اگر کودک بیش فعال دارید حتما بخوانید

آشنایی با اصول مراقبت و نگهداری از کودک بیش فعال برای تمامی والدینی که کودکشان با این اختلال دست و پنجه نرم می‌کند، الزامی است.
سه‌شنبه، 9 شهريور 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سحر رنجبررفیع
موارد بیشتر برای شما
اگر کودک بیش فعال دارید حتما بخوانید

کودک بیش فعال در خانواده

کودکان پیش فعال در انجام کارهای عملی توانایی کمتری نسبت به کودکان سالم دارند. همچنین کودکانی که دچار پیش فعالی هستند قدرت فکر کردن، برنامه ریزی، سازماندهی کارها، کنترل حرکات و انجام کارهای خود را ندارد. 

زندگی برای مادرانی که کودک پیش فعال دارد می‌تواند سخت‌تر باشد. زیرا مادر تمام حواس خود را باید به کارهای کودک خود بدهد. والدین می‌توانند با نگهداری با شرایط مناسب برای کودک خود نشانه‌های پیش فعالی را کم کنند.

شما باید از کودک خود بخواهید کارهایی که جنبه مثبت دارد انجام دهد و برای کارهای او جایزه در نظر بگیرید و کودک را بیشتر به چالش کارهای روزانه بکشید.

هرچقدر زودتر متوجه مشکل کودک خود شوید، زودتر هم می‌توانید راه‌های جلوگیری و درمان این بیماری را پیدا کنید.شما باید به این نکته توجه داشته باشید که کودک پیش فعال کنترل روی حرکات و رفتار خود ندارد و شما باید او را درک کنید تا کمک بیشتری به درمانش کرده باشید.

کودکان بیش فعال دوست دارند که آرام بنشینند، اتاق خود را مرتب کنند و هرکاری که والدین از آنها می خواهند را انجام دهند، اما نمی دانند که چطور و از کجا این کار را شروع کنند. داشتن بیماری بیش فعالی همانقدر آزار دهنده است که سرو کار داشتن با بیش فعال آزار دهنده است.

اگر این را به یاد داشته باشید، حمایت و نگهداری از کودکتان را بهتر انجام خواهید داد. با صبر، دلسوزی و حمایت می‌توان دوران کودکی بیش فعال را مدیریت کرد، در حالیکه خانه‌ی خوشحال و با ثباتی دارید.1
 

موثرترین روش نگهداری از کودک بیش فعال چیست؟

بهتر است کودکان مبتلا به اختلال ADHD مانند سایر افراد از رویکردهای منصفانه و مداوم بهره‌مند شوند. از این رو کارشناسان معمولا رویکردی را پیشنهاد می کنند که متمرکز بر تعیین انتظارات واضح، استفاده از روندهای طبیعی و ستایش رفتارهای مثبت است.

کارشناسان معتقدند که بهتر است از مجازات کودکان مبتلا به بیش فعالی برای رفتارهایی که خارج از کنترل آنها است جلوگیری کنید و درمورد رفتارهای مشکل ساز با کودکان صحبت کنید تا انگیزه آنها را بهتر بشناسید.

به عنوان مثال رفتاری که در این کودکان ناسازگار به نظر می رسد، ممکن است ناشی از سرخوردگی یا اضطراب باشد. پرداختن به احساساتی که در پس رفتارها هستند احتمالاً در کاهش پیامدهای ناگهانی در آینده کمک بسیاری خواهد کرد.3

اگر کودک بیش فعال دارید حتما بخوانید

نکاتی برای نگهداری کودک پیش فعال که تمام اعضای خانواده باید بدانند

 
نگرش مثبت داشته باشید
بهترین هدیه ای که شما می توانید در زمان مراقبت از کودک بیش فعال، به کودکتان بدهید نگرش مثبت شما نسبت به این اختلال است. زمانی که شما آرامش خیال دارید و با صبوری در صدد رفع مشکل کودک باشید، می توانید ارتباط بهتری با کودک برقرار کنید و به کودک نیز کمک می کنید تا آرامش و تمرکز بیشتری داشته باشد.
 
به علت رفتارهای کودک توجه کنید
پیوسته به یاد بیاورید که بسیاری از رفتارهای کودک عمدی نیستند و ناشی از یک اختلال هستند. با شوخ طبعی با کودک برخورد کنید تا از رفتار خود دچار سرخوردگی نشود.
 
انتظارات خود را متعادل کنید
اگر از بین سه کاری که کودک باید انجام دهد، توانسته دو مورد را انجام دهد آن را قبول کنید و کودک را تشویق کنید. در مراقبت از کودک بیش فعال از کمالگرایی اجتناب کنید تا کودک نیز دچار نا امیدی نشود.
 
بیشتر بخوانید:«چگونه کودک بیش فعال را کنتر ل کنیم؟»
 
به فرزندتان ایمان داشته باشید
برای مراقبت از کودک بیش فعال و ایجاد انگیزه در خود، لیستی مکتوب از توانایی، ارزش و نکته های مثبت و ویژگ های بی نظیر کودک خود تهیه کنید. ایمان داشته باشید که کودکتان می تواند یاد بگیرد، تغییر کند، بالغ شود و به موفقیت های بسیاری دست پیدا کند!
 
برنامه ریزی مشخص و ثابتی داشته باشید
کودکان بیش فعال در مکان ها و زمان های قابل پیش بینی، عملکرد بهتری از خود نشان می دهند. وظیفه اصلی شما ایجاد نظم و ثبات در خانه است، به گونه ای که فرزند شما بداند که دقیقا از او چه انتظاراتی دارید. برای این کار برنامه مشخصی برای کودک تهیه کنید و آن را در اتاق کودک نصب کنید، از ساعت زنگدار جهت یادآوری برای کودک استفاده کنید. برای کودک محیطی کاملا آرام فراهم کنید.

زمان خواب و فعالیت کودک را نیز تنظیم کنید.

زمان تماشای تلویزیون را کاهش دهید.

مصرف نوشیدنی های کافئین دار و انرژی زا را در کودک محدود کنید.

قبل از زمان خواب فعالیت های کودک را کاهش دهید تا خواب بهتری داشته باشد.

قبل از خواب کودک را نوازش کنید. این کار برای کودک احساس آرامش و عشق و امنیت به همراه خواهد داشت.

از عطرهای آرام بخش در اتاق کودک استفاده کنید.2
 

چگونه می‌توان در پیدا کردن دوست به کودک بیش فعال کمک کرد؟

در نگهداری از کودک بیش فعال باید به این موضوع دقت کرد که برخی از کودکان مبتلا به این اختلال ممکن است در برقراری ارتباط با دوستان خود مشکل داشته باشند. این مشکل غالباً به دلیل رفتارهای پرخاشگرانه یا بیش فعالی، اغراق در بروز احساسات عاطفی یا عدم تمرکز در یک بازی یا مکالمه است.

برای کمک به توسعه مهارت‌های اجتماعی کودک، والدین باید به آرامی به توضیح رفتارهای مناسب به کودک بپردازند. شاید موقعیت‌هایی برای کودک پیش بیاید که در نقش آفرینی آنها کم بیاورد.

به عنوان مثال هنگامی که کودک در یک بازی می بازد یا موفق می‌‌شود بهتر است به ستایش او بپردازند. همچنین به جای اینکه کودک را وادار کنند که در گروه‌های دوستی بزرگتر قرار بگیرد، بر روی برقراری دوستی‌های فردی متمرکز شوند.

کوتاه کردن زمان بازی، قبل از ایجاد بیش‌فعالی، می تواند به کودکان کمک کند که به تعاملات اجتماعی به صورت مثبتی پاسخ دهند و اعتبار اجتماعی خود را تقویت کنند.3

اگر کودک بیش فعال دارید حتما بخوانید


برای افزایش عزت نفس کودک بیش فعال چه راهکارهایی وجود دارد؟

والدین می توانند در هنگام موفقیت، با ستایش کودک، به پرورش عزت نفس او کمک کنند. همچنین تشویق برای دنبال کردن علایق برای پیدا کردن نقاط قوت برای کودک سودمند است.

به عنوان مثال کودکی که دوست دارد خط خطی کند، ممکن است یک هنرمند با استعداد شود. کودکی که به آشپزی علاقه‌مند است، ممکن است احساس کند که اعتماد به نفس او در هنگام یادگیری و تسلط بر دستور العمل های آشپزی پیچیده رشد می کند.

در نگهداری از کودک بیش فعال باید به این نکته توجه کرد که رشد تدریجی حس استقلال و اطمینان از این که هنگام رشد مهارت‌های مهمی را می آموزد، می تواند به افزایش احساس شایستگی و اعتماد به نفس کودک کمک کند.

اطمینان از اینکه فرزند شما روابط محکمی با اعضای خانواده، همسن و سالان یا بزرگسالان قابل اعتماد دارد، می تواند مسیری طولانی را در جهت ایجاد عزت نفس پایدار طی کند.1

پی نوشت ها
1.www.darmankade.com
2.www.salamateaval.com
3.www.alef.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.