سلامت کودک

حفظ ایمنی نوزاد به هنگام خوابیدن در کنار والدین

در این مقاله به نکاتی در خصوص حفظ ایمنی نوزاد به هنگام خوابیدن در کنار والدین و استفاده از یک تخت مشترک اشاره شده است.
شنبه، 15 آبان 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
حفظ ایمنی نوزاد به هنگام خوابیدن در کنار والدین
قرنها است که در بسیاری از جوامع سراسر جهان والدین از یک تخت مشترک با فرزند خود جهت خوابیدن استفاده می کنند. با این حال در فرهنگ غربی این عمل می تواند کاری خطرناک به حساب آید. به دلیل حوادثی مانند خطر غلت زدن تصادفی والدین بر روی فرزند خود در خواب یا بروز سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS)  که دلایل آن هنوز ناشناخته است، بعضی از متخصصان بهداشت و درمان عنوان می کنند که خوابیدن مشترک با نوزاد یا کودک کار خطرناکی است و انجام آن ضرورت ندارد. آکادمی پزشکی اطفال آمریکا توصیه می کند که به منظور حفظ سلامت و ایمنی نوزاد از به اشتراک گذاری تخت خود با او خودداری کنید.
 
بیشتر بخوانیدآیا استفاده از تختخواب مشترک با والدین برای نوزاد خطری ایجاد نمی کند؟

 با این حال طرفداران خوابیدن مشترک با نوزاد مانند دکتر ویلیام سیرز (William Sears) با این گفته مخالف هستند و عنوان می کنند در صورتی که تمام نکات ایمنی به درستی رعایت شود استفاده مشترک از یک تخت با نوزاد می تواند برای مادر و فرزند بسیار مفید باشد. سلامت و ایمنی فرزندتان از اهمیت بالایی برخوردار است بطوریکه که باید به درستی مورد ملاحظه قرار گیرد. بنابراین چگونه می توانید متوجه شوید که خوابیدن در کنار فرزندتان واقعاً خطری برای او به همراه ندارد؟
 
بسیاری از والدین احتمالاً از پیش برنامه ای برای به اشتراک گذاری تخت خود با فرزندشان ندارند اما زمانی می رسد که متوجه می شوند تنها شیوه خواباندن دلبندشان این کار است. همه نوزادان نیاز ندارند در کنار والدین خود بخوابند. بعضی با خوابیدن به تنهایی مشکلی نداشته یا حتی عاشق گهواره خود هستند. اما بعضی دیگر تنها خوابیدن برایشان مشکل یا تقریباً غیرممکن است. نزدیکی و صمیمیتی که به مدت نه ماه در درون بدن مادر احساس کردند آنقدر آشنا و قوی است که حاضر نیستند بو و احساس والدین خود را با هیچ چیز دیگری عوض کنند و اجازه دهند آنها در اتاقی دیگر به خواب بروند. در این حین مادران نگران در مواجهه با بی خوابی های شبانه و نگرانی موجود نمی دانند چه باید بکنند. خوشبختانه چندین کتاب و وب سایت مفید برای والدینی که قصد دارند خوابیدن مشترک با فرزندشان را امتحان کنند وجود دارد و تمام کارشناسان موافق با به اشتراک گذاری تخت بر این عقیده اند که تنها زمانی باید این کار را انجام داد که مادر و فرزند متقابلاً تمایل به انجام آن داشته باشند. (برای اطلاعات بیشتر درباره تنها خوابیدن کودک میتوانید به مقاله تنها خوابیدن کودکان یا کنار والدین ؟ مراجعه کنید)
 
دکتر سیرز در وب سایت فرزندپروری خود عنوان می کند که «خوابیدن مشترک با نوزاد به خودی خود کار خطرناکی به حساب نمی آید». «طی مطالعه صورت گرفتن توسط کمیسیون ایمنی کالاهای مصرفی (CPSC) تخمین زده شده است که 64 مورد مرگ و میر رخ داده در سال برای نوزادانی اتفاق می افتد که با والدین خود به طور مشترک می خوابند. اما واقعیت آن است که نوزادان بسیار بیشتری هنگام تنها خوابیدن در گهواره نسبت به نوزادانی که با والدین خود می خوابند جان خود را از دست می دهند».
 
بیشتر بخوانیدبهترین مکان برای قرار دادن گهواره نوزاد کجا است؟
 
حفظ ایمنی نوزاد به هنگام خوابیدن در کنار والدین


اقدامات احتیاطی جهت حفظ ایمنی نوزاد به هنگام خوابیدن در کنار والدین

در این بخش برخی از اقدامات احتیاطی جهت حفظ ایمنی به هنگام خوابیدن مشترک والدین و نوزاد را معرفی می کنیم:
 
* همیشه نوزاد زیر شش ماهه را به پشت بخوابانید.
 
* چنانچه تحت تأثیر مواد مخدر یا الکل هستید با فرزند خود به طور مشترک در یک تخت یا رختخواب نخوابید.
 
* در صورتی که خود یا همسرتان بیش از حد خسته هستید، با فرزند خود در یک تخت مشترک نخوابید.
 
* اگر به شدت چاق هستید از یک تخت مشترک با فرزند خود استفاده نکنید.
 
* در کنار فرزند خود بر روی سطوح نرم، تخت های آبی یا کاناپه نخوابید.
 
* اجازه ندهید بین تشک و دیوار یا تشک و لبه کناری یا ریل کناری تخت فاصله وجود داشته باشد.
 
* بر روی تختی که میله جانبی، تخته بالای سر یا تخته پایین پا داشته و میان آنها فضای خالی وجود دارد نخوابید چرا که نوزاد ممکن است در این فضاها سقوط کرده و در آنها گیر کند.
 
* تخت خود را نزدیک به پرده یا نیم پرده که دارای بند یا هر چیز دیگری که برای نوزاد خطرناک است قرار ندهید.
 
* با بیش از یک نوزاد بر روی تخت به طور مشترک نخوابید.
 
فراهم ساختن محیط خواب ایمن بایستی همیشه اولویت اول شما باشد. در صورتی که نمی توانید نکات ایمنی را برای این منظور رعایت کنید پس با فرزند خود در یک تخت نخوابید. نکته مهمی که باید به خاطر بسپارید آن است که چنانچه کل خانواده در امن و امان به استراحت بپردازند و همچنین پیوند عاطفی با یکدیگر برقرار سازند، در نتیجه تمامی خانواده نیز از سلامتی بیشتری برخوردار خواهند شد.
 بیشتر بخوانیدتکنیک های انتخاب تخت مناسب کودک
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما