هرآنچه که باید راجع به درد ساق پا بدانیم

درد ساق پا می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. با اینکه بیشتر موارد درد ساق پا با درمان‌های خانگی قابل رفع هستند، اما علل دیگری نیز وجود دارند که نیاز به مراقبت‌های پزشکی دارند. برخی از علل عمده درد ساق پا شامل موارد زیر هستند که با هم مرور می‌کنیم.
پنجشنبه، 27 خرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مجتبی خرم شاهی
موارد بیشتر برای شما
هرآنچه که باید راجع به درد ساق پا بدانیم

علل دردهای ساق پا

دردهای ساق پا، منشا درد ناحیه ساق ممکن است در استخوان، عضله، مفصل ، تاندون ، لیگامان ها، عروق محیطی یا اعصاب باشد.

در اغلب موارد دردهای ناحیه ساق به دنبال تروما ایجاد می شوند ، با این وجود این عارضه ممکن است به علل دیگری مرتبط باشد که عبارتند از:
 
1. آسیب دیدگی
اگر اخیراً زمین خورده اید ، پایتان پیچ خورده و یا ضربه شدیدی خورده است، این ها می تواند علت درد ساق پا شما باشد. این نوع صدمات ممکن است به مفاصل ، عضلات و استخوان های شما آسیب برساند و باعث پیچ خوردگی ، کشیدگی ، شکستگی ، شکستگی شود.
 
رباط آسیب دیده یا پاره شده در اثر پیچ خوردن پا ایجاد شده و پارگی در تاندون ها و عضلات شما ناشی از کشیدگی بیش از حد پا می باشد. در موارد کشیدگی و پیچ خوردگی پاها ممکن است دچار التهاب و تورم شوید و دلیل درد ساق پا شود.
 
شکستگی به دلیل آسیب دیدگی انتهای عصب که در بافت استخوان شما قرار دارد ، اتفاق می افتد و درد غیر قابل تحملی ایجاد می کند. وقتی عضلات اطراف استخوان آسیب دیده شما دچار اسپاسم می شوند ، درد شدت  بیشتری می یابد.

آتل های شینی نیز می توانند باعث ایجاد درد فوق العاده ای در ناحیه کمر و علت درد ساق پا شوند. این وضعیت زمانی اتفاق می افتد که استخوان ران شما آسیب های ناشی از دویدن زیاد  ، پرش یا ورزش را تحمل کند. علاوه بر درد ، ممکن است تورم در این منطقه مشاهده شود.

2. کمردرد یا درد سیاتیک
این یکی از رایج ترین دلایل درد پایین پا ، دلیل درد ساق پا و کمر است. ممکن است از خود بپرسید که چگونه وجود مشکلی در کمر می تواند علت درد در ساق پا شود.

شرایط خاصی مانند فتق دیسک نخاع ، تنگی کانال نخاع ، تومور یا عفونت وجود دارد که ممکن است باعث ایجاد تنش در اطراف ستون فقرات شود. این شرایط باعث تحریک اعصابی می شود که از پای شما به سمت قسمت های پایین و ساق پا می روند.برای رفع این مشکل به منظور جلوگیری از پیشرفت این بیماری شما باید در اسرع وقت به بهترین متخصص ارتوپدی مراجعه نمایید.
 
3. بیماری شریان محیطی PDA
بیماری شریان محیطی نیز می تواند علت درد ساق پا شود. در این شرایط ، رگهای خارج شده از قلب باریک می شوند و در نتیجه گردش خون در قسمت های پایین و ساق پا کاهش می یابد.

زمانیکه در حال راه رفتن یا آهسته دویدن هستید ، یک شریان باریک نمی تواند اکسیژن کافی به عضلات پاهای شما برساند. به همین دلیل ، ممکن است درد عضلات پایین پا را تجربه کنید که ممکن است با ادامه فعالیت های بدنی تشدید یابد.

از آنجا که این وضعیت پزشکی رگهای خونی مختلف را تحت تأثیر قرار می دهد ، اگر علت درد در ساق پا بیماری شریان محیطی باشد، هر دو پا  با شدت های مختلف احساس درد می کنند.
 
4. تاندونیت
هنگامی که از پله ها بالا می روید یا از عضله ساق پای تان بیش از اندازه کار میکشید، ممکن است احساس درد شدیدی در عضلات پایین و ساق پا داشته باشید. همچنین در تاندون ها احساس التهاب خواهید کرد. تاندون ها عضلات را به استخوان متصل می کنند.

بنابراین ، هنگامی که عضلات کشیده یا منقبض می شوند ، تاندون های شما آسیب می بینند و دلیل درد ساق پا میشوند.در موارد شدید ، تاندون ها بیشتر متورم شده و این باعث ضعیف شدن آنها می شود و انعطاف پذیری خود را از دست می دهند و دردناک میشوند.در این حالت برای جلوگیری از بروز عوارض جبران ناپذیر شما میبایست به متخصص ارتوپدی مراجعه نمایید.
 
هرآنچه که باید راجع به درد ساق پا بدانیم
 
5. گرفتگی عضلات
این وضعیت بیشتر مواقع در ناحیه ساق پا رخ می دهد و علت درد در ساق پا میشود. وقتی عضلات اطراف ناحیه ساق پا به طور ناگهانی منقبض می شوند و کاملاً از کنترل خارج می شوند ، درد شدیدی در هر دو پا احساس می کنید. این درد می تواند از کم شروع شده و رفته رفته شدیدتر شود.

حال چه چیزی باعث گرفتگی عضلات می شود؟ معمولاً وقتی عضلات شما خسته و سفت هستند،گرفتگی عضله اتفاق می افتد. دلایل دیگری همچون ورزش و کم آبی بدن می تواند منجر به گرفتگی عضلات پا شود. بیماران مبتلا به دیابت ، فیبرومیالژیا ، اختلالات عروق خونی ، کبد و بیماری تیروئید معمولاً از گرفتگی عضله رنج می برند.
 
6. ترومبوز ورید عمقی(ایجاد لخته خون در رگ)
ترومبوز ورید عمقی میتواند علت درد ساق پا شود. این وضعیت زمانی اتفاق می افتد که در رگ پا لخته خون وجود داشته باشد. این بیماری ممکن است به وضعیتی تهدید کننده برای زندگی تبدیل شود زیرا این لخته ممکن است به ریه های شما برسد و منجر به آمبولی ریه شود. این لخته ها می توانند به دلیل آسیب دیدن دیواره ورید ، جراحی و یا به دلیل شرایط پزشکی مانند سرطان یا بارداری ایجاد شوند.

علاوه بر گرفتگی و درد پایین و ساق پا ، ترومبوز ورید عمقی باعث قرمزی ساق پا ، گرما روی پاها و تورم می شود.در این حالت شما باید جهت تشخیص دقیق علت به متخصص ارتوپد مراجعه نمایید تا او شما را جهت درمان سریعتر و مراجعه به متخصص مربوطه راهنمایی کند.
 
7. نارسایی مزمن وریدی
رگهای خاصی در پای شما از طریق دریچه ها، خون را به قلب باز می گردانند. هنگامی که این دریچه ها آسیب می بینند ، مقداری از خون به پشت پاها فرستاده می شود. با گذشت زمان ، فشار خون در رگها افزایش می یابد و باعث نارسایی مزمن وریدی می شود.

در صورت بروز این حالت ، تورم در قسمت های پایین پا ، گرفتگی عضلات ، خارش و تغییر رنگ پوست ، خواهید داشت و می تواند علت درد در ساق پا شود.

رگها و دریچه ها در اثر فعالیتها یا شرایط پزشکی که به رگها فشار وارد می کنند ، آسیب می بینند. این شرایط می تواند بارداری ، ایستادن برای مدت طولانی یا اضافه وزن باشد.1
 

علائم و نشانه‌های درد ساق پا

شایع ترین علت درد ساق پا و به اصطلاح بیماران گرفتگی رگ  پشت ساق پا سیاتیک ، دیسک کمر و تحریک پذیری ناشی از بیماری های کمر می باشد ، هر چند ممکن است بیمار کمردرد نداشته باشد . بیماران مبتلا به درد ساق پا معمولاً در امتداد مرز داخلی پا درد را احساس می‌کنند. در مواردی که شدت این عارضه کمتر است، بیمار ممکن است درد یا سفتی را تنها در امتداد سطح داخلی ساق پا احساس کند.

این درد با استراحت (معمولاً در شب و یا هنگام بیداری در صبح) و نیز با فعالیت‌هایی که بر تنوپریوستوم فشار و استرس وارد می‌کنند، افزایش می‌یابد. این فعالیت‌ها معمولاً شامل پیاده‌روی بیش از حد، دویدن (به خصوص در سربالایی، در سطوح ناهموار و یا پوشیدن کفش نامناسب مانند صندل)، پرش و فعالیت‌های وزنه‌برداری می‌باشد.

درد همراه با این بیماری ممکن است با فعالیت در مراحل اولیه آسیب، بیشتر شود. در مراحل پیشرفته این بیماری، ممکن است علائمی بروز کند که در طول ورزش یا فعالیت، تشدید شده و عملکرد بیمار را تحت تاثیر قرار ‌دهد. در موارد شدید، بیمار ممکن است موقع راه رفتن لنگ بزند، اگر چه این حالت ممکن است با تمرینات گرم کردن بدن، تا حدودی کاهش یابد.

به‌طور‌معمول، بیماران مبتلا به این عارضه، هنگام لمس و یا فشار دادن مرز داخلی استخوان ساق پا به ویژه در امتداد یک سوم انتهایی استخوان، درد را احساس می‌کنند. همچنین در این منطقه درد، ممکن است سفتی عضله، برآمدگی و یا توده نیز احساس شود. در موارد شدید، تورم، قرمزی و گرمی نیز ممکن است وجود داشته باشد.2

هرآنچه که باید راجع به درد ساق پا بدانیم

تشخیص

پس از توضیح در مورد علائم بیماری و سوابق پزشکی، پزشک ساق پای شما را مورد معاینه قرار می دهد. تشخیص دقیق بسیار اهمیت دارد. گاهی اوقات ممکن است مشکلات دیگری وجود داشته باشد که می تواند بر بهبودی تاثیرگذار باشد.

پزشک ممکن است به منظور رد احتمال سایر بیماری های ساق پا، دستور عکسبرداری از آن ناحیه را بدهد. مشکلات زیادی از جمله شکستگی استرس، التهاب تاندون (تاندونیت) و سندرم کمپارتمان مزمن می توانند موجب درد ساق پا شوند.3
 

روش های درمان درد ساق پا

 
استراحت
به دلیل این که درد ساق پا معمولا در اثر کار کشیدن بیش از حد از این اندام ایجاد می شود، روش درمانی استاندارد، شامل چندین هفته استراحت و عدم انجام فعالیتی است که باعث ایجاد درد شده است. می تواند در طول زمان بهبودی، ورزش های هوازی سبک، مثل شنا، دوچرخه ی ثابت و استفاده از دستگاه الپتیکال را جایگزین کرد.
 
مصرف داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب
داروهایی مثل ایبوپروفن، آسپیرین و ناپروکسین درد و ورم را کاهش می دهند.
 
کمپرس یخ
از بسته های یخ، چندین بار در روز و هر بار 20 دقیقه استفاده کنید. یخ را به طور مستقیم بر روی پوست قرار ندهید.
 
ساق بند طبی
استفاده از ساق بند طبی می تواند از ورم بیشتر جلوگیری کند.
 
تمرینات انعطاف پذیری
کشش عضلات پا باعث می شود در ساق پا احساس بهتری داشته باشید.

هرآنچه که باید راجع به درد ساق پا بدانیم
 
کفش مناسب
استفاده از کفش مناسب با زیرسازی خوب در طول فعالیت های روزانه به کاهش فشار وارد بر ساق پا کمک می کند.
 
ارتز
افرادی که به صافی کف پا و مشکلات مکرر درد ساق پا دچار هستند، می توانند از ارتز استفاده کنند. با قرار دادن ارتز در کفش، می توان به قرارگیری صحیح و ثبات مچ و کف پا در کفش کمک کرد و در نتیجه فشار وارد بر ساق پا را کاهش داد. ارتز را می توانید خودتان خریداری کنید و یا آن را مخصوص پای خودتان سفارش دهید.
 
استفاده از نوار درمانی کشی یا کینزیوتیپ
با استفاده از این نوار قبل از دویدن، می توان فشار وارد بر ساق پا را کاهش داد و جریان خون را از طریق گرما و فشار، افزایش داد. این نوار همچنین موجب حفاظت عضلات می شود.
 
اولتراسوند، تکنیک gratson و تحریک الکتریکی
با اسفاده از اولتراسوند و حرکت دادن آن به آرامی بر روی ناحیه ی ملتهب، جریان خون در نواحی عمقی ساق پا افزایش می یابد. تکنیک gratson عضلات گرفته را شل می کند و به گردش بهتر خون کمک می کند.

علاوه بر این، برخی افراد از روش تحریک الکتریکی عضله استفاده می کنند. با استفاده از پالس های نور، می توان عضلات ساق پا را شل کرد و گردش خون را افزایش داد و همچنین باعث کاهش درد ساق پا شد. از تحریک الکتریکی عضله همچنین می توان برای تمرینات استقامتی هنگام جراحت استفاده کرد.
 
بازگشت به ورزش
درد ساق پا معمولا با استراحت و انجام روش های درمانی ساده که در بالا توضیح داده شد، بهبود می یابد. قبل از بازگشت به فعالیت های ورزشی، باید به مدت حداقل 2 هفته هیچ دردی نداشته باشید. به خاطر داشته باشید که با بازگشت به فعالیت های ورزشی، فعالیت شما از لحاظ شدت در سطح پایین تری باشد. دفعات انجام حرکات ورزشی و مدت زمان انجام آن ها نباید مانند قبل باشد.

قبل از ورزش، حتما ابتدا بدنتان را گرم کنید و حرکات کششی انجام دهید. تمرینات را به آرامی افزایش دهید. اگر درد شما دوباره شروع شد، بلافاصله ورزش را متوقف کنید. از کمپرس یخ استفاده کنید و یک تا دو روز استراحت کنید. دوباره فعالیت ورزشی را با شدت کمتر شروع کنید. نسبت به قبل شدت تمرینات را با سرعت کمتری افزایش دهید.

هرآنچه که باید راجع به درد ساق پا بدانیم
 
عمل جراحی
تعداد بسیار اندکی از افراد برای درمان درد ساق پا به عمل جراحی نیاز خواهند داشت. عمل جراحی در موارد بسیار شدیدی که به درمان های بدون عمل جراحی پاسخ نمی دهد، انجام می شود. با این حال، معلوم نیست که عمل جراحی چقدر موثر باشد.3

پینوشتها
1.www.drfarzadclinic.com
2.www.darmanedard.ir
3.www.drforogh.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما