همه چیز درباره ساعت بیولوژیک بدن

ساعت زیستی، ساعت زیست‌شناختی، یا ساعت بدن یک چرخهٔ تقریباً 24 ساعته در فرایندهای زیست‌ شیمیایی، فیزیولوژیکی، یا رفتاری موجودات زنده، شامل گیاهان، جانوران، قارچ‌ها و سیانوباکتری‌ها است. اختلال در ساعت زیست‌شناختی انسان می‌تواند زمینه‌ساز بیماری‌های بسیاری شود.
جمعه، 10 ارديبهشت 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
همه چیز درباره ساعت بیولوژیک بدن

ساعت زیستی چیست؟

ساعت زیستی یا ساعت بیولوژیک بدن یکی از جالب ترین و عجیب ترین یافته های بدست آمده طی قرن اخیر است.

ساعت زیستی که به نام ریتم زیستی یا ریتم circadian نیز معروف است به دلیل تغییر در مواد شیمیایی وعملکرد های سیستم عصبی بوجود می‌آید و به مانند یک ساعت مرکزی عملکرد دیگر اعضای بدن را هماهنگ می‌کند.

ساعت زیستی بدن از هزاران سلول عصبی ساخته شده است و در هیپوتالاموس مغز قرار دارد. ریتم زیستی در واقع به همگام سازی عملکردها و فعالیت های بدن کمک کرده و پاسخ بدن به نور و تاریکی را تنظیم می‌کند.

علاوه بر آن، این ساعت در تنظیم فعالیت هایی مانند برنامه خواب، اشتها، دمای بدن، سطح هورمون، هوشیاری، عملکرد روزانه و فشار خون دخالت دارد.

عوامل و تحریکات خارجی می توانند بر ریتم های زیستی تأثیر بگذارند. به عنوان مثال، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، داروها و مصرف کافئین می تواند بر روی برنامه خواب فرد تأثیر بگذارد. چهار ریتم زیستی وجود دارد.

ساعت زیستی حتی زمانی که کاری انجام نمی دهیم و یا توجهی به ساعت نداریم، باز هم بدنمان بر اساس ساعت خود کار می کند.

سیستم ساعت زیستی، ریتم بدن ما در شبانه روز را کنترل می کند. به این ترتیب سیستم ساعت زیستی چرخه ای تقریباً 24 ساعته است که  تغییرات جسمی، روانی و رفتاری در آن یافت می شود. برای بسیاری از عملکردها و فعالیت های فیزیولوژیکی ما مانند دمای بدن، هوشیاری، سطوح انتقال دهنده های عصبی و غیره ریتم روزانه وجود دارد.
 
سیستم ساعت زیستی تنها مختص انسان نیست و در بیشتر موجودات زنده از انسان گرفته بلکه در مگس های میوه، گیاهان و حتی میکروب های کوچک هم وجود دارد. سیستم ساعت زیستی الگوی خواب ما را تعیین می کند و به خستگی زیاد و تغییرات ناشی از پروازهای طولانی ربط دارد.

هنگامی که با هواپیما از چند منطقه جغرافیایی عبور می کنیم ساعت بدنمان از ساعت مچی مان انحراف پیدا می کند. «از دست دادن» و یا «به دست آوردن» زمان در طول مسافرت هوایی می تواند به بدنمان حس گیجی بدهد، به خصوص اگر انتظار نور روز را داشته باشد در حالی که هوا تاریک است و یا برعکس. در نهایت بدنمان قادر به تنظیم ریتم شبانه روزی خود با محیط جدید است.

اما سفر بازگشت دوباره آن را مختل می کند و به تنظیم مجدد نیاز است. حتی اگر در یک غار تاریک زندگی کنیم و ندانیم چه زمانی از شبانه روز است، باز هم این چرخه تقریباً 24 ساعته وجود دارد. ساعت زیستی مانند ساعت عادی از چرخ دنده تشکیل نشده، بلکه از گروه هایی از مولکول های در حال تعامل در داخل سلول های سراسر بدن تشکیل شده. یک ساعت فرمانده هم همه چیز را هماهنگ نگه می دارد. در مهره داران، از جمله انسان ها، این ساعت در مغز واقع شده است. 1

همه چیز درباره ساعت بیولوژیک بدن
 

ارتباط ساعت زیستی بدن با بیماری های مختلف

جالب است بدانیم که تغییر در ریتم زیستی بدن با ایجاد یا تغییر شدت بیماری های زیادی در انسان مرتبط است.

به عنوان مثال خطر سکته قلبی یا سکته مغزی در هنگام صبح بیشتر است. دلیل این امر، انقباض عروق سیستمی بدن و همچنین عروق خون رسان به عضله قلبی و مغز می‌باشد و درست به همین دلیل افزایش حملات فشارخون در افرادی که بیماری پرفشاری خون یا بیماری قلبی دارند در نزدیک صبح با احتمال بیشتری اتفاق می‌افتد.

در حقیقت ساعت زیستی بدن بر عواملی همچون سطح هورمون های مرتبط با استرس، ضربان قلب یا فعالیت سیستم عصبی خودمختار تاثیر مستقیم دارد.

همچنین ریتم زیستی بدن به طور هوشمندانه ای با ایجاد علائم بخصوصی می‌تواند پزشک را درتشخیص بیماری های عفونی راهنمایی کند.

به عنوان نمونه، تب ناشی از عفونت باکتریایی در عصر و تب ناشی از عفونت ویروسی (مثل سرماخوردگی) صبح ها به اوج می‌رسد.

ترشحات بینی در هنگام سرماخوردگی صبح ها بیشتر و در طول روز کاهش می‌یابد.

همچنین برای بیشتر افراد مبتلا به آسم، بروز علائم حمله بیماری مانند تنگی نفس و سرفه در شب شدید تر از روز است.

آلرژی های فصلی، عطسه کردن، گرفتگی بینی و خارش چشم صبح ها شایع تر است.
 

اختلال در ریتم زیستی باعث بروز چه مشکلاتی می‌شود؟

 
اختلالات خواب
اختلالات در ریتم های طبیعی بدن می‌تواند به خواب طبیعی آسیب زده و باعث مشکلاتی از جمله بی خوابی شود.
 
Jet lag
یا اختلال در ریتم شبانه روزی هنگام مسافرت های هوایی طولانی مدت در عرض های جغرافیایی.
 
اختلالات خلقی 
عدم قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌تواند منجر به شرایطی مانند افسردگی، اختلال دو قطبی و اختلال عاطفی فصلی شود.
 
اختلالات کار شیفتی
وقتی فرد خارج از شیفت کاری معمولی کار می‌کند باعث ایجاد تغییر در ریتم های شبانه روزی می‌شود.
 

علامت های اختلال در ساعت زیستی بدن چیست؟

اختلالات ریتم بیولوژیکی می تواند بر سلامتی و احساس خوب فرد تأثیر بگذارد. برخی از اثرات عبارتند از: اضطراب، خواب آلودگی روزانه، افسردگی، عملکرد پایین تر در محل کار و عدم هوشیاری ذهنی. اختلال در ساعت زیستی بدن ارتباط تنگاتنگی با ابتلا به بیماری و افزایش خطر ابتلا به دیابت و چاقی دارد.

برخی از بزرگترین خطا های انسانی جهان مانند فاجعه چرنوبیل طی کار در شیفت شب اتفاق افتاده است و همچنین بیشتر تصادفات رانندگی قبل از طلوع آفتاب رخ می‌دهد. 2

همه چیز درباره ساعت بیولوژیک بدن
 

چگونه اختلالات ریتم بیولوژیکی درمان می شود؟

درمان اختلالات ریتم زیستی بستگی به نوع مشکل ایجاد شده برای فرد دارد و می‌تواند شامل رعایت بهداشت خواب یا دوره هایی از مصرف دارو باشد.

به عنوان مثال علائم اختلال مسافرت هوایی یا jet lag معمولاً موقتی است و نیازی به درمان پزشکی ندارد ولی در مواردی مثل اختلالات خلقی ممکن است تغییر در شیوه زندگی یا دارو درمانی کمک کننده کند.

در مورد علائم جدی تر مانند خستگی، کاهش تمرکز ذهنی یا افسردگی مشورت با پزشک لازم است. پزشک ممکن است با تجویز دارو و یا ارائه پیشنهاد در مورد تغییر شیوه زندگی کمک کند.
 

چند توصیه برای یک خواب بهتر

ریتم زیستی بدن با رعایت کردن الگوی مناسب و استاندارد خواب می‌تواند عملکرد خود را بهبود ببخشد.

برای این منظور چند توصیه ارائه شده است:

از مصرف موادی مانند کافئین، الکل و نیکوتین و نوشیدنی های بسیار سرد قبل از خواب اجتناب کنید.

یک برنامه منظم خواب داشته باشید.

در ساعات روز پیاده روی کنید.

در طی روز یک چرت کوتاه ۱۰ تا ۱۵ دقیقه‌ای داشته باشید.

در طول روز چراغ های بیشتری را در خانه خود روشن کنید. برعکس، با خاموش کردن چراغ ها در شب می‌توانید به خواب کمک کنید.

مهم است به یاد داشته باشید که ریتم های زیستی برای محافظت از شما عمل می‌کنند و باعث می‌شوند شخص در صبح و اوایل عصر بیشترین بازدهی از کار خود را داشته باشد. هنگامی که ریتم های بیولوژیکی هماهنگ هستند، بیشترین کارایی و احساس خوب را در زندگی روزانه خواهید داشت. 3

پی نوشت:
1.www.beytoote.com
2.www.seebmagazine.com
3.www.gilsadad.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.