پایان نامه های نبوی (19)

تاريخ انديشه سياسي به يك اعتبار كاوشي نظري براي يافتن پاسخي مناسب به يك پرسش اساسي بوده است، چرا مردم بايد از دولت اطاعت كنند ؟ و به عبارت ديگر منشا هستي و مشروعيت دولت چيست و مردم چگونه و چرا به قوانين و دستورهاي دولت گردن مي نهند و يا در واقع بايد گردن بنهند. چنين پرسشي درانديشه كلاسيك و مدرن غربي همواره مطرح بوده ، اما
سه‌شنبه، 22 تير 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پایان نامه های نبوی (19)
پایان نامه های نبوی (19)
پایان نامه های نبوی (19)






عنوان پایان نامه : مباني الزام سياسي درمدينه محمد(ص) : الگوي اصيل جامعه سياسي اسلامي

پژوهشگر : سياوش جعفري
مقطع تحصیلی : دكتري
دانشگاه : تربيت مدرس
سال دفاع : 1381
استاد راهنما : محمد امجد
تعداد صفحات : 278
زبان : فارسي+چكيده انگليسي

چکیده :

تاريخ انديشه سياسي به يك اعتبار كاوشي نظري براي يافتن پاسخي مناسب به يك پرسش اساسي بوده است، چرا مردم بايد از دولت اطاعت كنند ؟ و به عبارت ديگر منشا هستي و مشروعيت دولت چيست و مردم چگونه و چرا به قوانين و دستورهاي دولت گردن مي نهند و يا در واقع بايد گردن بنهند. چنين پرسشي درانديشه كلاسيك و مدرن غربي همواره مطرح بوده ، اما درتفكر فلسفي و سياسي اسلامي بندرت مدنظر بوده است. مبادي تاسيس تعهد و الزام سياسي در مدينه النبي (ص) به عنوان الگوي اصيل يا نخستين جامعه سياسي اسلامي بيعت هاي عقبه بود كه در واقع بر مبناي اراده هاي آزاد و توافق پيامبر (ص) و نمايندگان مردم منعقد شد و اين امر نشان مي دهد كه : اولا: پيمان با قرارداد عقبه مقدم بر تاسيس جامعه سياسي مدينه و منشا تكويني آن بود. ثانيا: منشا ريشه هاي اقتدار و هرگونه سلطه سياسي در هر جامعه سياسي اسلامي توافق و رضايت است و نه اجبار يا زور. ثالثا: مدينه النبي يك الگوي تاريخي است كه بر پايه آن مي توان جوامع سياسي اسلامي بعدي را مورد ارزيابي يا قضاوت قرار داد.

پایان نامه های نبوی (19)

عنوان پایان نامه : معراج از ديدگاه قرآن و روايات

پژوهشگر : محسن اديب بهروز
دانشگاه : مركز تربيت مدرس حوزه علميه قم
سال دفاع : 1372
استاد راهنما : احمد بهشتي
زبان : فارسي

چکیده :

در اين پايان‌نامه معراج از ديدگاه قرآن و روايات مورد بررسي قرار گرفته و از اين موضوعات بحث شده است: معنا و مفهوم معراج، دلايل معراج، امكان وقوعي، دلايل قرآني و روايي و عقلي، تعدد معراج، كيفيت معراج، هدف معراج در قرآن و روايات، هدف معراج از ديدگاه انديشوران، دستاوردهاي معراج و سفرنامه معراج

پایان نامه های نبوی (19)

عنوان پایان نامه : معراج پيامبر (ص) از ديدگاه قرآن

پژوهشگر : شهناز چابوك
مقطع تحصیلی : كارشناسي
دانشگاه : دانشكده علوم قرآني قم
سال دفاع : 1382
استاد راهنما : محمود سرمدي
تعداد صفحات : 84
زبان : فارسي

چکیده :

تحقيقي در مورد آيات و روايات مربوط به واقعه معراج پيامبر (ص) است. نويسنده ابتدا معناي لغوي و اصطلاحي 'معراج' را در فرهنگ اسلامي بررسي كرده و سپس ديدگاه انديشمندان اسلامي را در مورد معراج جسماني و يا روحاني پيامبر (ص) مورد بررسي قرار داده است. وي آنگاه به شرح و تفسير آيات معراج در سوره اسراء و نجم پرداخته و نخستين سير پيامبر (ص) و همچنين دومين سير او را به عوالم مُلك و ملكوتي تحليل نموده است. ساير مطالب مورد بحث در اين تحقيق بدين قرار است: كيفيت معراج پيامبر (ص) و ادله فلسفي و كلامي آنها، نسبت بين معراج و علوم امروزي، زمان و مكان معراج پيامبر (ص)، وسيله عروج، هدف معراج در قرآن و روايات و علماي اهل سنت و شيعه، و نسبت بين معراج و كمال انساني.

پایان نامه های نبوی (19)

عنوان پایان نامه : معراج پيامبر اسلام از ديدگاه آيات و روايات

پژوهشگر : زهرا صادقي
مقطع تحصیلی : کارشناسى
دانشگاه : مجمع علمي آموزشي علوم اسلامي خواهران جامعة الزهرا
سال دفاع : 1378
استاد راهنما : ابوترابي، محمود
تعداد صفحات : 95
زبان : فارسي

چکیده :

تحليلي از مسأله معراج رسول خدا (ص) و تبيين چگونگي آن است. از نظر نويسنده حادث معراج و اعتقاد به آن يكي از ضروريات دين و صريح قرآن مبين و از جمله مسلمات، مابين جميع فرق مسلمين است، پس انكار آن، انكار ضروري دين و موجب ارتداد مي‏شود. اهم فصول رساله چنين است؛ معناي، واژه معراج، اسراء، معناي معراج در قرآن، روايات و نظرات مفسرين، دلايل معراج، كه دلالت، آيات نجم بر معراج به دلايل روايي عقلي معراج، تعدد معراج، چگونگي معراج و هدف معراج در قرآن و در روايات، و ره‏آورد معراج شامل ولايت علي (ع)، فاطمه زهرا و وجوب نمازهاي روزانه.
منبع:www.payambarazam.ir
ادامه دارد...




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.