برای ورود به بازارهای ارز دیجیتال باید چکار کنیم ؟

ارز دیجیتال شکل خاصی از پول دیجیتال محسوب می شود، که بر اساس علم ریاضی ساخته شده است
پنجشنبه، 4 شهريور 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سپیده مولایی
موارد بیشتر برای شما
برای ورود به بازارهای ارز دیجیتال باید چکار کنیم ؟
کاربران مبتدی در این عرصه به دنبال یافتن جوابی کامل در رابطه با چگونه و چطور باید وارد این بازار شویم هستند تیم زوم ارز قصد دارد در این مقاله به این سوالات پاسخ دهد. همانطور که می دانید با توجه به پیشرفت های زیادی که در زمینه علم و فناوری رخ داده است، شاهد به وجود آمدن انواع شیوه های پرداخت آنلاین و یا ظهور ارز های دیجیتالی هستیم.

ارز های دیجیتالی یا همان Cryptocourrency نوعی پول دیجیتال به شمار می روند و بسیار متفاوت تر از دیگر ارز ها به دلیل ویژگی منحصر به فرد خود یعنی رمز نگاری بر پایه علم ریاضی هستند. در ادامه قصد داریم نگاهی داشته باشیم به اینکه ارز دیجیتال چیست وبا انواع و نحوه ورود به این بازار بیشتر آشنا خواهیم شد.

ارز دیجیتال چیست ؟

 
برای ورود به بازارهای ارز دیجیتال باید چکار کنیم ؟

همانطور که اشاره کردیم ارز دیجیتال شکل خاصی از پول دیجیتال محسوب می شود، که بر اساس علم ریاضی ساخته شده است. شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که این رمز ارز ها چطور کار می کنند؟

ارز های دیجیتال با به کار گیری فناوری بلاکچین که سیستمی غیر متمرکز به شمار می رود توانسته است معاملات خود را در بستری با امنیت بالا مدیریت کند. بهتر است بدانید ارز های دیجیتال دارای ویژگی هایی همچون غیرمتمرکز بودن، شفافیت و تغییر ناپذیر بودن هستند. ویژگی غیرمتمرکز بودن ارز های دیجیتال باعث شده کاربران زیادی را به خود جلب کند، غیرمتمرکز بودن این ارز به این معناست که توسط هیچ سازمان و گروه یا نهادی اداره و کنترل نمی شود.

ارز های دیجیتال هم مانند دیگر ارز ها دارای انواعی هستند، در ادامه قصد داریم به انواع ارز های دیجیتال اشاره مختصری داشته باشیم در ادامه با ما همراه باشید.

انواع ارز دیجیتال

ارز های دیجیتال نیز مانند دیگر ارز ها از تنوع بالایی برخوردار هستند.‌ اکثر ارز های دیجیتال کارکرد و ویژگی های مشابه ای دارند. بیت کوین معروفترین و به اصطلاح پادشاه دنیای ارزهای دیجیتال به شمار می رود. بهتر است بدانید ارزهای معروف دیگری نیز وجود دارند از جمله اتریوم، ریپل، ترون، لایت کوین وغیره که در این بازار سهم قابل توجه ای را به خود اختصاص داده اند.

بیت کوین چیست ؟

 
برای ورود به بازارهای ارز دیجیتال باید چکار کنیم ؟

بیت کوین در سال ۲۰۰۸ توسط فردی به نام satoshi Nakamoto ساخته شد وی با انتشار مقاله ای به شرح ساختار و نحوه کارکرد این ارز دیجیتال پرداخت و تنها با گذشت یک سال توانست این ارز روانه بازار معاملات دیجیتالی کند، حتی به استخراج این رمز ارز بپردازد. قیمت بیت کوین در سال 2018 به 13 هزار دلار رسید در زمان تایپ این مقاله بیت کوین 49 هزار دلار در بازار ارز های دیجیتال معامله می شود.

آلت کوین چیست ؟

 
برای ورود به بازارهای ارز دیجیتال باید چکار کنیم ؟

به زبان بسیار ساده و قابل فهم می توان گفت به تمامی ارزها دیجیتال به غیر از بیت کوین آلت کوین گفته می شود. در واقع آلت کوین ها برای رقابت با بیت کوین به وجود آمدند، البته این رقابت به این معنا نیست که آلت کوین ها ضعیف تر از بیت کوین هستند، برخی از آن ها نظیر اتریوم، ریپل، استلار و غیره سهم زیادی در بازار معاملات دیجیتال را به خود اختصاص می دهند.

مزایایی نیز در مقایسه با بیت کوین به کاربران و سرمایه گذارنشان همچون سرعت پردازش بسیار بالا، ایمنی و کارمزد کمتر ارائه می دهند تنها بخشی ازاین مزایا را برای شما برشمردیم.

شت کوین چیست؟

 
برای ورود به بازارهای ارز دیجیتال باید چکار کنیم ؟


در واقع اصطلاح شت کوین به رمز ارز هایی اطلاق می شود که هیچ هدف مشخصی ندارند و یک پروژه کپی یا فیک از یک پروژه بزرگ به شمار می روند. اینگونه رمز ارزها هیچ گونه تکنولوزی جدید و یا پیشترفته ای را ارائه نمی دهندو بر اساس حدس و گمان قیمت گذاری می شوند و با گذشت زمان کمی پس از عرضه از بین خواهند.
 
در ادامه من، نویسنده پایگاه خبری ، آموزشی زوم ارز قصد دارم با شما درباره صرافی های ارز دیجیتال و کاربرد آن برای شما صحبت کنم.

صرافی دیجیتال چیست ؟

 
برای ورود به بازارهای ارز دیجیتال باید چکار کنیم ؟

در واقع صرافی های ارز دیجیتال پلتفرم هایی هستند که طراحان در قالب وب سایت و یا اپلیکیشن به کاربران  برای خریداری و انتقال و تبدیل رمز ارز ارائه داده اند. در واقع اکثر صرافی ها ارز را با قیمت پایین خریداری می کنند و در زمان مناسب با قیمت بالاتر به فروش می رسانند، سود بالایی از این اختلاف قیمت به صرافی ها سرازیر می شود. صرافی هایی هم هستند که با توجه به نوع فعالیت خود ارتباط بین خریدار و فروشنده را برقرار می سازند و بعد از انجام تراکنش مبلغی را به عنوان کارمزد دریافت می کنند.

انواع صرافی های ارز دیجیتال

همانطور که در این مقاله اشاره کردیم ارز های دیجیتال غیرمتمرکز هستند یعنی به هیچ گروه و یا سازمانی وابسته نیستند. صرافی ها به صورت کلی  دو دسته غیر متمرکز و متمرکز تقسیم می شوند.

صرافی های متمرکز

 
برای ورود به بازارهای ارز دیجیتال باید چکار کنیم ؟

بیشتر صرافی های که در سطح جهانی فعالیت دارند از نوع صرافی های متمرکز به شمار می روند، یعنی افراد و یا گروهی در این صرافی ها فعالیت دارند و بر روی حساب و دارایی های کاربران نظارت خود را اعمال می کنند. می توان گفت بیش از 90 درصد تراکنش های ارز دیجیتال در صرافی های متمرکز انجام می شود.

صرافی غیرمتمرکز

 
برای ورود به بازارهای ارز دیجیتال باید چکار کنیم ؟

این نوع از صرافی ها در بستر امن بلاکچین و با کمک قراردادهای هوشمند صورت به فعالیت خود می پردازند. کاربران برای انجام تراکنش های دیجیتالی خود توسط یک صرافی غیرمتمرکز با اتصال به کیف پول صرافی مورد نظرو بدون اینکه دارایی های خود را به کیف پول صرافی انتقال دهند معاملات خود را انجام می دهند.

صرافی های همتا به همتا

خریداران و فروشندگان در صرافی همتا به همتا با ثبت آگهی در صرافی به دنبال شخص مکملی برای تکمیل تراکنش خود هستند. کاربران با مشاهده آگهی ها و مطالعه اطلاعات آن تصمیم به انجام معامله به صورت مستقیم می گیرند. بهتر است بدانید این گونه صرافی ها برای جلوگیری از هرگونه کلاهبرداری امکان قفل دارایی ها را تا زمان تایید مشتری را فراهم ساخته است.

صرافی های مشتقه 

این نوع صرافی ها قراردادهایی را مابین چند نفر که قصد دارند در آینده دارایی را مشخصی را با یک قیمت مشخص خریداری کنن و یا بفروشند، امضاء می شود. ارزش این قرارداد با توجه به تغییرات قیمت اصلی دارایی تعیین شده که ارزش مشتق از آن گرفته شده است مشخص می شود. دارایی هایی که در این گونه صرافی ها به عنوان مشتقات استفاده می شود می توان به ارز های دیجیتال اوراق قرضه، سهام و غیره اشاره کرد. در صرافی ها و یا پلتفرم های مشتری به مشتری مشتقات معامله می شوند.
 
یکی دیگر از مواردی که در ارزهای دیجیتال شما باید بشناسید و کار با آن را یاد بگیرید کیف پول ارز های دیجیتال است که ما در قسمت پایین برای شما توضیحاتی را در این باره شرح داده ایم . اما اگر شما قصد دارید با کیف پول هایی مانند کیف پول تراست و کیف پول کوینومی و کیف پول اتمیک و ... آشنایی بیشتری داشته باشید به شما پیشنهاد می کنم به سایت www.zoomarz.com   سر بزنید.
 

کیف پول ارز دیجیتال

ابتدا قصد داریم قبل از شرح تخصصی درباره کیف پول های ارز دیجیتال به مبحث اهمیت کیف پول بپردازیم، این امر درباره پول های سنتی مصداق بسیار قابل فهم تری است، هنگامی که شما قصد دارید مقداری پول را در مکانی امن ذخیره و نگهداری کنید، مطمئنا به سراغ یک بانک معتبرمی روید و با افتتاح یک حساب در آن شعبه براحتی سرمایه خود را نزد بانک به امانت می گذارید. کیف پول های ارز دیجیتال نیز از همین اصول پیروی می کنند.

کیف پول نرم افزاری یا همان Wallet در واقع یک برنامه نرم افزاری است که کلید های عمومی و خصوصی را در خود ذخیره می کند و با بیشتر بلاکچین های فعال در تعامل هستند. کاربران تنها با داشتن یک کیف پول دیجیتال براحتی می توانند به انتقال و یا دریافت هر گونه رمز ارزی که کیف پول دیجیتال از آن پشتیبانی می کند، بپردازند.

کیف پولهای ارز دیجیتال انواع گوناگونی دارند و از زمان ظهور ارز های دیجیتال تا به امروز تغییرات بسیاری را پشت سرگذاشته اند.

انواع کیف پول های ارز دیجیتال

 
برای ورود به بازارهای ارز دیجیتال باید چکار کنیم ؟


قبل از اینکه انواع کیف پول های ارز دیجیتال را برشماریم بهتر است درباره نحوه عملکرد آن شرح مختصری را ارائه دهیم. کیف پول های دیجیتالی با تولید کلید خصوصی و کلید عمومی این امکان را برای کاربران خود فراهم می سازد که براحتی به ارز های دیجیتال داخل کیف پول دسترسی داشته باشند. کلید خصوصی در واقع رمز شخصی بشمار می رود، اکیدا توصیه شده درحفظ و نگهداری آن بسیار کوشا باشید.

امروزه کیف پول های دیجیتالی بی شماری در دسترس کاربران فعال در این زمینه قرار دارد، هر کاربر با توجه به نیاز شخصی و یا برای ذخیره یک ارز خاص می تواند یک کیف پول برگزیند، البته کیف پول ها امکانات متعدد و متفاوتی را نظیر امنیت، رابط کاربری کاربر پسند، آنلاین بودن را ارائه می دهند. در ادامه قصد داریم انواع کیف پول های دیجیتالی را برای شما شرح دهیم با ما همراه باشید.

امروزه با توجه به در نحوه ذخیره سازی و دسترسی به بازار رمز ارز ها انواع مختلفی از کیف پول های دیجیتالی دسته بندی می شوند، کیف پول ها دیجیتالی به سه دسته نرم افزاری، سخت افزاری، کاغذی تقسییم می شوند.

 کیف پول های نرم افزاری

امروزه با گسترش استفاده از فناوری های نوین همچون کامپیوتر و موبایل طراحان کیف پول های دیجیتالی بیشتردر این حوزه فعالیت کردند چرا که کاربران براحتی به کیف پول خود دسترسی داشته باشند، حمل و نقل این کیف پول ها بسیار راحت است و با این وجود کاربران در زمان بسیار کوتاهی می توانند، تراکنش ها و معاملات دیجیتالی خود را انجام دهند. کاربران فعال در این زمینه بسیار راحت و رایگان می توانند کیف پول های نرم افزاری را از گوگل پلی و یا مایکت دانلود و استفاده کنند. که در ادامه ما درباره انواع آن با شما صحبت می کنیم.

1.کیف پول های دسکتاپی

این کیف پول ها با توجه به نسخه ویندوزی که طراحان ارائه داده اند به راحتی می توانید بر روی کامپیوتر و یا لپ تاب شخصی خود دانلود و نصب کنید، بهتر است بدانید تنها از همان سیستمی که کیف پول را دانلود و راه اندازی کردید می توانید به ارزها و تراکنش های دیجیتالی خود دسترسی داشته باشید. این کیف پول ها امنیت بالایی را ارئه می دهند. اما در صورتی که سیستم شما هک و یا آلوده به ویروس شود امکان از دست رفتن ارزهای دیجیتال شما دور از انتظار نیست.
 

2.کیف پول های اندروید و IOS

امروزه طراحان کیف پول های متعددی را که قابلیت نصب و راه اندازی بر روی موبایل های اندروید و IOS ارائه داده اند. این کیف پول ها با وجود حجم بسیار پایین از رابط کاربری بسیار ساده طراحی و عرضه شده اند .

3.پول های تحت وب

کیف پول های تحت وب و آنلاین با توجه به نام آنها به صورت آنلاین و تحت وب در دسترس کاربران قراردارند، کاربران با در اختیار داشتن هر سیستمی در هر مکان و هر زمانی می توانند به کیف پول خود دسترسی داشته باشند. نکته ای که لازم است ذکر شود با وجود دسترسی راحت به این نوع کیف پول یک تهدید در مقابل به خطر افتادن دارایی موجود در کیف پول محسوب می شود چرا که احتمال دسترسی به  کلید خصوصی شما به صورت آنلاین توسط شخص ثالث وچود دارد. با ذکر این موضوع متوجه شده اید که این نوع کیف پول از امنیت پایینی برخوردار است.
 

کیف پول های سخت افزاری

کیف پول های سخت افزار به صورت یک دستگاه فیزیکی ارائه شده اند که بسیار شبیه یک قطعه الکترونیکی طراحی شده اند، این نوع طراحی سبب بالابردن امنیت این نوع کیف پول نیز می شود. کیف پول های سخت افزاری جزء بهترین کیف پول ها بشمار می روند، یکی از دلایلی که این تمایز را ایجاد می کند نحوه ذخیره سازی کلید عمومی و خصوصی به صورت آفلاین در خود کیف پول است.

کاربران در صورت انجام تراکنش های دیجیتالی خود با اتصال به یک سیستم و اینترنت و وارد کردن رمز عبور شخصی به دستگاه می توانید نقل و انتقالات خود را انجام دهید. این کیف پول ها از ارز های دیجیتال زیادی پشتیبانی می کنند و با رابط های کاربری تحت وب نیزسازگاری دارند. کیف پول TERZO، Legenanox، Keepkey از جمله کیف پول های معروف سخت افزاری هستند.
 

کیف کیف پول های کاغذی

این نوع کیف پول ارز های دیجیتال همانطور که از نام این کیف پول پیداست در واقع کاغذی است که برآن کلید خصوصی به صورت کد QR هک شده است. کاربران به دو روش می توانند تراکنش های دیجیتالی خود را انجام دهند روش اول با اتصال به کیف پول نرم افزاری و اسکن کد QR و روش دوم به صورت دستی که کلید های عمومی و خصوصی را بر روی یک کاغذ یادداشت و در مکانی امن نگهداری می کنید.
 

سخن پایانی

در مقاله بالا که توسط تیم زوم ارز تهیه شده است شما می توانید اطلاعات مفیدی را در این حوزه کسب نمایید. اما اگر به دنبال اطلاعات تخصصی و حرفه ای تر در حوزه ارز های دیجیتال و بلاکچین هستید حتما به سایت www.zoomarz.com و یا پیج اینستاگرام زوم ارز (zoomarz98) سر بزنید.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.