آداب و رسوم و فرهنگ مردم کیش

یکی از زیباترین رسوم مناطق جنوبی عروسی‌های ساده و در عین حال پر از شادی و رقص و آواز آن‌ها است. موسیقی بندری و جنوبی در این مناطق با سازهای بومی مانند نی‌انبان طرفداران خاص خود را دارد و اغلب عروسی‌‎هایی که به روش سنتی برگزار می‌شوند
سه‌شنبه، 17 فروردين 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سحر رنجبررفیع
موارد بیشتر برای شما
آداب و رسوم و فرهنگ مردم کیش
هر مسافری که به قصد گردش و تفریح به جزیره کیش سفر می‌کند و مدتی را در جزیره می‌ماند، خواه ناخواه با فرهنگ و آداب و رسوم محلی آشنا می‌شود. جزیره کیش مانند دیگر مناطق جنوبی ایران مردمانی خونگرم دارد و علاوه‌بر امکانات و تفریحات موجود، فرهنگ بومی منطقه باعث می‌شود مسافران از سفر به این منطقه احساس خوبی داشته باشند.

اگر شما هم قصد سفر همراه با تور کیش یا به‌صورت شخصی دارید، این مطلب به شما کمک می‌کند تا با فرهنگ بومی منطقه و مراسم مذهبی و سنتی آن‌ها آشنا شوید.

مراسم زار، شاخص‌‎ترین رسم مناطق جنوبی
یکی از رایج‌ترین مراسم بومی در استان هرمزگان مراسم زار است. در جزیره کیش هم همانند دیگر مناطق هرمزگان این مراسم برگزار می‌شود. در این برنامه انواع رقص‌ها را همراه با آوازهای بومی به منظور دور کردن ارواح و انرژی‌های منفی اجرا می‌کنند. بادهای زار از طرف اتیوپی به سرزمین‌های حوزه خلیج فارس وارد می‌شوند.
 
آداب و رسوم و فرهنگ مردم کیش


بر این اساس مردمان این مناطق معتقد هستند زار در آب‌ها، دریاچه‌ها و رودخانه‌ها ساکن شده و با برگزاری این مراسم سعی می‌کنند این انرژی منفی را از محیط و اشخاص دور کنند. مراسم زار یک آئین سنتی است و در آن افراد گرد هم جمع می‌شوند و اورادی را می‌خوانند و با رقص‌های محلی این آئین را به‌جا می‌آورند. اگر با تور کیش از اصفهان به جزیره سفر کرده باشید، باید سفرتان را در زمانی تنظیم کنید که مراسم زار درحال برگزاری باشد. اغلب بومیان منطقه از این برنامه باخبر هستند. در این مراسم به مرد گرداننده یا رئیس، بابازار و به زن گرداننده‌ هم مامازار می‌گویند.

مراسم عروسی و حنابندان
یکی از زیباترین رسوم مناطق جنوبی عروسی‌های ساده و در عین حال پر از شادی و رقص و آواز آن‌ها است. موسیقی بندری و جنوبی در این مناطق با سازهای بومی مانند نی‌انبان طرفداران خاص خود را دارد و اغلب عروسی‌‎هایی که به روش سنتی برگزار می‌شوند با این سبک از موسیقی همراه هستند.
 
آداب و رسوم و فرهنگ مردم کیش


اگر به موسیقی جنوبی علاقه‌ دارید، به این نکته توجه داشته باشید که در ایام جشنواره و یا مناسبت‌هایی مانند نوروز جزیره کیش غرق در شادی است. در خیابان‌هایش دسته‌های موسیقی خیابانی در حال فعالیت هستند و با خواندن شعرهای بومی و قدیمی حال‌وهوای کیش را عوض می‌کنند. این گروه‌ها باعث شده‌اند روحیه شهر برای مسافران همیشه شاد و سرزنده باشد.

مراسم اهل هوا
یکی دیگر از آئین‌های سنتی در جزیره کیش مراسم اهل هوا است. این مراسم هم مانند مراسم زار به منظور دور کردن ارواحی که از طریق بادهای موسمی وارد بدن افراد شده است، برگزار می‌شود. در این مراسم هم که شباهت زیادی به زار دارد، گرداننده‌هایی وجود دارند که مجلس را راهبری می‌کنند و با خواندن آواز و رقص‌های سنتی این مراسم را اجرا می‌کنند.

ماهیگیری در آب‌های خلیج فارس
در مناطق جنوبی که به آب‌های خلیج فارس دسترسی دارند، اغلب ماهیگیری همراه با آوازها و رسوم خاصی است. در جزیره کیش هم به همین صورت بوده و صیادان در فصل صید با چارچوب‌های خاصی راهی دریا می‌شوند و در این کار گروهی با خواندن آوازهای بومی سعی می‌کنند کار صیادی را برای خودشان لذت‌بخش‌تر کنند. از طرفی عظمت دریا گاهی باعث ترس و وهم ماهیگیران می‌شود. برگزاری این رسوم به آن‌ها کمک می‌کند تا راحت‌تر روی دریا بمانند.

 
آداب و رسوم و فرهنگ مردم کیش


اعیاد مذهبی
کیش یک جزیره با قدمت تاریخی است و از گذشته تا کنون مردمان از اقوام مختلف و با ادیان گوناگون کنار هم همزیستی داشته‌اند. در این منطقه دو فرقه شیعه و سنی کنار هم زندگی می‌کنند و هر کدام به روش خود مراسم مذهبی و مناسبت‌ها و اعیاد را جشن می‌گیرند. اعیاد مذهبی به ویژه مبعث در مناطق بومی‌نشین کیش با آداب خاصی برگزار می‌شود. اگر در این تاریخ‌ها با تور کیش از شیراز یا به‌صورت شخصی به جزیره سفر کنید، می‌توانید در مراسم مذهبی هم حضور داشته باشید و بیشتر با فرهنگ دینی منطقه آشنا شوید.

کشور ایران، منطقه‌ای بزرگ با آداب‌ورسوم گوناگون است که از قرون گذشته فرهنگ‌های مختلف کنار هم به شکل مسالمت‌آمیزی زندگی کرده‌اند. به همین خاطر به هر نقطه از ایران سفر کنید با جاذبه‌ها و پیشینه‌های فرهنگی و جالبی آشنا می‌شوید که نگرشتان را نسبت به آن منطقه دگرگون می‌سازد. اگر قصد سفر به مناطقی مانند کیش را دارید، بهتر است پیشتر با فرهنگ و آداب و رسوم آن‌ها آشنا شوید. سبک موسیقی بومی منطقه را بشناسید و با مردم بومی ارتباط برقرار کنید. این موضوع به گسترش توریسم و گردشگری هم کمک می‌کند و مردم جزیره با روی بازتری از مسافران استقبال می‌کنند.
 
آداب و رسوم و فرهنگ مردم کیش


کیش یک جزیره زیبا با جاذبه‌های تاریخی، تفریحی، فرهنگی و طبیعی است و سالانه مسافران زیادی از سراسر ایران برای بازدید از این جاذبه‌ها به جزیره‌ سفر می‌کنند. اگر شما هم قصد دارید با تور کیش سفرتان را آغاز کنید، لیستی از جاذبه‌های کیش همراه داشته باشید تا سفرتان با لذت بیشتری همراه شود.


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.