شربت تخم شربتی

تخم شربتی نوعی گیاهی خودرو بومی هند، فلات ایران و منطقه مدیترانه است که در اوایل فصل بهار در کوهستان‌ها و بیابان‌ها می‌روید. رنگ تخم شربتی، سیاه شفاف است و وقتی‌ در آب ریخته شود، بلافاصله حالتی خمیری، لعاب‌دار و لغزنده پیدا می‌کند. رنگ تخم شربتی در آب، متمایل به خاکستری می‌شود و جویدن آن، زیر دندان، حس خوب و دلنشینی دارد و برای رفع عطش بسیار مفید است. البته این شربت فواید بسیار دیگری نیز دارد.
يکشنبه، 24 مرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
شربت تخم شربتی

مواد لازم برای ۴ نفر در تهیه شربت تخم شربتی

۴ لیوان آب (برای تهیه شیره)

۴ قاشق غذاخوری تخم شربتی

۲ قاشق غذاخوری شکر

یک عدد لیمو ترش تازه
 

طرز تهیه شربت تخم شربتی

 
مرحله اول
آماده‌سازی تخم شربتی‌: تخم شربتی را داخل یک صافی نرم بریزید و ۲ تا ۳ بار آن را زیر آب سرد بشویید. سپس به‌اندازه ۲ بند انگشت روی آن، آب ولرم بریزید و اجازه دهید تا برای ۲ تا ۳ ساعت در دمای اتاق بماند تا لعاب بیندازد و حجیم شود.
 
مرحله دوم
تخم شربتی را در پارچ بریزید و کنار بگذارید.
 
مرحله سوم
آماده‌سازی شیره: شکر و آب را در یک قابلمه مناسب بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا به‌آرامی بجوشد و شکر در آن حل شود.

زمانی که شیره به غلظت دلخواه شما رسید، شعله گاز را خاموش کنید و اجازه دهید تا شیره خنک شود.
 
مرحله چهارم
پس از خنک شدن شیره، تخم شربتی را به آن اضافه کنید. شربت تخم شربتی را برای چند ساعت در یخچال قرار دهید تا خنک شود.
 
مرحله پنجم
برای سرو، شربت تخم شربتی را با آب سرد، چند تکه یخ و کمی آب لیموی تازه مخلوط کنید. شربت تخم شربتی را با یک برش از لیموی بزرگ و چند برگ نعنای تازه تزئین کنید. نوش جان!
 

انواع شربت تخم شربتی

 
شربت تخمه شربتی با زعفران
شربت تخمه شربتی زعفرانی با ظاهری دلربا و عطر فوق‌العاده زعفران، به راستی وسوسه‌کننده است.

تهیه شربت تخمه شربتی با زعفران بسیار ساده است و شما باید در هنگام سرو، زعفران دم‌کرده را با شکر (یا شیره)، آب سرد، تخم شربتی آماده شده و یخ مخلوط کنید. در صورت تمایل، می‌توان به این شربت، کمی آب لیمو هم اضافه کرد.

شربت تخم شربتی
 
شربت خاکشیر و تخم شربتی
شربت تخمه شربتی و خاکشیر، یکی از انواع محبوب و پرطرفدار شربت تخم شربتی به شمار می‌آید که نوعی شربت تخم شربتی دو رنگ نیز است.

برای تهیه این شربت، کافی است پس از شستن خاکشیر، شربت خاکشیر را درست کنید و نیمی از لیوان را با آن پر کنید.

سپس شربت تخم شربتی را روی آن بریزید و از ظاهر و طعم فوق‌العاده آن لذت ببرید.

جالب است بدانید که به‌صورت طبیعی خاکشیر در پایین لیوان باقی می‌ماند و تخم شربتی در بالای آن و به این ترتیب، مرزی بین این دو شربت می‌افتد.

برای تهیه این شربت، نباید تخم شربتی زیاد در آب خیس بخورد؛ زیرا سنگین می‌شود و ممکن است با خاکشیر مخلوط شود.
 
شربت تخمه شربتی با گلاب
شربت تخمه شربتی با گلاب با عطر و بوی بی‌نظیر گلاب، شما را به یاد روزهای کودکی و مراسم‌های نذری می‌اندازد. برای تهیه شربت تخمه شربتی با گلاب کافی است در هنگام سرو، گلاب را به میزان دلخواه در پارچ شربت تخم شربتی بریزید. به‌جای گلاب می‌توانید از عرق بیدمشک یا بهار نارنج نیز استفاده کنید. 

طرز تهیه شربت تخمه شربتی نذری نیز با گلاب و در برخی موارد با گلاب و زعفران دم‌کرده است.

شما می‌توانید پس از غلیظ شدن شیره، گلاب و زعفران را به آن بیفزایید تا یک جوش دیگر بخورد.

سپس شیره را پس از خنک شدن با تخم شربتی مخلوط کنید و در مهمانی‌ها، یک شربت تخم شربتی نذری فوق‌ العاده به عزیزانتان ارائه دهید.
 
شربت تخمه شربتی با آبلیمو
برای خوشمزه‌تر کردن شربت تخم شربتی، می‌توان به آن آب لیمو اضافه کرد. شربت تخمه شربتی با آبلیمو، نسخه‌ای لذیذ از این نوشیدنی است که خواص ضد گرمازدگی آن به‌علت وجود آب لیموی تازه، تقویت شده است.

افزودن یک چهارم پیمانه آب لیمو برای شربت تخم شربتی ۴ نفره، مقداری مناسب است؛ البته شما می‌توانید بسته به سلیقه خود، آن را کم و زیاد کنید. 
 
تخم شربتی رنگی
طرز تهیه شربت تخمه شربتی رنگی به این صورت است که می‌توانید از عرقیجات مختلف مانند بیدمشک، نسترن، گلاب و غیره، آب‌میوه‌ها، اسموتی، گل‌ها، سبزیجات و نوشیدنی‌های گوناگون استفاده کنید. برای مثال برای تهیه شربت تخم شربتی آبی می‌توان به سه طریق عمل کرد:
 
راه اول
گل پنیرک را در آب سرد بریزید تا رنگ پس بدهد. سپس شربت تخم شربتی را آماده کنید و به‌جای آب خنک در مرحله سرو، از آب پنیرک استفاده کنید.
 
راه دوم
پودر ژله بلوبری را با دو لیوان آب جوش حل کنید و در یخچال بگذارید تا نیم‌بند شود. سپس ژله را با چنگال خرد کنید و آن را با تخم شربتی و کمی آب هم بزنید.
 
راه سوم: از رنگ خوراکی آبی استفاده کنید
برای تهیه شربت تخم شربتی قرمز نیز می‌توانید از چای ترش استفاده کنید یا به‌جای آب، شربت توت‌فرنگی، انار، آب آلبالو و هندوانه را به تخم شربتی بیفزایید.

برای رنگ زرد نیز می‌توان از زعفران دم‌کرده کمک گرفت. اسانس نعنا نیز برای درست کردن شربت تخم شربتی سبز، استفاده می‌شود.
 
شربت تخم شربتی سه رنگ
برای تهیه شربت تخم شربتی سه رنگ، می‌توانید سه رنگ قرمز، آبی و زرد شربت تخم شربتی را درست کنید. فقط باید توجه داشته باشید که غلظت هر لایه باید رعایت شود تا با هم مخلوط نشوند. پایین‌ترین لایه شربت باید از همه غلیظ‌تر باشد و به‌ترتیب از غلظت شربت کم شود تا سبک‌تر شوند و روی هم قرار بگیرند.
 
شربت تخمه شربتی با ژله
شربت تخمه شربتی با ژله، یک ابتکار جالب و فوق‌العاده برای درست کردن شربت‌های رنگی تخم شربتی است.

شما می‌توانید پودر ژله دلخواه خود را با یک لیوان آب جوش مخلوط کنید و هم بزنید تا پودر ژله کاملا حل شود.

سپس آن را در یخچال بگذارید تا نیم‌بند شود. ژله را از یخچال دربیاورید و با چنگال خرد کنید؛ سپس آن را به تخم شربتی خیس خورده بیفزایید و با آب خنک مخلوط کنید. 1

شربت تخم شربتی
 

نکات مربوط به شیرینی شربت تخمه شربتی

میزان ذکرشده شکر در مواد لازم، کاملا سلیقه‌ای است و شما می‌توانید بسته به ذائقه خود، میزان آن را کم یا زیاد کنید.

به‌جای شیره می‌توان از شربت سکنجبین نیز برای شیرین کردن شربت تخم شربتی استفاده کرد.

برخی افراد، پس از آماده‌سازی تخم شربتی، آن را مستقیما با آب سرد، آب لیموی تازه و شکر مخلوط می‌کنند و سپس شربت را سرو می‌کنند.

طرز تهیه تخمه شربتی برای لاغری به این صورت است که به‌جای شکر، باید از عسل طبیعی استفاده کرد تا یک شربت مفید و بدون قند مضر داشته باشید.

شما همچنین می‌توانید با استفاده از آب‌میوه‌ای گازدار به‌جای آب معمولی و شکر، شربتی سالم، رژیمی و مقوی تهیه کنید.


نکات مربوط به آماده‌ سازی تخم شربتی

تخم شربتی را تمیز بشویید، تا جایی که اطمینان حاصل کنید که هیچ خاکی در آن وجود ندارد.

برخی افراد برای آماده کردن تخم شربتی، در ابتدا آن را برای ۱۰ دقیقه در آب خیس می‌کنند؛ سپس آن‌ها را از آب جدا می‌کنند تا خاک تخم شربتی از بین برود.

این مرحله برای ۲ تا ۳ بار تکرار می‌شود تا از تمیز شدن تخم شربتی اطمینان حاصل شود.

در برخی طرز تهیه‌ها به شربت تخمه شربتی، علاوه بر آب لیمو، چند تکه لیموی تازه نیز اضافه می‌کنند تا کاملا عطر و طعم لیمو را به خود بگیرد.

برای درست کردن یک شربت تخم شربتی زیبا می‌توانید تخم شربتی‌ها را به‌همراه آب در قالب بریزید و در فریزر بگذارید تا یخ ببندند.

سپس آن‌ها را در هنگام سرو با آب و هر افزودنی دیگری مخلوط کنید.

شما همچنین می‌توانید تکه‌های میوه یا گل محمدی را به‌همراه تخم شربتی در قالب بریزید تا برای سرو شربت، یخ‌های میوه‌ای داشته باشید.
 

نکات مربوط به افزودنی‌های مختلف به شربت تخم شربتی

شربت تخم شربتی را می‌توان با انواع طعم‌دهنده‌ها، مانند عرقیجات، زعفران، آب لیمو، خاکشیر و آب‌میوه‌ها درست کرد که در ادامه به تفصیل، آن‌ها را به شما شرح خواهیم داد.
 
۱. تخم شربتی با آب
یکی از ساده‌ترین شیوه‌های استفاده از تخم شربتی، مخلوط کردن آن با آب است. به این منظور کافی است یک چهارم فنجان تخم شربتی را در ۴ فنجان آب خیس کنید و برای طعم دادن به آن، از میوه ریز خردشده یا کمی آب لیمو ترش و آب پرتقال استفاده کنید.
 
۲. تخم شربتی با آب‌میوه
شما می‌توانید یک چهارم فنجان تخم شربتی را به ۴ فنجان آب‌میوه دلخواه خود اضافه کنید و پس از نیم ساعت، یک آب‌میوه پر از فیبر و مواد معدنی نوش جان کنید.
 
۳. تخم شربتی با اسموتی یا لیموناد
اگر می‌خواهید یک اسموتی مغذی داشته باشید، کافی است تخم شربتی از قبل خیس شده را در اسموتی دلخواه یا لیموناد خود بریزید.
 
۴. ژله تخمه شربتی
ژله تخمه شربتی، دسری زیبا و خوش‌طعم است که با ظاهر متفاوتش، نگاه‌ها را به خود جذب می‌کند. طرز تهیه ژله تخمه شربتی نیز بسیار ساده است.

پس از مخلوط کردن پودر ژله در یک لیوان آب جوش و حل کردن آن، شربت تخم شربتی بدون شکر و گلاب را به آن بیفزایید.

سپس آن را در یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرد. در این روش، تخم شربتی ته نشین می‌شود و ژله حالتی دو لایه و زیبا به خود می‌گیرد.

شما همچنین می‌توانید برای ته نشین نشدن تخمه شربتی در ژله، پس از افزودن تخم شربتی به ژله و آب جوش، آن را در یخچال قرار دهید تا نیم‌بند شود.

سپس آن را از یخچال دربیاورید و با چنگال هم بزنید و سپس در یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرد.
 
۵. پودینگ تخم شربتی
برای تهیه پودینگ تخم شربتی، باید دانه‌های تخم شربتی را کمی بیشتر در آب خیس کنید. سپس آن را با آب‌میوه یا شیر درست کنید.

در صورت تمایل می‌توان به پودینگ، وانیل یا کاکائو نیز افزود. پودینگ تخم شربتی، یک گزینه فوق‌العاده برای صبحانه یا دسر به شمار می‌آید. شما می‌توانید تخم شربتی را آسیاب کنید و سپس با آن پودینگ درست کنید تا در پودینگ شما دیده نشوند. برخی افراد پودینگ تخم شربتی را فریز می‌کنند و سپس به بستنی دلخواهشان اضافه می‌کنند.
 
۶. تخم شربتی در غذاهای پختنی
شما می‌توانید از تخم شربتی برای تهیه کیک، نان و کلوچه خانگی استفاده کنید. برای تهیه سوپ و آب گوشت نیز، می‌توان از تخم شربتی به‌جای آرد برای غلیظ کردن استفاده کرد.

برای این کار، باید آن‌ها را در ابتدا در آب خیس کرد و سپس به آب گوشت یا سوپ افزود. یکی دیگر از کاربردهای تخم شربتی، درست کردن فلافل و پیتزا است. برای این کار باید از پودر تخم شربتی استفاده کنید.
 
۷. تخم شربتی با غلات صبحانه
اگر دلتان یک صبحانه متفاوت و مغذی می‌خواهد، از یک شب قبل، تخم شربتی را در شیر خیس کنید. سپس آن را در هنگام سرو با غلات، مغزها، میوه‌ها و ادویه‌ای مانند دارچین مخلوط کنید و از آن لذت ببرید.
 
۸. تخم شربتی با سبزیجات سرخ شده
شما می‌توانید یک قاشق غذاخوری تخم شربتی آسیاب شده را به یک بشقاب  سبزیجات سرخ شده و معطر اضافه کنید و نتیجه معجزه‌آسای آن را ببینید.
 
۹. تخم شربتی با سالاد، سس سالاد و ماست
تخم شربتی را می‌توان به‌صورت خام و آسیاب شده به انواع سالاد، ماست یا سس سالاد افزود.
 
۱۰. تخم شربتی با پنکیک
تخم شربتی را می‌توان به مواد اولیه پنکیک افزود تا یک پنکیک با ظاهری متفاوت و طعمی خوشمزه پخت.
 
۱۱. تخم شربتی با چای
تخم شربتی را می‌توان با هر مایعی استفاده کرد. برای مصرف این گیاه با چای، کافی است اجازه دهید تا برای چند دقیقه در چای خیس بخورد.
 
۱۲. تخم شربتی به‌جای تخم‌ مرغ
اگر نمی‌توانید در رژیم غذاییتان از تخم‌مرغ استفاده کنید، کافی است به تخم شربتی روی بیاورید. 

به‌جای یک عدد تخم‌مرغ، یک قاشق غذاخوری تخم شربتی را در سه قاشق غذاخوری آب خیس کنید و به‌طور مثال در کوفته‌ریزه، قلقلی یا همبرگر بریزید تا غلیظ و چسبناک شوند.
 
۱۳. تخم شربتی با مربا
تخم‌ شربتی می‌تواند تا ده برابر وزنش آب جذب کند و به همین علت، جایگزین خوبی برای پکتین در مربا است.

پکتین طعم تلخی دارد؛ پس اگر مربا را با تخم شربتی درست کنید، دیگر نیاز به مقدار شکر زیاد برای شیرین کردن مربا نیست. 2

شربت تخم شربتی
 

خواص تخم شربتی

 
1. درمان سرماخوردگی
در طب سنتی از تخم شربتی برای درمان سرماخودگی استفاده می شود. تخم شربتی حاوی مقادیر غنی از فلاونوئیدها و آنتی اکسیدان های مفید است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و به همین جهت برای پیشگیری و درمان سرماخودگی مفید است.
 
2. ضد آفتاب قوی و طبیعی
تخم شربتی سرشار از آنتی اکسیدان های قوی است که همین امر باعث شده است تخم شربتی به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی شناخته شود.

برای محافظت از پوست در مقابل اشعه های مضر نور خورشید باید از تخم شربتی به صورت موضعی استفاده شود.
 
3. فواید تخم شربتی برای دهان و دندان
یکی دیگر از فواید تخم شربتی این است که به دلیل اینکه خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی دارد می تواند باعث پیشگیری از پوسیدگی دندان ها شود.

ضمن اینکه مصرف تخم شربتی باعث از بین رفتن بوی بد دهان و خوش بوتر شدن بوی دهان نیز می شود.
 
4. بهبود اسهال و یبوست
تخم شربتی پس از مخلوط شدن با آب یک لایه ژله ای ایجاد می کند که این لایه حاوی مقادیر غنی از فیبر است، به همین جهت تخم شربتی می تواند باعث بهبود حرکات و پاکسازی روده شود. در نتیجه می تواند به درمان یبوست و اسهال کمک شایانی کند.
 
5. رژیم های لاغری و کاهش وزن
تخم شربتی حاوی مقادیر غنی از ویتامین ها ، اسیدهای چرب امگا ۳ و پروتئین است که به همین جهت می تواند باعث افزایش سوخت و ساز بدن شود و در نتیجه به کاهش وزن کمک کند. علاوه بر این تخم شربتی کالری پایینی دارد.

تخم شربتی پس از ورود به معده با جذب آب حجم بیشتری از معده را پر می کند و باعث می شود فرد احساس سیری کند.

ضمن اینکه تخم شربتی حاوی مقادیر غنی از فیبر است که پس از مصرف باعث کاهش یافتن اشتها و در نتیجه جلوگیری از پرخوری می شود.
 
6. رفع چین و چروک های پوست با تخم شربتی
همانطور که می دانید رادیکال های آزاد اگر کنترل نشوند می توانند باعث ایجاد چین و چروک های متعدد روی پوست صورت و گردن شوند. تخم شربتی با دارا بودن مقادیر غنی از فلاونوئیدها و آنتی اکسیدان ها می تواند رادیکال های آزاد را کنترل کند و باعث جوان سازی و رفع چین و چروک روی پوست شود.
 
7. سفید کردن رنگ پوست
یکی دیگر از فواید تخم شربتی این است که می تواند باعث روشن تر شدن پوست صورت شود. تخم شربتی با دارا بودن مقادیر غنی از اسیدهای چرب و آنتی اکسیدان های قوی در صورتی که به صورت ماسک استفاده شود می تواند باعث روشن تر شدن پوست صورت شود.

برای تهیه ماسک تخم شربتی ۱ قاشق چایخوری تخم شربتی را آسیاب کنید و به همراه ۱ قاشق چایخوری لیمو ترش و ۱ قاشق چایخوری آب ولرم ترکیب کنید و به صورت ماسک روی صورت قرار دهید. پس از گذشت ۳۰ دقیقه ماسک را با آب سرد بشویید.
 
8. درمان عفونت
یکی از خواص روغن تخم شربتی این است که می تواند به درمان انواع عفونت های بدن کمک شایانی کند.

از عفونت هایی که می توان با روغن تخم شربتی آنها را درمان کرد می توان به عفونت جای زخم ، بریدگی ، عفونت پوست ، عفونت مثانه و … اشاره کرد.
 
9. درمان سرفه و بیماری های تنفسی
یکی از خواص مهم تخم شربتی درمان سرفه است. مخلوط تخم شربتی به همراه زنجبیل و عسل برای درمان سرفه و برخی بیماری های تنفسی مفید است.

این معجون می تواند برای درمان بیماری هایی مثل آسم، سرفه های شدید و آنفولانزا مفید باشد. 3

پی نوشت:
1.www.kojaro.com
2.www.namnak.com
3.www.parsiday.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما