آشنایی با 7 نوع مناسب پارچه برای لباس های نوزادی

از آنجایی که داشتن لباس مناسب به دلیل داشتن پوست حساس در نوزاد بسیار مهم است، اگر نوزادی در راه دارید سعی کنید تا با شناخت بهترین و بدترین نوع پارچه ها لباس های مناسبی برای نوزاد خود تهیه کنید
يکشنبه، 7 آذر 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با 7 نوع مناسب پارچه برای لباس های نوزادی
احتمالاً تا به حال نکات زیادی را در مورد لباس نوزادان شنیده اید. این کاملا درست است که می‌گویند پوست نوزادان حساسیت بالایی دارد و برای لباس نوزادی بهترین کار این است که از پارچه‌های مخصوصی استفاده کنید. ویژگی های مختلفی هست که باعث می­شود یک پارچه مناسب پوست نوزاد باشد.

به عنوان مثال اگر عرق یا رطوبت روی پوست نوزاد بماند و جذب لباس نشود و جنس لباس حالتی پلی استری داشته باشد باعث سرما خوردن سریع فرزندتان خواهد شد. قبل از خرید هرگونه لباسی برای نوزادتان باید با چند نوع از بهترین و بدترین پارچه ها برای نوزاد آشنا شوید. با ما همراه باشید تا با انواع پارچه های مناسب نوزاد را به شما نشان دهیم.
 
  1. پارچه ژرسه

پارچه ژرسه یکی از انواع پارچه هایی است که برای دوخت لباسهای راحتی نوزاد از آن استفاده میشود. دلیل استفاده از این نوع پارچه برای لباس نوزاد این است که این پارچه یک پارچه بافتنی راحت و بسیار سبک است و تنفس پذیری بالایی دارد و به راحتی اکسیژن به پوست نوزاد میرسد و در واقع پوست نوزاد خفه نمی‌شود.

این نوع پارچه دقیقاً برعکس پارچه‌های پلی استر دار میباشند که به هیچ عنوان جذب رطوبت و تنفس پذیری ندارند. این پارچه ها چندان برای لباسهای زیبا و مجلل مناسب نیستند و همچنین قیمت این نوع پارچه نسبت به دیگر پارچه ها ارزان است و دلیل این امر دفرمه شدن سریع این نوع پارچه میباشد. این پارچه در دسته پارچه‌های قرار می‌گیرد که ریزش نسبی دارد.
 
  1. پارچه باتیستا

این پارچه در دسته نرم و لطیف ترین پارچه ها قرار می­گیرد. این پارچه تنفس پذیری بسیار بالا دارد و مناسب فصل گرم تابستان است و منافذ آن باعث می­شود هوا به پوست نوزاد برسد. در ظاهر این پارچه بافتی شبیه ارگانزا دارد. ارگانزا همان تورهای زبری هستند که در زیر لباس های مجلسی به کار می­روند. اما با اینکه بافت این پارچه شبیه به ارگانزا است، برخلاف آن بسیار پارچه های نرم و لطیف است. بسیاری از انواع لباس های نوزادی تابستانی با پارچه‌های باتیستا تولید می‌شوند و نوزادان نیز با آنها حس راحتی بیشتری دارند.
 
  1. پارچه نخ پنبه

این نوع پارچه طبق توصیه پزشکان یکی از بهترین انواع پارچه برای نوزاد است. پارچه های نخ پنبه کوچکترین حساسیتی به پوسته نوزاد نمی‌دهند و آسیبی به پوست نوزادتان نخواهند رساند. نخ پنبه به هم دسته پارچه‌هایی قرار می‌گیرد که رطوبت را به سرعت جذب می‌کند و با داشتن منافذ زیاد در عین بافتی یک دست و مستحکم تنفس پذیری بالایی دارد و باعث می‌شود اکسیژن به پوست نوزاد برسد.

اگر به جنس این پارچه نگاه کنید متوجه می‌شوید که تار و پود این پارچه به خوبی به هم تنیده شده و منافذ آن شبیه به پارچه های نخ کتان درشت نیست و بافت پارچه یک بافت یکدست و یکنواخت دارد که این باعث می‌شود نرمی و لطافت آن افزایش پیدا کند و نوزاد احساس راحتی را القا کنند.
 
  1. پارچه لین

 
آشنایی با 7 نوع مناسب پارچه برای لباس های نوزادی


انواع مانتوهایی که در فصل تابستان از آن استفاده میکنید از این جنس پارچه هستند. بافت این پارچه هر چند در انواع مختلف متفاوت است اما تا حدودی بیشتر این نوع پارچه بافت درشت و با منافذ مشخص دارند. جنس اصلی این پارچه از گیاه کتان گرفته میشود و در واقع این پارچه نوعی پارچه الیاف به حساب می‌آید.

تنفس پذیری این پارچه بسیار بالا است و رطوبت را به سرعت به خود جذب ­میکند و مانع ایجاد حساسیت در پوست نوزاد می­شود. این پارچه به هیچ عنوان مناسب فصل پاییز یا زمستان برای نوزادتان نیست و می توانید تنها از آن برای فصول گرم سال استفاده کنید.
 
  1. تدی

 
آشنایی با 7 نوع مناسب پارچه برای لباس های نوزادی


یکی از بهترین نوع های پارچه برای فصل پاییز و زمستان که از فصل‌های سرد سال است که پارچه تدی است. این پارچه با بافتی نرم و حالت پف‌دار شده برای روی و داخل لباس استفاده میشود و هرچه لایه استفاده شده بیشتر، تدی ضخیم تر است و لباس گرم تر خواهد بود. جدا از گرم بودن پارچه تدی نرمی و لطافت آن هم باعث می‌شود نوزاد در یک پوشش از این جنس احساس راحتی زیادی داشته باشد.

پارچه تدی انواع بسیار مختلفی دارد و بعضی از آن ها ضخیم تر از انواع دیگر هستند و می‌توانید آنها را در مدل بافتنی و ژاکت نوزادی پسرانه و دخترانه و یا حتی شنل و کاپشن تهیه کنید. لباس زیبای دیگری که می‌توانید با پارچه تدی بدوزید سرهمی هایی هستند که به قسمت کلاه آن گوش هایی شبیه گوش خرگوش وصل شده است. استفاده از تدی داخل ژاکت و پلیور نوزاد برای گرم تر نگهداشتن بدن نوزاد هم گزینه مناسبی است و شما می­توانید برای داخل پلیور نوزاد خود از آن استفاده کنید.
 
  1. پارچه ماهوت نخ پنبه

پارچه ماهوت یکی از پارچه هایی است که شبیه به پارچه های نمدی با بافت واضح تار و پود می‌باشد. این نوع پارچه از الیاف پشمی بافته می‌شود و عموماً در دسته پارچه های ضخیمی گنجانده می‌شود که برای دوخت لباس کاربرد ندارد.

این نوع پارچه ها اگر به صورت خالص و جنس کتان باشند کاربرد شان بیشتر در صنعت مشهود است، اما این پارچه انواع بسیار مختلفی مانند ماهوت پرزدار، ماهوت مصنوعی ، ماهوت پنبه ای و... دارد. ماهوت پنبه ای پارچه ای است که از ماهوت پشمی ارزان تر است و همچنین دوام کمتری هماز آن دارد. این پارچه هم یکی دیگر از پارچه هایی است که برای لباس نوزاد البته به صورت محدود از آن استفاده می­شود. مدل‌های دیگری از پارچه ضخیم و نرم هم برای نوزاد وجود دارد که پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی به آنها، سری به این مقاله بزنید.
 
  1. پارچه های پلی استر

پارچه های پلی استر از بدترین نوع پارچه برای لباس کودک می­باشند. در واقع پلی استر یا پلاستیک به درصدهای مختلف در بسیاری از پارچه ها یافت می­شود اگر می خواهید پارچه‌های دارای پلی استر را بشناسید باید به دنبال پارچه هایی بگردید که ظاهر براقی دارند و درصد چروک شدن آنها بسیار پایین است( برای اینکه بفهمید درصد چروک پذیری لباس چقدر است باید قسمتی از پارچه یا لباس را درون مشتتان فشار دهید)

این پارچه ها به هیچ عنوان تنفس پذیری ندارند و رطوبت را به خود جذب نمی­کند. بارزترین نمونه این نوع پارچه ها، پارچه های بارانی هستند که برای فصل بارش مورد استفاده قرار می‌گیرند و این پارچه ها جلوی خیس شدن ما را  می‌گیرند.

از آنجایی که داشتن لباس مناسب به دلیل داشتن پوست حساس در نوزاد بسیار مهم است، اگر نوزادی در راه دارید سعی کنید تا با شناخت بهترین و بدترین نوع پارچه ها لباس های مناسبی برای نوزاد خود تهیه کنید.

نویسنده: سارا اقبالی



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.