خواص اعجاب انگیز گلاب بر روی پوست

گلاب،به دلیل فواید ضد التهابی و غنی بودن از آنتی اکسیدان ها، تاثیر فراوانی در زیبایی پوست صورت دارد تاجایی که ماسک گلاب یکی از بهترین ماسک ها برای زیبایی پوست است.
سه‌شنبه، 11 خرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
خواص اعجاب انگیز گلاب بر روی پوست

آشنایی با گلاب و محصولات جانبی آن

گلاب یک عصاره معطر است که از تقطیر گلبرگ های گل سرخ به دست می آید. فواید گلاب برای پوست مدت ها است که مورد توجه انسان ها قرار گرفته است. در عین حال، این عصاره طبیعی به عنوان طعم دهنده ای عالی در غذاها و شیرینی جات مورد استفاده قرار گرفته و در صنعت عطر سازی نیز به کار می رود.

مردم خاورمیانه و به ویژه ایرانیان از زمان های قدیم با خواص درمانی گلاب برای پوست آشنایی داشته و علاوه بر آشپزی و زیبایی از مصارف دارویی آن نیز بهره می جسته اند. به طور سنتی، گلاب را از گل محمدی استخراج می کنند. این ماده خوش بو و با خاصیت از مشتقات دیگری نیز برخوردار است.

روغن گل سرخ در حدود 10 تا 50 درصد گلاب را تشکیل می دهد. این ماده یکی از اصلی ترین مشتقات گل سرخ است که به روش تقطیر حاصل می شود.

گل محمدی در مقایسه با سایر انواع گل سرخ از محتویات روغنی به مراتب کمتری برخوردار است. به همین دلیل هم عصاره روغنی حاصل از این گل از گرانبها ترین روغن های اساسی جهان به شمار می رود.

غنچه ها یا گلبرگ های خشک شده هم از جمله فرآورده های جانبی گل سرخ محسوب می شوند که بیش تر در دمنوش ها و شیرینی پزی و خوراک ها کاربرد داشته و در بهبود عملکرد دستگاه گوارش موثر هستند. میوه کاذب گل سرخ، hydrosol، absolute، نوعی اتانول (ethanolic)، نوعی محلول آبی (aqueous) و عصاره های کلروفرمی (chloroformic extract) همگی از دیگر محصولات جانبی گل سرخ به حساب می آیند.1
 

خواص گلاب برای پوست

گلاب، نام یک مایع معطر و خوشبو است که از تقطیر با بخار گلبرگ های گل محمدی به دست می‌آید. از گلاب استفاده‌های بسیاری می‌شود، از جمله استفاده در محصولات مراقبت پوستی، استفاده در عطرها و یا حتی برای طعم دار کردن غذا از این مایع معطر استفاده می‌شود. جالب است به شما بگوییم که تولید و استفاده از گلاب سابقه بسیاری دارد و به قرون وسطی باز می‌گردد. در ادامه به معرفی خواص گلاب برای پوست و مو می‌پردازیم:
 
کمک به تسکین پوست تحریک شده
خاصیت ضد التهابی گلاب، یکی از مهم ترین خواص این ماده است. گلاب چون خاصیت ضد التهابی دارد می‌تواند به درمان بیماری‌های متعدد داخلی و خارجی بدن کمک بسیاری کند. حتی در برخی موارد می‌توان تحریک پوست ناشی از اگزما را هم به کمک گلاب تسکین داد.

خواص اعجاب انگیز گلاب بر روی پوست
 
کاهش قرمزی پوست از خواص گلاب برای پوست و مو
از قدیم گلاب را به عنوان یک محصول برای زیبایی می‌شناختند. این ماده باعث زیبا شدن چهره می‌شود چون اگر روی صورتتان از گلاب استفاده کنید به کاهش قرمزی پوست شما کمک زیادی خواهد کرد. گلاب خاصیت ضد باکتریایی دارد و سبب کاهش آکنه می‌شود و از طرف دیگر خاصیت ضد التهابی دارد و باعث کم شدن قرمزی پوست و پف صورت می‌شود.
 
خاصیت آنتی اکسیدانی گلاب
گلاب از گل سرخ به دست می‌آید. گلبرگ‌ها و روغن گل سرخ، حاوی آنتی اکسیدان‌های بسیار قوی بوده که این مسئله به محافظت از سلول‌ها در مقابل آسیب کمک می‌کنند. به طور کلی باید بگوییم آنتی اکسیدان به هر ماده‌ای گفته می‌شود که بتواند فرآیند اکسیداسیون در بدن را مهار کند. مطالعات نشان می‌دهند، آنتی اکسیدان‌های موجود در گلاب پتانسیل مهار پراکسیداسیون لیپیدها را دارند که این مسئله باعث ایجاد محافظت سلولی خواهد شد.
 
درمان جوش صورت و لک صورت
همانطور که پیش از این گفتیم گلاب به زیبایی چهره کمک بسیاری می‌کند. گلاب می‌تواند از رشد باکتری‌ها جلوگیری کرده و جوش‌های پوستی را تا حد زیادی کاهش دهد. شما می‌توانید به کمک گلاب چربی اضافی پوست را بگیرید که در نهایت منجر به کاهش و درمان جوش صورت شما خواهد شد ضمن این که پوست شما را به خوبی آبرسانی می‌کند و منافذ پوست را مسدود نمی‌کند.

اگر روی پوست صورتتان لک دارید برای کم رنگ کردن لک کافیست یک لیتر آب معمولی را با گلاب مخلوط کنید و سه قطره روغن بادام به آن اضافه کنید. ترکیب به دست آمده را در یخچال قرار دهید و هر روز از آن برای شستشوی صورت استفاده کنید.
 
بهبود بریدگی، زخم و سوختگی
گلاب پر از خاصیت است که یکی دیگر از خواص آن برای پوست، خاصیت ضد عفونی کنندگی و ضد باکتریایی می‌باشد. اگر دچار زخم و بریدگی روی پوستتان شدید می‌توانید از این ماده استفاده کنید چون گلاب علاوه بر بهبود سریع تر زخم‌ها، به تمیز نگه داشتن محل بریدگی کمک می‌کند و با عفونت‌های ناشی از بریدگی و سوختگی مقابله خواهد کرد.
 
نرم و خوش رنگ کردن لب‌ها
اگر دوست دارید لب‌های خوش رنگ و نرمی داشته باشید از معجزه گلاب غافل نشوید! برای نرم نگه داشتن لب‌ها و جلوگیری از پوسته شدن آن‌ها هر شب قبل از خواب مقداری گلاب روی لب‌های خود بمالید.

اگر می‌خواهید کمی هم رنگ به لب‌هایتان ببخشید لازم است یک ریشه چغندر را به تکه‌های کوچک تقسیم کنید و اجازه دهید در برابر آفتاب خشک شوند. بعد تکه‌های چغندر خشک شده را آسیاب کنید تا کاملا پودر شوند. مقداری گلاب را با پودر به دست آمده مخلوط کنید تا شکل خمیر به خود بگیرد. این خمیر را روی لب بزنید و پس از 10 دقیقه با آب ولرم بشویید. این کار را هر روز تکرار کنید.
 
خاصیت ضد پیری
در برخی از محصولات آرایشی مشاهده می‌کنیم که گلاب هم به کار رفته است. استفاده از گلاب در محصولات آرایشی برای کاهش چین و چروک پوست صورت است چون این ماده دارای اثرات ضدپیری و ضد چروک می‌باشد. شما می‌توانید هر روز مقداری گلاب روی پوست خود اسپری کنید تا از ایجاد چین و چروک روی پوست جلوگیری کرده و مانع بروز پیری زودرس شوید.
 
خاصیت ضد میکروبی
از دیگر خواص گلاب برای پوست و مو خاصیت ضد میکروبی آن است. اسانس روغنی و عصاره گلاب، دارای خاصیت ضد باکتریایی قوی در مقابل سویه‌های استافیلوکوک اورئوس (عامل بروز آکنه)، باکتری اشرشیا کلای، کروموباکتریوم ویولاسوم و … است و به همین خاطر به سالم ماندن پوست کمک شایانی می‌کند.

خواص اعجاب انگیز گلاب بر روی پوست
 
درمان کننده پاشنه پای ترک خورده
یکی دیگر از فواید گلاب کمک به درمان ترک پاشنه پا می‌باشد. البته این ماده به تنهایی نمی‌تواند ترک را درمان کند و لازم است در کنار آن از گلیسیرین هم کمک بگیرید. گلیسیرین خاصیت نرم کنندگی دارد و پوست پا را نرم می‌کند، گلاب هم ویتامین‌های A، B3، C، D، و E دارد و همچنین خاصیت آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد عفونی کنندگی را هم برای پوستتان فراهم خواهد کرد.

برای درمان ترک پا به مقدار مساوی گلاب و گلیسیرین را با هم مخلوط کنید و قبل از خواب روی پاشنه‌ها و کف پای خود بمالید. صبح روز بعد پاها را با آب ولرم بشویید.
 
رفع آفتاب سوختگی و بثورات پوستی
اگر مدت زیادی جلوی نور آفتاب بوده‌اید و دچار آفتاب سوختگی شده‌اید، برای رفع این مشکل حدود ۱۰ عدد برگ ریحان مقدس را بکوبید و ۲۰۰ میلی لیتر گلاب به آن اضافه کنید. سپس ترکیب به دست آمده را چند ساعت داخل یخچال قرار دهید تا به خوبی خنک شود.

بعد از چند ساعت می‌توانید ترکیب حاصله را از یخچال بیرون بیاورید و بر روی پوست آسیب دیده اسپری کنید. این ترکیب شگفت انگیز خاصیت خنک کنندگی دارد و به آرام کردن پوست آفتاب سوخته کمک بسیاری می‌کند.
 
گلاب برای کاهش پف چشم
آلرژی، استرس، خستگی چشم و کمبود خواب از جمله دلایلی هستند که منجر به بروز پف چشم می‌شوند. گلاب می‌تواند دور چشم را آب‌رسانی کرده و پوست اطراف چشم را احیا و نرم کند. پیش از این هم گفتیم که ضدالتهاب بودن یکی دیگر از خواص گلاب است که باعث کاهش قرمزی پوست می‌شود.

توصیه می‌کنیم اگر پف دور چشم یا حلقه تیره دور چشم دارید بدون هیچ نگرانی از گلاب به صورت مستقیم روی پوست حساس دور چشم استفاده کنید تا مشکلتان رفع شود.

اگر پف دور چشمتان به خاطر خستگی و کم‌خوابی است می‌توانید یک شیشه گلاب که چند ساعت در یخچال بوده را بردارید و با استفاده از یک پنبه تمیز مقداری از گلاب را روی دور چشم خود بزنید. پنبه را آرام روی پلک نگه دارید تا پف چشم را کم کند و خستگی چشم‌ها را به سرعت از بین ببرد.2
 

مضرات گلاب برای پوست صورت

عوارض گلاب برای پوست چیست؟ گلاب ماده بسیار مفیدی است. با این حال، مصرف هر ماده ای ممکن است در کنار خواص و فواید بی شمار برخی عوارض جانبی را نیز به همراه داشته باشد. مطالعات انجام شده نشان داده اند که مصرف گلاب اثرات جانبی قابل توجهی را به دنبال ندارد.

با وجود این، از آن جا که این ماده حاوی اسانس گل سرخ است، ممکن است به کار گیری آن در برخی افراد با واکنش های آلرژیک توام باشد. بنابراین، برای اطمینان از حساسیت نداشتن به این عصاره طبیعی، بهتر است قبل از استفاده بر روی صورت مقداری گلاب را بر روی پوست آرنج خود بمالید و بین 15 تا 20 دقیقه صبر کنید. حساسیت به گلاب ممکن است با نشانه های زیر همراه باشد:

خارش

سوزش

احساس گزیدگی

سرخی

التهاب

ایجاد دانه های ریز و بثورات جلدی

همه موارد یاد شده از نشانه های آلرژی هستند. در صورت بروز حساسیت، بهتر است هر چه زودتر با پزشک متخصص پوست مشورت کنید.1
 

ماسک گلاب

 
ترکیب عسل و گلاب جهت آب رسانی پوست
۳ قاشق غذاخوری گلاب و ۲ قاشق غذاخوری عسل را با هم مخلوط کنید. سپس آن راهمانند ماسک روی صورت تان قرار دهید. بعد از گذشت ۱۵ دقیقه صورت خود را با آب سرد بشویید.

عسل خاصیت آبرسان دارد و به حفظ رطوبت در پوست کمک می کند. ترکیب عسل و گلاب یک محلول آبرسان قوی برای پوست های خشک محسوب می شود.

خواص اعجاب انگیز گلاب بر روی پوست
 
ماسک خیار و گلاب جهت طروات پوست
اگر پوست حساسی دارید استفاده از این ماسک به عنوان یک تسکین دهنده موثر برای پوست به شما کمک زیادی می کند. خیار خاصیت خنک کنندگی قوی یی دارد و طراوت و شادابی را به پوست شما برمی‌گرداند. آب نیمی از یک خیار را بگیرید و آن را با ۲ قاشق غذاخوری عسل و ۱ قاشق غذاخوری گلاب مخلوط کنید. ماسک به دست آمده را روی صورت تان بگذارید و بعد از ۱۵ دقیقه آن را بشویید.
 
ماسک آلوئه ورا و گلاب جهت کاهش التهابات پوستی
این ماسک دارای خواص تسکین دهندگی و ضد التهابی است. یک قاشق غذاخوری گلاب و ژل آلوئه ورا را با هم ترکیب کنید. مخلوط به دست آمده را روی صورت تان بمالید و بعد از گذشت ۲۰ دقیقه آن را بشویید. ژل آلوئه ورا ماده ای بسیار عالی جهت مراقبت از پوست است، این ژل دارای خواص ضد باکتریایی بوده و به کاهش التهاب کمک زیادی می کند.3

پینوشتها
1.www.golavisa.com
2.www.mootanroo.com
3.www.lafarrerr.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.