از علت تا درمان افت شنوایی ناگهانی

کم شنوایی یا افت شنوایی ناگهانی به یکباره یا در عرض چند ساعت اتفاق افتاده و بر گوش داخلی اثر می گذارد. شدت افت شنوایی ناگهانی، بسته به عوامل خاص سلامتی متفاوت است. هنوز هم مشخص نیست که چه چیزی باعث این نوع افت شنوایی می شود و دنیای پزشکی به دنبال راه هایی است تا این پدیده را بیشتر بشناسد.
چهارشنبه، 25 فروردين 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
از علت تا درمان افت شنوایی ناگهانی

کاهش شنوایی ناگهانی

همانطور که از نام این مشکل نیز پیداست، با از دست دادن شنوایی ناگهانی یا کم شنوا شدن در عرض تنها چند ساعت مواجه می شویم. هنوز هم با وجود پیشرفت ها و مطالعات علمی بسیار، علت دقیق کاهش شنوایی ناگهانی نامعلوم بوده و جهان پزشکی به دنبال یافتن بهترین راه ها برای درک این پدیده است.

کاهش شنوایی ناگهانی ممکن است در سطوح متفاوتی اتفاق بیفتد و گاهی اوقات خفیف یا متوسط بوده و در بعضی از موارد با توجه به یا سایر بیماری های دیگر شدید خواهد بود. حتی در بعضی از اوقات بروز کاهش شنوایی دائمی شده و هیچگاه برطرف نخواهد شد. ممکن است کاهش شنوایی فرد همزمان با تینی توس یا همان وزوز و بوق زدن گوش اتفاق بیفتد.

در صورتی که احساس کردید که ممکن است دچار کاهش شنوایی ناگهانی شده یا علائم آن را داشتید، پیشنهاد می کنیم سریعاً در این مورد با پزشک مشورت کنید. اگر علائم برای مدت طولانی با شما همراه بوده و برطرف نشد، می توانید از وسایل کمک شنوایی و سمعک برای بهبود شرایط استفاده کرده و از آن ها کمک بگیرید.1
 

انواع کاهش شنوایی ناگهانی

بروز کاهش شنوایی ناگهانی یا از دست رفتن آن انواع مختلفی داشته و بعضی از انواع آن نسبت به بقیه بسیار رایج تر می باشند.
 
کاهش شنوایی ناگهانی ایدیوپتیک (با علت نامعلوم)
ایدیوپتیک در علم پزشکی به معنای بروز مشکلی است که هیچ علت مشخص قابل تشخیصی ندارد. این نوع از دست دادن شنوایی ناگهانی از دیگر موارد رایج تر بوده و با معاینه شخص نمی توان علت اصلی و اولیه بروز آن را تشخیص داد.
 
کاهش شنوایی ناگهانی مرتبط به استرس
استرس یکی از اصلی ترین علل بروز این عارضه شود. در نتیجه کاهش سطح استرس ضروری است تا بهتر بتوانید با شرایط موجود و موقعیت قرار گرفته در آن کنار بیایید. داشتن ورزش منظم می تواند به کاهش و از بین بردن استرس های روزانه تا حد بسیار زیادی کمک کند.

سابقه پزشکی شخص نقش بسیار مهمی در تشخیص زود هنگام یا به موقع این عارضه را ایفا می کند. زیرا سابقه پزشکی فرد می تواند سرنخ های مهمی در مورد علت بروز این عارضه در اختیار پزشک قرار دهد.

علاوه بر استفاده از سابقه پزشکی بیمار می توان از دیگر شیوه های تشخیصی مثل شنوایی سنجی Fowler pure tone، شنوایی سنجی پاسخ الکتریکی ساقه مغز (BERA) یا اندازه گیری و بررسی عملکرد حلزون (سلول های مویی و خارجی) (OAE) برای تشخیص این اختلال شنوایی استفاده کرد.1
 

علت افت شنوایی ناگهانی

عوامل زیادی در رخداد این اختلال دخیل اند. مشکلات عفونی، گردش خون و مشکلات گوش داخلی از این قبیل اند. عوامل زیر می توانند مشکلاتی را برای گوش داخلی ایجاد کنند.

بیماری منیر (نوعی بیماری در گوش داخلی که حملات آن شامل سرگیجه همراه افت شنوایی و وزوز گوش می باشد)

تومور

مشکلات جراحتی

مشکلات سوخت و ساز

اختلال در سیستم عصبی

اختلال در سیستم ایمنی بدن

مسمومیت

دلایل ناشناخته

عوامل دیگر.2

از علت تا درمان افت شنوایی ناگهانی

علائم افت شنوایی ناگهانی

احساس فشار و یا وزوز گوش اولین علائم کاهش شنوایی حسی-عصبی هستند. علائم معمولا به صورت دفعه ای یا پس از چند روز و غالبا در گوش بروز می کنند.

شدت نشانه ها هم به طور قابل توجهی متفاوت است. در بدترین حالت، امکان دارد ناشنوایی همیشگی رخ دهد.

مقطع عرضی حلزون گوش. متخصصان علت کم شنوایی ناگهانی را به نقص رگ خونی در حلزونی گوش داخلی نسبت می دهند.

برخلاف انتظار، گوش درد نشانه ی متداولی نیست. احساس درد در گوش دلایل متفاوتی دارد و ممکن است درمورد خطر دیگری مانند عفونت هشدار دهد.

شنیدن صداهای گنگ و نامفهوم در داخل گوش یا سرگیجه می تواند نشانه ای از کم شنوایی حسی-عصبی باشد. به عنوان مثال، مطالعات نشان می دهند که ۲۵% از بیماران، با همین شرایط (سرگیجه) و نیز با مشکلات قلبی عروقی شناسایی می شوند.

متداول ترین علائم شامل موارد زیر می شود:

افت شنوایی بدون هیچ دلیل قابل شناختی

عدم گوش درد

کاهش شنوایی یکی از گوش ها

از موارد زیر نیز می توان به عنوان علائم همراه یاد کرد:

سرگیجه

از دست دادن حس در گوش خارجی

احساس فشار در گوش

وزوز گوش.2
 

تشخیص بیماری

بیمار هیچ علامت ظاهری برای این عارضه ندارد و آزمون های شنوایی میتواند تایید کننده بیماری باشد و اگر توسط تست های شنوایی تایید شد برای رد کردن سایر عوامیل ایجاد کننده کم شنوایی MRI انجام میدهیم. 

سریعترین راه هم برای تشخیص کم شنوایی ناگهانی تست های شنوایی هستند. یک معیار معمول برای این تشخیص، یک کاهش حسی عصبی بیش از 30 دسی بل است در بیش از 3 فرکانس تن خالص مجاور هم در طول مدت 3 روز اتفاق می افتد. . تمپانومتری این افراد طبیعی است و اگر ناشنوا شده باشند و یا افت شنوایی آنها زیاد باشد رفلکس حذف میشود. 

خوشبختانه، اکثریت قریب به اتفاق موارد کم شنوایی ناگهانی، یک طرفه هستند، و پیش آگهی برای برخی از بهبودهای شنوایی بهتراستیک توزیع مساوی از موارد کم شنوایی راست و چپ انتظار می رود و موارد بیشتر بودن کم شنوایی یک گوش نسبت به گوش دیگر وجود ندارد. 

کم شنوایی نگهانی دو طرفه نادر است که در 1% یا 2% موارد قابل مشاهده است.3
 

درمان کاهش شنوایی ناگهانی

بعد از گذشت مدت کوتاهی از بروز کاهش شنوایی ناگهانی، پزشک از شما می خواهد تا بر روی کاهش عوامل خطرناکی مثل چاقی، فشار خون بالا، سطح کلسترول بالا و دیابت تمرکز کنید. همچنین برای بهبود باید قدمی در جهت کاهش استرس های زندگی خود بردارید.

اگر کاهش شنوایی ناگهانی بیش از یک سال پیش برایتان اتفاق افتاده است، تنها گزینه ای که برای کاهش علائم این بیماری پیش رو خواهید داشت، استفاده از سمعک ها است که پزشک با توجه به شرایط و میزان شنوایی تان برای تان تجویز خواهد کرد.

با این حال هر چقدر روند درمانی تان سریع تر آغاز شود، تشخیص علت بروز آن راحت تر خواهد بود. اگر می خواهید بهترین انتخاب را داشته باشید در همان 24 ساعت اولیه بروز کاهش شنوایی گوش بهتر است با یک پزشک متخصص گوش، حلق و بینی ملاقات کنید.

درمان برای کاهش یا بهبود علائم کاهش ناگهانی شنوایی شامل تحریک برای افزایش جریان خون در گوش داخلی و حذف عوامل خارجی تشدید کننده می شود. درمان های دیگری که می توان برای کاهش ناگهانی شنوایی انجام داد شامل موارد زیر می شود:
 
درمان افزایش جریان خون (رئولوژیکی)
با بروز کاهش شنوایی ناگهانی جریان خون گوش داخلی کاهش یافته یا دچار اختلال می شود.

جریان خون برای رساندن مواد مغذی مورد نیاز گوش ضروری بوده و اگر این جریان خون دچار مشکل شود، سلول های مویین داخل گوش ممکن است برای مدت کوتاهی یا برای همیشه دچار مشکل شوند. حال برای برطرف نمودن و یا کاهش مشکل جریان خون می توان از درمان افزایش جریان خون استفاده کرد که شامل استفاده از کورتیزون برای جلوگیری از التهاب می شود.
 
بی حسی موضعی برای انسداد اعصاب
پزشک متخصص از داروهای بی حسی موضعی ای مثل پروکائین و لیدوکائین برای درمان کاهش ناگهانی شنوایی استفاده می کند.

این بی حس کننده ها با انسداد اعصاب به جلوگیری از انقباض عروقی کمک می کند.

از علت تا درمان افت شنوایی ناگهانی
 
سمعک
در صورتی که مشکل شنوایی فرد ادامه دار بوده و به سرعت درمان نشود، سمعک می تواند تا حد زیادی به بهبود علائم این عارضه کمک کند. معمولاً استفاده از درمان های دارویی می تواند با گذشت 24 ساعت از مشاهده علائم این بیماری برای فرد تجویز شود، در صورتی که مشکل شنوایی بعد از مدتی بهبود نیافت و مشکل ادامه دار بوده و شرایط بیمار وخیم تر شد در این صورت برای بهبود شنوایی فرد سمعک توسط پزشک تجویز خواهد شد.

چنانچه کاهش شنوایی ناگهانی فرد با وز وز گوش یا احساس زنگ زدن گوش همراه بود، استفاده از عملکرد نویز گیر (حذف صدا های اضافی) داخل سمعک می تواند به بهبودی علائم کاهش شنوایی و وز وز گوش به طور همزمان کمک کند.3

پینوشتها
1.www.pezeshket.com
2.www.drtaherian.com
3.www.najvaclinic.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.