دستور پخت آش کشک ساده و خواص آن

در مطلب زیر می‌خواهیم طرز تهیه آش کشک ساده را به شما آموزش دهیم که می‌تواند گزینه بسیار فوق العاده‌ ای برای سفره های شما باشد. این آش خواص بسیار زیادی به دلیل وجود کشک دارد که در مطلب زیر به برخی از آنها هم اشاره کرده ایم. با ما همراه باشید و دستور پخت این آش خوشمزه و مقوی را یاد بگیرید و آن را نوش جان کنید.
دوشنبه، 24 خرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
دستور پخت آش کشک ساده و خواص آن

مواد لازم آش کشک ساده برای ۴ نفر

لوبیا چیتی یا قرمز 1 پیمانه

نخود 1 پیمانه

عدس ۱ پیمانه

برنج ½ پیمانه

سبزی آشی ۱ کیلوگرم

پیاز ۴ عدد بزرگ

سیر ۱۰ حبه

نعنا خشک ۲ قاشق غذاخوری

کشک 1 پیمانه

رشته آشی به مقدار کافی

نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی

زردچوبه و روغن به مقدار کافی. 1

دستور پخت آش کشک ساده و خواص آن
 

دستور پخت آش کشک

طرز تهیه این آش به ترتیب شامل:
 
مرحله اول
برای تهیه آش کشک سنتی ابتدا نخود، لوبیا، عدس و برنج را به صورت جداگانه حداقل از ۳ ساعت قبل می خیسانیم، سپس لوبیا و نخود را به همراه ۲ پیمانه آب به صورت جداگانه در دو قابلمه کوچک می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم تا بپزند.
 
مرحله دوم
در این مرحله ۳ عدد از پیازها را به صورت خلالی خرد می کنیم و به همراه کمی روغن داخل یک قابلمه بزرگ تفت می دهیم تا پیازها کاراملی شوند.

در ادامه ۶ حبه از سیرها را هم به صورت ریز خرد می کنیم و به قابلمه اضافه می کنیم.
 
مرحله سوم
در این مرحله مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه اضافه می کنیم، سپس سیرها را فقط در حدی تفت می دهیم که عطرشان بلند شود.

در ادامه سبزی آشی را به صورت درشت خرد می کنیم و به قابلمه اضافه می کنیم.
 
مرحله چهارم
سبزی آشی را چند دقیقه تفت می دهیم تا رنگش تغییر کند، سپس برنج و عدس خسانده شده را آبکشی می کنیم و به قابلمه اضافه می کنیم.

حالا به مقدار کافی آب به قابلمه اضافه می کنیم و حرارت را زیاد می کنیم تا آب سریعتر به جوش بیاید.
 
مرحله پنجم
پس از اینکه آب به نقطه جوش رسید، حرارت را ملایمتر می کنیم و اجازه می دهیم برنج و عدس به طور کامل بپزند و لعاب بیندازند.

پس از اینکه عدس و برنج به طور کامل پختند، نخود و لوبیای پخته شده را آبکشی می کنیم و به قابلمه اضافه می کنیم.
 
مرحله ششم
در ادامه کشک را با کمی آب رقیق می کنیم و به قابلمه آش اضافه می کنیم، سپس صبر می کنیم تا آش جا بیفتد.

در ۳۰ دقیقه پایانی که تمام مواد آش به طور کامل پختند، رشته آش را اضافه می کنیم و اجازه می دهیم رشته ها لعاب بیندازند و نرم شوند.
 
مرحله هفتم
در همین حین نعناع خشک را به همراه کمی روغن یک دقیقه تفت می دهیم و کنار می گذاریم. در این مرحله سیر و پیازهای باقیمانده را به صورت خلالی خرد می کنیم و با روغن تفت می دهیم تا طلایی شوند، سپس کنار می گذاریم.
 
مرحله هشتم
در پایان اگر آش آبکی بود کمی رشته آشی اضافه می کنیم تا آش منسجم تر شود.

در ادامه آش را در ظرف مورد نظرمان می کشیم، سپس به همراه نعناع داغ، سیر داغ، پیاز داغ و کشک تزیین کرده و به صورت داغ سرو می کنیم.1
 

ارزش غذایی کشک

کشک بسیار مغذی و دربردارنده کلسیم، چربی، نمک، پروتئین و نیاسین (ویتامین ب3) است.

این خوراکی خوش طعم می تواند به تامین انرژی مورد نیاز بدن کمک کند، چرا که هر صد گرم کشک حدود 105 تا 120 کیلو کالری انرژی تولید می کند.

مقدار مواد مغذی موجود در کشک به نحوه فرآوری و همچنین شیر یا ماده اولیه آن بستگی دارد و هر چه کشک بافت متراکم تری داشته باشد، دارای پروتئین بیشتری است.

همچنین هر چه کشک دارای درصد رطوبت پایین‌تری باشد و فراوری کمتری روی آن صورت گرفته باشد، موادمغذی مخصوصا کلسیم بیشتری دارد.

دستور پخت آش کشک ساده و خواص آن
 

فواید و خواص کشک

خواص باورنکردنی کشک شامل:
 
لاغری
یکی از خواص کشک، لاغری می باشد. در کشک هیچ گونه مواد قندی وجود ندارد؛ بنابراین مصرف این ماده برای رژیم لاغری مفید است.

استفاده از مقداری کشک قبل از غذا، موجب کاهش اشتها می‌شود و از آنجا که محتوای مواد سفید کلسیم دار آن نیرو بخش است و هیچ گونه مواد قندی در آن نیست، از اضافه وزن و چاقی مفرط جلوگیری می‌کند.

در واقع کشک با دارابودن مقدار زیادی پروتئین به افزایش سوخت و ساز بدن و کاهش احساس گرسنگی کمک می کند و از این طریق سبب کاهش وزن و تناسب اندام می‌ شود.
 
زیبایی و سلامت پوست و مو
از کشک نه فقط  به صورت خوراکی بلکه به عنوان ضماد هم می توان استفاده کرد.

مصرف ضماد کشک و مالش کشکاب برای درمان ریزش مو و پیشگیری از طاسی و کچلی بسیار مفید است.
 
ضد آفتاب طبیعی
کشک به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی هم بکار می رود . برای این منظور آبلیمو و کشک یا زرد چوبه و کشک را با هم مخلوط کنید.

برای درمان آفتاب سوختگی و بر طرف کردن لکه های قهوه ای رنگ پوست، از این ترکیب روی نقاط آسیب‌دیده بمالید و خودتان معجزه آن را ببینید.
 
از بین بردن تیرگی دور چشم
کشک می تواند تیرگی دور چشم را از بین ببرد.برای این کار می توانید یک پنبه آغشته به کشک را به مدت ۱۰ دقیقه زیر چشم بگذارید وتیرگی دور چشم را کاهش دهید.
 
جوان سازی پوست
یکی دیگر از خواص کشک برای پوست جوان سازی آن است. برای جوان سازی پوست خود می توانید از ماسک کشک استفاده کنید.

برای تهیه این ماسک یک قاشق کشک، یک قاشق ویتامین ث، برگ چای سبز و کمی عسل است و به کاهش چین و چروک‌ های پوست و جوان سازی پوست کمک می کند.
 
درمان عفونت پوستی
برای بهره بردن از این خاصیت کشک، کافی است یک دستمال را در کشک خیس کنید و استفاده کنید.

این دستمال خیسانده شده در کشک قادر است خاصیت ضد عفونی‌ کننده برای پوستتان داشته باشد.
 
نرم کننده‌ی طبیعی مو
برای داشتن موهایی درخشان و نرم، می‌توانید کشک را قبل از شامپو کردن به موهای‌تان بمالید یا می‌توانید برای حصول نتایج بهتر تخم مرغ زده شده را به آن اضافه و از آن‌ها به عنوان ماسک مو استفاده کنید و به مدت ۴۵ دقیقه آن را روی موهای‌تان قرار دهید و سپس با آب سرد آن را شامپو کنید.
 
ترمیم و پاکسازی پوست
ماسک کشک که دارای  کشک، آبلیمو و عسل است، می تواند سلول‌های مرده پوست را نابود کند و پوست را پاکسازی کند. هر از چند گاهی از این ماسک برای پوست خود استفاده کنید.
 
درمان پوکی استخوان
یکی دیگر از خواص کشک، درمان پوکی استخوان می باشد. کشک با کلسیم فراوانش با شیر برابری می‌کند؛ مهمترین مصرف درمانی کشک، پیشگیری از بروز یا پیشرفت بیماری پوکی استخوان است؛ میزان مناسب کلسیم، فسفر و نسبت این دو ماده مغذی در ترکیب کشک موجب پیشگیری از پوکی استخوان می‌شود.
 
پیشگیری از بروز فشار خون بارداری
حفظ فشار خون طبیعی نیز یکی دیگر از خواص کشک در بارداری است. کشک حاوی پتاسیم، ماده‌ای معدنی، است که انقباضات ماهیچه‌ها را در بدن کنترل می‌کند؛ از جمله ماهیچه‌ی قلب. مصرف کافی پتاسیم به قلب کمک می‌کند بتواند خون را به طور موثر و با ریتم صحیح در بدن به گردش در آورد؛ و به این ترتیب، کشک فشار خون را در سطوح طبیعی حفظ می‌کند.
 
ضد عفونی کننده طبیعی دستگاه گوارش
کشک اسید های آلی سرشاری دارد؛ از این رو می‌‌توان به عنوان یک ضد عفونی‌‌کننده برای دستگاه هاضمه و همچنین سلامت روده کوچک و بزرگ از آن استفاده کرد.
 
حفظ سلامت جنین
در صورتی که از نوع کم نمک کشک استفاده شود، دارای فواید و مزایای زیادی است. برای خانم های باردار مفید است که به منظور حفظ سلامت جنین خود از کشک در حجم کم و میزان نمک کم استفاده کنند. به علاوه مصرف کشک به همراه بادمجان تا حد زیادی سبب دورماندن جنین از نقص‌ های حین تولد می شود.
 
بدنسازی و تناسب اندام
کشک علاوه بر کلسیم حاوی تمام اسید آمینه های مورد نیاز بدن است و به میزان قابل توجهی پروتئین دارد.

قطعا می‌دانید که مهم ترین نقش پروتئین ها در بدن حفظ بافت ها و تولید آن‌ها است؛ چون بدنسازان به پرورش اندام و تقویت عضلات خود علاقه دارند؛ باید بدانند که با ورزش های سنگین نیاز به پروتئین در بدن آن ها افزایش پیدا می‌کند؛ در نتیجه ورزشکاران و بدنسازان باید کشک را در وعده غذایی یا میان‌ وعده های خود همراه آجیل و تخم مرغ میل کنند.
 
کاهش احساس گرسنگی
همان طور که گفته شد، کشک به مقدار قابل توجهی کلسیم و پروتئین دارد. بنابراین بهتر است که افراد به جای مصرف خوراکی‌ های غیرمغذی و غیر مفید از این خوراکی مفید و خوش طعم استفاده کنند. این خوراکی علاوه بر اینکه حجم کمی از معده را اشغال می‌ کند، سبب کاهش احساس گرسنگی در افراد می شود.
 
ضد پیری و افزایش طول عمر
نتایج بدست آمده از تحقیقات نشان داده است که کشک دارای مقادیر فراوان پیش ساز گلوتاتیون است. این مواد به خوبی از دستگاه گوارش جذب می شوند.

خواص مهم گلوتاتیون در کنترل رادیکالهای آزاد موجب پیشگیری از سرطانها ،کند شدن روند پیری و افزایش طول عمر سلولها می شود. به بیماران سرطانی بعد از هر وعده غذا 2تا 3 قاشق کشک پاستوریزه بخورانید. 3

پی نوشت:
1.www.hamshahrionline.ir
2.www.chishi.ir
3.www.tebyan.net


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.