حبّات قريه كروئيه

مقصود از تحرير اين كتاب مستطاب آن كه : چون به طرق عديد[ ه ] اقرار و اعتراف مرحمت و غفران مآب محمد امين خان مدعوّ به ميرزا آقا چوله ، ساكن سميرم روده من جمله توابع دارالسلطنه اصفهان در خصوص وقفيت موازى يك دانگ و نيم از جمله شش دانگ قريه موسومه به كرّوئيه ، مع التوابع و اللواحق و ممارّ و مداخل و ابنيه و غيرها ، و موازى سى و سه حبه از جمله هفتاد و
چهارشنبه، 30 تير 1389
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
حبّات قريه كروئيه
حبّات قريه كروئيه
حبّات قريه كروئيه






موقوفه : حبّات قريه كروئيه

واقف : اسد اللّه‏ ( حاج سيد )
تاريخ وقف : 23 جمادى الاولى 1272 ه . ق
نوع سند : رونوشت
شماره رايانه‏اى : 026
شماره پرونده : ---

حبّات قريه كروئيه

بسم اللّه‏ خير الاسماء

و هو الواقف على الضمائر
مقصود از تحرير اين كتاب مستطاب آن كه : چون به طرق عديد[ ه ] اقرار و اعتراف مرحمت و غفران مآب محمد امين خان مدعوّ به ميرزا آقا چوله ، ساكن سميرم روده من جمله توابع دارالسلطنه اصفهان در خصوص وقفيت موازى يك دانگ و نيم از جمله شش دانگ قريه موسومه به كرّوئيه ، مع التوابع و اللواحق و ممارّ و مداخل و ابنيه و غيرها ، و موازى سى و سه حبه از جمله هفتاد و دو حبّه مزرعه كوره من توابع و متعلقات قريه مزبوره ثابت و محقق بود ؛ ولكن استقرار وقفيت و لزوم آن به واسطه عدم ثبوت عمل به وقفيت ، معلوم نبود و نسخه وقفنامچه كه در يد بعضى از ورثه آن مرحوم مى‏بود نيز مضامين آن خالى از اختلالى نبود و به علت اين امور ، مدتها بود كه مابين ورثه مرحوم محمد امين خان ، اختلافات و خصومات بود ، بعضى مدّعى ملكيت و برخى مدّعى وقفيت ، و بسا بود كه مدّعى وقفيت گاهى مدّعى ملكيت مى‏شد و گاهى امر به عكس بود و مشاجرات بينهم به طول انجاميد .
و بر هر تقدير ، امر املاك مزبوره و ورثه آن مرحوم مختل و مغشوش شده بود تا اين اوقات كه به تأييد و توفيق ربانى هدايت يافته شدند به محضر شريف جناب شريعت مآب ، فخر المحققين و قدوة الفقهاء و المجتهدين ، و بعد از آن كه آن جناب مدتى غور و تعمّق و فحص و بحث در امور ايشان فرمودند ، صلاح حال و مآل ايشان را در اين دانستند كه رعايةً لجهة الاحتياط از روى اتقان و اِحكام بر وجه اصح و اكمل و اتقن ، بعد از رفع بعض نواقص و اختلال و اغتشاشى كه ظاهر بود مشابه و ملايم با صورت وقفى كه منسوب به محمد امين خان مى‏بود و تجديد وقف بر نهج آتى ذكره فرموده باشند ، و بعد از آنكه به وجوه عديده شرعيه ، حق سهم مرحوم محمد على خان كه احد اولاد ذكور ثلاثه آن مرحوم بود از كروئيه و كوره اختصاص به عالى جاهان محبعلى خان و رضا قلى خان ، اخوان ابوينى ولدان مرحوم ميرزا آقا جان يافته و مخدره بيگم جان بنت آن مرحوم نيز راغبه و طالبه اتقان امر وقفيت آن قدرى كه والدش مقرّ به وقفيت آن بود از قريه كروئيه و مزرعه كوره مى‏بود .
لهذا جناب مستطاب شريعت مآب به اذن و رضا و اجازه و امضا[ى ] محبعلى خان و رضا قلى خان و اذن آن مخدّره ، وقف صحيح شرعى و حبس مخلّد ملّى فرمودند قربة الى اللّه‏ تعالى [ رقبات ذيل الذكر را : ]
[ رقبات مفصله و مصارف آن : ]
1 ـ موازى هيجده حبّه از جمله هفتاد و دو حبّه قريه كروئيه ، به عبارت اخرى يك دانگ و نيم از جمله شش دانگ قريه مزبوره مع متعلقات آن از مجارى المياه و صحارى و ابنيه .
2 ـ به انضمام موازى سى و سه حبّه از جمله هفتاد و دو حبّه مزرعه كوره را كه از متعلقات كروئيه است مع جميع التوابع و اللواحق .
به اين نحو كه [ بشرح ذيل عمل شود : ]
1 ـ دو حبّه از كروئيه و چهار حبّه از كوره وقف بوده باشد بر اولاد ذكور بيگم جان مزبوره و اولاد اولاد اولاد اولاد اولاد او ، و هكذا نسلاً بعد نسل و عقبا بعد عقب .
2 ـ و بقيه كه سه شانزده حبه از كروئيه و بيست و نه ( 29 ) حبّه از كوره باشد ، وقف بوده باشد بر اولاد ذكور محبعلى خان و اولاد ذكور رضا قلى خان بالمناصفه ، نصف در نسل محبعلى خان و نصف در نسل رضا قلى خان ، و بر اولاد اولاد ذكور ايشان ، و هكذا بر اولاد اولاد اولاد ذكور ايشان ما تعاقبوا و تناسلوا ، نسلاً بعد نسل و عقبا بعد عقب .
و هرگاه نسل در رشته[اى ] منقطع شد ، وقف بوده باشد بر رشته‏اى كه باقى است از نسل محمد امين خان .
3 ـ و هرگاه ـ نعوذ باللّه‏ ـ بالمرّه منقطع شد ، وقف باشد بر فقراء شيعيان و هكذا الى آخر الدهر .
4 ـ و در ضمن عقدِ وقف شرط شد كه اولاً از منافع موقوف صرف در امرى كه بقاى عين موقوفه موقوف بر آن بوده باشد نموده باشند ، و بعد از آن همه ساله مبالغ سه تومان متعارف هر زمان صرف خيرات نمايند .
5 ـ و ايضا در هر سال ، سالى ده تومان از منافع موقوف به شخصى از اولاد و احفاد محمد امين خان بدهند كه مشغول تحصيل علم بوده باشد هرگاه تحصيل آن در سميرم قمشه و نواحى آن بوده باشد .
و هرگاه به غربت رود در بلاد بعيده ، هر ساله سالى بيست تومان متعارف هر زمان به او بدهند .
ولكن اين قرار درباره هر شخصى از نسل آن مرحوم كه مقرر مى‏گردد تا مدت بيست سال مقرر بايد باشد .
و همين كه بيست سال منقضى شد درباره ديگرى مقرر دارند ، و بايد آن شخص قابل تحصيل علم بوده باشد .
و هرگاه از اولاد و احفاد محمد امين خان قابل تحصيل علم نباشد يا باشد و اقدام ننمايد ، همه ساله سالى بيست تومان را به شخصى بدهند كه مشغول تحصيل علم شود تا مدت بيست ( 20 ) سال ، و بعد به ديگرى بدهند .
و مادام كه از اولاد و احفاد محمد امين خان اقدام به تحصيل علم نمايد ، اولى از غير ايشان خواهد بود و متعين است كه وجه مزبور به او برسد همه ساله .
6 ـ و ايضا شرط شد كه تمام منافع و محصول هذه السنه ، صرف شود در وجه صلحى كه بجهت تخليص موقوف و اتقان امرِ وقف مقرر گرديده است .
* * *

[ سجلات : ]

[ فراز سند : ]

1 ) هو ؛ سواد ملاحظه شد ، خالى از اعتبار نيست ، فى شهر جمادى الاولى من شهور سنه 98[ 12 ] .
[ سجع مهر / بيضوى : ] « المتوكل على اللّه‏ [ . . ] » .
2 ) قوبل ذا مع اصله الاصيل متنا و هامشا ، فوجدته له طباقا و وفاقا ، و كان ذلك تحريرا فى عاشر شهر ربيع الثانى من شهور سنه 1273 .
محل مهر شريف مرحوم جنت مكان حاج ملا مهدى قمشه‏اى رفع درجاته .
خاتم بادامى مى‏باشد .
3 ) بسم اللّه‏ تعالى ؛ الامر كما رقم فيه متنا و هامشا و آنچه در حاشيه از لفظ المقرر مرقوم شده از حقير است ، فى شهر جمادى الاولى سنه 1272 .
4 ) ( بسم اللّه‏ تعالى ؟ ) شأنه ؛ اين سواد معتبر مى‏باشد ، فى 16 جمادى الثانى عام 1298 .
[ سجع مهر / بيضوى : ] « بسم اللّه‏ [ . . . ] » .
5 ) هو ؛ بين ذا و اصله الاصيل طباق و وفاق متنا و هامشا و سجلاً و قابلته مع الاصل ، حرّره الاقل فى 14 صفر 1289 .
[ سجع مهر / بيضوى : ] « بن محمد بن زين العابدين الموسوى » .
6 ) مقتدى الانام ملاذ الاسلام نائب الامام فخر السرائر [ . ] ، مولانا و سيدنا [ . ] الحاج السيد اسد اللّه‏ سلمه اللّه‏ تعالى و ابقاه .
7 ) هو ؛ هذا مع اصله الاصيل متنا و هامشا مطابق و موافق ان شاء اللّه‏ تعالى ، و كان ذلك فى شهر صفر عام 1289 .
[ سجع مهر / بيضوى : ] « عبده محمد حسين [ . . ] » .

[ حاشيه راست : ]

1 ) مراتب مرقومه در هامش كلاً مطابق واقع است و جناب مقتدى الانامى روحى فداه به نحو مرقوم صيغه وقف را جارى نمودند ، فى چهاردهم جمادى الاولى سنه 1272 .
محل مهر شريف جناب آقاى سيد محمد محرّر است .
2 ) و ايضا شرط شد كه منافع سه حبه كروئيه و چهار حبه كوره مسلم به ولد بيگم جان مزبوره برسد ، المقرر سه حبه كروئيه و چهار حبه كوره با همشيره و اولاد همشيره است و موقوف عليهم تمام اولاد چه در جميع آنچه مرقوم شده است در حق دو برادر و خواهر ، و شروط مرقومه بر محبعلى خان و رضا قلى خان است .
بلى هرگاه آنها اين شرايط را عمل نياورند و از دست حضرات انتزاع شود تمام به دست ثالثى داده شود كه به شرايط عمل نمايد اگر فاضلى داشته باشد به حضرات برساند ، فى 23(253) شهر جمادى الاولى سنه 1272 .
محل مهر و خاتم شريف سركار شريعتمدار حجة الاسلام حاجى سيد اسد اللّه‏ زيد فضله العالى .
3 ) المقرر موقوف عليهم در هيجده حبّه و در سى و سه حبّه مرقوم از كروئيه و كوره تمام اولاد مى‏باشند ، فى شهر جمادى الاولى سنه 1272 .
محل مهر و خاتم شريف سركار شريعتمدار حجة الاسلام آقايى حاج سيد اسد اللّه‏ زيد فضله العالى .




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.