دستور پخت خورشت بادمجان بدون گوشت

در صورتی که می خواهید خورشت بادمجان را به صورت کاملا گیاهی تهیه کنید و به اصلاح آنرا بدون گوشت درست کنید کافیست گوشت خورشتی یا مرغ را از فهرست مواد لازم حذف کنید. روش پخت خورشت بدون گوشت تفاوت چندانی ندارد فقط مراحل تفت دادن گوشت حذف می شود و خورشت خیلی سریع آماده سرو می شود.
جمعه، 15 مرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایمان شماعی
موارد بیشتر برای شما
دستور پخت خورشت بادمجان بدون گوشت

مواد لازم در تهیه خورشت بادمجان بدون گوشت

پنیر کبابی  ۴۵۰ گرم

بادمجان درشت چهار عدد

پیاز بزرگ یک عدد

آب سه لیوان

گوجه فرنگی متوسط چهار عدد

سیر دو حبه

رب گوجه فرنگی دو قاشق غذاخوری

نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

روغن زیتون به مقدار لازم

آب لیمو ترش یک قاشق غذاخوری

غوره تازه یا فریزری یک چهارم پیمانه

دستور پخت خورشت بادمجان بدون گوشت
 

طرز تهیه خورشت بادمجان

ابتدا پنیر کبابی را از فریزر خارج کنید و در دمای آشپزخانه قرار دهید تا یخ‌زدایی شود. پس از این که پنیر کبابی از حالت یخ‌ زده خارج شد، آن را به صورت مکعبی برش بزنید.

سپس آن‌ها را داخل یک کاسه بریزید و مقداری روغن زیتون و نمک و فلفل سیاه اضافه کنید. همه مواد را کمی هم بزنید و داخل یخچال قرار دهید تا پنیر کبابی‌ها مزه‌دار شوند.

بادمجان‌ها را خوب بشویید و پوست بگیرید. سپس به صورت حلقه‌ای برش بزنید و داخل یک صافی یا آبکش بچینید.

روی بادمجان‌ها را مقداری نمک بپاشید و ۳۰ دقیقه کنار بگذارید تا آب تلخ آن‌ها خارج شود. پس از ۳۰ دقیقه بادمجان‌ها را بشویید و با دستمال خشک کنید.

یک ماهیتابه بزرگ بردارید و بسته به تعداد بادمجان‌ها داخل آن روغن بریزید. ماهیتابه را روی حرارت متوسط قرار دهید و بادمجان‌ها را داخل آن بچینید و سرخ کنید.

در حالی که بادمجان‌ها سرخ می‌شوند گوجه فرنگی‌ها را بشویید و به صورت حلقه‌ای برش بزنید. دقت کنید که برش‌ها خیلی نازک نباشند، چون گوجه فرنگی پس از سرخ شدن ممکن است از پوستش جدا شود و ظاهر زیبایی نداشته باشد. پس از این که بادمجان‌ها سرخ شدند، گوجه فرنگی‌های برش خورده را داخل ماهیتابه بچینید و به مدت چند دقیقه سرخ کنید.

پیاز را پوست بکنید و خلالی کنید. سیر را پوست بکنید و رنده کنید. یک ماهیتابه بردارید و مقداری روغن داخل آن بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید.

پیاز‌های خلالی شده را داخل ماهیتابه بریزید و سرخ کنید. پس از این که پیاز‌ها طلایی شدند، سیر رنده شده را اضافه کنید و کمی تفت دهید تا عطر سیر خارج شود. دو قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی اضافه کنید و همراه با مقداری نمک، فلفل و زردچوبه حدود دو دقیقه تفت دهید.

اکنون بادمجان‌های سرخ شده را روی مخلوط پیاز و سیر سرخ شده بچینید. گوجه‌های سرخ شده را هم روی بادمجان‌ها بچینید.

پنیر کبابی را از یخچال خارج کنید و با نصف پیمانه غوره تازه به خورشت اضافه کنید. سپس در تابه را قرار دهید و حرارت شعله را کم کنید.

اجازه دهید تا خورش به مدت ۸-۱۰ دقیقه بپزد و جا بیافتد. در انتها می‌توانید پس از خاموش کردن حرارت، یک قاشق غذاخوری آب لیمو به خورش اضافه کنید.

خورش را داخل ظرف مورد نظر بکشید و سرو کنید. نوش جان.


نکات طرز تهیه خورش بادمجان بدون گوشت

از آن جایی که پنیر کبابی  دارای نقطه ذوب بالای است در هنگام پختن آب نخواهد شد و شکل خود را حفظ خواهد کرد.

پس لازم نیست که نگران ظاهر خورشتان باشید.

همچنین می‌توانید از غوره تازه در این خورش استفاده کنید که طعم ترشی به غذا می‌دهد.

برای این مقدار از مواد نصف لیوان غوره تازه کافی است. آن را در مرحله آخر همراه با مواد دیگر به خورشت اضافه کنید تا بپزد و نرم شود.

در مرحله آخر می‌توانید به جای آب لیمو از آبغوره استفاده کنید. 1

دستور پخت خورشت بادمجان بدون گوشت
 

خواص بادمجان

 
فواید سلامتی بادمجان برای داشتن قلبی سالم
بسیاری از ما می دانیم که امروزه بیماری های قلبی خیلی زیاد است. افراد قطعاً می توانند با مصرف بادمجان به طور منظم قلب خود را سالم نگه دارند چون بتا-کاروتن، فیبر و سایر آنتی اکسیدان هایی که می توانند به کاهش سطح کلسترول کمک کنند و سطوح فشار خون را تثبیت کنند و در نتیجه خطرات بیماری های قلبی را تسکین دهند در بادمجان وجود دارد. مواد مغذی نظیر منیزیم، ویتامین B6، ویتامین B3، پتاسیم، اسید فولیک، و به جلوگیری از حمله قلبی و سکته کمک می کنند.
 
بادمجان برای افزایش ایمنی
بادمجان خاصیت ضد ویروسی و ضد باکتریایی دارد که می تواند به کل سیستم بدن در شکست دادن شرایط کمک کند و مقدار ویتامین C اش می تواند به افزایش سیستم ایمنی بدن کمک کند.
 
مقدار آهن بادمجان
بادمجان دارای مقادیر آهنی بالایی است که بدن برای تولید خون و انتقال اکسیژن بسیار ضروری است، اما سطح بالای اهن در داخل بدن می تواند منجر به مواد سمی و مواد زائد شود. بادمجان شامل نو سان است که می تواند در از بین بردن آهن بیش از حد از بدن ما کمک کند و سموم را از سیستم بدن دفع کند. این سموم می توانند منجر به بیماری های مزمن نظیر بیماری های قلبی و سرطان شوند.
 
بادمجان برای دیابت
مقدار فراوان کربوهیدرات کم و فیبرهای قابل حل در بادمجان باعث می شود که یک انتخاب سالم برای افرادی باشد که از دیابت نوع 2 رنج می برند. بادمجان می تواند به کنترل زیادی در کنترل سطح قند خون و تنظیم جذب گلوکز در جریان خون کمک کند که برای افرادی که مبتلا به دیابت هستند بسیار خوب و ضروری هستند.
 
بافت مو
افرادی که موهای خشک و زبر دارند، باید از بادمجان بیشتری استفاده کنند. می تواند کمک کند تا موهای ما سالم تر و درخشان تر و بافت موی بهتری داشته باشیم. در حقیقت، این یکی از بهترین مزایای بادمجان است که می خواهیم امروز در داخل مقاله آن را افشا کنیم و از خوانندگان دیگر می خواهیم تا هر چه زودتر از آن استفاده کنند.
 
مزایای بادمجان برای رشد مو
بادمجان حاوی آنزیم هایی هستند که به تحریک کیسه های ترشحی مو کمک می کنند. این باعث رشد مو خوب می شود و باعث می شود موی شما سالم تر شود.
 
بادمجان برای هیدراته کردن پوست سر
بادمجان مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی دارد که پوست سر شما را تغذیه می کند. بنابراین، به کاهش نشانه ها و علائم مشکلات مربوط به پوست سر کمک می کند.
 
بادمجان برای داشتن موهای محکم
سطح آب موجود در بادمجان می تواند به تغذیه ریشه های موی شما از داخل بدن کمک کند. در نتیجه می تواند کمک زیادی کند تا موهای شما را قوی و سالم تر نگه دارد. 2
 
دستور پخت خورشت بادمجان بدون گوشت
 

خواص غوره

 
غوره مفید برای هضم غذا
آبغوره یا غوره با افزایش اسیدیته معده می‌تواند در هضم غذاهای چرب و سنگین مفید باشد.

هم‌چنین افراد مسن که به دلیل کاهش اسید معده به خوبی غذا را هضم نمی‌کنند، می‌توانند از این چاشنی برای تسهیل هضم غذا کمک بگیرند، ولی نباید در این مورد زیاده‌روی کنند.
 
غوره سرشار از ویتامین C
از آنجایی که آبغوره محتوی ویتامین C است، می‌تواند التهاب مخاط دهان و خونریزی لثه‌ها که ناشی از کمبود این ویتامین باشد را کاهش دهد.

به علاوه به دلیل ترکیبات ضد عفونی‌کننده، پاک‌کننده معده و روده است و دردفع کرم روده نیز موثراست.
 
آبغوره و غوره باعث جذب آهن غذا
آبغوره محرک اشتها بوده و افزودن کمی از آن به غذا می‌تواند باعث طعم مطلوب آن شده و به افزایش جذب املاح معدنی به ویژه آهن مواد ‌غذایی غیرحیوانی مانند حبوبات کمک کند.

تسکین خارش بدن با مصرف غوره خشک
اگر بدنتان به خارش افتاده است می‌توانید مقداری غوره خشک‌شده را بکوبید و آن را با استفاده از آب گرم به صورت خمیر درآورده و به محل مورد نظر بمالید تا شما را از خارش کلافه‌کننده راحت کند.

درصورتی که خارش بدنتان مزمن شده‌ است حتما باید به پزشک مراجعه کنید چرا که از می‌تواند از علائم مشکلات جدی سلامتی از جمله مشکلات کبد یا دیابت باشد.

در فصل تابستان بدن بسیاری از افراد به دلیل تعریق زیاد بوی ناخوشایندی می‌گیرد، خمیر را همانطور که بالاتر گفته شد تهیه کرده و روی پوست بزنید تا عرق بدبوی شما را از بین ببرد.
 
تقویت سیستم گوارش با خوردن غوره
غوره در دفع صفرا، بهبود عملیات هضم غذا در دستگاه گوارش و تقویت کبد نقش دارد.

در صورتیکه به مدت چند روز یک قاشق چای‌خوری آبغوره مصرف نمایید این مشکلات رفع خواهد شد.

به یاد داشته باشید که مصرف بیش‌ از حد ‌آن باعث دل‌پیچه خواهد شد.
 
غوره؛ اشتها آور
در صورتیکه فرزند شما بد غذا است قبل از استفاده از قرص‌های اشتهاآور مصرف آبغوره و میوه غوره را امتحان کنید.

آبغوره در غذا باعث خوش‌‌طعم شدن آن می‌گردد و اشتها را تحریک می‌کنند.

آبغوره را در کنار غذا و به عنوان چاشنی سالاد استفاده کنید. 3

پی نوشت:
1.www.yjc.news
2.www.namnak.com
3.www.delgarm.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.