اکتریسیته را کم تر بسوزان!

برای پایین آوردن هزینه ها، برای کمتر شدن مصرف سوخت، برای جلوگیری از قطعی برق و برای دوام بیشتر لوازم الکتریکی، فقط یک راه داریم:مصرف بهینه برق!
دوشنبه، 6 ارديبهشت 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اکتریسیته را کم تر بسوزان!
اکتریسیته را کم تر بسوزان!
اکتریسیته را کم تر بسوزان!






برای پایین آوردن هزینه ها، برای کمتر شدن مصرف سوخت، برای جلوگیری از قطعی برق و برای دوام بیشتر لوازم الکتریکی، فقط یک راه داریم:مصرف بهینه برق!
وسایل الکتریکی، از ملزومات غیر قابل چشم پوشی زندگی امروز هستند. هیچ خانه ای ر نمی توان پیدا کرد که حداقل 2 تا 3 وسیله اصطلاحاً برقی نداشته باش. به همین دلیل، انواع و اقسام وسایل الکتریکی زندگی روزمره، به یکی از مهم ترین کانون های توجه برای صرفه جویی و تغییر روند مصرف بی رویه تبدیل شده اند.
همان طور که در نمودار در این مقاله نشان داده شده، حداقل تقریباً 27 درصد از مصارف منزل، به نوع با مصرف الکتریسیته همراه است. این راهنمای مختصر، به شما کمک می کند تا بتوانید از مصرف بیش از حد و غیرضروری انرژی و برق جلوگیری کنید و در ضمن، عمر وسایلی را که از آنها استفاده می کنید، افزایش دهید.

چه کار کنیم؟

هر کدام از راه های پینشهادی، به راحتی و با اندکی دقت، قابل اجراست؛ با هر کدام که راحت تر هسیتد، آغاز کنید و به تدریج سراغ کمی سخت تر ها بروید.
تمام وسایلی را که برای مدت طولانی استفاده نمی کنید. از برق بکشید. روشن بودن صفحه نمایش یا چراغ LED گوشه یک وسیله یا بودن آداپتور دستگاه در برق (که بخش عمده ای از انرژی را به حالت گرما هدر می دهد) مصرف برق را بالا می برد. درست است که مصرف برق وسایل این چنینی اندک است اما معمولاً تعداد آنها در منازل زیاد است؛ به علاوه، می توانید این تعداد را ضرب کنید در تعداد خانواده های که از این لوازم دارند و آن وقت خواهید فهمید که اگر همین الان همه مان چنین وسیله هایی را از برق بکشیم، سر جمع این قطره قطره ها، چه دریایی از صرفه جویی را به دنبال خواهد داشت...
هر وقتب که از هر وسیله الکتریکی استفاده نمی کنید، حتماً خاموش اش کنید، روی حالت آماده باش (استندبای) هم نگذارید.، کاملاً خاموش کنید. چه تلویزیون، چه کامپیوتر و چراغ اتاق و...
می توانید موقع تماشای تلویزیون، نور چراغ ها را کم کنید.
تلویزیون های لامپی قدیمی را با انواع جدیدتر یا ترجیحاً مدل های ال سی دی (LCD) که برای مصرف خانگی مناسب ترند و مصرف برق کمتری دارند، جایگزین کنید. تلویزیون های پلاسما، به طور میانگین مصرف برق بالاتری دارند و برای مصارف اداری مناسب ترند.
شارژها و آداپتورها را بی جهت و بی استفاده در پریز برق رها نکنید و پس از اتمام شارژ دستگاه ها (مثل تلفن همراه، لپ تاپ و غیره)، آنها را از برق خارج کنید (یا کلید خاموش سه راهی را بزنید).
کامپیوتر، لپ تاپ، تلویزیون یا دستگاه های الکتریکی دیگر را در صورت امکان طوری تنطیم کنید که بعد از گذشت مدت زمان مشخصی، چنانچه از آنها استفاده نمی شود، حداقل به حالت آماده باش (استندبای) بروند یا حتی خاموش شوند.
لپ تاپ ها به مراتب کمتر از کامپیوتر های خانگی (اصطلاحاً دسک تاپ) انرژی مصرف می کنند. اکثر لپ تاپ ها طوری تنظیم شده اند که بهترین حالت مصرف انرژی برق را داشته باشند.
موقع انتخاب وسایلی الکتریکی برای خرید، سراغ آنهایی بروید که علامت مصرف انرژی پایین با برچسب Enegy star (نمادمصرف انرژی بهینه) دارند. ضمن آن که در کشور ما هم برای وسایل الکتریکی مختلف و از همه مهم تر یخچال و فریزر، برچسب انرژی تعبیه و روی دستگاه نصب می شود. هر قدر مصرف انرژی دستگاهی که انتخاب می کنید، به حروف بالایی و سبز (مثل A و B) نزدیک تر باشد، بهتر است. تعویض لوازم و وسایل الکتریکی قدیمی با لوازم الکتریکی جدید که فن آوری پیشرفته تری دارند و طبعاً مصرف انرژی شان هم پایین تر است.، خودش نوعی صرفه جویی در درازمدت خواهد بود.
بهتر است در صورت امکان، به جای استفاده از خشک کن، لباس ها را تا حد امکان در هوای آزاد خشک کنید.

توجه ویژه یخچال

یخچال و فزیزر، وسایلی از آشپزخانه هستند که در زمره بزرگ ترین مصرف کنندگان برق به حساب می آیند؛ خصوصاً که همیشه هم باید جریان برق در آنها برقرار باشد. روش های زیر کمک می کند تا مصرف برق یخچال یا فریزرتان هم به حداقل برسد:
هراز چند گاهی موتور و شبکه توری یخچال را تمیز کنید تا گردو و خاک جمع شده روی آن، باعث افت کارکرد و هدر رفتن انرژی نشود.
تعداد دفعاتی را که سراغ یخچال یا فزیزر می روید، کاهش دهید؛ ضمن آن که در آنها را بدون ضرورت و بی مورد باز نکنید یا باز نگذارید. یخچال ها یا فریزرهای کوچکی که دریچه ورودی کوچکی برای برداشتن محتویات دارند یا مجهز به آب سردکن هستند، مناسب ترند.
مصرف برق یخچال و فریزرها برحسب شکل و طراحی آنها هم متفاوت است. البته طبق برچسب انرژی که روی دستگاه نصب میشود، می توان فهمید که اوضاع و احوال مصرف برق اش چه طور است، ولی به عنوان یک قاعده سرانگشتی، بهتر است بدانید، انواعی که فریزرشان پایین است و یخچال بالا قرار دارد، بهترین کارآیی را از لحاظ مصرف انرژی دارند. بعد از آن، مدل هایی که فریزرشان بالاست نسبتاً کارایی خوبی دارند.
اما سایدبای سایدها معمولاً از نظر مصرف انرژی خیلی کارا محسوب نمی شوند. البته در کل، فن آوری تولید یخچال و فریزر در سال های جدید پیشرفت قابل توجهی در جهت کاهش مصرف انرژی داشته است.
یخچال های کوچک، کارآیی پایین تری در زمینه مصرف انرژی دارند تا یخچال های بزرگتر؛ چرا که یخچال های کوچک، عمدتاً کمپرسورهایی با کارآیی متوسط و پایین دارند و در عین حال، عایق بندی آنها هم ضعیف تر است.
بهتر است، یخچال و فزیزر را در جای مناسبی قرار دهید که با باز کردن در آن، سرما کم تر به هدر بود.
با گذاشتن در ظرف مایعات و نوشیدنی ها یا پوشاندن غذاهای مرطوب، میزان رطوبت داخل یخچال را پایین نگه دارید. خنک کردن و سرد نگه داشتن هوای خشک، به مراتب راحت تر است.
بهترین دما برای اکثر یخچال های بین 2 تا 6 درجه سانتیگراد و برای فریزرها حدود 18- درجه سانتیگرا است. یکی از ملاک های مناسب برای نشان دادن این که سرمای فریزر مناسب است یا نه، بستنی است. اگر بستنی که داخل فریزر گذاشته اید، سفت و سخت و مثل سنگ است بهتر است درجه را بالاتر بیاورید (گرم تر)؛ اگر بستنی شل و نرم است، بهتر است درجه را پایین تر ببرید (سردتر).
میانگین تخمینی مصرف وسایل برقی در سال، برحسب کیلووات ساعت (بر مبنای این که از هر وسیله 1000 ساعت در سال استفاده شود)

نام دستگاه

میزان مصرف

نام دستگاه

میزان مصرف

هیتر قابل حمل
750 وات-1500ولت

500
1100

کولر گازی
BTU1000

2500
1000

اتو

60

خشک کن ماشین

1000

جاروبرقی

50

ماشن ظرفشویی

300

سشوار

180

فریزر 16 فوت

1200

تردمیل

230

یخچال فریزر17/5 فوت با defrost

2300

فاکس

50

ماشین لباسشویی

1200

تلویزیون معمولی 1500وات

500

ماشین لباسشویی با آب داغ کن

2500

چرخ خیاطی

15

قهوه ساز

140

ساندویچ ساز

50

مایکروفر

190


هر وسیله ای چه قدر برق مصرف می کند.

اگر می خواهید بدانید هر وسیله ای چه قدر برق مصرف می کند لازم است دو چیز را بدانید:
1- قیمت هر کیلوات ساعت برق (واحد شمارش مصرف): در ایران، مطابق آن چه روی قبض برق نوشته می شود. قمیت هر کیلوات ساعت طبق قانون معادل 773 ریال است (بدون رایانه).
2- این که هر وسیله ای چه قدر برق مصرف می کند: راه دقیق برای تخمین این قضیه وجود ندارد؛ چرا که در کشورمان آمار وارقام کلی نداریم که مثلاً تلویزیون ها چه قدر مصرف برق دارند یا یخچال چه قدر! اما از منابع خارجی می توان عدد و رقم هایی به دست آورد که ر جدول مشاهده می کنید (البته این عددها و رقم ها در جاهای مختلف بسیار متغیر و متنوع اند).
3- عدد تخمینی مربوط به هر وسیله را در قیمت کیلوات ساعت ضرب کنید تا ببینید آن وسیله چه قدر از هزینه برق تان را به خود اختصاص داده.
منبع: نشریه زندگی ایده آل – ش 41




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.