دستور تهیه سمبوسه مرغ و کاری

سمبوسه غذایی است که در اصل به هندوستان تعلق دارد ولی در بسیاری از کشورهای خاورمیانه و آفریقا و چین هم با سبک‌ها و ادویه‌های مختلف پخته می‌شود، در اینجا هم یک مدل سمبوسه به نام سمبوسه مرغ و کاری را آموزش می دهیم.
سه‌شنبه، 25 خرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دستور تهیه سمبوسه مرغ و کاری

سمبوسه مرغ و کاری


مواد لازم برای تهیه سمبوسه مرغ و کاری
مواد غذایی مقدار
سینه مرغ آب پز شده با زردچوبه و پیاز حدود سیصد گرم (دو عدد)
سس خردل دو قاشق غذا خوری
ادویه کاری یک قاشق غذا خوری سر پر
پیاز سفید درشت خرد شده یک عدد
فلفل دلمه ای  قرمز خرد شده یک عدد
زنجبیل تازه خرد شده یک قاشق غذا خوری
فلفل سبز تند(اختیاری) دو عدد
سیر چهار حبه
لیمو ترش یک عدد
جعفری یک دسته کوچک
پیازچه ده تا دوازده عدد
خمیر یوفکا یا نان لواش به مقدار لازم
آرد سفید معمولی یک قاشق غذا خوری
آب کمی


طرز تهیه سمبوسه مرغ و کاری

در این مطلب قصد داریم یک مدل سمبوسه خوشمزه و عالی با مرغ و کاری را به شما عزیزان آموزش دهیم. قبلا هم یک نوع سمبوسه کاملا گیاهی را آموزش داده بودیم و به خاطر طرفدارهای زیاد سمبوسه تصمیم گرفتیم که روش تهیه نوع دیگری از سمبوسه را به شما دوستان گرامی آموزش دهیم.

مرحله اول: مخلوط کردن و تفت دادن مواد باهم
برای شروع یک ماهیتابه بزرگ را روی گاز می گذاریم تا گرم شود بعد روغن می ریزیم و صبر می کنیم روغن داغ شود بعد یک قاشق غذا خوری سر پر ادویه کاری می ریزیم و اجازه می دهیم ادویه داغ شود این کار را در هند موقع آشپزی زیاد انجام می دهند و ادویه ها را مستقیما داخل روغن می ریزند به این علت که وقتی ادویه داخل روغن داغ می شود عطر آن چند برابر می شود.
بعد از داغ شدن ادویه کاری یک عدد پیاز سفید درشت را که خرد کرده ایم اضافه می کنیم و تفت می دهیم توجه کنید که ادویه دیگری اضافه نمی کنیم  حتی نمک و فلفل سیاه هم نمی ریزیم چون ادویه کاری ترکیبی از ادویه هاست و نیازی به اضافه کردن ادویه دیگری ندارد. ذکر این نکته مهم است که در ترکیب بعضی از کاری ها نمک هم هست پس لازم است که ادویه کاری را بچشید اگر نمک نداشت می توانید نمک اضافه کنید.

وقتی پیاز ها طلایی و سبک شدند چهار عدد سیر خرد شده، یک عدد فلفل دلمه ای خرد شده، یک قاشق غذا خوری زنجبیل تازه ریز خرد شده و ده تا دوازده عدد پیازچه داریم آن ها را هم خرد می کنیم و به موادمان اضافه می کنیم و هم می زنیم و تفت می دهیم و صبر می کنیم کمی نرم شوند و مزه آن ها تغییر کند. چون سینه های مرغ را از قبل پخته ایم کمی دیرتر به مواد اضافه می کنیم پس صبر می کنیم همه مواد تفت بخورند و نرم شوند بعد مرغ ها را خیلی ریز خرد می کنیم و به موادمان اضافه می کنیم. بعد کمی پوست لیمو را خیلی ریز رنده می کنیم و اضافه می کنیم و حالا چند قطره آب لیموی تازه را می ریزیم و تقریبا دو قاشق غذا خوری سس خردل داریم آن را هم اضافه می کنیم و همه مواد را باهم مخلوط می کنیم و اجازه می دهیم همه مواد بپزند بعد جعفری ها را ساطوری می کنیم و در مرحله آخر اضافه می کنیم چون نمی خواهیم جعفری سرخ شود و می خواهیم که عطر و بو و تازگی آن حفظ شود. بعد از اضافه کردن جعفری مواد را فقط هم می زنیم و بعد ماهیتابه را از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم تا کمی سرد شود که بتوانیم به راحتی آن را بپیچیم.

دستور تهیه سمبوسه مرغ و کاری

مرحله دوم: برش زدن نواری نان ها و درست کردن چسب طبیعی
در این فاصله داخل یک ماهیتابه بزرگ روغن می ریزیم و با حرارت کم اجازه می دهیم داغ شود. سمبوسه سبزیجات را با خمیر یوفکا پیچیدیم ولی امروز می خواهیم با لواش سنتی معمولی سمبوسه ها را بپیچیم. فقط نان لواش را به صورت مستطیل های باریک برش می دهیم (نان را چند لایه می کنیم و از سمت ضلع بزرگتر به صورت نواری برش می زنیم پهنای آن ها بستگی به این دارد که سمبوسه ها را در چه سایزی می خواهید درست کنید چون ما در اینجا سمبوسه ها را در اندازه کوچک درست می کنیم باریک تر برش می دهیم) و نباید مدت طولانی در معرض هوا قرار بگیرند چون خیلی سریع خشک می شوند و پیچیدن آن ها سخت می شود. برای چسباندن لبه های سمبوسه ها یک چسب طبیعی با آرد و آب درست می کنیم که در مرحله آخر پیچیدن سمبوسه ها از این چسب استفاده کنیم و این کار را راحت تر انجام دهیم. این چسب ترکیب یک قاشق غذا خوری آرد سفید معمولی و کمی آب است. آرد و آب را هم می زنیم تا به صورت یک خمیر شل و رقیق در بیاید.

دستور تهیه سمبوسه مرغ و کاری

مرحله سوم: پیچیدن سمبوسه ها
حالا یکی از تکه های نان را که برش زدیم را بر می داریم و روی میز کار قرار می دهیم و گوشه پایینی آن را به سمت بالا و به سمت راست تا می زنیم و حالا شکل مثلثی که ایجاد شده را به سمت چپ تا می زنیم و یک پاکت مانند درست می شود حالا در این قسمت محفظه مانند مقداری از موادمان را می ریزیم و کمی با دست فشار می دهیم تا پهن شود بعد چند قطره از چسب طبیعی را که درست کردیم روی لبه های نان می مالیم و سمبوسه را می پیچیم و گوشه انتهای آن را هم چسب می زنیم و تا می کنیم تا باز نشود.

دستور تهیه سمبوسه مرغ و کاری

دستور تهیه سمبوسه مرغ و کاری

دستور تهیه سمبوسه مرغ و کاری

دستور تهیه سمبوسه مرغ و کاری

مرحله آخر: سرخ کردن سمبوسه ها
به این ترتیب همه سمبوسه ها را آماده می کنیم در این فاصله هم روغن کاملا داغ شده سمبوسه ها را داخل ماهیتابه می گذاریم تا سرخ شوند حتما باید حرارت پایین باشد چون در غیر این صورت نان ها می سوزند. بعد از اینکه دو طرف سمبوسه ها سرخ و طلایی شدند آن ها را از ماهیتابه خارج کرده و روی دستمال کاغذی می گذاریم تا روغن اضافیشان گرفته شود.
حالا سمبوسه های ما آماده هستند همانطور که مشاهده کردید این سمبوسه ها مواد اولیه ساده و خیلی راحتی دارند و به راحتی درست می شوند امیدوارم که درست کنید و میل کنید و لذت ببرید.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط