دستور پخت خورشت مسما بادمجان

خورشت مسما بادمجان یک غذای شمالی است که اغلب با خورش بادمجان اشتباه گرفته می‌شود. این غذای خوش طعم به همراه بادمجان جز غذاهایی است که دست کشیدن و صرف نظر کردن از آن مشکل است. این غذا مانند سایر غذاهای ایرانی کمی فوت و فن دارد که با کمک این طرز تهیه بهترین نوع این خورشت را می‌توانید تهیه کنید.
دوشنبه، 18 مرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سارا کاکازاده
موارد بیشتر برای شما
دستور پخت خورشت مسما بادمجان

مواد لازم برای تهیه خورش مسما بادمجان

بادمجان قلمی ۴عدد

گوشت خورشتی نیم کیلو

پیاز سه عدد

رب دو قاشق غذا خوری

آب غوره نصف استکان

گوجه فرنگی دو عدد

غوره نصف استکان

زعفران دم کرده

نمک فلفل زردچوبه به مقدار کافی
 
دستور پخت خورشت مسما بادمجان
 

طرز تهیه خورش مسما بادمجان 

برای تهیه خورش مسما بادمجان پیازها را رنده کرده و با مقداری روغن تفت می دهیم.

دو عدد گوجه را هم رنده کرده و با پیاز تفت داده و رب و ادویه ها را هم اضافه کرده تفت میدهیم تا رب رنگ باز کند.

سپس گوشت را که از قبل پخته ایم با دو لیوان آب گوشت به مواد اضافه کرده و غوره و آبغوره را هم می ریزیم.

در قابلمه را گذاشته و اجازه می دهیم کمی جا بیفتد. در این فاصله بادمجانها را پاک کرده، بیست دقیقه در آب نمک گذاشته سپس خشک کرده و سرخ می کنیم.

بادمجان ها را همراه با زعفران به خورشت مسما بادمجان اضافه می کنیم و بعد ده دقیقه اجاق را خاموش می کنیم. 1

دستور پخت خورشت مسما بادمجان
 

خواص بادمجان

 
جنین، زنان باردار و زنان شیرده
بامجان یکی از بهترین مواد غذایی برای درمان ناباروری در زنان و مردان می باشد، برای اینکه بهتر نتیجه بگیرید باید به مدت دو ماه بدون وقفه بامجان را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

یک مطالعه اخیر در مصر نشان داد که بادمجان با افزایش میزان ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های موجود در خون باعث تحریک ترشح تستوسترون در مردان و پروژسترون در زنان شده و میل جنسی را افزایش می دهد.

بادمجان یک منبع غنی از اسید فولیک یا فولات است که از نقص های لوله عصبی جنین در دوران بارداری پیشگیری می کند.

مقادیر بالای فیبر موجود در بادمجان به بهبود هضم غذا کمک می کند و با افزایش حرکات روده به درمان یبوست در زنان باردار کمک می کند.

مقادیر بالای ویتامین ها و مواد معدنی موجود در بادمجان برای تقویت بدن زنان در دوران شیردهی مفید بوده و به درمان بی خوابی در زنان شیرده کمک می کند.

اما فراموش نکنید که بادمجان قاعدگی را تحریک می کند و مصرف زیاد آن در دوران بارداری ممکن است باعث سقط جنین شود.
 
نوزادان و کودکان
بادمجان سرشار از کلسیم است که باعث تقویت استخوان ها و دندان ها در نوزادان و کودکان می شود.

مقادیر بالای ویتامین C موجود در بادمجان باعث تقویت سیستم ایمنی بدن نوزادان و کودکان می شود و از ابتلا به سرماخوردگی پیشگیری می کند.

فیبر موجود در بامجان برای بهبود هضم غذا و درمان یبوست در نوزادان و کودکان مفید می باشد.

مقادیر بالای آهن و مس موجود در بادمجان به درمان کم خونی و آنمی در نوزادان و کودکان کمک می کند.

بادمجان یکی از بهترین مواد غذایی برای تغدیه نوزادان و کودکان می باشد که از سن 8 ماهگی به بعد (با مشورت پزشک) می توانید آن را به رژیم غذایی نوزاد اضافه کنید، فقط مواظب واکنش های آلرژیک احتمالی در نوزاد خود باشید.
 
لاغری و کاهش وزن
بادمجان یکی از سبزیجات دارای مقادیر بالای فیبر و مقادیر بسیار پایین چربی و کالری بوده و مصرف آن با کاهش ترشح هورمون گرلین باعث کاهش اشتها شده و با پیشگیری از پرخوری به لاغری و کاهش وزن افراد کمک می کند.
 
یبوست
فیبر غذایی موجود در بادمجان با بهبود حرکات روده به جذب بهتر مواد غذایی کمک می کند و برای پیشگیری و درمان یبوست و همورئید یا بواسیر مفید می باشد.
 
فشار خون
مقادیر بالای فیبر و بیوفلاونوئید های موجود در بادمجان باعث کاهش فشار خون بالا می شوند.
 
کبد چرب
تحقیقات نشان داده که مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در بادمجان باعث سم زدایی و پاکسازی کبد شده و به درمان بیماری های کبد از جمله کبد چرب کمک می کند.
 
معده و دستگاه گوارش
مقادیر بالای فیبر موجود در بادمجان به بهبود هضم غذا و معده درد کمک کرده و برای سلامت دستگاه گوارش مفید می باشد.
 
دیابت و قند خون
محتوای فیبر بالا و مقادیر کم کربوهیدرات موجود در بادمجان آن را به یکی از بهترین سبزیجات برای مدیریت دیابت تبدیل کرده است.

یک مطالعه نشان داده که بادمجان مقادیر بالایی آلفا گلوکوزیداز و آنژیوتانسین دارد، این ترکیبات جذب گلوکز را کنترل کرده و به این ترتیب به کنترل قند خون کمک می کنند.

بادمجان همچنین به عنوان تنظیم کننده فعالیت گلوکز و انسولین در بدن شناخته می شود که می تواند باعث کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع دو شود.
 
کلسترول خون و قلب
فیبر موجود در بامجان باعث کاهش کلسترول بد خون LDL و افزایش کلسترول خوب HDL شده و به این ترتیب از حملات قلبی، سکته قلبی و آترواسکلروزیس جلوگیری می کند.

همچنین بادمجان با کاهش فشار خون بالا به پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی کمک می کند.
 
سرطان
مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین C موجود در بادمجان باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و با افزایش  فعالیت گلبول های سفید خون از ابتلا به سرطان پیشگیری می کنند.

ناسونین و اسید کلروژنیک موجود در بادمجان فعالیت رادیکال های آزاد را مهار می کنند و با جلوگیری از آسیب DNA سلول هااز ابتلا به سرطان پیشگیری می کنند.
 
درمان کم خونی
آهن و مس موجود در بادمجان با افزایش تولید گلبول های قرمز خون به درمان آنمی و کم خونی ناشی از فقر آهن کمک می کنند، بادمجان همچنین به درمان علائم آنمی که با سردرد، خستگی، ضعف و افسردگی مشخص می شود، کمک می کند. 2

دستور پخت خورشت مسما بادمجان
 

خواص گوشت قرمز

 
پروتئین بالایی دارد
همان‌طور که می‌دانید پروتئین برای رشد بدن کودکان و بزرگسالان لازم و ضروری است. کمبود پروتئین در برنامه غذایی منجر به افت سلامت عضلات و در نتیجه احساس ضعف مداوم، سرگیجه، بی‌قراری و دردهای موضعی می‌شود.

گوشت قرمز سرشار از پروتئین و بهترین ماده غذایی برای تقویت ماهیچه‌ها و استحکام عضلانی بدن است. بنابراین باید در رژیم غذایی به جایگاه آن توجه شود.

همچنین پروتئین موجود در گوشت قرمز برای داشتن پوستی درخشان، آبرسانی به پوست و ترمیم بافت‌های آسیب دیده و سلول‌های پوستی بسیار مناسب است.
 
سرشار از آهن است
یک رژیم غذایی سالم و کامل مملو از مواد غذایی‌ای است که آهن مورد نیاز بدن را تامین می‌کنند.

آهن از یک سو به ساخت هموگلوبین موجود در خون کمک می‌کند و از سوی دیگر رسیدن اکسیژن به قلب و مغز را سرعت می‌بخشد.

همچنین منجر به بهبود گردش خون شده مشکلاتی مانند عدم تمرکز و خستگی مفرط را از بین می‌برد.

کمبود آهن منجر به کم خونی، بروز حالاتی از افسردگی و اختلالات رفتاری می‌شود. گوشت قرمز یکی از مواد غذایی سرشار از آهن است و می‌تواند مانع ابتلا به بیماری‌های ناشی از فقر آهن در بدن انسان شود.
 
مقادیر زیادی چربی اشباع شده دارد
مصرف بیش‌ازحد چربی‌های اشباع شده منجر به بروز چاقی و ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی می‌شود؛ اما اگر به میزان مناسب استفاده شود منجر به بهبود عملکرد کبد و افزایش تستوسترون و در نتیجه بهبود روابط جنسی و ترمیم بافت‌های استخوانی و عضلانی می‌شود. بنابراین نمی‌توان مصرف مواد غذایی دارای چربی‌های اشباع شده را به‌طور کامل قطع کرد.
 
گوشت قرمز ویتامین B دارد
گوشت قرمز سرشار از ویتامین های گروه B به ویژه ویتامین B12 است. کمبود ویتامین B احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی_عروقی و سرطان را افزایش می‌دهد.

علاوه بر این در گوشت قرمز مقادیر قابل توجهی از ویتامین B6، نیاسین، فولات، تیامین و اسید پانتوتینک وجود دارد که حضور آنها در یک رژیم غذایی سالم ضروری است.
 
غنی از سلینیوم و مناسب برای پیشرفت در باروری است
وجود مقادیر زیادی از سلنیوم در گوشت قرمز، یکی دیگر از خواص مصرفی گوشت قرمز است. این ماده در ترکیب با ویتامین B6 منجر به ایجاد توازن در بدن و سهولت در باروری می‌شود.

علاوه بر ایجاد سهولت در باروری، تامین سلنیوم مورد نیاز بدن منجر به کاهش علائم منتهی به زایمان زودرس، ابتلا به دیابت بارداری و همچنین سقط جنین می‌شود.

ناگفته نماند که سلنیوم با ایجاد توازن میان تستوسترون و استروژن، از آزادسازی رادیکال هایی که مانع تولید اسپرم‌های باکیفیت می شوند نیز جلوگیری می‌کند.

بنابراین مصرف گوشت قرمز برای زوج‌هایی که قصد باروری دارند و خانم‌های باردار که به سلامت جنین و نیز سلامتی خودشان اهمیت می‌دهند ضروری است.
 
زینک را در بدن افزایش می‌دهد
غذاهای دریایی و گوشت قرمز ۲ منبع اساسی تامین زینک (روی) مورد نیاز بدن هستند. به همین دلیل گیاهخواران و افرادی که گوشت قرمز و گوشت آبزیان را از برنامه غذایی‌شان حذف می‌کند برای تامین زینک مورد نیاز بدن به چالش کشیده می‌شوند. زینک موثرترین ماده برای رشد عضلات، سلامت مغز و بهبود عملکرد ایمنی بدن است.

از آنجا که گوشت قرمز سرشار از روی است، مصرف کننده به هیچ وجه با کمبود زینک مواجه نخواهد شد. (برخی مصرف ویتامین‌های حاوی زینک را جایگزین مصرف گوشت قرمز می‌کنند.

از این ویتامین‌ها می‌توان به عنوان مکمل غذایی استفاده کرد اما هیچ گاه جای ماده غذایی اصلی را نمی‌گیرند.) یک استیک گوشت مقدار زیادی روی، امگا 3 و اسیدهای چرب اشباع شده دارد که بدن برای حفظ سلامت چشم به آن نیاز دارد. این ترکیب احتمال ابتلا به آب مروارید را کاهش می‌دهد. 3

پی نوشت:
1.www.tasvirezendegi.com
2.www.coca.ir
3.www.chetor.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.