت مشاهده پوسیدگی در دندان‌های کودکان در اسرع وقت نسبت به درمان آن‌ها از طریق مراجعه به دندان‌پزشک اقدام کنید. پوسیدگی دندان در مراحل اولیه، موجب جلوگیری از رشد پوسیدگی و از بین رفتن دندان و همچنین ایجاد بوی بد دهان خواهد شد.

علاوه بر این موارد، مصرف به‌اندازه و کافی میوه، مایعات به‌خصوص آب و پرهیز از مصرف فست فودها و تنقلات صنعتی خوراکی علاوه بر اینکه از ایجاد بوی بد دهان کودکان شما جلوگیری می‌کند، در حفظ سلامت آن‌ها نیز مؤثر است.

در نظر داشته باشید، لوازم در دسترس کودکان و نوزادان زیر ۲ سال می‌بایست تمیز و عاری از آلودگی باشد. در غیر این صورت، همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، آلودگی موجود در سطح لوازم به دهان منتقل‌شده و یکی از عوارض آن ایجاد بوی بد در تنفس خواهد بود.3

پینوشتها
1.www.pezeshket.com
2.www.madarsho.com
3.www.irandoctorhub.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.