روش های رایج در درمان افسردگی

افسردگی یا در اصطلاح depression اختلالی شایع در سراسر جهان است که سن و جغرافیا نمی شناسد. زندگی پر استرس ماشینی و سرعت بالای تغییرات محیطی، زمینه ساز بروز افسردگی است. افسردگی بر روی زندگی فرد تاثیر مخربی دارد و تمامی فعالیت های روزانه فرد را دچار مشکل خواهد کرد و حتی ممکن است زمینه ساز بیماری های جسمی در فرد شود.
شنبه، 18 ارديبهشت 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: هما نوذریان
موارد بیشتر برای شما
روش های رایج در درمان افسردگی
یاد گیری راه های درمان افسردگی به شما کمک خواهد کرد که تشخیص دهید کدام راه برای درمان افسردگی تان مناسب است. در ادامه شما را با روش های رایج در درمان افسردگی آشنا خواهیم کرد. افسردگی یا در اصطلاح depression اختلالی شایع در سراسر جهان است که سن و جغرافیا نمی شناسد. زندگی پر استرس ماشینی و سرعت بالای تغییرات محیطی، زمینه ساز بروز افسردگی است.

افسردگی بر روی زندگی فرد تاثیر مخربی دارد و تمامی فعالیت های روزانه فرد را دچار مشکل خواهد کرد و حتی ممکن است زمینه ساز بیماری های جسمی در فرد شود. چشم و هم چشمی ها، بدبینی ها، خود برتر بینی ها، مادیات همگی برای سلامت روح مضر هستند و زمینه ساز بروز افسردگی می باشند.

اختلال افسردگی یک ضعف ساده نیست که با استراحت و چند روز مراقبت درمان شود؛ هر چند انجام فعالیت های سالم تا حد زیادی از بروز افسردگی جلوگیری می کند. اما باید توجه داشت اگر از روش های درمان افسردگی اگر به موقع استفاده نشود به اختلالات بزرگتر و خطرناک تری مثل خودکشی منجر می شود. هر چقدر زودتر به فکر درمان افسردگی باشید نتایج بهتری حاصل می شود و هر چه زمان بگذرد؛ درمان آن به زمان بیشتری احتیاج دارد.

 
روش های رایج در درمان افسردگی

زمانی که حس می کنید دچار افسردگی شدید؛ با خود می گویید هیچ گاه از زیر بار این احساس رها نمی شوید. اما باید بدانید حتی سخت ترین نوع افسردگی هم با کمک مشاور و استفاده از دارو قابل درمان است.  از آنجا که شدت و نوع افسردگی در افراد متفاوت است؛ راه های درمان افسردگی از فرد تا فرد متفاوت است. هر چه شدت افسردگی در فرد بیشتر باشد نیاز به روش های درمانی قوی تر احساس می شود.

در مواردی که بیمار وضعیت وخیمی دارد؛ ممکن است از دارو درمانی هم کمک گرفته شود. افسردگی ممکن است به دلایل مختلفی گریبان گیر افراد شود. محرک های خارجی مانند: از دست دادن عزیزی، تجربه رابطه ناموفق، از دست دادن شغل، ابتلا به معلولیت های ناتوان کننده، وحتی زمینه های ارثی ممکن است در تجربه افسردگی نقش داشته باشند. بنابراین اولین قدم در درمان افسردگی و جلوگیری از تشدید بیماری  فرد؛ تشخیص درست و به موقع علائم بیماری است.

 
روش های رایج در درمان افسردگی

باید توجه داشت اگر افسردگی اگر به موقع درمان نشود به اختلالات بزرگتر و خطرناک تری مثل خودکشی منجر می شود.
 

چگونه بفهمیم افسرده هستیم؟

درک درست از علائم و نشانه این اختلال به درمان افسردگی کمک زیادی می کند در ادامه به چند مورد از مهمترین نشانه های افسردگی می پردازیم:


 
روش های رایج در درمان افسردگی
 

درک درست از علائم و نشانه های افسردگی به درمان به موقع و موثر آن کمک زیادی می کند.
  • اظهار بی علاقگی و بی میلی نسبت به فعالیت هایی که قبلا برای ما مهم بوده
  • زود رنجی برای مسائل بسیار کوچک و پیش پا افتاده
  • احساس خستگی مفرز حتی بدون فعالیت فیزیکی سنگین
  • خواب کم و یا بی از حد
  • احساس غم و نا امیدی نسبت به آینده
  • اضطراب شدید و کنترل نشده و ایجاد یک حالت بی قراری
  • عدم تمرکز و عدم توان کافی برای حل مسائل
  • چاقی یا لاغری بدون دلیل مشخصی
  • احساس کوفتگی و درد عضلانی
  • فکر کردن به خودکشی
 

راه های درمان افسردگی

افسردگی قابل درمان ترین اختلال موجود در دنیای روان پزشکی است. بسته به نوع و شدت بیماری و تشخیص پزشک ممکن است از راه های مختلفی استفاده شود یا حتی از ترکیبی از روش ها برای درمان افسردگی استفاده شود. اما به طور کلی روش های رایج در درمان افسردگی به شرح زیر می باشد:

 
روش های رایج در درمان افسردگی
 

کمک گرفتن از یک روان درمانگر متبحر

یکی از اولین و مهمترین اقداماتی که می بایست در شروع مسیر درمان افسردگی به آن توجه داشت؛ انتخاب یک درمانگر کاربلد است که سابقه خوبی در درمان اختلالات افسردگی دارد. درمانگر مناسب پشتیبانی قوی در طول مسیر درمان خواهد بود. برای پیدا کردن یک روان درمانگر خوب می توانید از کسانی که در این زمینه تجربه داشته اند و نتایج خوبی گرفته اند، کمک بگیرید. روان درمانی می تواند درمان موثری برای افسردگی باشد.

روان درمانی به شما مهارت هایی می آموزد که از طریق آن به افسردگی خود غلبه کنید و احساس بهتری نسبت به خودتان داشته باشید؛ تا بتوانید از بروز و ظهور مجدد علائم جلوگیری کنید. در طی جلسات روان درمانی آموزش هایی به شما برای رهایی از افکار منفی و به کارگیری مهارت های رفتاری برای درمان افسردگی، داده می شود. طی این مراحل شما علل و ریشه های افسردگی را خواهید شناخت. می فهمید که چرا این افکار و احساسات منفی به سراغ شما آمده اند و برای اینکه بتوانید از شرشان خلاص شوید چه اقداماتی را باید انجام دهید.

 
روش های رایج در درمان افسردگی
 
استفاده از یک روان درمانگر متبحر مانند یک پشتیبان قوی در طی فرآیند درمان به شما کمک خواهد کرد.

 استفاده از روش های دارویی برای درمان افسردگی

دارو درمانی می تواند یکی از راه های درمان افسردگی باشد. اما به این معنا نیست که بهترین گزینه موجود است. افسردگی تنها به معنی عدم تعادل در هورمون های شیمیایی مغز نیست و شناخت علل ریشه ای ممکن است به زمان زیادی احتیاج داشته باشد. دارو ها تنها می توانند بعضی از علائم افسردگی را کاهش دهند؛ اما مشکل اصلی را حل نشده باقی می گذارند.

مصرف دارو های ضد افسردگی مانند هر داروی شیمیایی دیگری عوارض جانبی خاص خود را دارد و در برخی بیماران توقف مصرف آنها پس از دوره درمان به سختی ممکن است. بهتر است اگر از دارو برای درمان افسردگی استفاده می کنید، از درمان های دیگر غافل نشوید.

 
روش های رایج در درمان افسردگی


باید در مصرف قرص های ضد افسردگی احتیاط کرد چرا که مانند هر داروی شیمیایی دیگری عوارض جانبی خاص خود را دارد.
 

استفاده از گروه درمانی برای درمان افسردگی

زمانی که صحبت از درمان افسردگی می شود؛ ممکن است به جلسات انفرادی بین بیمار و درمانگر برای شما تداعی شود. با این حال گروه درمانی یکی جدیدترین روش های برای درمان افسردگی است که می تواند بسیار موثر باشد. گوش دادن به همتایانی که مشکلاتی مشابه با شما دارند؛ می تواند تجربیات شما را تصدیق کند و به افزایش حس اعتماد به نفس در شما کمک کند. کسانی که در گروه حضور دارند؛ در مراحل مختلف بیماری خود قرار دارند. بنابراین می توانید از کسانی که این مراحل را پشت سر گذاشته اند مشاوره بگیرید. که این علاوه بر تقویت انگیزش، باعث بهبود فعالیت های اجتماعی نیز می شود.

 
روش های رایج در درمان افسردگی
 
استفاده از گروه درمانی باعث تقویت انگیزش و بهبود روابط اجتماعی و تسریع در فرآیند درمان، در بیماران می شود.
 
در پایان باید به این موضوع اشاره کرد که افسردگی بیماری خاموش و در عین حال هزار چهره است. هر کسی ممکن است در طول زندگی به این بیماری دچار شود. پس شیوه برخورد با این بیماری مهم است. اگر نشانه های این بیماری را در خود و یا اطرافیمانمان می بینیم؛ به جای انکار و یا پنهان کردن آن بهتر است به فکر درمان آن در مراحل اولیه باشیم. مرکز مشاوره مکث با در اختیار داشتن کادر متخصص و فضای مناسب، در خیابان شریعتی تهران آماده خدمات رسانی به شما عزیزان می باشد.


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.