طرز تهیه مربای شیر

مربای شیر از انواع مرباهای خوشمزه و خوش طعم است و شما می توانید این نوع مربا را در وعده صبحانه میل کنید همچنین می توانید مربا شیر را به عنوان میان وعده میل نمایید و از طعم بی نظیر آن نهایت لذت را ببرید.
چهارشنبه، 20 مرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
طرز تهیه مربای شیر

مواد لازم در پخت مربای شیر

شیر گاو: ۱ لیتر

شکر: ۱ لیوان

چوب وانیل: ۱ عدد

کربنات: ۱ قاشق چایخوری
 

طرز تهیه مربای شیر خوشمزه در منزل

برای تهیه مربای شیر ابتدا شکر و وانیل و شیر پرچرب را درون قابلمه ای مناسب بریزید سپس قابلمه را روی حرارت کم شعله گاز قرار دهید و به کمک قاشق چوبی مواد را هم بزنید تا شکر درون شیر حل شود.

در این مرحله از طرز تهیه مربای شیر بعد از اینکه شیر مقداری به جوش آمد کربنات را به آن بیفزایید و حرارت شعله گاز را کمتر نمایید توجه داشته باشید که کربنات باعث می شود شیر کف کند که با هم زدن می توانید کف های موجود روی سطح شیر را از بین ببرید.

شیر را به مدت ۶۰ دقیقه روی حرارت کم بپزید و مدام هم بزنید سپس چوب وانیل را از شیر جدا نمایید و به مدت سه ساعت دیگر شیر را بپزید توجه داشته باشید که باید شیر را به صورت مدام هم بزنید.

کف های روی سطح قابلمه را جدا نمایید و بعد از اینکه شیر سفت و کدر شد آن را از روی حرارت گاز بردارید.

توجه داشته باشید برای براق شدن مربا باید قبل از ریختن آن درون بطری شیشه ای آن را هم بزنید و بعد از سرد شدن مربا نیز درب بطری را ببندید و سپس مربا را درون یخچال قرار دهید.

طرز تهیه مربای شیر
 

نکات طلایی برای پخت مربای شیر

۱. برای اینکه مربا زودتر شکل بگیرید بهتر است در پخت آن به جای شیر پاستوریزه از شیر طبیعی گاو استفاده نمایید.

۲. در هنگام افزودن کربنات شیر فوری کف می کند از این رو بهتر است برای پخت مربا قابلمه ای بزرگ را انتخاب نمایید.

۳. در صورت تمایل می توانید وانیل چوبی را از دستور تهیه مربای شیر حذف نمایید. 1


دلایل شکرک زدن مربا

بسیاری از خانم ها دوست دارند مربا هایی که برای صبحانه استفاده می کنند را خودشان تهیه کنند ولی در برخی از مواقع با مشکلاتی رو به رو می شوند و مربای هویج، مربای آلبالو، مربای بهار نارنج و سایر مربا هایی که تهیه می کنند شکرک می بندد و در بیش تر موارد خانم ها این مربا ها را از یخچال خارج می کنند و آن ها را می ریزند. بهتر است علت این پدیده را بدانید و با آن آشنا باشید تا بتوانید از این امر جلوگیری کنید.
 
شیرینی بیش از حد
در نظر داشته باشید که شکرک بستن مربا به نشانه خراب بودن آن نمی باشد. در واقع یکی از دلایل این کار استفاده از شکر به میزان بسیار زیاد می باشد.

بهتر است برای تهیه مربا از یک دستور ساده استفاده کنید تا هم مزه و خوبی به آن ها بدهید و هم از شکرک بستن آن ها جلوگیری کنید
.
 
استفاده از دما های بالا
مربا یکی از چاشنی های صبحانه می باشد و معمولا به همراه کره و روغن زرد از آن استفاده می شود. این چاشنی را باید روی دمای ملایم قرار بدهید و آن را بپزید زیرا در صورتی که از دما های بالا استفاده کنید ممکن است مشکلاتی برای شما ایجاد شود و مربای شما علاوه بر طعم سوختن دچار شکرک بستن شود.
 
نرسیدن به قوام بالا
کپک زدن با شکرک زدن فرق دارد و همانطور که می دانید کپک ها نوعی قارچ اند. در واقع یکی از دلایلی که باعث خراب شدن مربا می شود نرسیدن به قوام بالا می باشد. در واقع باید مربا های خود را از حالت رقیقی خارج کنید تا این مشکل برای آن ها ایجاد نشود و زمانی که مربا را در ظرف می ریزید حتما سعی کنید از ظروف خشک استفاده کنید.
 

جلوگیری از شکرک زدن

یکی از کار هایی که می توانید انجام بدهید این است که از شکرک بستن مربا جلوگیری کنید. برای این کار لازم است تا به نکاتی توجه کنید که عبارت اند از:

در مربا های شیرین مانند مربای سیب باید حتما از آبلیمو و یا جوهر لیمو استفاده کنید. این کار شما باعث می شود تا آستانه تبلور قند بالا برود و از شکرک بستن آن ها جلوگیری کند.

برای جلوگیری از شکرک بستن در مربا های ترش بهتر است میزان کم تری از این مواد ذکر شده استفاده کنید زیرا میوه های ترش کمی اسیدی هستند و می توانند تا حدودی کار آبلیمو را انجام بدهند.
 

از بین بردن شکرک مربا

اگر مربایی که در منزل تهیه کرده اید شکرک زده است بهتر است نگران نباشید زیرا این امر موجب کاهش کیفیت مربای شما نمی شود و شما می توانید به راحتی این مشکل را رفع کنید.

در واقع برای از بین بردن شکرک مربا باید مقداری آب جوش و آب لیمو را به مربا اضافه کنید و آن را روی حرارت ملایم گاز قرار بدهید تا به خوبی بجوشد.

شما می توانید با یک راه حل بسیار سادی این مشکل را از بین ببرید
. 2

طرز تهیه مربای شیر
 

خواص شیر

 
کاهش اسیدیته بدن
مصرف شیر باعث می شود تا اسیدیته بدن کم شود و این امر باعث می شود تا سلامتی بدن تضمین شود. اگر می خواهید سلامتی خود را حفظ کنید بهتر است از شیر استفاده کنید.
 
از بین بردن سموم بدن
شیر با توجه به خواصی که دارد باعث می شود تا سموم از بدن خارج شده و از ورود غذاهای ناسالم به بدن جلوگیری می کند.

یکی از فواید مهم شیر خنثی کردن سموم آن از بدن می باشد. سمومی که وارد بدن انسان می شود بسیار خطرناک است و باعث تهدید سلامتی می شود.

شما برای از بین بردن سموم بدن حتما شیر میل کنید.
 
کاهش خطر بیماری قلبی
شیر با توجه به خواص بی نظیر خود می تواند در کاهش کلسترول بد خون موثر باشد ، شما اگر می خواهید بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهید بهتر است شیر را در رژیم غذایی خود قرار دهید.
 
افزایش ویتامین ها
نوشیدن شیر به دلیل خواص زیادی که دارد باعث می شود تا ویتامین ها افزایش پیدا کند. کسانی که روزانه یک پاکت شیر میل می کنند کلسیم روزانه بدنشان به میزان دو برابر تامین می شود. مصرف نوشیدنی های گازدار باعث می شود تا کلسیم بدن نابود شود. بهتر است برای داشتن اندامی سالم شیر را در رژیم غذایی خود قرار دهید.
 
تقویت استخوان ها و دندان ها
شما باید روزانه یک لیوان شیر مصرف کنید چرا که باعث می شود تا استخوان ها و دندان های شما مستحکم شود. مصرف شیر باعث می شود تا کلسیم بدن تامین شود. خوردن شیر خطر و عوارضی ندارد و فقط برای کسانی که لاکتوز را نمی توانند تحمل کنند کمی سخت می باشد که این افراد می توانند شیر بدون لاکتوز میل کنند.
 
سلامت چشم
در شیر ویتامین های آ ، ب۶ وجود دارد ، شما می توانید با مصرف شیر سلامت چشم های خود را تضمین کنید. شیر برای جلوگیری از مشکلات مربوط به چشم موثر می باشد.
 
جبران آب از دست رفته بدن
بدن انسان برای حیات نیاز به مایعات دارد ، انسان می بایست در طول روز مقادیر زیادی آب میل کند. طبق گفته متخصصان تغذیه انسان می بایست در طول روز بین ۶ تا ۸ لیوان مایعات میل کند. شیر دارای مقادیر خوبی از مولکول های آب می باشد.

بعد از آب بهترین نوشیدنی برای جبران مایعات از دست رفته بدن می باشد. آب ۸۰ درصد وزن بدن را تشکیل می دهد. اگر می خواهید تعادل مایعات در بدن شما ایجاد شود بهتر است شیر میل کنید.
 
کاهش خطر سرطان روده بزرگ
مصرف شیر باعث سلامت روده بزرگ می شود از سرطان روده بزرگ جلوگیری می کند. بهتر است مصرف روزانه یک لیوان شیر را در دستور رژیم خود قرار دهید.
 
تامین انرژی بدن
شیر دارای کلسیم می باشد ، شما می توانید با مصرف شیر کلسیم زیادی دریافت کنید. شیر باعث افزایش انرژی در بدن می شود و به عنوان یک نوشیدنی انرژی زا می باشد. بدن انسان به کالری نیاز دارد. شما می توانید با مصرف شیر کالری مورد نیاز بدن خود را تامین کنید.
 
سلامت دندان ها
برای سلامت دندان ها بهتر است شیر را در رژیم غذایی خود قرار دهید، شما ضامن سلامت دندان های شما می باشد و از سطح مینای دندان شما در برابر مواد اسیدی مراقبت می کند. نوشیدن شیر باعث ایجاد انرژی در بدن شده و از ضعف لثه ها پیشگیری می کند.
 
افزایش هوش
با توجه به خواص بی نظیر شیر شما می توانید برای افزایش هوش خود از این نوشیدنی خوشمزه کمک بگیرید.

کودکان برای افزایش هوش و بزرگسالان برای جلوگیری از فراموشی بهتر است شیر مصرف کنند. 3

پی نوشت:
1.www.arga-mag.com
2.www.namnak.com
3.www.parsiday.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.