انقلاب روباتیک

در این مقاله دیده می شود که چگونه انقلاب روباتیک فرا رسیده است و روبات‌ها چگونه وظایف و مشاغل را در کشورهایی چون کانادا تغییر می‌دهند.
دوشنبه، 20 ارديبهشت 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
انقلاب روباتیک
تصویر: آینده کار اتوماسیون ممکن است پایان کار توسط انسان را رقم نزند
.
من در سال 2017، از سوئد به کانادا بازگشتم، آنجا قبلاً به مدت یک سال روی اتوماسیون (ماشین آلات خودکار) برای استخراج معدن کار کرده بودم. کمی بعد از بازگشت من، "نیویورک تایمز" مقاله‌ای را به نام "روبات‌ها در راهند و همه چیز در سوئد خوب پیش می‌رود" منتشر کرد که در باره پذیرش اتوماسیون در سوئد و به تبع آن کاهش هزینه‌های انسانی توضیح می‌داد.
 فراتر از ساخت روبات‌ها، مهم‌ترین فرصت‌های پیشرفت ممکن است در افزایش پذیرش روبات‌ها در بخش‌های مهم اقتصادی از جمله معدن، کشاورزی، تولید و حمل و نقل باشد.اگر چه سوئدی ها ظاهراً دیدگاه خوش بینانه‌ای در مورد همزیستی با روبات‌های آینده دارند، اما کشورهای دیگر چندان امیدوار نیستند. یک مطالعه که بسیار مورد توجه قرار گرفته و همه جا به آن استناد می‌شود، تخمین می‌زند که 47 درصد مشاغل در ایالات متحده در معرض خطر جایگزینی با روبات‌ها و هوش مصنوعی قرار دارند.
 
چه بخواهیم و چه نخواهیم، عصر روبات‌ها پیش روی ماست. حال سؤال اینجاست: آیا اقتصاد کانادا در دنیایی که روبات‌ها وظایفی را که ما نمی‌خواهیم خودمان انجام دهیم انجام می دهند، قرار است شکوفا شود یا لنگ لنگان به راه خود ادامه دهد؟ پاسخ این سؤال ممکن است شما را شگفت زده کند.
 

روبات‌ها همه جا هستند

روبات‌های امروزی حاصل نحوه تعامل فیزیکی هوش مصنوعی (AI) با ما و دنیای اطراف‌مان هستند. اگرچه برخی از روبات‌ها به انسان شباهت دارند، اما بیشتر آنها این طور نیستند و در عوض به طور خاص برای انجام کارهای پیچیده طراحی شده‌اند.
 
در طول چند دهه گذشته، روبات‌ها به سرعت از دستگاه‌های تخصصی تولید شده برای کاربردهای خاص صنعتی به سمت وسایل خانگی رشد کرده‌اند. شما می‌توانید یک روبات بخرید تا خانه را جارو کند، چمن‌ها را بزند و از خانه‌تان مواظبت کند و آن را ایمن نگه دارد. بچه‌ها با روبات‌های آموزشی در مدرسه بازی می‌کنند، در مدرسه کد نویسی را یاد می‌گیرند، در تیم‌های طراحی روباتیک که در مسابقات هیجان انگیز بین المللی به اوج خود می‌رسند، شرکت می‌کنند.
 
روبات‌ها همچنین در بیمارستان‌های ما مشغول می‌شوند،  به ما امید همکاری برای مبارزه با بیماری کووید 19 را می‌دهند و سایر امور مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی را به روش‌های ایمن‌تر و کارآمدتری انجام می‌دهند.
 
رسانه‌ها سرگرم انتشار داستان‌هایی در باره جدیدترین تکنیک‌ها، شایعات و گمانه زنی‌هایی در باره پیشرفت‌های سری شرکت ‌های بزرگ بین المللی، از جمله "وی مو"، "تسلا"، "اپل"، "ولوو" و "جی.ام" هستند.
 
مانند این تیتر خبر که ناسا اکنون مریخ نورد "پرزرورانس" را در حالی که یک هلی کوپتر خودکار به نام "اینجنویتی" به بدنه‌اش متصل بود، بر سطح مریخ فرود آورد.
 
تازه حتی روبات‌های رقصنده هم داریم.
 حتی روبات‌ها می‌توانند روبات‌های دیگر را هم بسازند.

روبات‌های پشت صحنه

من از اواخر دهه 1990 بر روی فناوری روباتیک و وسایل نقلیه خودکار در معدن کار کرده‌‌ام. همچنین کار من بخشی از صنعتی بوده‌ که در حال تغییر دادن دریا با ماشین آلات کاملاً خودکار است، این ماشین‌ آلات به طور پیوسته جایگزین کارگران مشغول در مکان‌های تاریک، کثیف و خطرناک می‌شوند.
 
 انقلاب روباتیک
 
تصویر: یک دستگاه کاملاً خودکار بارگیری- باربری- باراندازی برای معادن زیرزمینی که برای شرکت سوئدی  "اپیروک ای.بی" (تولید کننده تجهیزات استخراج معدن) و با مشارکت شرکت روباتیک کانادایی "مک دونالد، دتویلر و شرکاء" تولید شده است.
 
این انقلاب روباتیک در پشت صحنه صنایع دیگر نیز در حال وقوع است. روبات‌ها فرم‌ سفارشات آمازون را پر می‌کنند، در کارخانه‌ها کالاهایی را تولید می‌کنند، محصولات کشاورزی را می‌کارند و برداشت می‌کنند، در ساخت و ساز ساختمان‌ها کمک می‌کنند و این لیست ادامه دارد.
 
حتی روبات‌ها می‌توانند روبات‌های دیگر را هم بسازند. با این حساب آیا به زودی مشاغل ما برای افراد به اتمام خواهد رسید؟
 

روبات‌ها در کانادا

بسیاری از منتقدان تصویری تیره و تار از آینده را ترسیم می‌کنند، از جمله این که روبات‌ها و هوش مصنوعی تمام "شغل‌های خوب" را تصرف می‌کنند. اگر چه کاملاً تصدیق می‌کنم که باید مراقب نابرابری‌های احتمالی و عواقب ناخواسته‌ای باشیم که ممکن است در نتیجه فناوری‌های جدید به وجود آیند، اما اقرار می‌کنم که کانادایی‌ها پتانسیل پیشرفت و موفقیت در این زمینه را دارند.
 اگرچه برخی از روبات‌ها به انسان شباهت دارند، اما بیشتر آنها این طور نیستند و در عوض به طور خاص برای انجام کارهای پیچیده طراحی شده‌اند.با این حال من و همکارانم معتقدیم که برای تحقق این امر، کشور به یک "استراتژی روباتیک" نیاز دارد.
 
در سال 2017، کانادا اولین استراتژی ملی هوش مصنوعی جهان را اجرا کرد. هدف از این استراتژی 125 میلیون دلاری موسوم به استراتژی هوش مصنوعی پان کانادایی، تقویت رهبری کانادا در حوزه هوش مصنوعی از طریق تأمین بودجه مؤسسات، دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها برای تحقق اهداف مهم و کلیدی است.
 
مجمع جهانی اقتصاد در فهرست مشاغل آینده خود در سال 2020، "مهندسان روباتیک" را در شرکت خصوصی با "متخصصان یادگیری هوش مصنوعی و ماشین آلات" به عنوان رتبه دهم این لیست ذکر کرد. در کانادا، من ظرفیت بزرگی برای رشد صنعت روباتیک‌مان می‌بینم، شرکت‌هایی مانند "کلیر پث روبوتیک"، اوتو موتورز"، کینو وا"، "روبوتیک" و " تیتان مدیکال" در حال حاضر رهبران جهان در امر طراحی و ساخت روبات‌ها برای اهداف مختلف از حمل مواد اولیه گرفته تا جراحی هستند.
 
فراتر از ساخت روبات‌ها، مهم‌ترین فرصت‌های پیشرفت ممکن است در افزایش پذیرش روبات‌ها در بخش‌های مهم اقتصادی از جمله معدن، کشاورزی، تولید و حمل و نقل باشد.
 
 با این حال، کانادا ممکن است تنها کشور عضو "هفت اقتصاد پیشرفته" جهان باشد که استراتژی روباتیک ندارد.
 

پرده برداری از آینده روبات‌ها

این طور که پیداست، امیدهایی وجود دارد. بر اساس گزارش نوامبر سال 2020 مرکز آماری، شرکت‌های کانادایی که روبات‌ها را استخدام کرده‌اند، بر خلاف آنچه مردم تصور می‌‌‌کنند، نیروی انسانی بیشتری نیز استخدام کرده‌اند. در واقع آنها 15 درصد نیروی بیشتر استخدام کردند!
 47 درصد مشاغل در ایالات متحده در معرض خطر جایگزینی با روبات‌ها و هوش مصنوعی قرار دارند.اما این بدان معنا نیست که با وجود روبات‌ها می‌توانیم راحت لم بدهیم و استراحت کنیم. در واقع همراه با افزایش فعالیت اقتصادی که روبات‌ها برای کسب و کارها به وجود می‌آورند، جایگزینی "کارگرانی که وقت کمتری را برای وظایف تکراری و انجام کارها با دست صرف می‌کنند" با "کارگرانی که کارهای غیر تکراری و فکری-شناختی را انجام می‌دهند" هم به میان می‌آید.
 
 انقلاب روباتیک
 
تصویر: محققان روباتیک موبایل از انستیتوی تحقیقاتی آزمایشگاه‌های ابتکار در دانشگاه "کویینز"
 
اهمیت نقش آموزش و تحقیق و توسعه - مانند برنامه‌های جدید برای آموزش نسل بعدی کانادایی‌های کاملاً وارد به روبات و خوشه‌های تحقیقات مشترک – از همه بالاتر است. این برنامه‌ها باید با یک استراتژی ملی روباتیک و یک سیستم اجتماعی-اقتصادی پیشرفته ترکیب شود که برای اطمینان از موفقیت، رفاه و خوشبختی مردم در کنار دوستان روبات‌مان، از یک نیروی کار تعویض شدنی پشتیبانی کند.
 
منبع: جوشوا اِی مارشال، Queen's University, Ontario


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.