فصل اول بررسي مطلب از ديدگاه مفسرين و با استفاده از آيات قرآن و روايات رسيده ميباشد. در اين فصل به بيان آيات مربوط به اسرا و معراج در قرآن، تفاسير مربوطه به اين آيات و همچنين بيان روايات رسيده و حديث مفصل معراج و جايگاه حضرت علي (ع) در حديث معراج پرداخته شده است . فصل دوم تحت عنوان بررسي كيفيت معراج و اقوال گوناگون پيرامون آن از ديدگاه
عنوان پایان نامه : بررسي حقيقت معراج پيامبر اكرم (ص) از ديدگاه مفسري، محدثين، متكلمين حكما و عرفاي اسلامي
پژوهشگر : زهره صانعي مقطع تحصیلی : كارشناسي ارشد دانشگاه : فردوسي مشهد سال دفاع : 1377 استاد راهنما : محمود فاضليزديمطلق تعداد صفحات : 185 زبان : فارسي
چکیده :
فصل اول بررسي مطلب از ديدگاه مفسرين و با استفاده از آيات قرآن و روايات رسيده ميباشد. در اين فصل به بيان آيات مربوط به اسرا و معراج در قرآن، تفاسير مربوطه به اين آيات و همچنين بيان روايات رسيده و حديث مفصل معراج و جايگاه حضرت علي (ع) در حديث معراج پرداخته شده است . فصل دوم تحت عنوان بررسي كيفيت معراج و اقوال گوناگون پيرامون آن از ديدگاه متكلمين ميباشد. يكي از مهمترين بحثهاي عنوان شده در ارتباط با معراج، كيفيت معراج ميباشد به اين معني كه آيا معراج جسماني بوده يا خير و آرا گوناگون و اختلافنظر فراواني در اين باره وجود دارد. بطور كلي ميتوان اين نظرات را تحت عنوان 4 گروه دستهبندي كرد. گروهي معتقدند كه معراج در عالم رويا به وقوع پيوسته و دلايلي از حديث و برداشتهاي خاصي كه از برخي آيات قرآن دارند براي مدعاي خود آوردهاند قول دوم مربوط به كساني است كه معراج را روحاني تلقي كردهاند و معتقدند كه بدن شريف پيامبر اكرم (ص) مدخليتي در اين امر نداشت گروهي معتقد به معراج جسماني روحاني هستند اما اين گروه نيز خود به دو گروه تقسيم ميشوند، گروه اول معتقدند كه سير پيامبر اكرك از مسجدالحرام تا مسجدالاقصي و از آنجا كه آسمانها با همين بدن خاكي بوده است و دسته دوم معتقدند كه از مسجدالحرام تا مسجدالاقصي صورت پذيرفته است . اكثر متكلمين قول به اسرا و معراج جسماني روحاني را پذيرفتهاند. در اين فصل به نقد و برررسي آرا و گوناگون در اين زمينه پرداخته شده است . فصل سوم بررسي مسئله از ديدگاه حكماي الهي ميباشد ما در اين فصل از ديدگاه شيخالحكما ابوعلي سينا به عنوان حكيم سبزواري به عنوان حكيم متاله سود جستهايم، ابوعلي سينا رساله كوچك و مختصري با عنوان معراجيه دارند كه در آنجا به بررسي مطلب پرداختهاند و ايشان از معتقدين به معراج روحاني يا عقلي ميباشند، حاج ملا هادي سبزواري نيز مانند اكثر مفسرين و متكلمين و عرفاي اسلامي قول به معراج جسماني را پذيرفتهاند. فصل چهارم رساله مربوط به بررسي معراج از ديدگاه عرفاي اسلامي ميباشد، عرفاي اسلامي نيز همانند ساير طبقات فرهنگي اسلامي به بحث و اظهارنظر پيرامون مسئله معراج پيامبر اكرم (ص) پرداختهاند و در بعضي مباحث مربوط به آن با سايرين متفقالقولند و در بعضي جنبههاي آن ديدگاههاي مخصوص به خود دارند. از آنجا كه نظر حكماي متالهه نظير ملاصدرا، حكيم سبزواري (در برخي از آثارشان) و همچنين حكيم اشراقي شيخ شهابالدين سهروردي در اين باب بسيار نزديك به مشرب عرفاني ميباشد در اين فصل از نظرات اين بزرگان نيز بهره جستهايم. البته بحث معراج از ديدگاه عرفا بسيار گسترده ميباشد بگونهاي كه خود به تنهايي ميتواند موضوع يك رساله تحقيقي قرار گيرد، اما از آنجا كه در اين تحقيق بعننوان بخشي از آن قرار گرفته بطور اجمالي اظهارات برخي از اين گروه را مورد بررسي قرار ميدهيم. عناويني كه تحت اين سر فصل مورد بررسي قرار گرفتهاند عبارتند از كيفيت معراج پيامبر اكرم (ص) از ديدگاه عرفا، نيز به نو به خود در اين مبحث مهم به اظهارنظر پرداختهاند، مطلب بعدي مشهودات پيامبر اكرم (ص) در شب معراج ميباشد و بيان و توجيهي كه عرفا در اين مورد دارند، بررسي عوالم وجود و سير حضرت در اين عوامل كه در مورد نظر عرفا ميباشد مبحث ديگر اين فصل است و بالاخره بررسي مقام قابقوسين و مقام او ادني از ديدگاه ايشان آخرين مطلب اين سر فصل ميباشد. در خاتمه به بيان هدف معراج پيامبر اكرم (ص) و دستآورد معراج پرداخته شده است .
عنوان پایان نامه : بررسى شخصيت پيامبر اسلام از ديدگاه فريقين
پژوهشگر : سيّد رضا ميرمعينى مقطع تحصیلی : کارشناسى ارشد دانشگاه : مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) سال دفاع : 1379 استاد راهنما : حجّت الاسلام والمسلمين پيشوايى، مهدى تعداد صفحات : 164 زبان : فارسي
چکیده :
در اين پژوهش، شخصيت پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله وسلم) از ديدگاه فريقين تحت عناوينى چند به طور تطبيقى بررسى، و براى پاسخگويى به پرسش اصلى تحقيق (تفاوت ديدگاه فريقين درباره شخصيت رسول اكرم(صلى الله عليه وآله وسلم)) به نُه پرسش فرعى پاسخ داده شده; يعنى پس از بيان مفهوم واژه هاى عنوان، به بحث عصمت و (نظر به اين كه كفر اجداد، يكى از نقايصى است كه ساحت مقدّس معصوم بايد از آن مبرّا باشد) به ايمان اجداد و والدين حضرت و سپس دوران شيرخوارگى و كودكى اش و موقعيت اجتماعى اجدادش و به دنبال آن، مسأله شكافته شدن سينه پيامبر در چهار يا پنج مرحله و حرب الفجار و چگونگى نزول نخستين وحى، افسانه غرانيق و علّت ازدواج حضرت با زينب بنت جحش از ديدگاه فريقين پرداخته شده است و پس از نقل اصل قضيه، قول عالمان اهل سنّت را درباره تك تك آن ها همراه با تحليل و نقد مطرح، و در پايان هر فصلى، قول عالمان شيعه را در آن زمينه بيان كرده و داورى را به عهده خوانندگان گذاشته ايم. روشن است كه در تمام مباحث مطرح شده، سيره نويسى و برداشت عالمان شيعه از شخصيت حضرت رسول اكرم با قداست و معنويت بسيار جالبى همراه بوده و عصمت را در تمام مراحل زندگى حضرت و ابعاد گوناگون آن در نظر گرفته و هرچه را با عصمت آن بزرگوار منافات داشته، رد يا به طرز معقولى توجيه كرده اند تا با عصمت حضرت سازگار باشد; امّا سيره نويسى و برداشت عالمان اهل سنّت در مباحث مطرح شده، نه تنها از عصمت خالى است، بلكه شخصيت آن بزرگوار را از انسان هاى معمول جامعه هم پايين تر مى آورند و خطا و اشتباه و نسيان و گناه را در سراسر زندگى به حضرت نسبت مى دهند. براى وضوح بيشتر، در فصل خاتمه، بخش ضمايم، احاديث موهن به ساحت مقدّس پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله وسلم)را كه از بحث ما خارج بوده، آورده، و تحليل و نقد و برداشت را به عهده خواننده محترم گذاشته ايم.
عنوان پایان نامه : بررسي شيوههاي دعوت انبياي اولوالعزم در قرآن
پژوهشگر : علي حسينزاده دانشگاه : مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) سال دفاع : 1377 استاد راهنما : خسرو باقري زبان : فارسي
چکیده :
اين تحقيق با توجه به اهميت روشها و شيوهها در رسيدن به هدف، به بررسي شيوههاي دعوت انبياي اولوالعزم پرداخته و در اين زمينه از روش الگويي به عنوان مؤثرترين شيوه دعوت ياد كرده و پس از آن روشهاي تحول شناختي و تحول عاطفي را مورد بحث قرار داده و براي كساني كه هيچ يك از شيوههاي ذكر شده مؤثر واقع نميشود، روشهاي قهرآميز را پيشنهاد كرده است. منبع:www.payambarazam.ir ادامه دارد... /ج
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.