دستور پخت سه باقلوا ترکیه ای

ترکیه شیرینی ها و دسرهای مختلفی دارد، اما به جرات می توان گفت که مشهورترین شیرینی ترکیه باقلواست! در سفر به ترکیه اگر از هر کس در مورد بهترین دسر ترکی سوال کنید همه بدون شک باقلوا را به شما پیشنهاد می دهند. در مطلب زیر دستور پخت سه نوع باقلوا خوشمزه را برایتان آماده کرده ایم.
سه‌شنبه، 30 شهريور 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ایوب شهبازی
موارد بیشتر برای شما
دستور پخت سه باقلوا ترکیه ای

مواد لازم باقلوای ارده

ارده۱ لیوان

کره۱۷۵ گرم

مغز گردوی خرد شده۱ پیمانه

ورق یوفکا مخصوص باقلوا۹ عدد
 

مواد لازم شربت بار

آب۳ لیوان

شکر۳ لیوان

آب لیمو ترش۱ قاشق غذاخوری
 

طرز تهیه باقلوای ارده

 
مرحله اول
برای تهیه باقوای خوشمزه با طعم ارده ابتدا باید شربت بار را آماده کنیم.

برای این منظور شکر را به همراه آب داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم، سپس قابلمه را روی حرارت متوسط قرار می دهیم تا شربت شروع به جوشیدن کند.

دستور پخت سه باقلوا ترکیه ای
 
مرحله دوم
هر از گاهی باید شربت را هم بزنیم تا شکر به طور کامل درون آب حل شود. پس از اینکه شربت شروع به جوشیدن کرد، حرارت را ملایمتر می کنیم و آب لیمو ترش را اضافه می کنیم و اجازه می دهیم شربت حدود ۱۰ دقیقه با حرارت ملایم بجوشد.
 
مرحله سوم
پس از گذشت ۱۰ دقیقه که شربت بار ( فوت و فن های شربت بار باقلوا ) غلیظ شد، آنرا از روی حرارت کنار می گذاریم.

برای تهیه باقلوا، ابتدا یک ورق یوفکا را روی سطح کار باز می کنیم، سپس دو و نیم قاشق ارده و مقدار زیادی گردوی خرد شده روی آن می ریزیم.
 
مرحله چهارم
حتما باید گردو ها را خرد کنیم تا خمیر یوفکا را هنگام رول کردن پاره نکنند. نکته دیگر اینکه باید ارده و گردو را به صورت پخش روی خمیر یوفکا بریزیم.

در ادامه یک سیخ چوبی یا ورنده نازک بین خمیر قرار می دهیم و آنرا به دور آن رول می کنیم.
 
مرحله پنجم
پس از اینکه خمیر ار ول کردیم، آنرا از کناره ها با دست فشار می دهیم تا رول ما حالتی چروک پیدا کند. در ادامه رول ها را به همین شکل درست می کنیم و درون یک قالب مناسب می چینیم. حالا می توانیم هر رول را به دلخواه به چند قسمت تقسیم کنیم.
 
مرحله ششم
در این مرحله فر را با دمای ۱۶۵ درجه سانتیگراد روشن می کنیم، سپس کره را داخل یک کاسه مناسب می ریزیم و روی بخار آب به روش بن ماری ( دانستنی های روش بن ماری ) ذوب می کنیم، سپس با برس روی رول ها درون قالب می مالیم.
 
مرحله هفتم
حالا قالب را درون فر قرار می دهیم و اجازه می دهیم باقلواها تغییر رنگ دهند و رنگشان مایل به قهوه ای شود، سپس آنها را از فر خارج کرده و ۵ دقیقه زمان می دهیم تا از حرارت بیفتند، سپس شربت بار ولرم را روی باقلواها می ریزیم.
 
مرحله هشتم
توجه داشته باشید که اگر باقلواها کاملا برشته نشده باشند، شربت بار آنها را خمیر می کند.

حالا باقلواها را چند ساعت در فضای آشپزخانه قرار می دهیم تا شربت به طور کامل به خوردشان برودد، سپس در ظرف چیده و سرو می کنیم.
 
مرحله نهم
نکته ای که باید به آن توجه داشته باشیم این است که شربت باقلوا باید مانند شربت زولبیا و بامیه غلیظ باشد.

نکته دیگر اینکه اگر زمان خارج کردن باقلوا از فر متوجه شدیم، به خوبی برشته نشده است، می توانیم چند دقیقه آنرا زیر گریل فر قرار دهیم تا برشته شود. 1
 

مواد اولیه برای خمیر باقلوا سارق بورما

آرد گندم ۴ تا ۵ لیوان(۵۰۰ گرم)

نمک ۱/۲ قاشق مربا خوری

کره آب شده ۱/۲ تا ۱ قاشق غذاخوری (۱۵ گرم)

تخم مرغ ۲ عدد

آب ولرم ۱/۲ لیوان

کره یا مارگارین ۱و۱/۴ لیوان(۲۵۰ گرم)مواد میانی

گردوی نیم کوب ۳۰۰ گرم

شکر ۱ پیمانه

دارچین ۲ قاشق مربا خوری

هل ۱ قاشق چای خوری

شربت

شکر ۴ لیوان

آب ۴ لیوان

آبلیمو ترش ۱ قاشق مربا خوری

برای تزیین مقداری پودر پسته

دستور پخت سه باقلوا ترکیه ای
 

طرز تهیه

شکر و آب رو توی قابلمه روی شعله ملایم بذارید تا شربت غلیظی بدست بیاد.آبلیموی تازه رو اضافه کنید تا چند دقیقه دیگه بجوشه سپس از رو حرارت بردارید و بذارید ولرم بشه.

برای درست کردن خمیر،آرد رو داخل یک کاسه گود الک کنید و نمک بپاشید.

کره آب شده یا روغن زیتون رو روش بریزید.وسط خمیرو باز کرده و تخم مرغارو اضافه کنید.کمی آب بریزید و خمیرو درست کنید.نباید به دست بچسبه.

خمیرو خوب ورز بدید.سپس به ۱۲ تکه تقسیم کنید.روی خمیرو با یک دستمال مرطوب بپوشونید و بذارید ۱۰ دقیقه توی حرارت اتاق استراحت کنه.

فر رو از قبل روی درجه ۱۸۰ روشن کنید تا گرم بشه.

سپس روی سطح کار نشاسته ذرت(۱/۲لیوان)بپاشید وهر گلوله خمیر رو با کمک وردنه خیلی نازک پهن کنید.

روی خمیر مخلوط گردو+شکر+دارچین+هل بپاشید و خمیرو دور وردنه بپیچید.

بعد خمیرو که به دور وردنه هست با کمک دو دست به طرف وسط وردنه جمع کنید تا خمیر چین دار بشه.

بعد خیلی آروم خمیرو از داخل وردنه خارج کنید و توی سینی فر که کمی چرب کردید بذارید.وقتی همه خمیرهارو به همین صورت درست کردید.

کره یا مارگارینو آب کنید و با برس روی شیرینیها بکشید و بذارید داخل فر تا روی اون طلایی بشه.شاید حدود ۴۰ تا ۴۵ دقیقه.

وقتی پخته شد و شیرینی ولرم شد شربت داغ رو روش بریزید تا شیرینی ها نرم بشه و در ظرفو بذارید.چند ساعت صبر کنید تا شربت به خوردش بره بعد به تکه های کوچک ببرید مثلا ۴ یا ۵ تکه و موقع سرو روشو با پودر پسته تزیین کنید. 2
 

مواد مورد نیاز برای باقلوا لانه بلبلی

تخم مرغ: ۲ عدد

کره: ۱۰۰ گرم ( به دمای محیط رسیده باشد)

روغن طعم و عطر دار(روغن کرمانشاهی): ۱۰ گرم ( رسیده به دمای محیط)

روغن مایع: ۵ قاشق غذاخوری

وانیل: یک چهارم قاشق چایخوری

بکینگ پودر: یک و نیم قاشق چایخوری

گردو: برای تزیین

آرد: ۲ پیمانه سر صاف

آرد ایرمیک یا سمولینا: ۳۰ گرم (ایرمیک یا آرد سمولینا که بیشترین مورد مصرف  آن در تهیه ماکارونیست نوعی آرد درشت است که از آسیاب کردن گندم دوروم (از انواع سخت گندم) بدست می‌آید. آرد سمولینا تیره‌تر و طلایی‌تر است و بافت مخصوصی به شیرینی میدهد که حالت شنی دارد و این بافت حتی در طی تهیه خمیر آن هم حس می‌شود، سمولینا در تهیه بعضی شیرینی‌ها و خاگینه‌ها استفاده می‌شود و باعث جذب بهتر شربت می‌شود و در این شیرینی جایگزینی ندارد و می‌توانید آن را از لوازم قنادی‌ها تهیه کنید.)
 

مواد لازم برای شربت باقلوا

شکر: یک و نیم پیمانه

آب: یک و نیم پیمانه

زعفران: به مقدار لازم

آب لیمو ترش تازه یا آبلیمو: ۱ قاشق غذاخوری

از دو عدد تخم مرغ یک عدد کامل و سفیده دومی برای داخل شیرینی استفاده می‌شود و زرده آن برای رومال شیرینی به کار می‌رود.

دستور پخت سه باقلوا ترکیه ای
 

طرز تهیه باقلوا ترکی لانه بلبلی

شربت، شکر، آب، زعفران و آب لیمو ترش رو داخل ظرف گودی میریزیم و بدون مخلوط کردن روی حرارت قرار میدیم و اجازه میدیم ده دقیقه بجوشه و بعد کنار میذاریم تا در دمای محیط خنک بشه. همه مواد به جز آرد یعنی تخم مرغ؛ وانیل، کره، روغن کرمانشاهی، روغن مایع، آرد سمولینا و بکینگ پودر رو داخل ظرفی با هم مخلوط میکنیم و بعد شروع به اضافه کردن آرد میکنیم. اول تا جایی که امکان داره با لیسک مخلوط میکنیم و بعد با دست ورز میدیم.

همه آرد رو یک‌جا اضافه نمیکنیم ( کم کم اضافه و مخلوط می‌کنیم چون ممکنه همه آرد نیاز نباشه) وقتی خمیر لطیف و نرمی حاصل شد که به دست نچسبید کافیه! صفحه کار رو آرد پاشی می‌کنیم و خمیر رو به کمک وردنه به ضخامت نیم سانت باز میکنیم و با یک قالب دایره شکل قالب میزنیم و نصف دایره ها رو به کمک یک قالب کوچیکتر تو خالی می‌کنیم تا به تعداد دایره‌های کامل، دایره توخالی هم داشته باشیم.

به کمک کاردک یا چاقو به آرومی دایره های کامل رو داخل سینی فر پوشیده شده با کاغذ روغنی انتقال میدیم و هر دایره تو خالی رو روی یکی از دایره های کامل میذاریم تا وسط شیرینی بستری برای گذاشتن نصف گردو ایجاد بشه. زرده تخم مرغ رو با کمی زعفران مخلوط میکنیم و با یک قلمو روی شیرینی ها رو میزنیم و بعد نصف یک عدد گردو رو روی هر شیرینی قرار میدیم. سینی رو در فر 185 درجه قرار میدیم تا زمانی که زیر و روی شیرینی ها طلایی بشه. ممکنه حدود یک ربع تا بیست دقیقه زمان ببره اما حتما چک کنید. ( وقتی زیر و روی شیرینی ها طلایی شد کافیه)شیرینی ها رو از فر خارج می‌کنیم و داخل ظرفی میچینیم و شربت ولرم شده رو روی شیرینی های داغ میریزیم طوری که در شربت شناور باشند.

اجازه میدیم بمونه تا خنک بشه و بعد از خنک شدن در ظرف رو میذاریم و دوازده ساعت استراحت میدیم تا دونه های ایرمیک شربت رو جذب کنه و شیرینی بافت شنی پیدا کنه. در نهایت میتونید باقلواها رو با گردو، پسته و یا هر مغزی که دوست دارید تزیین کنید. امیدوارم باقلوای لانه بلبلی رو تهیه کنید و کنار یک لیوان چای از میل کردن آن لذت ببرید. 3

پی نوشت:
1.www.chishi.ir
2.www.yoofca.ir
3.www.blog.okala.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.