دستور تهیه دونات با سس ماچا

شیرینی دونات بسیار خوشمزه می باشد و از جمله محبوب ترین شیرینی ها در جهان است در اینجا طرز تهیه دونات با سس ماچا را آموزش می دهیم.
پنجشنبه، 19 فروردين 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دستور تهیه دونات با سس ماچا

دونات با سس ماچا


مواد لازم برای تهیه خمیر دونات
مواد غذایی مقدار
شیر ولرم یک دوم پیمانه
آب ولرم یک دوم پیمانه
کره قهوه ای ولرم پنجاه گرم
شکر سفید یک سوم پیمانه
خمیر مایه فوری یک قاشق غذا خوری
آرد نان دو و نیم پیمانه
کره آب شده یا روغن کانولا به مقدار لازم

مواد لازم برای تهیه ماچا کاسترد
مواد غذایی مقدار
شیر یا خامه سنگین یک پیمانه
شکر سفید  نصف پیمانه
پودر ماچا یک قاشق غذا خوری
پودر بادام کمی
عصاره وانیل یک قاشق چای خوری
پودر نشاسته ذرت یک قاشق مربا خوری
تخم مرغ یک عدد

مواد لازم برای تهیه سس ماچا
مواد غذایی مقدار
عصاره وانیل یک قاشق چای خوری
پودر ماچا دو قاشق چای خوری
پودر شکر الک شده یک و نیم فنجان
شیر بادام درختی  دو قاشق غذا خوری


طرز تهیه دونات با سس ماچا

در این مطلب قصد داریم یک دستور خوشمزه را به شما دوستان عزیز آموزش دهیم. آموزش امروز شامل  تهیه دونات های طلایی و خوشمزه  با یک سس متفاوت به اسم سس ماچا است.

مرحله اول: آماده کردن خمیر دونات
خب می رویم سراغ تهیه این دسر خوشمزه. با درست کردن خمیر دونات شروع می کنیم. در کاسه هم زن برقی یک دوم پیمانه شیر ولرم، یک دوم پیمانه آب ولرم، پنجاه گرم کره قهوه ای ولرم، یک سوم پیمانه شکر سفید و از همه مهم تر یک قاشق غذا خوری خمیر مایه فوری می ریزیم و هم می زنیم و اجازه می دهیم به مدت ده تا پانزده دقیقه بمانند تا خمیر مایه عمل بیاید (تخمیر شود) بعد دو نیم پیمانه آرد نان را اضافه می کنیم و هم زن را با سرعت متوسط یا کند روشن می کنیم تا به مدت پنج تا هفت دقیقه مواد را هم بزند تا جایی که خمیر به پره های هم زن بچسبد. همینطور که مواد میکس می شوند به یک خمیر نرم و چسبناک تبدیل می شوند.

دستور تهیه دونات با سس ماچا

دستور تهیه دونات با سس ماچا

دستور تهیه دونات با سس ماچا

نکته: توجه کنید که پره های مخصوص هم زدن خمیر را روی همزن نصب کنید.

نکته: کره قهوه ای کره ای است که روی حرارت آب شده و گذاشتیم تا رنگ آن به صورت قهوه ای دربیاید.

حالا روی میز کار آرد می پاشیم و خمیر را از کاسه هم زن خارج می کنیم و روی سطح آرد پاشی شده قرار می دهیم و حدودا یک دقیقه ورز می دهیم تا به شکل یک توپ در آید بعد یک کاسه را با کره آب شده یا روغن کانولا حسابی چرب می کنیم و خمیر را داخل کاسه می چرخانیم تا خمیر هم چرب شود بعد روی کاسه را با پلاستیک می پوشانیم و در یک اتاق گرم می گذاریم تا حجیم شده و دو برابر اندازه اولیه اش شود. حدودا یک تا یک و نیم ساعت طول می کشد بستگی به جایی دارد که خمیر را آنجا گذاشتیم هر چقدر گرم تر باشد این فرایند سریع تر رخ می دهد.

دستور تهیه دونات با سس ماچا

دستور تهیه دونات با سس ماچا

مرحله دوم: آماده کردن مایه ماچا
در این فاصله که خمیر دونات آماده می شود مایه ماچا کاسترد را درست می کنیم. داخل یک شیر جوش یک پیمانه شیر یا خامه سنگین می ریزیم و نصف پیمانه شکر سفید، یک قاشق غذا خوری پودر ماچا  و کمی پودر بادام اضافه می کنیم و در آخر یک قاشق چای خوری عصاره وانیل می ریزیم و روی حرارت متوسط هم می زنیم تا کف کند همینطور که دمای مایه بالا می رود یک قاشق مربا خوری پودر نشاسته ذرت اضافه می کنیم و آن قدر هم می زنیم تا همه مواد خوب با هم ترکیب شوند. بعد در یک کاسه کوچک یک عدد تخم مرغ می شکنیم و کمی از مایع به تخم مرغ اضافه می کنیم و هم می زنیم تا تخم مرغ از حالت لختگی در بیاید بعد مخلوط تخم مرغ را دوباره به داخل شیر جوش بر می گردانیم و حسابی هم می زنیم تا غلیظ شود در این مرحله مایه را در یک ظرف دیگر می ریزیم و به مدت دو دقیقه سریع هم می زنیم و بعد روی آن را با پلاستیک می پوشانیم و داخل یخچال می گذاریم تا خنک شود و حسابی سفت شود و ببندد.

دستور تهیه دونات با سس ماچا

دستور تهیه دونات با سس ماچا

دستور تهیه دونات با سس ماچا

مرحله سوم: آماده کردن سس ماچا
حالا نوبت درست کردن سس ماچا است، خب در یک کاسه کوچک یک قاشق چای خوری عصاره وانیل می ریزیم و دو قاشق چای خوری پودر ماچا اضافه می کنیم و بعد یک و نیم فنجان پودر شکر الک شده را به همراه دو قاشق غذا خوری شیر بادام درختی به مخلوط ماچا و وانیل اضافه می کنیم و خوب هم می زنیم تا قوام بیاید.

دستور تهیه دونات با سس ماچا

دستور تهیه دونات با سس ماچا

مرحله چهارم: سرخ کردن دونات ها
بعد آن را کنار می گذاریم و در این مدت هم خمیر دونات آماده شده پس روی میز کار آرد می پاشیم و خمیر را از ظرف خارج می کنیم و کمی ورز می دهیم و بعد روی آن مقداری آرد می ریزیم و به کمک وردنه پهنش می کنیم تا ضخامت آن به یک چهارم اینچ برسد. بعد از پهن کردن روی آن را با یک پارچه مرطوب می پوشانیم و بیست دقیقه صبر می کنیم تا خمیر بالا بیاید. در این فاصله یک قابلمه را روی حرارت بالا می گذاریم و داخل آن روغن کانولا می ریزیم تا داغ شود. بعد از گذشت بیست دقیقه یک کاتر دایره ای شکل را آردی می کنیم و خمیر را برش می دهیم و دونات ها را داخل روغن کانولا که به دمای سیصد و پنجاه درجه فارنهایت رسیده سرخ می کنیم هر طرف دونات ها را حدودا دو تا سه دقیقه سرخ می کنیم تا طلایی قهوه ای شوند.

دستور تهیه دونات با سس ماچا

دستور تهیه دونات با سس ماچا

دستور تهیه دونات با سس ماچا

دستور تهیه دونات با سس ماچا

نکته: برای اینکه متوجه شویم دمای روغن به سیصد و پنجاه درجه فارنهایت رسیده یا نه از دماسنج آبنباتی استفاده می کنیم تا بتوانیم با کم و زیاد کردن حرارت دمای روغن را ثابت نگه داریم که در این صورت دونات ها به صورت یک دست سرخ می شوند.

نکته: رنگ دونات ها نباید تیره شود چون در این صورت ترد می شوند و کاسترد ماچا خوب روی دونات ها نمی نشیند.

زمانی که دونات ها سرخ شدند آنها را در ظرفی که داخل آن حوله کاغذی گذاشتیم قرار می دهیم تا روغن اضافیشان گرفته شود. به همین ترتیب ادامه می دهیم تا همه دونات ها سرخ شوند.

مرحله پنجم: سرهم کردن مواد آماده شده
حالا یک توری فلزی را داخل سینی فر می گذاریم و مایه کاسترد را که خنک شده داخل قیف شیرینی پزی که ماسوره ستاره ای گذاشتیم می ریزیم و داخل دونات ها را با آن پر می کنیم و روی توری می چینیم بعد از اینکه داخل دونات ها را با کاسترد پر کردیم یک طرف آنها را داخل سس ماچا می زنیم و دوباره روی توری می چینیم تا به مدت یک الی دو دقیقه بمانند و خودشان را بگیرند. بعد دونات ها را داخل یک ظرف مناسب می گذاریم و حالا دونات ها آماده سرو هستند و می توانید به همراه اعضای خانواده یا دوستانتان آنها را میل کنید.

دستور تهیه دونات با سس ماچا

دستور تهیه دونات با سس ماچا

دستور تهیه دونات با سس ماچا

دستور تهیه دونات با سس ماچا

امیدواریم از دستور این دسر متفاوت خوشتان آمده باشد و حتما آن را امتحان کنید.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.