سلامت کودک

اطلاعاتی در خصوص شکاف کام

عدم همجوشی طبیعی بافتهای لب یا کام در مراحل جنینی موجب ایجاد شکاف می شود. در این مقاله به علل و راه های درمانی شکاف کام پرداخته ایم.
پنجشنبه، 6 آبان 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اطلاعاتی در خصوص شکاف کام
در مراحل اولیه رشد جنین، بافتهای ناحیه چپ و راست لب و کام به یکدیگر پیوسته و به اصطلاح بهم جوش می خورند. دو خط زیر بینی و بالای لب از پیوند یا همجوشی طبیعی بوجود می آیند. این خطوط همچنین تحت عنوان کمان کوپید (cupid's bow) شناخته می شوند. در نوزادی که با شکاف لب یا کام متولد می شود همجوشی طبیعی بافتها صورت نگرفته است. در این وضعیت بخش های لب و کام به طور جداگانه رشد می کنند. نوزاد می تواند تنها دچار شکاف لب شود و شکاف کام در او بوجود نیاید یا ممکن است همزمان به هر دو یعنی شکاف لب و کام دچار شود.
 

 اطلاعاتی از شکاف کام و علل شکل گیری آن

در حال حاضر علت دقیق این شکاف ها ناشناخته می باشد. برخی از تحقیقات صورت گرفته نشان می دهند که این شکاف ها در مردمان آسیایی شایع تر می باشند. پسران نیز بیشتر از دختران به آن دچار می شوند. همچنین وراثت می تواند عامل تأثیر گذار باشد. گاهی نوزادانی که با شکاف به دنیا می آیند از ناهنجاری های دیگری نیز رنج می برند.
 
در شکاف کام، سقف دهان می تواند به وضوع شبیه به یک دهانه باز بوده یا بوسیله غشای مخاطی نازکی پوشیده شده باشد. در این نمونه، شکاف تحت عنوان شکاف زیر مخاطی نامیده می شود.
 
در اکثر موارد، شکاف کام را نمی توان قبل از تولد و از طریق سونوگرافی تشخیص داد. تشخیص شکاف کام به ویژه شکاف زیر مخاطی ممکن است بلافاصله انجام نشود. بعدها زمانی که نوزاد مشکلاتی از بلع یا مشکلات گفتاری را از خود نشان داد متوجه آن می شوند.
 
نوزاد یا کودکی که دچار شکاف کام شده باشد ممکن است در تغذیه از شیر مادر یا تغذیه از  شیر خشک با مشکلات اندکی مواجه شود. در صورت نیاز برای نوزادی که دچار چنین مشکلاتی شده باشد، پروتزهایی تحت عنوان پروتزهای مسدود کننده (obturators) در دسترس می باشد. گاهی اوقات شیر خشک یا شیر مادر می تواند به طور تصادفی به داخل حفره بینی کشیده شده و باعث ناراحتی نوزاد شود.
 
اطلاعاتی در خصوص شکاف کام


نحوه درمان شکاف کام

درمان شکاف کام معمولاً تیم مجربی از متخصصان پزشکی را شامل می شود. تقریباً در تمام موارد جراحی جهت ترمیم شکاف تجویز می شود. والدین معمولاً بسیار مشتاق هستند که هرچه زودتر شکاف ها برطرف شوند اما پزشکان عموماً تمایل دارند چندین ماه صبر کنند. عمل ترمیم مستلزم قرار دادن نوزاد تحت بیهوشی عمومی است. قرار گرفتن نوزاد تحت چنین شرایطی خطرات خود را به همراه دارد. صبر کردن تا زمانی که نوزاد بزرگ تر و قوی تر شود بعضی از این خطرات را کاهش می دهد اما به طور کامل از بین نمی برد.
 
در حالی که ترمیم شکاف لب از طریق عمل جراحی، ممکن است تنها به یک عمل نیاز داشته باشد، اما ترمیم شکاف کام گسترده تر می باشد و امکان دارد به چندین عمل نیاز باشد. پزشکان جهت بازسازی کام باید از درون دهان بافت بگیرند. نیاز به عمل های بیشتر به شدت شکاف بستگی دارد.
 
نوزادانی که دارای شکاف دهانی هستند ممکن است علاوه بر آن برخی مشکلات دندانی را نیز تجربه کنند. در حالی که عمل جراحی ممکن است ظاهر و عملکرد کام را ترمیم سازد، اما امکان دارد نتواند از وقوع بدشکلی دندان، از دست دادن دندان یا درآمدن دندان اضافی جلوگیری کند. نوزادانی که با شکاف کام متولد می شوند نیز بیشتر در معرض پوسیدگی دندان قرار خواهند داشت.
 
یکی دیگر از متخصصان پزشکی که احتمالاً در درمان کودک مبتلا به شکاف کام نقش دارد، متخصص گوش و حلق و بینی است. عفونت گوش اتفاقی بسیار شایع در کودکان خردسال به حساب می آید. این وضعیت در کودکان مبتلا به انواع شکاف نیز وجود دارد. شیپور استاش موجود در گوش قادر به تخلیه صحیح مایعات از گوش میانی به حلق نیست. این وضعیت باعث تجمع مایع همراه با فشار در گوش می شود. کودکانی که دچار شکاف می باشند همچنین در معرض خطر کاهش شنوایی ناشی از عفونت های مکرر گوش قرار دارند.
 
اطلاعاتی در خصوص شکاف کام

بزرگ شدن با شکاف کام

همانطور که نوزاد مبتلا به شکاف کام بزرگتر می شود، نیاز به گفتار درمانی در او ممکن است به ضرورت تبدیل شود. بسیاری از کودکان مبتلا به شکاف در یادگیری نحوه حرف زدن با مشکل مواجه هستند. متخصص گفتار درمانی با کودک و والدین او کار کرده و در خصوص فعالیت ها و تمریناتی که می توان برای کمک به بهبود او انجام داد دستوراتی را ارائه می دهد. در صورت نیاز به جراحی های اضافی گفتار درمانگر به کودک و خانواده کمک خواهد کرد.
 
بسیاری از والدین نگران ظاهر فرزندشان در آینده هستند. با پیشرفت های پزشکی حال حاضر جراحان پلاستیک می توانند جای زخم را به حداقل برسانند. بزرگترین مشکل در ترمیم شکاف، متقارن ساختن صورت است.
 
نوزادانی که دارای شکاف می باشند در حین رشد به حمایت زیادی نیاز خواهند داشت. همبازی ها و همسالان آنها ممکن است در خصوص ظاهرشان بد برخورد کنند. کودکان و نوجوانان ممکن است مجبور باشند با تمسخر همسالان خود مواجه شوند. این کودکان امکان دارد دچار اعتماد بنفس پایین و افسردگی شوند. گروه های حمایتی می توانند در این وضعیت مفید باشند چرا که کودک می تواند با سایر افرادی که تجربیات مشابهی دارند تعامل برقرار سازد. برقراری ارتباط با معلمان و مشاوران نیز می تواند در این امر مفید باشد.
 
تنها به دلیل آن که فرزندتان مبتلا به شکاف کام یا لب است به این معنا نمی باشد که مرتکب اشتباهی شده اید. پیشرفتهای بسیاری به طور مداوم جهت بهبود کیفیت زندگی و ظاهر چنین کودکانی در حال انجام است. کاملاً طبیعی است که در این راه احساسات بسیاری را تجربه نمایید. شما تنها نیستید. از درمیان گذاشتن احساسات خود با دیگران و کمک گرفتن از آنها نترسید.
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.