عقل سلیم ماشین

یک متخصص هوش مصنوعی توضیح می دهد که چرا سخت است که به رایانه ها چیزی را که شما بدیهی می دانید، بدهید: عقل سلیم
دوشنبه، 8 شهريور 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
عقل سلیم ماشین
تصویر: عقل سلیم شامل درک شهودی از فیزیک پایه است - چیزی که کامپیوترها فاقد آن هستند. d3sign/Moment  از طریق گتی ایماژ
 
تصور کنید قرار است دوستانتان برای ناهار بیایند و قصد دارید پیتزای پپرونی سفارش دهید. به یاد می آورید که ایمان اشاره کرده بود که دیوید خوردن گوشت را کنار گذاشته است. شما سعی می کنید به دیوید برای پرسیدن این موضوع زنگ بزنید، اما وقتی او گوشی را برنمی دارد، شما تصمیم می گیرید روزه شک دار نگیرید و فقط به جای آن پیتزای مارجریتا سفارش دهید.
 نمی توان گفت آیا عقل سلیم ماشین پنج سال از ما فاصله دارد یا 50 سال.افراد این توانایی را دارند که به طور مرتب با چنین شرایطی کنار بیایند. در حقیقت، انسان ها برای انجام این کارها نه به یک توانایی بلکه به مجموعه ای قدرتمند از توانایی های جهانی که به عقل سلیم معروف است تکیه می کنند.
 
به عنوان یک محقق هوش مصنوعی، کار من بخشی از تلاش گسترده ای است که به رایانه ها عقل سلیم می بخشد. این یک تلاش بسیار چالش برانگیز است.
 

سریع - عقل سلیم را تعریف کنید

عقل سلیم، علیرغم این که برای درک انسان از جهان پیرامون خود و یادگیری، همگانی و ضروری است، از یک تعریف دقیق واحد طفره می رود. G. K. Chesterton ، فیلسوف و متکلم انگلیسی، در متنی معروف در ابتدای قرن بیستم نوشت که "عقل سلیم چیزی وحشی، رام نشده و فراتر از قوانین است". امروزه تعاریف مدرن متفق القول است که حداقل، این یک توانایی طبیعی، و نه به طور رسمی تدریس شده، است که به افراد امکان می دهد در زندگی روزمره خود حرکت کنند.
 مبدل ها دارند بزرگتر و بیشتر تشنه توان می شوند.عقل سلیم به گونه ای غیرمعمول گسترده است و نه تنها شامل توانایی های اجتماعی، مانند مدیریت انتظارات و استدلال در مورد احساسات دیگران، بلکه همچنین یک احساس ساده لوحانه از فیزیک است، مانند دانستن این که یک سنگ سنگین را نمی توان با خیال راحت بر روی یک میز پلاستیکی نازک قرار داد. ساده لوح، زیرا مردم با وجود عدم کارِ آگاهانه در معادلات فیزیک چنین چیزهایی را می دانند.
 
عقل سلیم همچنین شامل دانش پیشین از مفاهیم انتزاعی، مانند زمان، فضا و رویدادها است. این دانش به افراد اجازه می دهد بدون نیاز به دقت زیاد، برنامه ریزی، برآورد و سازماندهی کنند.
 

محاسبه عقل سلیم سخت است

به طرز شگفت انگیزی، عقل سلیم یک چالش مهم در سرحدهای هوش مصنوعی (AI) از اولین روزهای این رشته در دهه 1950 بوده است. با وجود پیشرفت های عظیم در هوش مصنوعی، به ویژه در انجام بازی و بینایی رایانه ای، عقل سلیم ماشین با وجود غنای عقل سلیم بشر به عنوان یک امکان دور باقی مانده است. شاید به همین دلیل باشد که تلاش های هوش مصنوعی برای حل مشکلات پیچیده و واقعیِ توأم با بسیاری از قسمت های در هم تنیده شده، مانند تشخیص و توصیه درمان برای بیماران COVID-19 ، گاهی اوقات بی نتیجه می ماند.
 آیا محققان واقعاً می توانند مطمئن باشند که هوش مصنوعی دارای عقل سلیم است؟هوش مصنوعی مدرن برای مقابله با مشکلات بسیار خاص طراحی شده است، بر خلاف عقل سلیم، که مبهم است و نمی تواند با مجموعه ای از قوانین تعریف شود. حتی جدیدترین مدل ها نیز گاهی اوقات خطاهایی پوچ می کنند و این نشان می دهد که چیزی اساسی در مدل جهانی هوش مصنوعی وجود ندارد. به عنوان مثال، با دادن متن زیر:
 
"شما یک لیوان قره قاط برای خود ریختید، اما بعداً از روی حواس پرتی، حدود یک قاشق چایخوری آب انگور را در آن ریختید. به نظر خوب می رسد. سعی می کنید آن را ببویید، اما سرماخوردگی بدی دارید، بنابراین نمی توانید چیزی را بو کنید. شما خیلی تشنه هستید. بنابراین شما
 
هوش مصنوعی بسیار معروف تولیدکننده متن،GPT-3 ، این را عرضه داشت:
 
"بنوشش. شما اکنون مرده اید.
 
تلاش های بلندپروازانه اخیر، عقل سلیم ماشین را به عنوان یک مشکل هوش مصنوعی در دوران ما شناخته است، مشکلی که حل آن سال ها به همکاری متقابل در مؤسسات نیاز دارد. یک مثال قابل توجه برنامه چهار ساله ماشین عقل سلیم است که در سال 2019 توسط آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی ایالات متحده برای تسریع تحقیقات در این زمینه پس از انتشار مقاله ای در مورد مشکل و وضعیت تحقیقات در این زمینه، راه اندازی شد.
 عقل سلیم چیست؟ و چگونه می توانیم مطمئن شویم که هوش مصنوعی عقل سلیم دارد یا خیر؟برنامه ماشین عقل سلیم برای بسیاری از تحقیقات فعلی در زمینه عقل سلیم ماشین تأمین سرمایه می کند، از جمله برای تحقیقات خودمان، Multi-modal Open World Grounded Learning and Inference (MOWGLI). MOWGLI همکاری بین گروه تحقیقاتی ما در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و محققان هوش مصنوعی از مؤسسه فناوری ماساچوست، دانشگاه کالیفرنیا در ایرواین، دانشگاه استنفورد و مؤسسه پلی تکنیک Rensselaer است. هدف این پروژه ایجاد یک سیستم کامپیوتری است که بتواند به طیف وسیعی از سؤالات منطقی پاسخ دهد.
 

مبدل ها برای نجات؟

یکی از دلایلی که می توان بالاخره در مورد شکستن تابوی عقل سلیم دستگاه خوش بین بود، توسعه اخیر نوعی هوش مصنوعی پیشرفته یادگیری عمیق به نام مبدل است. مبدل ها می توانند زبان طبیعی را به شیوه ای قدرتمند مدل سازی کنند و با برخی از تغییرات می توانند به سؤالات ساده و منطقی پاسخ دهند. پاسخ دادن به سؤالات عامیانه اولین گام اساسی برای ایجاد روبات های چت است که می توانند به شیوه ای شبیه به انسان صحبت کنند.
 
در دو سال گذشته، تحقیقات گسترده ای در مورد مبدل ها با کاربردهای مستقیم برای استدلال منطقی منتشر شده است. این پیشرفت سریع به عنوان یک جامعه، محققان این حوزه را وادار کرده است که در حاشیه علم و فلسفه با دو سؤال مرتبط رو به رو شوند: عقل سلیم چیست؟ و چگونه می توانیم مطمئن شویم که هوش مصنوعی عقل سلیم دارد یا خیر؟
 یکی از دلایلی که می توان بالاخره در مورد شکستن تابوی عقل سلیم دستگاه خوش بین بود، توسعه اخیر نوعی هوش مصنوعی پیشرفته یادگیری عمیق به نام مبدل است. برای پاسخ به سؤال اول، محققان عقل سلیم را به دسته های مختلفی از جمله جامعه شناسی عقل سلیم، روانشناسی و دانش زمینه تقسیم می کنند. نویسندگان یک کتاب اخیر استدلال می کنند که محققان می توانند با تقسیم این دسته ها به 48 حوزه ریز مانند برنامه ریزی، تشخیص تهدید و احساسات، فراتر بروند.
 
با این حال، همیشه مشخص نیست که چگونه می توان این مناطق را به صورت تمیز از هم جدا کرد. در مقاله اخیر ما، آزمایشات نشان داد که پاسخ واضح به سؤال اول می تواند مشکل ساز باشد. حتی حاشیه نویسان انسانی متخصص - افرادی که متن را تجزیه و تحلیل می کنند و اجزای آن را دسته بندی می کنند - در گروه ما در مورد جنبه های عقل سلیم که در یک جمله خاص کاربرد داشته باشد، اختلاف نظر داشتند. حاشیه نویسان در مقوله های نسبتاً عینی مانند زمان و مکان توافق کردند اما در مفاهیم انتزاعی تر اختلاف نظر داشتند.
 

بازشناسی عقل سلیم هوش مصنوعی

حتی اگر بپذیرید که همپوشانی و ابهام در نظریه های عقل سلیم اجتناب ناپذیر است، آیا محققان واقعاً می توانند مطمئن باشند که هوش مصنوعی دارای عقل سلیم است؟ ما اغلب برای ارزیابی عقل سلیم خود از ماشین ها سؤال می کنیم، اما انسان ها زندگی روزمره را به شیوه های بسیار جالب تری هدایت می کنند. افراد از طیف وسیعی از مهارت ها استفاده می کنند که از طریق تکامل تقویت می شوند، از جمله توانایی تشخیص علت و معلول اساسی، حل مسئله خلاق، برآورد، برنامه ریزی و مهارت های اساسی اجتماعی، مانند گفتگو و مذاکره. هرچقدر هم که این لیست ناقص باشد، یک هوش مصنوعی باید قبل از این که سازندگان آن بتوانند در تحقیقات عقلانی ماشین پیروزی خود را اعلام کنند، کم نیاورد.
 
در حال حاضر به طرز دردناکی روشن شده است که حتی تحقیقات در مورد مبدل بازدهی نزولی دارد. مبدل ها دارند بزرگتر و بیشتر تشنه توان می شوند. مبدل اخیر توسط غول موتور جستجوی چینی Baidu ساخته شده است که دارای چندین میلیارد پارامتر است. برای آموزش مؤثر به مقدار زیادی داده نیاز دارد. با این حال، تا کنون ثابت شده است که نمی تواند تفاوت های ظریف عقل سلیم انسان را درک کند.
 
به نظر می رسد حتی پیشگامان یادگیری عمیق فکر می کنند که قبل از این که شبکه های عصبی امروزی بتوانند چنین جهشی را انجام دهند ممکن است به تحقیقات بنیادی جدیدی نیاز باشد. بسته به میزان موفقیت این خط تحقیق جدید، نمی توان گفت آیا عقل سلیم ماشین پنج سال از ما فاصله دارد یا 50 سال.
 هوش مصنوعی مدرن برای مقابله با مشکلات بسیار خاص طراحی شده است، بر خلاف عقل سلیم، که مبهم است و نمی تواند با مجموعه ای از قوانین تعریف شود.
منبع: مایانک کجریوال، University of Southern California


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.