دستور تهیه گراتن بادمجان و قارچ

گراتن ها جزء غذاهایی هستند که برای سرو در مهمانی ها مناسب هستند. اگر شما هم از طرفداران بادمجان و قارچ هستید مطمئنا از این غذا خوشتان خواهد آمد.
سه‌شنبه، 14 ارديبهشت 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دستور تهیه گراتن بادمجان و قارچ

گراتن بادمجان و قارچ


مواد لازم برای تهیه گراتن بادمجان و قارچ
مواد غذایی مقدار
کره پنجاه گرم
بادمجان کوچک چهار تا پنج عدد
گوجه فرنگی کوچک سه عدد
پیاز سفید نصف یک عدد
فلفل تند یک عدد
پودر پنیر پارمسان دو تا سه قاشق غذا خوری
پنیر پیتزا یک کاسه کوچک
آرد سفید یک قاشق غذا خوری سر پر
شیر سه لیوان تا یک لیتر
قارچ حدودا چهارصد گرم


طرز تهیه گراتن بادمجان و قارچ

امروز قصد داریم طرز تهیه یک غذای خوشمزه به نام گراتن بادمجان را آموزش دهیم گراتن ها انواع مختلفی دارند که ما برای امروز این مدل را انتخاب کرده ایم این غذا خیلی راحت درست می شود و مواد اولیه ساده ای دارد که در دسترس هستند و بسیار سالم میباشند.

مرحله اول: آماده کردن سس بشامل
اولین کاری که باید انجام دهیم خرد کردن نصف یک عدد پیاز است آن را به صورت خیلی ریز خرد می کنیم. بعد پنجاه گرم کره را داخل قابلمه و روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا آب شود و کمی نمک اضافه می کنیم. کره که کف کرد پیاز خرد شده را اضافه می کنیم حدود پنج تا شش دقیقه تفت می دهیم تا پیاز ها تقریبا طلایی رنگ شوند بعد یک قاشق غذا خوری آرد می ریزیم و مدام هم می زنیم تا گلوله گلوله نشود و رنگ آن از حالت سفیدی خارج شود و متمایل به طلایی قهوه ای شود.

حالا حدود سه لیوان شیر سرد اضافه می کنیم و مثل همیشه موقعی که سس بشامل درست می کنیم روی حرارت ملایم مدام هم می زنیم تا ته نگیرد.

این سس در اثر جوشیدن شروع به غلیظ شدن می کند ما سه لیوان شیر ریختیم اگر سس غلیظ شد می توانید بقیه آن را هم بریزید اما اگر با این مقدار غلظت خوبی داشته باشد دیگر نیاز نیست شیر اضافه کنید.

کمی هم فلفل سیاه اضافه می کنیم و هم می زنیم و وقتی غلظت آن مانند یک ماست رقیق شد کافی است. حالا شعله را خاموش کرده و حدود سه قاشق غذا خوری پنیر پارمسان تازه اضافه می کنیم و هم می زنیم  بعد قابلمه را از روی گاز بر می داریم و کنار می گذاریم تا زمانی که از آن استفاده کنیم.

نکته: در قابلمه را حتما بگذارید تا لایه رویی سس خشک نشود.

دستور تهیه گراتن بادمجان و قارچ

دستور تهیه گراتن بادمجان و قارچ

مرحله دوم: آماده کردن قارچ
حالا نوبت به خرد کردن قارچ ها می رسد در اینجا حدود چهارصد گرم قارچ داریم برای گراتن نیاز نیست که قارچ ها خیلی خرد شوند اگر قارچ ها کوچک باشند چهار برش (چهار قسمت کنید) کافی است در غیر این صورت هشت تکه (به چهار قسمت تقسیم کنید بعد هر تکه را دو نیم کنید) کنید.
در این مرحله قارچ های خرد شده را داخل ماهیتابه داغ می ریزیم و با حرارت بالا تفت می دهیم تا آب قارچ ها کشیده شده و خشک شود لازم به ذکر است که نیازی به روغن ندارد و فقط کمی نمک و فلفل سیاه به آن اضافه می کنیم.

مرحله سوم: آماده کردن بادمجان
در این فاصله که آب قارچ ها خشک می شود چهار یا پنج عدد بادمجان را به صورت اریب و با قطر نیم سانت برش می زنیم. این را هم بگوییم که نیازی نیست پوست بادمجان ها را بگیرید فقط آنها را خوب بشویید و خشک کنید و با پوست برش بزنید.

بعد از اینکه آب قارچ ها خشک شد آن ها را به یک ظرف دیگر منتقل می کنیم و حالا داخل ماهیتابه کمی روغن می ریزیم و بادمجان ها را داخل آن می چینیم و سرخشان می کنیم در حین سرخ شدن بادمجان ها دو تا سه حبه سیر را کاملا خرد می کنیم و لابه لای آن ها می ریزیم تا روغن و بادمجان ها بوی سیر بگیرند وگرنه خود سیر را داخل غذا استفاده نمی کنیم.

برای مزه دار کردن بادمجان ها کمی پودر دارچین روی آن ها می ریزیم همین که بادمجان ها کمی نرم و سرخ شوند کافی است.

بعد از سرخ شدن بادمجان ها برای اینکه روغن اضافیشان گرفته شود آن ها را به صورت تک تک روی دستمال کاغذی می گذاریم.

دستور تهیه گراتن بادمجان و قارچ

دستور تهیه گراتن بادمجان و قارچ

دستور تهیه گراتن بادمجان و قارچ

مرحله چهارم: سرهم کردن گراتن و پختن آن
حالا همه موادمان آماده شدند و فقط باید گراتن را در ظرف مورد نظر ( پیرکس یا سرامیک و یا هر ظرفی که بتوان داخل فر گذاشت) بچینیم و داخل فر برود.

حالا ابتدا مقداری از سس بشاملی ( قبل از استفاده بچشید اگر نیاز است نمک و فلفل سیاه به آن اضافه کنید خیلی نمک نزنید چون در ترکیب آن پنیر پارمسان استفاده شده ) که آماده کردیم را کف ظرف می ریزیم و بعد بادمجان ها را می چینیم و بعد قارچ ها را اضافه می کنیم. حالا کمی پنیر پیتزا روی قارچ ها می ریزیم اینجا قرار نیست مانند لازانیا یا پیتزا روی آن را با پنیر پیتزا پر کنیم این کار فقط برای این است که طعم و مزه بهتری به گراتن بدهیم. خب بعد از پنیر پیتزا دوباره سس بشامل می ریزیم و بعد گوجه ها را به صورت حلقه ای با قطر نیم سانت برش می زنیم و یک ردیف گوجه خام و یک ردیف بادمجان می چینیم حالا کمی نمک ( فقط روی گوجه ها ) و فلفل سیاه می ریزیم و بعد روی گوجه ها بقیه پودر پنیر پارمسان که حدود یک قاشق غذا خوری است را می ریزیم و در آخر کمی پنیر پیتزا اضافه می کنیم و اگر دوست داشتید می توانید یک عدد فلفل تند را به صورت حلقه ای برش بزنید و روی پنیر پیتزا بریزید.

دستور تهیه گراتن بادمجان و قارچ

حالا گراتن ما آماده است داخل فر برود آن را تا زمانی که پنیر آب شود و روی آن کمی برشته شود ( خال های قهوه ای ایجاد شود ) داخل فر با دمای دویست درجه سانتیگراد می گذاریم.

نکته: اگر فر ندارید می توانید مواد را داخل ماهیتابه در دار بچینید و روی حرارت ملایم قرار دهید و اجازه دهید پنیر آب شود این غذا نیازی به پخت زیاد ندارد چون همه مواد آن پخته شده اند و فقط گوجه ها خام هستند که تا زمان آب شدن پنیر آن ها هم می پزند.

مرحله آخر: سرو و تزئین
در آخر که گراتن آماده شد کمی روی آن پودر آویشن می ریزیم که عطر و طعم فوق العاده ای به آن می دهد.

نکته: اگر آویشن را قبل از پخت اضافه کنیم می سوزد.

این غذا بسیار ساده و سالم است چون با سبزیجات درست می شود و گوشت و مرغ ندارد، سعی کنید در همه غذا ها از گوشت و مرغ استفاده نکنید.

امیدواریم این دستور خوشمزه را در برنامه غذایی خود قرار دهید و از خوردن آن لذت ببرید.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.