فوتبال به سبک کلاسیک

فوتبالی که امروزه بازی می شود، با فوتبالی که گذشتگان ما می دیدند تا حد زیادی تفاوت دارد. البته این تفاوت در باطن یا ساختار فوتبال آن قدر به چشم نمی خورد تا در ظاهر آن. امروزه فوتبال را می توان یکی از صنایع فعال و پر سود نام برد.
پنجشنبه، 9 ارديبهشت 1389
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حجت اله مومنی
موارد بیشتر برای شما
فوتبال به سبک کلاسیک
فوتبال به سبک کلاسیک



 
فوتبالی که امروزه بازی می شود، با فوتبالی که گذشتگان ما می دیدند تا حد زیادی تفاوت دارد. البته این تفاوت در باطن یا ساختار فوتبال آن قدر به چشم نمی خورد تا در ظاهر آن.
امروزه فوتبال را می توان یکی از صنایع فعال و پر سود نام برد. صنعتی که موقعیتهای زیادی را برای ایجاد کار، سرمایه گذاری و تجارت فراهم می کند.
اما فوتبالی که در دوران و دهه های گذشته بازی می شد با فوتبال امروزی تفاوت عمده ای داشت. بخش عمده ای از این تفاوت را می توان به شرایط و موقعیت های اقتصادی و بخش اصلی دیگر را به پیشرفت علم نسبت داد. در این مقاله برخی از این تفاوتها چه از لحاظ ظاهری و باطنی مورد بررسی قرار می گیرند.

قوانین

در دو سده پیش یعنی سده 1800 میلادی قوانین کاملی برای انجام بازی فوتبال وجود نداشت. اندازه گلها، اندازه زمین، تعداد بازیکنان، چگونگی پرتاب توپ و ... تقریبا" توافقی بود.
در سال 1848 چهارده دانشجو دانشگاه کمبریج انگلستان که به فوتبال علاقمند بودند و در دانشکده خود فوتبال بازی می کردند، گرد هم آمدند و قوانین و استانداردهای ابتدایی را برای فوتبال بطور کتبی فراهم ساختند. گرچه قوانین آنها مورد تایید کشورهای دیگر قرار نگرفت اما قوانین این چهارده دانشجو را می توان به عنوان اولین قوانین این ورزش نام برد.
اما بعدها به تدریج قوانینی بین کشورها بوجود آمد که شکل اولیه قانون کلی فیقای امروزی بود. اولین قانونی که رسما" لازم بود تا وضع گردد، قانون استفاده نکردن از دست بود. برای بررسی و وضع این قانون یازده نفر از نمایندگان باشگاه ها در 26 اکتبر 1863 دور هم آمدند. این قانون و چند قانون کلی دیگر، پس از بررسی در 8 دسامبر همان سال به ثبت رسید.

فوتبال به سبک کلاسیک

یک تیم دانشگاهی - انگلستان 1860

لیگ و مسابقات

در قدیم مسابقات فوتبال به شکل امروزی از روی برنامه نبود. مسابقات معمولا" به صورت دوستانه و یا جامهای چند تیمی برگزار می شد. اما در سال 1871 اتحادیه فوتبال انگلیس پیشنهاد جام حذفی را داد. سال بعد از آن، این مسابقه به نام "جام اتحادیه انگلیس" شناخته شد. و به تدریج لیگ ها و تورنمنت ها به برنامه و زمان بوجود آمدند.
لیگ فوتبال انگلیس در سال 1888 با دوازده تیم بوجود آمد.

فوتبال به سبک کلاسیک

دستمزد و حقوقها

دستمزد و حقوق بازیکنان قدیمی اصلا" مانند بازیکنان امروزی که بیشتر شبیه به ستاره رویایی فیلمها هستند، نبود. بازیکنان قدیمی در اوایل اصلا" برای بازی دستمزدی دریافت نمی کردند.
اغلب بازیکنان، دانش آموزان، دانشجویان و کارگرانی بودند که در کنار تحصیل و کار به فوتبال می پرداختند. پس از آنکه فوتبال محبوبیت خود را بین اکثر مردم بدست آورد و دارندگان صنایع به سرمایه گذاری و تبلیغ از طریق فوتبال روی آوردند، و باشگاه ها توانستند برای خود در آمدی کسب کنند، بازیکنان حقوق و دستمزد دریافت کردند.
اولین پرداخت حقوق را اتحادیه فوتبال انگلستان در سال 1885 به شکل رسمی قانونی کرد. در آن زمان این اتحادیه به باشگاه ها اجازه داد تا به بازیکنان خود حقوق و یا دستمزد پرداخت کنند.

فوتبال به سبک کلاسیک

نمونه ای از کفشهای فوتبال در قدیم

فوتبال به سبک کلاسیک

نمونه ای از کفشهای فوتبال جدید

کفش های بازی

در اوایل رشد فوتبال کفش بازی از لحاظ قانونی اهمیت خاصی نداشت. به دلیل کم بودن و گران بودن کفش ورزشی، برخی از بازیکنان به زیر کفشهای معمولی خود میخ می زدند تا بتوانند با آنها در میدان بازی کنند. برخی دیگر با قیچی و برش دادن کفشهای خود، آنها را به شکل کفش ورزشی در می آوردند تا بتوانند با آنها بازی کنند.

منبع: www.netsport-magazine.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.