دستور تهیه اسکون بلوبری به سبک نانوایی

در این مطلب با طرز تهیه اسکون های بزرگ و کره‌ای به سبک نانوایی آشنا می شوید که با بلوبری خشک و بلوبری تازه به علاوه عصاره وانیل مزه دار شده اند و طعم فوق العاده ای دارند.
چهارشنبه، 22 دی 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دستور تهیه اسکون بلوبری به سبک نانوایی

مواد لازم برای تهیه اسکون بلوبری

مواد غذایی مقدار
آرد همه منظوره دو پیمانه
شکر دانه ریز یک چهارم پیمانه
نمک یک چهارم قاشق چای خوری
جوش شیرین یک قاشق چای خوری
بیکینگ پودر یک قاشق چای خوری
کره بدون نمک، خرد شده و سرد یک دوم پیمانه
خامه ترش یک دوم پیمانه
خامه غلیظ یک چهارم پیمانه
تخم مرغ کامل یک عدد
زرده تخم مرغ یک عدد
عصاره وانیل یک قاشق چای خوری
بلوبری تازه یا منجمد یک و نیم پیمانه
بلوبری خشک یک دوم پیمانه
شکر دانه درشت جهت تزئین به مقدار لازم


طرز تهیه اسکون بلوبری به سبک نانوایی

امروز قصد داریم روش پخت یک مدل اسکون بلوبری را به شما عزیزان آموزش بدهیم که تهیه آن زمان زیادی از شما نمی گیرد و کل فرایند آماده سازی مواد اولیه و پخت تنها 50 دقیقه زمان نیاز دارد ولی ارزش امتحان کردن را دارد و با درست کردن این اسکون یک میان وعده یا عصرانه بی نظیری خواهید داشت، در ادامه همراه ما باشید.

در اینجا توضیحاتی در رابطه با مواد اصلی و ابزار مورد نیاز برای درست کردن این اسکون های کرکی و نرم بلوبری بیان می کنیم.

مواد اصلی
کره بدون نمک: برای این دستور، کره باید خیلی سرد باشد. پیشنهاد می کنیم کره را به صورت قطعات مکعبی خرد کرده و کمی (ده دقیقه قبل از استفاده) در فریزر بگذارید تا خیلی سرد شود.

خامه ترش و خامه سنگین: برای تهیه خمیر اسکون الزامی است چون خامه ترش باعث می شود اسکون ها بیشتر پف کنند.

آرد همه منظوره: برای اینکه بهترین نتیجه را داشته باشیم از این نوع آرد استفاده می کنیم.

جوش شیرین و بکینگ پودر: برای عمل آمدن خمیر اسکون الزامیست.

شکر: برای شیرین کردن خمیر اسکون استفاده می کنیم، همچنین جهت تزئین اسکون ها به مقداری شکر دانه درشت نیاز داریم که کاملا اختیاری است.

بلوبری: بلوبری تازه برای مزه دار کردن اسکون بهترین انتخاب است. اما اگر فصل بلوبری نیست و می خواهید از بلوبری منجمد استفاده کنید، باید اول یخ آن ها ذوب شود بعد آبشان را کاملا بگیرید و خشک کنید سپس به خمیر اضافه کنید.

ابزار مورد نیاز
غذاساز: این ساده ترین و بهترین راه برای ترکیب کردن کره خرد شده منجمد و مواد خشک با هم است. از دکمه پالس استفاده کنید و کره و مواد خشک را باهم مخلوط کنید.

شیرینی مخلوط کن: اگر غذاساز ندارید می توانید از این وسیله استفاده کنید و کره و آرد را باهم مخلوط کنید چون شیارهای آن باعث می شود کره له شده و به خورد آرد برود.

راز بهتر شدن اسکون بلوبری
برای کره ای شدن اسکون ها باید به اندازه کافی کره اضافه کنید و همچنین خمیر باید کمی چسبندگی داشته باشد تا زمان پخت اسکون ها پف کنند. توجه کنید که آرد زیاد می تواند اسکون ها را خیلی سنگین و سفت کند. مقادیری که برای مواد اولیه در این دستور بیان شده کاملا درست است  پس توصیه می کنیم برای داشتن اسکون های نرم و پفی طبق دستورالعمل پیش بروید. اصلا نگران چسبندگی خمیر نباشید و آرد بیشتری اضافه نکنید همانطور که گفته شد آرد زیاد باعث سنگینی و سفت شدن اسکون ها می شود وقتی خمیر را داخل یخچال می گذاریم تا استراحت کند این استراحت باعث عمل آمدن خمیر می شود و کار کردن با آن راحت تر می شود.

مرحله اول: تهیه کردن خمیر اسکون بلوبری
اولین قدم برای تهیه خمیراسکون بلوبری مخلوط کردن کره و مواد خشک است است. ابتدا در یک کاسه نسبتا بزرگ دو پیمانه آرد، یک چهارم پیمانه شکر دانه ریز، یک چهارم قاشق چای خوری نمک، یک قاشق چای خوری جوش شیرین و یک قاشق چای خوری بکینگ پودر می ریزیم و هم می زنیم سپس مخلوط مواد خشک و نصف پیمانه کره خرد شده منجمد را داخل غذاساز می ریزیم و با استفاده از دکمه پالس آن ها را باهم مخلوط می کنیم. اگر غذا ساز ندارید از این ابزار که تصویرش را در ادامه ملاحظه می کنید استفاده کنید هرگز از دست برای مخلوط کردن کره و مخلوط مواد خشک استفاده نکنید چون گرمای دست باعث آب شدن کره می شود و ما نمی خواهیم این اتفاق بیفتد فقط کافی است که کره خرد شده و با مواد خشک ترکیب شود.

دستور تهیه اسکون بلوبری به سبک نانوایی

وقتی مخلوط کره و مواد خشک را آماده کردیم، آن را کنار می گذاریم  تا مواد مرطوب را باهم ترکیب کنیم به این ترتیب که در یک کاسه بزرگ دیگر نصف پیمانه خامه ترش، یک چهارم پیمانه خامه غلیظ می ریزیم و یک عدد تخم مرغ کامل به همراه یک عدد زرده تخم مرغ و یک قاشق چای خوری عصاره وانیل اضافه می کنیم و با همزن دستی هم می زنیم تا همگی باهم مخلوط شوند و تخم مرغ ها از حالت لختگی دربیایند.

نکته: ترکیب خامه ترش و خامه غلیظ باعث می شود که اسکون ها مرطوب تر باشند.

بعد از اینکه مواد تر باهم مخلوط شدند ترکیب کره و مواد خشک را کم کم اضافه می کنیم و هم می زنیم توجه داشته باشید که نباید خمیر اسکون را بیش از حد مخلوط کنیم. هم زدن زیاد از حد باعث می شود گلوتن موجود در آرد بیش از حد فعال شود و این باعث می شود اسکون ها سنگین تر شوند و کمتر پف کنند. با قاشق مواد خشک و تر را هم می زنیم تا خمیر شکل بگیرد خمیری که کمی چسبندگی دارد حالا نوبت اضافه کردن بلوبری خشک و تازه است. یک و نیم پیمانه بلوبری تازه یا منجمد و نصف پیمانه بلوبری خشک داریم آن ها را هم به خمیر اضافه می کنیم و هم می زنیم  با زهم باید توجه کنید که بعد از اضافه کردن بلوبری مواد را به آرامی هم بزنید تا بلوبری ها له نشوند.

دستور تهیه اسکون بلوبری به سبک نانوایی

دستور تهیه اسکون بلوبری به سبک نانوایی

دستور تهیه اسکون بلوبری به سبک نانوایی

مرحله دوم: استراحت دادن خمیر اسکون بلوبری
وقتی که خمیر اسکون بلوبری آماده شد، باید استراحت کند و خنک شود. به ین ترتیب که دو ورق پلاستیکی را برش زده و روی سطح کار پهن می کنیم و خمیر را روی آن قرار می دهیم. حالا خمیر را به صورت یک دایره بزرگ (یک و نیم تا دو اینچ ارتفاع و نه اینچ قطر دایره) پهن می‌کنیم و کمی شکر دانه درشت می ریزیم و نایلون را می پیچیم تا خشک نشود سپس درون سینی گذاشته و به داخل یخچال منتقل می کنیم تا حداقل یک ساعت بماند و استراحت کند.

وقتی خمیر تقریباً خنک شد، فر را با دمای سیصد و پنجاه درجه فارنهایت یا صد و هفتاد و هفت درجه سانتی گراد روشن می کنیم تا گرم شود، سپس داخل سینی فر یک ورقه کاغذ روغنی یا سیلیکونی قرار می دهیم.

دستور تهیه اسکون بلوبری به سبک نانوایی

مرحله آخر: پخت اسکون بلوبری
خمیر که خنک شد از یخچال خارج کرده و نایلون آن را باز می کنیم و با استفاده از یک چاقوی سرآشپز تیز، آن را به هشت قطعه هم اندازه تقسیم می کنیم. از آنجایی که خمیر کمی نرم و چسبنده است، با استفاده از یک کاردک کوچک قطعات خمیر را داخل سینی قرار می دهیم طوری که هر تکه چند اینچ از هم فاصله داشته باشد.

سینی را داخل فر گذاشته و به مدت 30 تا 35 دقیقه زمان می دهیم تا اسکون ها بپزند وقتی که روی آن ها قهوه ای طلایی شد سینی را از فر بیرون می آوریم.

بعد از پخت و خارج کردن سینی از فر پانزده دقیقه صبر می کنیم تا اسکون ها کمی خنک شوند و در همین حین مقداری شکر دانه درشت روی آن ها می پاشیم. توجه کنید که اگر بلافاصله بعد از خارج کردن اسکون ها از فر بخواهیم آن ها را روی توری سیمی قرار دهیم می شکنند چون گرم هستند و نرم و شکننده. پس زمان می دهیم داخل سینی کمی خنک شوند سپس با کاردک آن ها را برداشته  روی توری سیمی می گذاریم تا کاملا خنک شوند.

نکته: برای نگهداری اسکون ها بعد از اینکه کاملا خنک شدند آن ها را داخل یک کیسه زیپ دار یا ظرف در بسته بگذارید.

دستور تهیه اسکون بلوبری به سبک نانوایی

دستور تهیه اسکون بلوبری به سبک نانوایی

اگر می خواهید این اسکون های بلوبری را زودتر از موعد آماده کنید به این ترتیب باید عمل کنید که طبق دستور پخت پیش بروید و بعد از آماده شدن خمیر آن را در چند لایه نایلونی بپیچید و داخل یک کیسه بزرگ زیپ دار برای محافظت بیشتر قرار دهید بعد آن را داخل یخچال بگذارید تا زمانی که برای پخت آن ها آماده باشید.
نکته: خمیر می تواند دو الی سه روز در یخچال بماند

ارزش غذایی اسکون بلوبری
کالری: 367 کیلو کالری | کربوهیدرات: 44 گرم | پروتئین: 6 گرم | چربی: 19 گرم | چربی اشباع شده: 11 گرم | چربی چند غیر اشباع: 1 گرم | چربی تک غیراشباع: 5 گرم | چربی ترانس: 1 گرم | کلسترول: 89 میلی گرم | سدیم: 298 میلی گرم | پتاسیم: 175 میلی گرم | فیبر: 3 گرم | شکر: 16 گرم | ویتامین A: 628IU | ویتامین C: 3 میلی گرم | کلسیم: 71 میلی گرم | آهن: 2 میلی گرم


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.