پایان نامه های نبوی (21)

تحقيقي تاريخي در مورد هجرت پيامبر (ص) و عوامل و زمينه‏هاي آن است. اين پايان‏نامه ابتدا با تحليلي از اوضاع سياسي، اجتماعي و اقتصادي صدر اسلام، به تصميم پيامبر اسلام (ص) در يافتن پايگاهي براي ايجاد حکومت اسلامي اشاره دارد و انگيزه‏هاي اين هجرت را مورد ارزيابي قرار مي‏دهد. نويسنده با طرح اهميت و ضرورت هجرت، آن را بهترين گزينه در صدر اسلام براي
سه‌شنبه، 22 تير 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پایان نامه های نبوی (21)
پایان نامه های نبوی (21)
پایان نامه های نبوی (21)






عنوان پایان نامه : هجرت پيامبر اسلام در قرآن و حديث

پژوهشگر : اسماعيل احمداف
مقطع تحصیلی : کارشناسى ارشد
دانشگاه : تربيت مدرس
سال دفاع : 1381
استاد راهنما : لساني فشارکي، محمدعلي
تعداد صفحات : 184
زبان : فارسي

چکیده :

تحقيقي تاريخي در مورد هجرت پيامبر (ص) و عوامل و زمينه‏هاي آن است. اين پايان‏نامه ابتدا با تحليلي از اوضاع سياسي، اجتماعي و اقتصادي صدر اسلام، به تصميم پيامبر اسلام (ص) در يافتن پايگاهي براي ايجاد حکومت اسلامي اشاره دارد و انگيزه‏هاي اين هجرت را مورد ارزيابي قرار مي‏دهد. نويسنده با طرح اهميت و ضرورت هجرت، آن را بهترين گزينه در صدر اسلام براي گسترش فرهنگ و احکام اسلامي معرفي مي‏کند و آثار و برکات زيادي را بر آن مترتب مي‏سازد. به گفته او پيامبر اسلام در طول 13 سالي که در مکه حضور داشت، تلاش‏هاي زيادي را به منظور آشنا ساختن مسلمين با مفاهيم اصلي دين اسلام انجام داد و براي اينکه اين تعليمات غني دستخوش تهاجم قرار نگيرد و بر اثر فشارهاي سياسي و اجتماعي قريش بر مسلمانان تضعيف نشود، آن حضرت مأمور شد تا براي نيل به هدف الهي خود در جستجوي محل امني برآيد. از اين رو مسلمانان در دوران مکي با تعليمات حکيمانه پيامبر اکرم، مرحله اول اسلام را با موفقيت طي کردند و براي حفظ دين و عقيده خود به سرزمين طائف روي آوردند. نويسنده در ادامه به هجرت عده‏اي از مسلمانان به حبشه اشاره دارد و علت انتخاب حبشه را براي هجرت، موقعيت سياسي و اجتماعي آن و عدم تسلط قريش بر اين منطقه اعلام مي‏کند که ساير مناطق مثل ايران و شام و حيره از اين شرايط برخوردار نبودند. او مي‏افزايد اگر اين قبيل هجرت‏ها در صدر اسلام صورت نمي‏گرفت، اسلام در همان ابتدا ضعيف و نابود مي‏گشت. وي در ادامه آيات و روايات متعددي را که در باب هجرت آمده، مورد تحليل قرار مي‏دهد و محتواي آيات و سوره‏هاي نازل شده در قبل و بعد از هجرت را مورد ارزيابي قرار مي‏دهد و آن را از نظر علمي و تربيتي و فقهي و تفسيري و کلامي داراي اهميت فراواني مي‏شمارد.

پایان نامه های نبوی (21)

عنوان پایان نامه : همسران پيامبر اكرم(ص) و بررسي علل ازدواج با آنان

پژوهشگر : زهرا سادات قاضي زاده
دانشگاه : آزاد اسلامي واحد كرج
سال دفاع : 1372
استاد راهنما : يدالله نصيريان
زبان : فارسي

چکیده :

اين پايان‌نامه مشتمل بر پنج بخش و يك ضميمه است . عناوين بخشها عبارتند از: آداب و رسوم عربستان قبل از ظهور اسلام و بعثت رسول اكرم (ص)،‌همسران رسمي پيامبر اكرم (ص)، همسران غيررسمي پيامبر اكرم (ص)،‌احكام مربوط به همسران غير سمي پيامبر اكرم (ص)، احكام مربوط به همسران آن حضرت، اسلام و تعدد زوجات، عنوان ضميمه،‌مقام زن از ديدگاه اسلام است.
منبع:www.payambarazam.ir
ادامه دارد...




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.