اصول اولیه معرفی غذای کمکی یا جامد به نوزاد

چنانچه به دنبال اطلاعاتی در خصوص نحوه معرفی غذای کمکی به نوزاد و زمان انجام این کار هستید، این مقاله را مطالعه نمایید.
شنبه، 23 مرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اصول اولیه معرفی غذای کمکی یا جامد به نوزاد
در این بخش سؤالات متداولی که در خصوص نحوه معرفی غذای جامد به نوزاد شده است را آورده و به آنها پاسخ داده ایم.
 

از چه زمان می توانیم شروع به معرفی غذای جامد به نوزاد نماییم؟

حدود شش ماهگی نوزاد. توصیه می شود نوزاد قبل از شش ماهگی به طور اختصاصی از شیر مادر تغذیه شود. شیر خشک غنی شده با آهن تنها جایگزین مناسب شیر مادر می باشد که توسط آکادمی اطفال آمریکا مورد تأیید قرار گرفته است.
 

چگونه این کار را انجام دهیم؟

به آرامی پیش بروید! نیازی به عجله نیست. جهت معرفی غذاهای جدید از روش «یک غذا در هر مرتبه از معرفی» استفاده کنید. این روش به تشخیص وجود حساسیت غذایی در نوزاد کمک می کند و همچنین عمل هضم را آسان می سازد. در هر مرتبه از معرفی غذای جدید تنها یک غذا معرفی کنید و حتماً به مدت سه تا پنج روز نوزاد را با این غذای جدید تغذیه کنید. در صورت بروز واکنش آلرژیک، آن را به پزشک فرزند خود اطلاع دهید و بلافاصله غذای مورد نظر را از رژیم غذایی او حذف نمایید.
 

چه میزان غذای جامد به نوزاد بدهیم؟

تنها با چند قاشق غذاخوری در هر وعده غذایی شروع کنید و به دنبال سرنخ ها و نشانه هایی از فرزندتان باشید. شیر مادر یا شیر خشک هنوز هم منبع اصلی تغذیه تا 12 ماهگی باقی خواهند ماند، بنابراین مقدار غذا آنقدر اهمیت ندارد که تنوع غذایی دارای اهمیت است.
 

نوزاد چند مرتبه در روز با غذای جامد تغذیه شود؟

به دلیل شکم کوچک نوزاد و متغیر بودن اشتهای او، چهار تا شش وعده غذایی کوچک در روز توصیه می شود. در هر وعده غذایی کوچک، مقدار کمی (2 قاشق غذاخوری یا 1 اونس) از دو تا سه نوع غذای مختلف استفاده کنید.
 
اصول اولیه معرفی غذای کمکی یا جامد به نوزاد
 

از چه نوع غذایی استفاده شود؟

اولین غذای کودک غلات صبحانه یا سرآل غنی شده با ویتامین و به صورت رقیق شده با شیر مادر یا شیر خشک و پوره های نرم از اسکواش یا کدو اکورن (Acorn Squash) و کدو باترنات (butternut squash)، نخود فرنگی، سیب زمینی شیرین، سیب، موز و گلابی را شامل می شود. بعد از پایان اولین معرفی می توانید به آرامی غذاهای جدید را در برنامه تغذیه ای او وارد سازید. در این بخش فهرستی از نخستین غذاهایی که می توانید بر اساس سن نوزاد معرفی کنید آورده شده است.
 
سن 6 تا 8 ماهگی 8 تا 10 ماهگی 10 تا 12 ماهگی بالاتر از 12 ماهگی
منبع اصلی تغذیه شیر مادر یا شیر خشک غنی شده با آهن انواع مختلفی از غذاهای سالم
غلات سرآل یا غلات برنج، جو، جو دوسر غنی شده با ویتامین مخلوط سرآل غنی شده با ویتامین، کراکر گراهام (نوعی بیسکویت)، کراکرهای کم نمک، غلات یا سرآل «o» شکل ماکارونی بدون تخم مرغ، برنج نان، نودل حاوی تخم مرغ، ماکارونی تهیه شده از تخم مرغ، کراکر غلات کامل
سبزیجات کدو حلوایی، کدو زرد یا اسکواش زرد (Yellow Squash)، کدو سبز مارچوبه، کلم بروکلی، هویج، گل کلم، لوبیا سبز، نخود برفی (Snow Peas)، اسفناج، نخود اسنپ شکری (Sugar snap peas)، سیب زمینی سفید آرتیشو یا کنگر فرنگی، چغندر، ذرت، خیار، بادمجان کاهو، برگ کولارد یا کلم برگ سبز (Collard greens)، سوئیس چارد (Swiss chard) (شبیه به برگ چغندر و اسفناج)
میوه زردآلو، آووکادو، شلیل، هلو، آلو انگور (خرد شده در اندازه یک چهارم)، انبه، پاپایا گیلاس، خرما، طالبی، شیر نارگیل، ملون، آناناس، آلو خشک انواع توت، مرکبات، کیوی، گوجه فرنگی
پروتئین مرغ، توفو، بوقلمون انواع لوبیا شامل لوبیا چیتی، لوبیا سیاه، لوبیا سفید، لوبیا چشم بلبلی، گوشت خالص (بدون چربی) بره، جگر، زرده تخم مرغ (کاملاً پخته شده) سفیده تخم مرغ، ماهی، آجیل شامل بادام، گردوی پکان، گردو، دانه هایی مانند تخم کتان، کنجد، تخمه آفتابگردان
محصولات لبنی هیچکدام هیچکدام هیچکدام شیر، ماست ساده، پنیر نرم و نیمه سفت
 تهیه غذای کودک در خانه تازه تر، سالم تر و ارزان تر از غذای کودک آماده است و تهیه آن بسیار آسان تر از آنچه فکر می کنید می باشدتهیه غذای کودک در خانه تازه تر، سالم تر و ارزان تر از غذای کودک آماده است و تهیه آن بسیار آسان تر از آنچه فکر می کنید می باشد. با استفاده از محصولات تازه، یک عدد مخلوط کن و چند قالبِ یخ یا قالب مکعبی می توانید غذای فرزند خود را به مقدار کافی تهیه کرده و آنها را در اندازه های یک وعده ای فریز نمایید. در این بخش دستور غذایی ساده و آسان را برای متداول ترین و نخستین غذای کودک معرفی می کنیم:
 
اصول اولیه معرفی غذای کمکی یا جامد به نوزاد
 

پوره نخود فرنگی

مواد مورد نیاز: یک و سه چهارم پوند (794 گرم) نخود فرنگی تازه یا 24 اونس (680 گرم) نخود فرنگی فریز شده
 
مرحله 1: آماده سازی
نخود فرنگی ها را شسته و پوست آنها را درآورید. پوست بیرونی یا غلاف دور آنها را دور بیندازید. در صورتی که از نخود فرنگی فریز شده استفاده می کنید از مرحله 2 شروع نمایید.
 
مرحله 2: پخت
نخود فرنگی ها و 2 قاشق غذاخوری (30 میلی لیتر) آب را در یک ظرف مناسب مایکروویو بریزید. روی ظرف را بپوشانید و آن را به مدت 6 تا 8 دقیقه بپزید. اجازه دهید پس از پخت به مدت 5 دقیقه به همان حال باقی بمانند. در صورتی که نخود فرنگی ها را بتوان به راحتی با چنگال له کرد، در این مرحله کار به اتمام رسیده است.
 
مرحله 3: پوره کردن
نخود فرنگی ها و آب مواد غذایی (قسمت آبکی غذا یا آب سوپ) را درون یک مخلوط کن ریخته و یک چهارم تا یک دوم فنجان یا پیمانه (30 تا 60 میلی لیتر) آب به آن بیفزایید. دستگاه را روشن کرده و مواد را به صورت پوره درآورید. در صورت نیاز به منظور بدست آمدن بافتی نرم مقداری آب به آن اضافه کنید.
 
مرحله 4: فریز کردن
پوره بدست آمده را با قاشق در قالبهای مخصوص غذای کودک یا قالب های یخ ریخته روی آنها را پوشانده و به مدت 8 تا 10 ساعت یا یک شب در فریزر بگذارید. سپس پوره مکعبی فریز شده را از قالبها جدا کرده و آنها را درون ظرف نگهداری یا کیسه فریزر ریخته و بلافاصله به فریزر برگردانید.
 
24 وعده 1 اونسی (28 گرمی) از پوره تهیه کنید. این وعده ها به مدت دو ماه در فریزر تازه باقی می مانند.
 
به منظور تغذیه فرزندتان، قالبهای مکعبی از نخود فرنگی پوره فریز شده را از فریزر خارج ساخته آنها را یخ زدایی و گرم سازید، میزان گرمای غذا را بررسی کرده و پس از اطمینان از مناسب بودن دمای غذا آن را به فرزندتان بدهید.
 

اطلاعاتی از نویسندگان این مقاله چریل تالمن و جوآن الرز نویسنده کتاب جنتل بیبی کر (Gentle Baby Care) (مراقبت آرام از نوزاد)
 

چریل تالمن (Cheryl Tallman) و جوآن الرز (Joan Ahlers) دو خواهر و مادر 5 فرزند هستند و بنیانگذار کمپانی و سایت فِرش بیبی (Fresh Baby) می باشند. مادر آنها که آشپزی عالی بود به آنها مهارتهای خارق العاده ای از آشپزی آموخت. هر دو با سابقه طولانی در کارهای تجاری موفقیت آمیز تصمیم گرفته مهارت های آشپزی خود را با دانش کسب شده در خصوص غذاهای سالم و کودکان در هم آمیخته و این سایت و کمپانی (فرش بیبی) را راه اندازی کنند. هدف آنها در فرش بیبی آسان ساختن تغذیه سالم کودک برای تمام والدین بوده است.
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.