اهمیت انتخابات مجلس شورای اسلامی

ملت عزیز ایران، انتخابات را باید اولا به عنوان یک تکلیف الهی و یک تکلیف اسلامی محاسبه کند - کسانی هم که به مسائل دینی توجه نداشته باشند، باید به چشم یک تکلیف وجدانی و ملی به آن نگاه کنند.
شنبه، 15 خرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اهمیت انتخابات مجلس شورای اسلامی
مقام معظم رهبری (مدظله العالی)  فرمودند:
ملت عزیز ایران، انتخابات را باید اولا به عنوان یک تکلیف الهی و یک تکلیف اسلامی محاسبه کند - کسانی هم که به مسائل دینی توجه نداشته باشند، باید به چشم یک تکلیف وجدانی و ملی به آن نگاه کنند. البته ملت عزیز ما، ملتی مؤمن است؛ با نام خدا شروع کرده و به پیش رفته است؛ با نام خدا هم ادامه خواهد داد. بنابراین انتخابات هم برای او یک تکلیف الهی است - ثانیا به عنوان یک آزمایش بزرگ به آن نگاه کند.
 
عزیزان من! ما تا امروز پنج دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی داشته ایم. در هر دوره ای، گروه های مختلفی در این مجلس آمده اند و رفته اند. هرکس خوب کار کرده است، اجر او پیش خدا محفوظ است و اگر کسی کوتاهی کرده باشد، باید خود را آماده پاسخگویی به خدای بزرگ کند. این پنج دوره انتخاباتی که گذشته است، برای ملت ما مایه افتخار بوده است.
 
در دنیا، انتخابات در محیطهای متشنج، در محیطهای تنازع، در میان دعوا، با درگیری و گاهی با خونریزی انجام می شود! بیست سال است که انتخابات پرشور مردم در بخش های مختلف - از جمله انتخابات مجلس شورای اسلامی - با سلامت، با متانت و با آرامش صورت می گیرد.
 
این بار هم به فضل پروردگار انتخاباتی با آرامش، با شور و شعور مردم و با گسترش شرکت همگانی صورت خواهد گرفت. البته احتمالا دست هایی در کار است که در آستانه انتخابات، محیط کشور را محیط متشنج کند؛ اگر نتواند تشنج عملی هم به وجود آورد، محیط تشنج فکری و ذهنی و بحران سازی مصنوعی کند. این دست ها، دست های خدومی نیستند؛ دستهای خودی ها نیستند؛ دست های بیگانه و دست های خائنند. ملت ایران باید هشیار باشد و بحمدالله هست.
 
چند نکته را عرض کنم: نکته ی اول: آن کسانی که خود را برای نامزدی آماده کرده اند، نیت خود را، نیت خدایی کنند و برای خدمت بیایند. این ملت به نمایندهای احتیاج دارد که این کار را برای انجام خدمت برگزیده است. آن کسی که این صندلی و این پست و این برگزیدگی را برای نان و نام و مقاصد سیاسی خود دنبال می کند، به درد این مردم نمی خورد.
 
نکته ی دوم: مردم ایران افتخارشان بعد از انقلاب این بود که مجلس آن ها مجلسی مردمی است؛ مجلسی از خودشان و از عناصری خالص، مؤمن، متدین و انقلابی است. این بار هم به فضل پروردگار مردم عزیز ایران باید ان شاء الله افرادی مؤمن، انقلابی، معتقد به مبانی اسلام و انقلاب، معتقد به امام و راه آن بزرگوار و معتقد به استقلال این کشور را انتخاب کنند. و انتخاب خواهند کرد.
 
نکته ی سوم: بعضی ها دستگاه های قانونی را متهم می کنند و این کار غلطی است. دستگاه های قانونی، اعم از وزارت کشور - که مجری انتخابات است - و شورای نگهبان - که ناظر امین بر انتخابات است - هر کدام وظیفه و قانونی دارند. کسانی هم هستند که مراقبت می کنند تخلف از قانون انجام نگیرد. اگر میان خود این ها در موردی اختلاف باشد . که این قانونی است یا نه - باید میان خودشان آن را حل کنند.
 
بعضی ها مایلند که به دنبال همان سیاست جنجال آفرینی، این شخص را، آن شخص را، این مجموعه را، آن مجموعه را به کارهایی متهم کنند که شأن مسؤول اسلامی نیست. مردم باید به مجریان و ناظران انتخابات، با چشم یکسان نگاه کنند. هم مجریان، هم ناظران، باید پایبندی خودشان را به قانون نشان دهند. ملاک، قانون است؛ سلایق افراد ملاک نیست. آن قانونی که در مجلس شورای اسلامی تصویب و در شورای نگهبان تأیید شده است، برای همه معتبر و حجت است؛ چه کسی که آن قانون را می پسندد، چه کسی که آن قانون را نمی پسندد. قانون تا قانون است، همه موظفند به آن عمل کنند.(1)
 
پی‌نوشت‌:
1- بیانات در خطبه های نماز عید سعید فطر 1378/10/18
 
منبع: انتخابات؛ لیلة القدر نظام اسلامی (آراء و نظرات مقام معظم رهبری درباره انتخابات)، بکوشش: سعید شیرازی، ناشر: انتشارات انقلاب اسلامی، تهران، 1390ش، صص86-85


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.