گل ایکیمیا چانتینی؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری

گل ایکمیا یکی از گیاهان خانواده بروملیاسه می باشد و مانند بیشتر هم جنسان خود بعد از یک بار گل دادن می میرد. این گیاه تقریبا همیشه سبز و گلهای بسیار زیبایی دارد که تقریبا دائمی هستند.
جمعه، 12 آذر 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: کیمیا صادقی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
گل ایکیمیا چانتینی؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری
نام گل:                                                                    ایکمیا چانتینی
نام انگلیسی: AECHMEA CHANTINII
نام علمی: AECHMEA CHANTINII
زادگاه: مکزیک و جنوب امریکا



 

 


گیاه ایکمیا یکی از گیاهان خانواده بروملیاسه است و مانند بیشتر هم جنسان خود بعد از یک بار گل دادن می میرد ‏. ایکمیا چانتینی ‏دارای 50 نوع است و زادگاه اصلی آنها در مکزیک و جنوب امریکا است و از دیگر نامهای آن به نوکی ، ایکمیا ، آکمئا ‏می توان اشاره ‏کرد . گل ایکمیا بیشتر بر سطح درختان و گیاهان دیگر رشد می ‏نمایند.


گیاه ایکمیا تقریبا همیشه سبز و گلهای زیبایی که تقریبا دائمی هستند تولید می کند . برگهای این گیاه نیز خشن، کلفت ‏و گراس مانند است که در حاشیه بصورت خاردار و این برگها در پایین گیاه مجتمع می باشد و این طرز قرار گرفتن برگها ‏باعث ایجاد ظاهری کوزه ای شکل در بالای گیاه می شود که در مناطق طبیعی و فضای باز این کوزه مانندها برای ‏ذخیره آب باران ‏است.

رطوبت یک از اصول مهم برای این گیاه است. این کاررا می توانیم از طریق اسپری کردن بر روی برگ ها و پر کردن مخزن کوزه مانند از آب ومرطوب نگاهداشتن اطراف گیاه انجام دهیم.

این گیاه اغلب به صورت اپی فیت روی گیاهان دیگر می رویند و بعضی از نمونه های این گیاه بر روی درختان زندگی می کنند و نیاز خود را از درختان دیگر برآورده می کنند و زندگی انگلی دارند ، ولی می توانند به صورت مستقل هم به زندگی خود ادامه دهند و ریشه آنها در خاک قرار ‏ندارد به همین علت گیاه قادر نیست تا آب را از طریق خاک دریافت کند. گیاه اکمیا معمولا پس از دو تا سه سال گل می دهد و ‏بعد از گلدهی ‏معمولا جوانه هایی رونده نیز ایجاد می کند.
 

انواع گل ایکمیا

دو گونه رایج گیاهان ایکیما چانتینی که شامل گیاه گورخر و یا گیاه اورن است که گیاه گورخر دارای برگ هایی با نوار های تیره تر افقی است و گیاه اورن دارای برگ هایی به رنگ نقره ای و سبز است. بقیه انواع این گیاهان دارای برگ هایی به رنگ سبز روشن، قرمز، آبی و ... می باشند.

گیاهان ایکیما چانتینی بدون بروز هیچ گونه آفتی رشد میکنند و برای نگهداری در آپارتمان توصیه می شود . گونه آپارتمانی متداول آن ایکمیا فاسکیاتا می باشد.

نکته دیگر در زمینه نگهداری از این گیاه، پر کردن سینی زیر گلدان برای حفظ رطوبت این گیاه است.

گل ایکیمیا چانتینی؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری

نحوه کاشت

دمای مناسب برای گل ایکمیا چانتینی
این گیاهان نیازمند دمای بالا تر از 12 درجه سانتی گراد هستند ولی می توانند در دمای پایین تر از این هم برای مدت کوتاهی تحمل کنند و بنابراین اگر در مناطق سرد زندگی می کنید، این گیاه گزینه خوبی برای شما برای نگهداری نخواهد بود . امکان موفقیت در گل دهی این گیاه درشرایط خشک اتاق زیاد نمی باشد.

رطوبت یک از اصول مهم برای این گیاه است. این کار را می توانیم از طریق اسپری کردن بر روی برگ ها و پر کردن مخزن کوزه مانند از آب و مرطوب نگاه داشتن اطراف گیاه انجام دهیم.
 
خاک مناسب برای گل ایکمیا چانتینی
برای این گیاه باید از خاک غنی از مواد مغذی استفاده کرد تا ریشه از سلامت خوبی برخوردار باشد. خاک مناسب ایکمیا باید سبک و عاری از گچ و آهک باشد . مخلوطی از پیت و خاک برگ همراه با زهکشی کامل مناسب این گیاه است.
 
 تعویض گلدان و خاک
پس از بالغ شدن گیاه، لازم است که گلدان آن را عوض کنید که انتخاب گلدان مورد نظر باید با توجه به وزن و قد گیاه صورت بگیرد. از قرار دادن گیاه در گلدان های خیلی کوچک و یا خیلی بزرگ باید خودداری شود زیرا در غیر این صورت شرایط مناسب برای رشد بهتراین گیاه فراهم نمی شود.

گیاه ایکمیا را درون گلدان هایی که دارای سوراخ در انتهای خود هستند نگهداری کنید تا آب اضافی آن از این طریق از خاک خارج شود و از کاشتن این گیاهان درون گلدان های بزرگ و عمیق اجتناب کنید که در غیر اینصورت ممکن است به ریشه های گیاه آسیب برسانید.

گیاهان ایکیما که دارای برگ های نقره ای می باشند نیز می توانند مقدار نور بیشتری را تحمل کنند.

 گل ایکیمیا چانتینی؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری


روش های تکثیر گل ایکمیا چانتینی

تکثیر این گیاهان بسیار ساده می باشد و فقط کافی است که یکی از ساقه های گیاه را به آرامی و با استفاده از چاقوی استریل شده جدا کنیم و برای مدتی درون آب قرار دهیم تا ریشه های جدیدی ایجاد شوند و سپس آن ها را به گلدان جدیدی منتقل می کنیم تا از رشد مناسب بهره مند شوند.

تکثیر گیاه ایکمیا از طریق جدا کردن و کاشت پاجوش‌ها است و بهترین زمان آن در اوایل تابستان میباشد.

وقتی پاجوش های گیاه اکمیا چانتینی ظاهر شدند میتوان آن ها را به گلدان جدید انتقال داد و در برابر نور زیاد ولی به دور از تابش مستقیم آفتاب و در رطوبت زیاد و دمای ۱۸ تا ۲۲ درجه سانتیگراد پرورش داد.

بهترین روش تکثیر این گیاه از طریق همین گیاهچه های کوچک است. هنگامی که این گیاهچه ها تقریبا به نصف اندازه گیاه مادر رشد کردند، آن ها را می توانیم کاملا از نزدیک گیاه مادر با یک چاقوی تیز استریل شده قطع کرد و در گلدان جداگانه ای کاشت و از آن ها مراقبت نمود تا ریشه داده وبزرگ شوند.

 تکثیر گیاه ایکمیا از راه بذر بسیار مشکل و خیلی طولانی مدت است ولی ممکن است وقتی اکمیا را از گلفروشی می خریم باید توجه کنیم که گل آن تازه و جوان باشد به این علت که ممکن است گیاه اکمیا ماه ها در گلفروشی مانده باشد و به ماه های آخر عمرش نزدیک شده باشد.
 

شرایط نگهداری گل ایکمیا چانتینی

نور
گیاه ایکیما چانتینی نیاز به نور غیر مستقیم آفتاب دارد و از قرار دادن این گیاهان در معرض نور مستقیم آفتاب باید خودداری کرد. محیط پرورش این گیاه باید گرم و دارای نور کافی باشد . زیر سایه گیاهان ‏دیگر محل مناسبی برای رشد این گیاه می باشد ، البته در منزل نیز این گیاه به خوبی رشد می ‏کند ولی میتوان برای جلوگیری از کج شدن گیاه به ‏سمت نور آن را به خارج از اتاق منتقل کرد، زیرا پشت پنجره باید مرتبا گلدان را چرخاند تا گیاه حالتی کج و زشت پیدا نکند.
 
آب
‎ ‎ گیاه ایکمیا به آبیاری کمی نیاز دارد و نباید آن را بیش از اندازه آبیاری کرد زیرا این کار باعث پوسیدگی ریشه های گیاه می شود و لازم به ذکر است که این گیاه در فصل های گرم سال نیازمند آبیاری بیشتری نسبت به فصل های سرد سال است.

آبدهی گیاه ایکمیا در حد متوسط است و بهتر این است طوری آبیاری شود که آب در بین برگهای آن که به شکل پیاله هستند جمع شود.

این گیاه به رطوبت زیادی نیاز دارد ، طوری که در برخی از گونه های آن باید در مرکز گیاه آب قرار داشته باشد که در طبیعت، زیستگاهی برای نوزادان حشرات و قورباغه ها میباشد.

در طول تابستان باید درون حفره وسط برگ‌های آن آب ریخته شود ولی در طول زمستان اگر دمای محیط پائین‌تر از ۱۸ درجه سانتیگراد باشد، باید این حفره باید خشک نگه داشته شود.

گیاه ایکمیا جوان تا چند سال گلدهی ندارد ولی پوشاندن این گیاه بالغ با نایلون شفاف که درون آن دو عدد سیب نیز قرار داده شده باشد در اثر آزاد شدن گاز برم باعث ترغیب این گیاه به گلدهی خواهد شد.

گل ایکیمیا چانتینی؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری

 
دما
این گیاه نیازمند دمای بالاتر از 12 درجه سانتی گراد است اما می توانند دمای پایین تر از این را هم برای مدت کوتاهی تحمل کنند و به همین خاطر اگر در مناطق سرد زندگی می کنید، این گیاه گزینه مناسبی برای شما و نگهداری از این گیاه نخواهد بود.
 
کوددهی گل ایکمیا چانتینی
گیاه ایکیما چانتینی، مواد مغذی خود را از طریق کود به دست می آورد اما این گیاه نیاز به کودهی زیادی ندارد و فقط کافیست در طول فصل بهار و تابستان این گیاه را کوددهی کنید .این گیاه به رطوبت زیاد نیاز دارد و در محیط خشک این گل به ثمر و گلدهی نخواهد رسید.
 
خاک
استفاده از خاک مرغوب و غنی از مواد مغذی برای این گیاهان توصیه می شود تا ریشه از سلامت خوبی برخوردار شود. خاک مناسب برای ایکمیا باید سبک و عاری از گچ و آهک باشد .میتوان مخلوطی از پیت و خاک برگ همراه با زهکشی کامل مناسب برای این گیاه استفاده کرد.

گیاه ایکمیا پس از آنکه به حد بلوغ رشد کرد و پس از گلزایی معمولا جوانه هایی را به صورت ستولون(Stolon) و رونده مانند ایجاد می کند.

گل ایکیمیا چانتینی؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری

سخن آخر

گیاهان ایکیما چانتینی امروزه از محبوب ترین وزیباترین گیاهان خانگی محسوب می شود که در بازار موجود میباشد. این گیاهان گلدار دارای برگ های سبز رنگ بزرگی میباشند و از تنوع بسیار بالایی برخوردارهستند. این گیاه از گونه های گیاهان زیبای آپارتمانی وگلخانه ای می باشد که دارای گل های خاص و زیبایی هستند.

 

منبع: گروه خانه و خانواده راسخون



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما