چگونه ماشین به سرقت رفته ام را پیدا کنم؟

یکی از ناراحت کننده ترین دعاوی کیفری با موضوع مال و اموال، جرم سرقت خودرو می باشد.
يکشنبه، 3 مرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه سادات میرامامی
موارد بیشتر برای شما
چگونه ماشین به سرقت رفته ام را پیدا کنم؟

راهنمای قبل از وقوع سرقت

هر کجا که خودروی خود را پارک می‌کنید و به هر نحوی که از به سرقت رفتن خودرو جلوگیری می‌کنید،  همیشه اشتباه‌های ساده و البته پیش پا افتاده‌ای وجود دارد که احتمال به سرقت رفتن خودرو را بالا می‌برد. البته خوب می‌دانیم که شما تلاش زیادی برای خریدن اتومبیل تان می‌کنید و نمی‌خواهید به همین راحتی آن را از دست بدهید. قبل از این که دچار این مشکل بشوید .راه پیشگیری را پیدا کنید:
 
1.اتومبیل را در پارکینگ پارک کنید.

2. اشیاء باارزش را در معرض دید قرار ندهید.

3. قفل فرمان جزء جداناشدنی خودرو باشد.

4. همیشه درها را قفل کنید.
 

5. خودرو را در محل های روشن پارک کنید.
 

6. هر گز خودرو خود را در کنار خروجی ها قرار ندهید.

8. برای خرید ابزار امنیتی بودجه مناسبی در نظر بگیرید.(دوربین،ردیاب و...)

9.  از قفل بودن تمام ردب ها اطمینان حاصل کنید.

10. از دزدگیر های با کیفیت استفاده کنید.

11.  کلید های یدک را در مکان های مطمئن قرار دهید.

12. جلوگیری از سرقت صندوق عقب، راهی که فراموش می شود .

در صورت رعایت نکردن موارد فوق اگر خودرو تان به سرقت رفت نگران نباشید و خونسردیتان را حفظ کنید. راسخون در این مقاله شما را کمک می کند که راحت تر و سریع تر خودرو خود را بیابید.

 چگونه ماشین به سرقت رفته ام را پیدا کنم؟


راهنمای بعد از وقوع سرقت

سرقت ماشین ممکن است یک سرقت تعزیری( نوعی از سرقت است که مجازات پیش بینی شده برای آن ، مجازات تعزیری استاین سرقت نقطه مقابل سرقت حدی است)  باشد  و  همانطور که بیان شد، پس از سرقت خودرو اولین اقدام مهم که البته طبق قانون الزامی نیز شده، آن است که به پلیس آگاهی مراجعه و پس از ثبت و اعلام سرقت ماشین و تشکیل پرونده شکایت دزدی ماشین ، پیگیری های لازم را انجام دهند و یا از نرم افزار پلیس من استفاده نمایند .

لزوم ثبت سرقت یا دزدیده شدن ماشین از آن جهت است که قبل از اینکه دزد یا سارق فرصت کافی جهت تبدیل یا تغییر ماشین را داشته باشد ، وی را دستگیر کرده یا لااقل خودرو را کشف و مسترد نمود .

 به همین خاطر ماده 722 قانون مجازات اسلامی در خصوص لزوم ثبت سرقت ماشین و اطلاع دادن دزدیده شدن ماشین مقرر داشته است :

« چنانچه وسیله موتوری یا پلاک آن سرقت یا مفقود شود ، شخصی که وسیله در اختیار و تصرف او بوده است اعم از آن که مالک بوده یا‌ نبوده ، پس از اطلاع مکلف است بلافاصله مراتب را به نزدیک ترین مرکز نیروی انتظامی اعلام نماید . متخلف از این ماده به جزای نقدی از پانصد هزار تا ‌یک میلیون ریال محکوم خواهد شد » .

بیشتر بدانید:سرقت و قوانین مربوط به آن


روش هایی که جهت ثبت سرقت خودرو مورد استفاده قرار می گیرند باید به درجه ای از سرعت و کارایی باشند تا مالک بلافاصله بعد از اطلاع از دزدی ماشین از آنها استفاده کند که در این قسمت به بررسی این روش ها خواهیم پرداخت :
 

مراجعه به پلیس آگاهی

یکی از مهم ترین روش های ثبت سرقت خودرو آن است که مالک خودرو با پلیس تماس بگیرد و یا به پلیس آگاهی محل وقوع جرم یا محل وقوع دزدی ماشین مراجعه نموده تا در آنجا امور مربوط به جرم سرقت خودرو از جمله تشکیل پرونده و تنظیم شکایت انجام شود .
همچنین سامانه ای تحت عنوان " پست یافته " وجود دارد که از طریق آن می توان نسبت به استعلام ، جستجو و پیگیری وسایل نقلیه سرقتی از جمله ماشین دزدی و موتور سرقت شده اقدام نمود که پس از ثبت دزدیده شدن ماشین یا خودرو می توان ماشین های دزدیده شده را با استعلام پلاک آنها ردیابی نمود .
 

چگونه ماشین به سرقت رفته ام را پیدا کنم؟

اپلیکیشن پلیس من

اپلیکیشن یا نرم افزاری توسط پلیس آگاهی با نام " پلیس من " راه اندازی شده است که با استفاده از امکانات این نرم افزار نیز می توان به صورت فوری، اقدام به ثبت دزدی ماشین نمود. پس از ثبت شدن دزدی ماشین در این نرم افزار ، مالک به یکی از ادارات پلیس در محل وقوع جرم دزدی ماشین ارجاع می شود تا با ارائه مدارک لازم پرونده را تکمیل نماید و در صورت لزوم اقدام به تنظیم شکواییه سرقت نماید .

البته استفاده از نرم افزار پلیس من برای ثبت سرقت خودرو نیازمند آن است که مالک با شماره تلفن همراهی که متعلق به خودش است ، در این نرم افزار ثبت نام کرده و کد ملی خود را وارد نماید . پس از اینکه احراز هویت در این برنامه انجام شد ، امکان ثبت شکایت و اطلاع دادن سرقت خودرو وجود دارد . گفتنی است در صورتی که در رابطه با احراز هویت در این نرم افزار مشکلی به وجود آمد ، شهروندان می توانند به پلیس بعلاوه ده مراجعه نمایند .
مالکان خودروهای سرقت شده ای که در این نرم افزار اعلام سرقت کرده و یا به پلیس آگاهی  مراجعه کرده و تشکیل پرونده داده اند ، می‌توانند با وارد کردن شماره پلاک ماشین و یا کد وی . آی . ان (V.I.N  ) خودرو یعنی کد 17 رقمی پشت کارت ماشین و شماره پرونده تشکیل شده در کلانتری ، وضعیت کشف خودروی خود را در  این نرم افزار مورد استعلام قرار دهند و در صورتی که ماشین سرقتی یافت شد ، برای تحویل خودرو به پلیس آگاهی محل وقوع سرقت مراجعه نمایند .
 

سایت الکترونیکی پست یافته

در این سایت، مدارک شخصی مانند شناسنامه و کارت ملی و…، مدارک بانکی مانند دسته چک و عابر بانک و…، مدارک خودرو از قبیل کارت ماشین و… قابل جست‌وجو خواهد بود. گفتنی است که مالک خودروی سرقت شده می تواند به سایت الکترونیکی " پست یافته " نیز مراجعه کرده و پس از وارد کردن اطلاعات مورد نیاز همچون نام و نام خانوادگی مالک ، کد ملی و همچنین شماره پلاک ماشین ، به جستجوی وسایل نقلیه گم شده ای همچون موتور و ماشین دزدیده شده بپردازد .
 

ردیاب ماشین

 اقدام کاربردی که باعث جلوگیری از سرقت خودرو میشود، مجهز بودن آن به ردیاب است و در این مورد لازم به ذکر است که این روزها با افزایش سرقت خودرو که داری محدوده جغرافیایی هم نیست و حتی در کشور های پیشرفته ای هم چون انگلیس، آلمان و... هم آمار بالایی دارد گزارش سرقت خوردو افزایش یافته اما با نصب ردیاب بر روی خودرو می توان  باعث برگشت خودرو سرقتی شویید.
در این زمینه لازم به ذکر است که ردیاب ها کاربردی تر از قفل فرمان و دزدگیر و…هستند و امروزه ردیاب هایی در بازار یافت می شود که در صورت عدم حضور شما با باز شدن درب ها یا روشن شدن موتور خودرو برای شما پیامی ارسال می کنند که شما می توانید موتور ماشین را خاموش کرده و از سرقت آن جلوگیری کنید و یا با بررسی موقعیت خودرو و گزارش آن به پلیس آگاهی، به راحتی می توانید آن را پیدا و باز پس گیرید.
 

دوربین های مدار بسته

برای پیدا کردن خودرو مسروقه می توان از دوربین های کار گذاشته شده در اطراف آن محل استفاده کرد زیرا در بیشتر مواقع سارقین خودرو سابقه دار بوده و با دارا بودن تصویر چهره سارق از طریق دوربین و قرار دادن آن به پلیس آگاهی به پیدا کردن خودرو خود کمک قابل توجهی کرد. تعداد قابل توجهی از سرقت ها به کمک پیگیری از دوربین های مداربسته منجر به دستگیری سارق شده است.
 

بررسی جریمه های راهنمایی و رانندگی

بیشتر سارقان اتومبیل هیچ ترسی از جریمه دوربین های پلیس ندارند. به همین دلیل با سرعت غیر مجاز و همچنین عبور از چراغ قرمز جریمه می شوند. این نوع جریمه ها می تواند شیرین ترین جریمه برای مالک خودرو به حساب بیاید، چرا که با دریافت پیامک آن می تواند از محدوده و موقعیت مکانی اتومبیل خودش اطلاع کافی پیدا کند و با گزارش این مورد به پلیس، به پیدا کردن هر چه سریعتر ماشین خود کمک کند.

  

خریداری مال مسروقه

قطعا دزد ماشین تا ابد ماشین را پنهان نخواهد نمود. سارق یا همان دزد ماشین اقدام به فروش خودرو یا اوراق نمودن آن می نماید. کسی که مال مسروقه را خریداری می نماید بعنوان مال خر شناخته می شود.
مال خر اگر نا آگاه از مجازات و کیفر خرید مال مسروقه  باشد معاف از مجازات خواهد بود. ولیکن طبق قانون مجازات اسلامی مال خر چنانچه آگاه به سرقت و دزدی باشد تحت تعقیب کیفری قرار گرفته و مجازات می شود.
 

مجازات جرم سرقت خودرو در ایران

مطابق قانون مجازات اسلامی، چنانچه دزدی ماشین منطبق با مقررات سرقت حدی نباشد، از جمله جرایم سرقت تعزیری تلقی شده و مجازات آن از ۶ ماه تا دو سال حبس و استرداد مال مسروقه به صاحبش خواهد بود. ولیکن طبق قانون جدید کاهش مجازات حبس برای برخی از جرایم تعزیری،مقررات تازه ای وضع شده است. از جمله تغییرات حادث شده در میزان مجازات مذکور می باشد. مطابق ماده ۱۱ قانون کاهش زندان مجازات سرقت ساده تعزیری به نصف میزان حداقل و حداکثر تقلیل یافته است. مالباخته می تواند جبران ضرر و زیان ناشی از جرم را از رباینده یا سارق بخواهد.
 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.