توضیح ساده "اینترنت اشیاء"

در مورد اینترنت اشیاء و افق آینده درخشان آن به ویژه پس از رفع نواقص و کمبودهای امنیتی آن، در این مقاله توضیح داده شده است.
دوشنبه، 29 شهريور 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
توضیح ساده "اینترنت اشیاء"
"اینترنت اشیاء" (IoT) (Internet of things) در حال تبدیل شدن به موضوعی پر تکرار برای گفتگو در محل کار و خارج از آن است. این مفهومی است که نه تنها می تواند بر نحوه زندگی ما بلکه بر نحوه کار ما تأثیر بگذارد. اما "اینترنت اشیاء" دقیقاً چیست و در صورت وجود چه تاثیری بر شما خواهد داشت؟ در مورد "اینترنت اشیاء" پیچیدگی های زیادی وجود دارد، اما اجازه دهید به اصول اولیه پایبند باشیم. بسیاری از گفتگوهای فنی و مربوط به سیاست در حال انجام است، اما بسیاری از مردم هنوز در تلاشند تا اساس این مکالمات را بفهمند.
 
بیایید با درک چند نکته شروع کنیم.
 
اینترنت پهن باند به طور گسترده ای در دسترس است، با آن هزینه اتصال کاهش می یابد، دستگاه های بیشتری با قابلیت های وای فایو سنسورهای داخلی ایجاد می شوند، هزینه های فناوری کاهش می یابد و نفوذ تلفن های هوشمند به سرعت افزایش می یابد. همه این موارد یک "طوفان کامل" برای IoT ایجاد می کنند.
 در صورت استاندارد شدن، دستگاه ها و برنامه های بیشتری متصل می شوند.بنابراین اینترنت اشیاء چیست؟
 
به زبان ساده، این، مفهومِ اتصال هر دستگاهی با کلید روشن و خاموش به اینترنت (و/یا یکدیگر) است. این شامل همه چیز، از تلفن های همراه، قهوه ساز، ماشین لباسشویی، هدفون، لامپ، وسایل پوشیدنی گرفته تا تقریباً هر چیز دیگری است که به ذهن شما می رسد. این امر همچنین در مورد اجزای ماشین آلات، به عنوان مثال موتور جت هواپیما یا مته دکل نفتی صدق می کند. همان طور که اشاره شد، وسیله اگر دارای کلید روشن و خاموش باشد، احتمالاً می تواند بخشی از اینترنت اشیاء باشد. شرکت تحلیلگر گارتنر ارزیابی کرده است که تا سال 2020 بیش از 26 میلیارد دستگاه متصل وجود داشته است. این تعداد زیادی ارتباط است (برخی حتی این تعداد را بسیار بیشتر، بیش از 100 میلیارد) تخمین می زنند. اینترنت اشیاء یک شبکه غول پیکر از "چیزها"ی متصل است (که شامل افراد نیز می شود). رابطه، بین مردم - مردم ، افراد - چیزها ، و چیزها - چیزها خواهد بود.
 
این چگونه بر شما تأثیر می گذارد؟
 
قانون جدید برای آینده این است که "هر چیزی که می تواند متصل شود، متصل خواهد شد." اما چرا روی زمین می خواهید این همه دستگاه متصل با یکدیگر صحبت کنند؟ مثال های زیادی وجود دارد برای نشان دادن این که چنین اتصالی چگونه به نظر می رسد یا ارزش بالقوه آن چقدر است. به عنوان مثال فرض کنید که در حال رفتن به یک جلسه هستید. ماشین شما می تواند به تقویم شما دسترسی داشته باشد و از قبل بهترین مسیر را می داند. اگر ترافیک سنگین باشد، ممکن است خودروی شما پیامکی را به طرف مقابل ارسال کند و به او اطلاع دهد که دیر می کنید. اگر ساعت زنگ دار، شما را در ساعت 6 صبح بیدار کند و سپس به قهوه سازتان اطلاع دهد که شروع به دم کردن قهوه برای شما کند چه؟ اگر تجهیزات اداری شما از کمبود منابع مطلع شده باشند و به طور خودکار سفارش بیشتری دهند، چطور؟ اگر دستگاه پوشیدنی که در محل کار استفاده می کنید می توانست به شما بگوید چه زمانی و کجا بیشترین فعالیت را داشته اید و این اطلاعات را با سایر دستگاه هایی که هنگام کار استفاده می کنید به اشتراک می گذشت چه؟
 
در مقیاس وسیع تر، اینترنت اشیاء می تواند در مواردی مانند شبکه های حمل و نقل اعمال شود: "شهرهای هوشمند" که می تواند به ما در کاهش ضایعات و بهبود کارایی در مواردی مانند مصرف انرژی کمک کند. این به ما کمک می کند تا نحوه کار و زندگی خود را درک کرده و بهبود دهیم. به تصویر زیر نگاه کنید تا ببینید چیزی شبیه به آن چگونه می تواند باشد.
 
 توضیح ساده
 
واقعیت این است که اینترنت اشیاء امکان ایجاد فرصت ها و ارتباطات بی پایان را می دهد، که امروز در مورد بسیاری از آنها حتی نمی توانیم فکر کنیم و تأثیر آنها را به طور کامل درک کنیم. درک این که چگونه و چرا اینترنت اشیاء امروزه این قدر موضوع داغی است، سخت نیست. مطمئناً راه را برای بسیاری از فرصت ها بلکه برای بسیاری از چالش ها نیز باز می کند. امنیت مسئله مهمی است که اغلب مطرح می شود. با میلیاردها دستگاه که به هم متصل شده اند، مردم برای اطمینان از ایمن ماندن اطلاعات خود چه کاری می توانند انجام دهند؟ آیا کسی می تواند توستر شما را هک کند و در نتیجه به کل شبکه شما دسترسی پیدا کند؟ اینترنت اشیاء همچنین شرکت های سراسر جهان را برای تهدیدهای امنیتی بیشتر باز می کند. سپس مسئله حفظ حریم خصوصی و به اشتراک گذاری داده ها را داریم. این موضوع نیز امروز یک موضوع داغ است، بنابراین می توان تصور کرد وقتی صحبت از میلیاردها دستگاه متصل است، چگونه مکالمه در این مورد و نگرانی ها افزایش می یابد. مسأله دیگری که بسیاری از شرکت ها به طور خاص با آن مواجه هستند، حجم وسیعی از داده هایی است که همه این دستگاه ها تولید خواهند کرد. شرکت ها باید راهی برای ذخیره، ردیابی، تجزیه و تحلیل و درک حجم وسیعی از داده های ایجاد شده پیدا کنند.
 
حالا که چی؟
 
مکالمات مربوط به اینترنت اشیاء (چندین سال است) در سراسر جهان در حال انجام است زیرا ما به دنبال این هستیم که بدانیم این چگونه بر زندگی ما تأثیر می گذارد. ما همچنین سعی می کنیم بفهمیم که بسیاری از فرصت ها و چالش ها در این رابطه چه خواهد بود زیرا به صورت روزافزون دستگاه های بیشتری برای پیوستن به IoT وارد می شوند. در حال حاضر بهترین کاری که می توانیم انجام دهیم این است که خودمان را در مورد اینترنت اشیاء و تأثیرات بالقوه ای که از این ناحیه بر نحوه کار و زندگی ما قابل مشاهده است آموزش دهیم.
 "اینترنت اشیاء به ما فرصتی می دهد تا در نحوه انجام کارها کارآمدتر باشیم و در زمان، پول و غالباً انتشار گازهای گلخانه ای در طی فرآیندها، صرفه جویی کنیم." این به شرکت ها، دولت ها و اولیاء امور اجازه می دهد تا دوباره در مورد نحوه ارائه خدمات و تولید کالا فکر کنند.از برس مو تا ترازو، در دستگاه های مصرفی و صنعتی، برای جمع آوری و انتقال داده ها، تراشه هایی قرار داده اند.
 
توسترهای هوشمند، دماسنج های رکتوم (مقعدی) متصل شده و طوق های تندرستی برای حیوانات خانگی تنها برخی از "اقلام گنگ" روزمره هستند که به عنوان بخشی از اینترنت اشیاء (IoT) به وب متصل می شوند.
 
ماشین آلات و اشیاء متصل در کارخانه ها پتانسیل "چهارمین انقلاب صنعتی" را ارائه می دهند و کارشناسان پیش بینی می کنند که بیش از نیمی از مشاغل جدید به زودی بر روی اینترنت اشیاء اجرا خواهند شد.
 
در این جا برخی از چیزهایی که باید در مورد جهان متصل به هم بدانید وجود دارد. مثلاً به مطلب زیر برگرفته از یکی از سایت های منتقد توجه کنید:
 
با انتشار یک "برس موی هوشمند" که عادت های نظافت شما را رتبه بندی می کند و اعلام ال جی مبنی بر این که هر محصولی که عرضه می کند از Wi-Fi پشتیبانی می کند، به نظر می رسد که اینترنت اشیاء بیش از حد پیش رفته است. اما صبر کنید. شاید ما در حال حاضر در آینده ی خراب آباد خزنده ای زندگی می کنیم که در آن همه دستگاه های ما به ما پیام می دهند و نقشه مرگ فرد بشر را طراحی می کنند. از توسترهای هوشمند گرفته تا دماسنج های رکتال متصل - هیچ چیز از رژه اشیاء اینترنت اشیاء در امان نیست. در اینجا عناوین خلاصه ای از عجیب ترین دستگاه های متصل شده موجود را می آوریم
:
* نمکدان هوشمند اکنون یک شیء است.
* خود را برای حمله ی سطل های هوش مصنوعی آماده کنید.
* با این توستر هوشمند به دوستان خود پیام دهید.
* دمای مقعد را با جهان به اشتراک بگذارید.
* دیگر هرگز آمار تخم مرغ های یخچالتان را از دست نمی دهید.
* به آینه خود یک ارتقاء هوشمند بدهید.
 

اینترنت اشیاء چیست؟

در معنای وسیع، اصطلاح اینترنت اشیاء شامل همه چیزهایی است که به اینترنت متصل هستند، اما به طور فزاینده ای برای تعریف اشیائی که با یکدیگر صحبت می کنند، مورد استفاده قرار می گیرد. متیو ایوانز، سرپرست برنامه اینترنت اشیاء در techUK ، می گوید: "به سادگی، اینترنت اشیاء از دستگاه هایی تشکیل شده است - از حسگرهای ساده گرفته تا تلفن های هوشمند و پوشیدنی - که به هم متصل شده اند. "
 
با ترکیب این دستگاه های متصل با سیستم های خودکار، می توان برای کمک به فردی در انجام وظیفه ای خاص، یا آموختن از یک فرایند، "اطلاعات را جمع آوری، تجزیه و تحلیل و اقدامی ایجاد کرد". در حقیقت، این امر از آینه های هوشمند گرفته تا چراغ های راهنمایی در مغازه ها و فراتر از آن متغیر است.
 
کارولین گورسکی، رئیس IoT در Digital Catapult توضیح می دهد: "این در مورد شبکه ها، در مورد دستگاه ها و در مورد داده ها است." اینترنت اشیاء به دستگاه های متصل به اینترنت خصوصی بسته اجازه می دهد تا با دیگران ارتباط برقرار کنند و "اینترنت اشیاء این شبکه ها را به هم نزدیک می کند. این امکان را برای دستگاه ها فراهم می کند که نه تنها در حوزه های محدود بلکه در انواع مختلف شبکه ها ارتباط برقرار کنند و دنیای بسیار متصل تری ایجاد کنند."
اینترنت اشیاء امکان ایجاد فرصت ها و ارتباطات بی پایان را می دهد، که امروز در مورد بسیاری از آنها حتی نمی توانیم فکر کنیم و تأثیر آنها را به طور کامل درک کنیم.

چرا دستگاه های متصل نیاز به اشتراک گذاری داده ها دارند؟

بحثی مطرح شده است دایر بر این که فقط به این دلیل که چیزی می تواند به اینترنت متصل شود به این معنا نیست که باید متصل شود ، اما هر دستگاه داده هایی را برای یک هدف خاص جمع آوری می کند که ممکن است برای خریدار مفید باشد و اقتصاد وسیع تری را تحت تأثیر قرار دهد.
 
در کاربردهای صنعتی، حسگرهای خطوط تولید می توانند کارایی را افزایش داده و ضایعات را کاهش دهند. یک مطالعه تخمین زده است که 35 درصد از تولیدکنندگان آمریکایی از داده های سنسورهای هوشمند در تنظیمات خود استفاده می کنند. به عنوان مثال، شرکت آمریکایی Concrete Sensors دستگاهی را ایجاد کرده است که می توان آن را در بتن قرار داد تا اطلاعاتی در مورد وضعیت مواد ارائه دهد.
 
ایوانز می گوید: "اینترنت اشیاء به ما فرصتی می دهد تا در نحوه انجام کارها کارآمدتر باشیم و در زمان، پول و غالباً انتشار گازهای گلخانه ای در طی فرآیندها، صرفه جویی کنیم." این به شرکت ها، دولت ها و اولیاء امور اجازه می دهد تا دوباره در مورد نحوه ارائه خدمات و تولید کالا فکر کنند.
 
گورسکی ادامه داد: "کیفیت و گستردگی داده ها در اینترنت اشیاء فرصتی را برای تعاملات بسیار متناسب و پاسخگوتر با دستگاه ها ایجاد می کند تا پتانسیل تغییر ایجاد شود." این "در یک صفحه متوقف نمی شود".
 

اینترنت اشیاء بعدی کجا می رود؟

حتی کسانی که یکی از بی شمار محصولات خانه هوشمند را خریداری کرده اند - از لامپ ها، و سوئیچ ها گرفته تا سنسورهای حرکتی - این واقعیت را تصدیق می کنند که اینترنت اشیاء در ابتدای راه است. محصولات همیشه به راحتی به یکدیگر متصل نمی شوند و مسائل امنیتی قابل توجهی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.
 
گزارشی از سامسونگ می گوید نیاز به ایمن سازی هر دستگاه متصل به صورت هر چه سریع تر بسیار مهم است. در سند اقتصاد باز این شرکت آمده است: "یک خطر بسیار واضح وجود دارد که فناوری جلوتر از بازی پیش رود". این شرکت می گوید بیش از 7.3 میلیارد دستگاه باید هر چه سریع تر توسط سازندگان آنها ایمن شوند.
 
برایان سولیس، از گروهAltimeter ، که در این تحقیق کمک کرد، گفت: "ما به آینده ای نگاه می کنیم که در آن شرکت ها به تکامل انواع دیجیتالی بپردازند. با استفاده از اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین به سرعت در حال پیشرفت هستند به نحوی که قبلاً ندیده بودیم."
 
بات نت های اینترنت اشیاء، که با استفاده از شبکه ای از دستگاه های قدیمی خلق شده بودند، وب سایت ها و خدمات بزرگی را در سال 2016 آفلاین کردند. بعداً یک شرکت چینی 4.3 میلیون دوربین متصل بدون امنیت را جمع آوری کرد. سهولت پایین آوردن اینترنت با استفاده از دستگاه های اینترنت اشیاء زمانی آشکار شد که مشخص شد که به جای اهداف مخرب، بات نت برای بازی Minecraft ایجاد شده است.
 
توضیح ساده
 

اما آیا پیامدهای حریم خصوصی وجود ندارد؟

هر چیزی که به اینترنت متصل است می تواند هک شود، و محصولات اینترنت اشیاء نیز از این قاعده نانوشته مستثنی نیستند. سیستم های ناایمن اینترنت اشیاء منجر به از بین رفتن ویدئوها و تصاویر کودکان تولیدکننده اسباب بازی VTech با استفاده از دستگاه های متصل به آن شد.
 
همچنین بحث نظارت وجود دارد. اگر همه محصولات به هم متصل شوند، امکان مشاهده افسار گسیخته کاربران وجود دارد. اگر یخچال متصل استفاده و مصرف غذا را پیگیری کند، غذاهای آماده می تواند هدف افراد گرسنه ای قرار گیرد که هیچ غذایی ندارند. اگر یک ساعت هوشمند بتواند تشخیص دهد که شما در حال انجام کاری نحرمانه یا خصوصی هستید، چه چیزی مانع می شود که افراد با این داده ها بر علیه استفاده کننده ساعت استفاده نکنند.
 
جیمز کلاپر، مدیر اطلاعات ملی ایالات متحده، در سال 2016  گفت: "در آینده، سرویس های اطلاعاتی ممکن است از [اینترنت اشیاء] برای شناسایی، دیده بانی، نظارت، ردیابی مکان و هدف گیری برای استخدام یا دسترسی به شبکه ها یا اطلاعات کاربری استفاده کنند." ویکی لیکس بعداً ادعا کرد که سیا در حال توسعه سوء استفاده های امنیتی برای تلویزیون های سامسونگ متصل بوده است.
 

ما به استانداردهای قابل اعتماد نیاز داریم

در مرکز ایجاد یک شبکه وسیع و قابل اعتماد IoT یک مسئله مهم نهفته است: استانداردهای سازگار. اشیاء متصل باید بتوانند برای انتقال داده ها و به اشتراک گذاشتن آن چه در حال ضبط هستند با یکدیگر صحبت کنند. اگر همه آنها بر اساس استانداردهای مختلف عمل کنند، برای برقراری ارتباط و اشتراک گذاری به تکاپو و تلاش زیاد می افتند. مؤسسه انجمن استانداردهای برق و الکترونیک تعداد زیادی از استانداردها را که برای برنامه های مختلف توسعه یافته و روی آنها کار می شود، فهرست کرده است.
 
انجمن اینترنت می گوید: "نیازهای اضافی برای استاندارد سازی در حال ظهور است." در صورت استاندارد شدن، دستگاه ها و برنامه های بیشتری متصل می شوند.
 
برای مقابله با این مشکل در مقیاس سازمانی، مایکروسافت سیستم اختصاصی خود را برای دستگاه های IoT معرفی کرده است. TechCrunch که IoT Central نامیده می شود، گزارش می دهد که این سیستم به کسب و کارها یک پلت فرم مرکزی مدیریت شده برای راه اندازی دستگاه های IoT می دهد. مایکروسافت ادعا می کند که این سیستم به سادگی شبکه های اینترنت اشیاء را ایجاد می کند.
 
گورسکی اینترنت اشیاء را، حتی در میان کسانی که بیشترین تجربه را در این زمینه داشته اند، به عنوان "بازار نسبتاً نابالغ" توصیف کرده است، اما می گوید سال امسال ممکن است نقطه عطفی باشد. استاندارد Hypercat در حال حاضر توسط ARM ، Intel ، Amey ، Bae Systems  و Accenture پشتیبانی می شود و شرکت ها در حال حاضر مثلاً در مورد فرمی برای "افشای مجموعه ها"ی URL ها توافق می کنند.
 
ایوانز گفت: "در کوتاه مدت، ما می دانیم [اینترنت اشیاء] بر هر چیزی که مستلزم هزینه زیادی برای عدم مداخله است، تأثیر خواهد گذاشت." "و لذا عجالتاً اینترنت اشیاء برای مسائل ساده تر روزمره است - مانند پیدا کردن جای پارک ماشین در مناطق شلوغ، پیوند دادن سیستم سرگرمی خانه و استفاده از وب کم یخچال برای بررسی این که آیا در راه بازگشت به شیر بیشتری نیاز دارید یا نه."
 
"در نهایت چیزی که آن را هیجان انگیز می کند این است که ما هنوز موارد دقیق استفاده را نمی دانیم و فقط این که می تواند تأثیر مهمی در زندگی ما داشته باشد. "
 
منبع: جیکوب مورگان، wired


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما