اينترنت در خدمت كنترل بيماری‌هاي واگير

در عصر بيماري‌هاي كشنده‌اي مانند ايدز و آنفلوآنزاي مرغي، سل مقاوم در برابر دارو و .... زير نظر داشتن بيماري‌ها براي تشخيص سريع و واكنش مقتضي، بسيار مهم است. تا اوايل دهه 1990، چنين نظارتي، شامل جمع آوري و تجزيه و تحليل اصولي اطلاعات، بيشتر در برگيرنده ثبت و نگهداري دستي اطلاعات و گزارش رسمي‌شيوع
شنبه، 1 خرداد 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اينترنت در خدمت كنترل بيماری‌هاي واگير
اينترنت در خدمت كنترل بيماری‌هاي واگير
اينترنت در خدمت كنترل بيماری‌هاي واگير

ترجمه : سميه مقصودعلي




در عصر بيماري‌هاي كشنده‌اي مانند ايدز و آنفلوآنزاي مرغي، سل مقاوم در برابر دارو و .... زير نظر داشتن بيماري‌ها براي تشخيص سريع و واكنش مقتضي، بسيار مهم است.
تا اوايل دهه 1990، چنين نظارتي، شامل جمع آوري و تجزيه و تحليل اصولي اطلاعات، بيشتر در برگيرنده ثبت و نگهداري دستي اطلاعات و گزارش رسمي‌شيوع بيماري‌ها به سازمان بهداشت جهاني توسط وزارت بهداشت كشورهاي عضو بود. امروزه بسياري از سازمان‌هاي مبتني بر اينترنت، از طريق دريافت اطلاعات از مشتركان يا جمع‌آوري آن از طريق ارتباط رايانه‌اي از وسايل الكترونيك، گروه‌هاي گفتگو و پايگاه‌هاي اينترنتي ديگر به صورت 24 ساعته، و ارسال هشدار از طريق پست الکترونيکي، به زير نظر گرفتن بيماري‌هاي مسري نوظهور كمك مي‌كنند. بنا بر اطلاعيه منتشر شده در سايت سازمان بهداشت جهاني، اكنون بيش از 60 درصد گزارش‌هاي اوليه در مورد شيوع بيماري‌ها از منابع غير رسمي‌دريافت مي‌شود.
حتي Google.org، كه ارگان نيكوكاري محبوب‌ترين موتور جستجوي دنيا است، اجراي پروژه‌اي را به نام پيشگيري آغاز کرده كه، طبق اطلاعيه منتشر شده توسط گوگل، توسط يك متخصص بيماري‌هاي عفوني، به نام دكتر لري بريليانت هدايت مي‌شود و هدف آن «استفاده از اطلاعات و فن‌آوري به منظور توانمندسازي جوامع براي پيش بيني تهديدهاي نوظهور و پيشگيري از آنها پيش از تبديل شدنشان به بحران‌هاي محلي، منطقه‌اي يا جهاني است.»

اينترنت در خدمت كنترل بيماری‌هاي واگير

فعاليت آزمايشي مرکز نظارت بر بيماري‌هاي نوظهور كه بخشي از جامعه بين‌المللي بيماري‌هاي مسري است، در سال 1993 آغاز گرديد. اشتراك در اين مرکز رايگان و آزاد است. پرومد با 000/45 مشترك در سرتاسر دنيا ارتباط برقرار مي‌كند و به هفت زبان گزارش مي‌دهد. شبكه‌هاي ديگر عبارتند از: سامانه اطلاعات پزشكي كميسيون اروپايي كه يك سامانه هشدار خبري فوري در مورد موضوعات پزشكي است كه روزانه بيش از 000/20 مقاله را از 800 منبع اينترنتي مرور كرده و مقالات به 25 زبان را طبقه‌بندي مي‌کند؛ و هلث‌مپ كه يك شبكه خودكار رايگان است كه اطلاعات در مورد شيوع بيماري‌هاي مسري و هشدارهاي سازمان بهداشت جهاني را جمع‌آوري مي‌كند. سپس اين شبكه، اطلاعات را سازمان‌دهي كرده و به صورت فوري و مستقيم، در قالب نقشه‌هاي تصويري نمايش مي‌دهد.
منبع:www.salamat.com




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.