از علت تا درمان عفونت لگن در زنان

بیماری التهابی لگن یا همان عفونت لگن یک عفونت جدی ناشی از عفونت های مقاربتی می باشد. این بیماری می تواند مشکلاتی از جمله درد مزمن و مشکل بارداری (ناباروری) را ایجاد کند. با نداشتن رابطه جنسی، استفاده همیشگی از کاندوم در صورت داشتن رابطه جنسی و معاینه از نظر بیماری های مقاربتی توسط پزشک، احتمال ابتلا به بیماری های مقاربتی را کاهش دهید.
دوشنبه، 31 خرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مجتبی خرم شاهی
موارد بیشتر برای شما
از علت تا درمان عفونت لگن در زنان

بیماری عفونت لگن چیست؟

بیماری عفونت یا التهاب لگن (PID) نوعی عفونت اندام تناسلی زنان است. این بیماری ناحیه زیر شکم را تحت تاثیر قرار می دهد که شامل لگن هم می شود و حاوی لوله های رحم، تخمدان ها، دهانه رحم و رحم است.

باکتری های مختلفی می توانند موجب عفونت لگن شوند که شامل باکتری هایی می شوند که موجب بیماری های مقاربت جنسی از جمله سوزاک و کلامیدیا می شوند. در اغلب موارد بیماری عفونت لگن، باکتری وارد واژن می شود و موجب عفونت می شود. با گذشت زمان، این عفونت می تواند به اندام های درون لگن سرایت کند.

بیماری عفونت لگن به شدت خطرناک است و اگر به خون راه پیدا کند، می تواند موجب مرگ شود. اگر فکر می کنید که ممکن است مبتلا به عفونت واژینال هستید، هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید.1
 

علل عفونت لگن در زنان

بسیاری از انواع باکتری‌ها می‌توانند علل عفونت لگن در زنان باشند، اما عفونت‌های گونوره یا کلامیدیا شایع‌تر هستند. این باکتری‌ها معمولاً در طول رابطه جنسی محافظت‌نشده انتقال پیدا می‌کنند.1
 

علائم عفونت لگن در زنان

برخی از زنان مبتلا به التهاب و عفونت لگن نشانه‌ای ندارند. علائم عفونت لگن در زنان در صورت شناسایی، اغلب شامل موارد زیر است:

درد شکمی (شایع‌ترین علامت)

تب

رابطه جنسی دردناک

ادرار دردناک

خونریزی نامنظم

بوی بد واژن

خستگی

ترشحات واژن

بیماری التهابی لگن می‌تواند درد ملایم یا متوسط را ایجاد کند. با این حال، برخی از زنان درد و نشانه‌های شدیدی مانند درد شدید در شکم، استفراغ، غش و تب بالا را تجربه می‌کنند. 

اگر علائم شدید دارید؛ بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید یا به اورژانس مراجعه کنید. این عفونت ممکن است به جریان خون یا سایر قسمت‌های بدن گسترش یابد. عفونت لگن در زنان می‌تواند یک وضعیت تهدیدکننده زندگی باشد.2

از علت تا درمان عفونت لگن در زنان

عوامل خطر التهاب لگن

تعدادی از عوامل که ممکن است خطر ابتلا به التهاب لگن را افزایش دهد:

داشتن شرکای جنسی متعدد

داشتن رابطه جنسی با فردی که دارای بیش از یک شریک جنسی است

داشتن رابطه جنسی بدون کاندوم

سابقه بیماری التهابی لگنی یا عفونت منتقله از راه جنسی.2
 

آزمایشات بیماری التهاب لگن 

 
تشخیص بیماری PID
دکتر زنان با مشاهده علائم PID می‌تواتد آن را تشخیص دهد. در بیشتر موارد، پزشک آزمایشاتی را برای تأیید تشخیص انجام می‌دهد. 

آزمایشات شامل: 

معاینه لگن برای بررسی اندام‌های داخلی آن

کشت دهانه رحم برای بررسی عفونت

آزمایش ادرار برای بررسی وجود خون، سرطان و سایر بیماری‌ها

پس از جمع‌آوری نمونه‌ها، پزشک آن‌ها را به آزمایشگاه می‌فرستد.
 
ارزیابی آسیب
اگر پزشک متخصص زنان بیماری التهاب لگن را تشخیص دهد، ممکن است آزمایش‌های بیشتری را برای بررسی ناحیه لگن از نظر آسیب توصیه کند. بیماری PID می‌تواند موجب ایجاد زخم در لوله‌های رحمی و آسیب دائمی به اندام‌های تولید مثلی شود.
 
 سونوگرافی لگن
سونوگرافی یک آزمایش تصویربرداری است که از امواج صوتی برای ایجاد تصاویر اندام‌های داخلی استفاده می‌شود.
 
 نمونه‌برداری از آندومتر
در این روش سرپایی پزشک یک نمونه کوچک از پوشش رحم را خارج و بررسی می‌کند.
 
 لاپاراسکوپی
لاپاراسکوپی یک روش سرپایی است که در آن پزشک وسیله‌ای انعطاف‌پذیر را از طریق برشی در شکم وارد و از اندام‌های لگن عکس می‌گیرد.3
 

چه زمانی برای درمان عفونت لگنی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر موارد زیر را تجربه کردید حتما به پزشک مراجعه کرده و از راهنمایی‌های او استفاده کنید:

درد شدید در ناحیه زیر شکم

حالت تهوع، استفراغ و ناتوانی در نگه داشتن چیزی در معده

تب بالاتر از ۳۸ درجه

ترشحات بد واژن

اگر شما علائم و نشانه‌های عفونت لگنی را داشته باشید اما خیلی شدید نباشند، باید برای درمان زودهنگام آن اقدام کنید. ترشحات بدبوی واژن، ادرار دردناک یا خونریزی بین چرخه قاعدگی نیز می‌تواند از علائم عفونت مقاربتی باشد. اگر این علائم و نشانه‌ها را مشاهده کردید، رابطه جنسی خود را برای مدتی متوقف کنید و در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. درمان سریع عفونت مقاربتی می‌تواند از ابتلا به عفونت لگنی جلوگیری کند.2

از علت تا درمان عفونت لگن در زنان

درمان بیماری التهابی لگن

پزشک احتمالاً برای درمان بیماری PID آنتی بیوتیک تجویز می‌کند. از آن‌جا که پزشک ممکن است از نوع باکتری عامل عفونت اطلاع نداشته باشد، دو نوع آنتی بیوتیک مختلف برای درمان انواع باکتری تجویز خواهد کرد.

در طی چند روز پس از شروع درمان، علائم بهبود می‌یابند یا از بین می‌روند. با این حال، حتی در صورت احساس بهبودی، باید داروی خود را کامل مصرف کنید. قطع زودهنگام دارو می‌تواند باعث بازگشت عفونت شود.

در صورت داشتن بیماری، بارداری، وجود آبسه (تجمع چرک ناشی از عفونت) در لگن، پزشک بیمار را برای معالجه به بیمارستان خواهد فرستاد.

بیماری التهابی لگن ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد. این امر نادر است و تنها در صورت پارگی آبسه در لگن یا شک پزشک به پارگی آن و عدم پاسخ عفونت به درمان ضرورت می‌یابد. 

بیماری التهابی لگن یک بیماری قابل درمان است و بیشتر خانم‌ها کاملا بهبود می‌یابند.

باکتری‌های ایجاد کننده بیماری PID می‌توانند از طریق تماس جنسی منتقل شوند. شریک جنسی افراد مبتلا نیز باید تحت درمان قرار گیرند. مردان می‌توانند ناقل باکتری‌های عامل بیماری PID باشند. 

در صورت عدم درمان همسر، امکان عود عفونت وجود دارد. توصیه می‌شود تا زمان رفع عفونت از برقراری رابطه جنسی خودداری کنید.3
 

عوارض جانبی التهاب لگنی

بیماری التهابی لگن درمان نشده ممکن است بافت اسکار ایجاد کند. همچنین ممکن است در لوله‌های فالوپ ، آبسه ایجاد کند که می‌تواند به اندام‌های تولید مثل آسیب برساند. عوارض دیگر عبارت‌اند از:
 
حاملگی خارج رحمی
عفونت و التهاب لگن یکی از دلایل اصلی بارداری خارج رحمی است. در حاملگی خارج رحمی، بافت اسکار ناشی از عفونت لگن مانع تخمک‌گذاری از طریق لوله فالوپی می‌شود. حاملگی خارج از رحم می‌تواند خونریزی گسترده و تهدیدکننده زندگی را به وجود آورد و به مراقبت اورژانس نیاز داشته باشد.
 
ناباروری
 عفونت لگن ممکن است به اندام‌های تولید مثل شما آسیب برساند و باعث ناباروری شود. تأخیر در درمان عفونت لگن به طور چشمگیری خطر ابتلا به ناباروری را افزایش می‌دهد.
 
درد مزمن لگن
بیماری التهابی لگن می‌تواند درد لگن را ایجاد کند. این درد ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها طول بکشد. عفونت در لوله‌های فالوپ و دیگر اندام‌های لگن می‌تواند درد را در هنگام مقاربت و تخمک‌گذاری ایجاد کند.
 
آبسه تخمدان
عفونت لگن ممکن است در لوله رحمی و تخمدان‌ها آبسه ایجاد کند.2
 

پیشگیری از ابتلا به بیماری عفونت لگنی

برای کاهش خطر ابتلا به بیماری عفونت لگنی می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید.
 
رابطه جنسی ایمن داشته باشید
در هنگام رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید و تعداد شریک جنسی خود را محدود کنید. سابقه جنسی شریک زندگی خود را نیز جویا شوید.
 
با پزشک خود درباره جلوگیری از بارداری مشورت کنید
بسیاری از روش‌های پیشگیری از بارداری در برابر پیشرفت عفونت لگنی به کار نمی‌آیند. استفاده از روش‌های مانع شونده مانند استفاده از کاندوم می‌تواند خطر ابتلا به بیماری عفونت لگنی را کاهش دهد. حتی اگر از قرص‌های ضد بارداری هم استفاده می‌کنید، برای برقراری رابطه جنسی با شریک جنسی جدید حتما از کاندوم استفاده کنید تا از بیماری عفونت مقاربتی جلوگیری کنید.
 
آزمایش بدهید
اگر در معرض خطر ابتلا به بیماری عفونت مقاربتی هستید حتما به پزشک مراجعه کرده و آزمایش بدهید. در صورت لزوم نیز می‌توانید برنامه‌ای منظم برای ملاقات با پزشک و آزمایش تنظیم کنید. درمان سریع عفونت مقاربتی بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به بیماری عفونت لگنی است.
 
از شریک جنسی خود بخواهید که آزمایش بدهد
اگر شما مبتلا به عفونت مقاربتی هستید، از شریک جنسی خود درخواست کنید تا او هم آزمایش دهد و در صورت نیاز تحت درمان قرار گیرد. این کار سبب می‌شود که از پیشرفت بیماری عفونت مقاربتی جلوگیری شود و همچنین احتمال ابتلا به عفونت لگنی نیز کاهش یابد.
 
واژن را با فشار آب زیاد شستشو ندهید
شست‌‌وشوی واژن تعادل باکتری‌ها را در واژن بر هم می‌زند.1

پینوشتها
1.www.drzakerin.com
2.www.drdr.ir
3.www.darmankade.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.