دستور پخت قیمه بادمجان

قیمه بادمجان، معروف‌ترین نوع قیمه پس از نوع ساده آن است. این خورش به‌ جای سیب‌زمینی با بادمجان سرو می‌شود و استفاده از غوره، طعمی لذیذ و وسوسه‌ کننده به آن اعطا می‌کند. قیمه بادمجان را می‌توان با گوشت...
چهارشنبه، 13 مرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سپیده مولایی
موارد بیشتر برای شما
دستور پخت قیمه بادمجان

مواد لازم برای ۴ نفر در تهیه قیمه بادمجان

گوشت خورشتی۳۰۰ گرم

لپه½ لیوان

پیاز۱ عدد بزرگ

بادمجان۴ عدد قلمی

لیمو عمانی۲ عدد

زعفران دم کرده۳ قاشق غذاخوری

دارچین½ قاشق چایخوری

رب گوجه فرنگی۲ قاشق غذاخوری

نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی

زردچوبه و روغن به مقدار کافی

دستور پخت قیمه بادمجان
 

دستور پخت قیمه بادمجان

 
مرحله اول
برای تهیه خورشت قیمه بادمجان ابتدا لپه را از شب قبل در یک کاسه آب می خیسانیم تا نفخش برطرف شود. برای شروع آشپزی پیاز را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم و به همراه کمی روغن داخل یک قابلمه مناسب تفت می دهیم.
 
مرحله دوم
پس از اینکه پیاز طلایی شد، گوشت خورشتی را خرد می کنیم و به قابلمه اضافه می کنیم. در ادامه مقداری فلفل سیاه و زردچوبه به گوشت اضافه می کنیم و چند دقیقه گوشت را تفت می دهیم تا کمی سرخ شده و تغییر رنگ دهد.
 
مرحله سوم
در این مرحله لپه های خیسانده شده را آبکشی می کنیم و به قابلمه اضافه می کنیم. برای اینکه لپه ها پس از پخت له نشوند و اصطلاحا وار نروند، بهتر است آنها را کمی تفت دهیم. در ادامه رب گوجه فرنگی را اضافه می کنیم.
 
مرحله چهارم
رب گوجه فرنگی را به خوبی تفت می دهیم تا رنگش باز شود و طعم خامی اش گرفته شود، سپس ۴ لیوان آب به قابلمه اضافه می کنیم و حرارت زیر قابلمه را زیاد می کنیم تا آب به جوش بیاید، پس از اینکه آب جوش امد حرارت را ملایمتر می کنیم.
 
مرحله پنجم
در این مرحله بادمجان ها را پوشت می گیریم و در صورت تمایل به صورت ورقه ای خرد می کنیم، سپس کمی نمک روی بادمجان های می پاشیم تا علاوه بر اینکه تلخی شان گرفته شود، هنگام سرخ کردن روغن کمتری جذب کنند.
 
مرحله ششم
پس از گذشت ۳۰ دقیقه بادمجان ها را آبکشی می کنیم و اجازه می دهیم آب اضافی شان خارج شود، سپس یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و مقداری روغن اضافه می کنیم. در ادامه بادمجان ها را به تابه اضافه کرده و سرخ می کنیم.
 
مرحله هفتم
پس از اینکه لپه و گوشت به طور کامل پختند، زعفران دم کرده را به همراه لیمو عمانی های بدون دانه به خورش اضافه می کنیم و اجازه می دهیم خورش غلیظ تر شود و جا بیفتد. در ۱۵ دقیقه پایانی دارچین و بادمجان ها را اضافه می کنیم.
 
مرحله هشتم
پس از اضافه کردن بادمجان ها به خورش نباید قابلمه بیش از ۱۵ دقیقه روی حرارت بماند چون بادمجان ها له می شوند.

در پایان خورش را در ظرف مورد نظرمان می کشیم و با بادمجان ها تزیین کرده و به همراه برنج سرو می کنیم. 1

دستور پخت قیمه بادمجان
 

خواص لپه

 
لپه برای کمک به کاهش وزن
لپه با وجود مقدار کمی کالری، کلسترول و چربی های اشباع شده سالم است اما حضور فیبر رژیمی افراد را برای مدت طولانی سیر نگه می دارد متابولیسم را افزایش می دهد و احتمالات افزایش وزن را کاهش می دهد مواد غذایی یافت شده در لپه به انرژی قابل استفاده تبدیل می شوند تا به عنوان چربی ذخیره شود.
 
افزایش انرژی با لپه
ویتامین ب نیز درلپه وجود دارد ریبوفلاوین و نیاسین متابولیسم کربوهیدرات را افزایش می دهند و از ذخیره سازی چربی جلوگیری و سطح انرژی را افزایش می دهند این برای افرادی مناسب است که در آب و هوای خشک زندگی می کنند، کار فیزیکی انرژی را به سرعت کاهش می دهد.
 
لپه برای کمک به ایمنی
به طور معمول لپه نپخته در حفظ ویتامین سالم تر است و با توجه به ویتامین ث در این حبوبات، گزینه ای خوب برای جویدن است.

ویتامین ث می تواند تولید گلبول های سفید خون را تحریک کند و به عنوان آنتی اکسیدان در بدن عمل کند در نتیجه سلامت کلی و ایمنی بدن را بهبود می بخشد.
 
لپه برای کاهش سطح کلسترول
لپه منبع خوبی از فیبر محلول هستند. در حقیقت، مصرف یک فنجان لپه در رژیم غذایی روزانه می تواند حدود 65 درصد از مقدار توصیه شده از فیبر را در رژیم غذایی تامین کند.فیبر در کاهش سطح کلسترول (در کل کلسترول و کلسترول کم)مفید است. فیبر حاصل از لپه یک ماده ژل - مانند در بخش گوارشی را تشکیل می دهد.
 
لپه برای کاهش ریسک سرطان
لپه حاوی ایزو فلاون ها هستند که خطر توسعه انواع سرطان ها، به ویژه سرطان پستان و پروستات را کاهش می دهند.

اساسا،ایزوفلاون ها نوعی از استروژن گیاهی هستند، بنابراین آن ها هورمون ها را در بدن تقلید می کنند مطالعات نشان داده است که دایدزین غنی در ایزوفلاوین ها نیز برای کاهش گرگرفتگی در زنان یائسه می باشد لپه نیز حاوی مقادیر بالایی از کومسترول هستند. 2

دستور پخت قیمه بادمجان
 

خواص بادمجان

 
لاغری و کاهش وزن
بادمجان یکی از سبزیجات دارای مقادیر بالای فیبر و مقادیر بسیار پایین چربی و کالری بوده و مصرف آن با کاهش ترشح هورمون گرلین باعث کاهش اشتها شده و با پیشگیری از پرخوری به لاغری و کاهش وزن افراد کمک می کند.
 
یبوست
فیبر غذایی موجود در بادمجان با بهبود حرکات روده به جذب بهتر مواد غذایی کمک می کند و برای پیشگیری و درمان یبوست و همورئید یا بواسیر مفید می باشد.
 
فشار خون
مقادیر بالای فیبر و بیوفلاونوئید های موجود در بادمجان باعث کاهش فشار خون بالا می شوند.
 
کبد چرب
تحقیقات نشان داده که مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در بادمجان باعث سم زدایی و پاکسازی کبد شده و به درمان بیماری های کبد از جمله کبد چرب کمک می کند.
 
معده و دستگاه گوارش
مقادیر بالای فیبر موجود در بادمجان به بهبود هضم غذا و معده درد کمک کرده و برای سلامت دستگاه گوارش مفید می باشد.
 
دیابت و قند خون
محتوای فیبر بالا و مقادیر کم کربوهیدرات موجود در بادمجان آن را به یکی از بهترین سبزیجات برای مدیریت دیابت تبدیل کرده است.

یک مطالعه نشان داده که بادمجان مقادیر بالایی آلفا گلوکوزیداز و آنژیوتانسین دارد، این ترکیبات جذب گلوکز را کنترل کرده و به این ترتیب به کنترل قند خون کمک می کنند.

بادمجان همچنین به عنوان تنظیم کننده فعالیت گلوکز و انسولین در بدن شناخته می شود که می تواند باعث کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع دو شود.
 
کلسترول خون و قلب
فیبر موجود در بامجان باعث کاهش کلسترول بد خون LDL و افزایش کلسترول خوب HDL شده و به این ترتیب از حملات قلبی، سکته قلبی و آترواسکلروزیس جلوگیری می کند.

همچنین بادمجان با کاهش فشار خون بالا به پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی کمک می کند. 3

پی نوشت:
1.www.chishi.ir
2.www.namnak.com
3.www.www.coca.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط