انواع اتصالات سازه های فولادی

اگر می خواهید برای سازه های فولادی خود از اتصالات جهت استحکام و افزایش مقاومت سازه استفاده کنید. نیاز است که اطلاعات کاملی در مورد انواع اتصالات در سازه های فولادی به دست آورید، هزینه ساخت و سرهم کردن یک سازه فولادی حدود 50 درصد از هزینه تمام شده سازه را تشکیل می دهد
چهارشنبه، 20 بهمن 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
انواع اتصالات سازه های فولادی
سازه های فولادی از اتصال چندین عضو به یکدیگر ایجاد می شوند و این اعضا از طریق اتصالات در کنار یکدیگر حفظ شده اند و به توزیع مناسب نیروهای اعمال شده می پردازند. از این رو می توان گفت که اتصالات مهم ترین بخش در سازه های فولادی هستند. اتصالات سازه های فولادی از اهمیت بسیاری برخوردار هستند و دارای کاربردهای متعددی می باشند.

اگر می خواهید با انواع اتصالات سازه های فولادی بیشتر آشنا شوید و به یک مرجع کتب خوب جهت به دست آوردن اطلاعات در این حوزه دسترسی پیدا کنید، به شما پیشنهاد می کنیم که تا پایان با ما همراه باشید.
 
انواع اتصالات سازه های فولادی
انواع اتصالات سازه های فولادی
 

انواع اتصالات سازه های فولادی را چگونه تقسیم بندی می کنند؟

انواع اتصالات سازه های فولادی را بر اساس فاکتورهای مختلفی تقسیم بندی می کنند. این تقسیم بندی به انتخاب گزینه های مناسب برای طراحی کمک می کند و شامل پنج گروه زیر است:
  • اتصالات سازه های فولادی بر اساس ابزار اتصال
  • اتصالات بر اساس توزیع نیروهای داخلی
  • بر اساس المان های سازنده
  • بر اساس عضوهای متصل شونده
  • بر اساس مکان اجرا

انواع اتصالات در سازه فولادی

به طور کلی انواع اتصالات در سازه های فولادی را به سه نوع اتصالات مفصلی، نیمه گیردار وگیردار دسته بندی می کنند.
 
  • منظور از اتصالات گیردار اتصالاتی هستند که کاملا صلب شده اند و در آن ها حرکت در هیچکدام از جهات عمودی، افقی و مایل برای تیر متصل به ستون امکان پذیر نیست و فقط لنگر در آن ایجاد می شود. در این مدل میزان گیرداری بیش از 90 درصد است و معمولا از طریق ورق روسری و زیر سری به عنوان نشیمن به وجود می آید.
  • اتصالات نیمه گیردار اتصالاتی هستند که در آن ها مقداری گیرداری در تکیه گاه ایجاد شده است، از این رو باید هم نیروی برشی و هم لنگر را تحمل نمایند. در این صورت بین تیر و ستون حالت دوران زاویه اتفاق می افتد. البته این مقدار کمتر از حالت مفصلی و بیشتر از حالت گیردار می باشد.
  • نوع دیگری از اتصالات، اتصالات ساده یا مفصلی هستند که در آن تیر به صورت آزادانه و بدون محدودیت می تواند حرکت کند و دوران زاویه ای را به خود بگیرد. اتصالاتی که در آن ها لنگر منتقل نمی شود در محاسبه تیر و ستون برای تکیه گاه ساده در نظر گرفته می شوند. در واقع اتصال ساده نوعی اتصال برشی است، چون تنها در جهت انتقال نیروی برشی مورد استفاده قرار می گیرند.

اتصالات پرچی در سازه های فولادی

از قدیمی ترین انواع اتصالات در سازه های فولادی می توان به اتصالات پرچی اشاره نمود. در گذشته عمدتا سازه های فولادی از طریق مدل پرچ کاری یا جوشکاری به یکدیگر متصل می شدند؛ اما امروزه با روی کار آمدن پیچ های مقاوم استفاده از این اتصالات منسوخ شده است.

اتصالات پیچ و مهره ای سازه های فولادی

پیچ ها از پرمصرف ترین ابزارهای اتصال در سازه های فولادی هستند و معمولا از آن ها به همراه مهره در سازه های فولادی استفاده می کنند. مهم ترین مزیت این اتصالات انعطاف پذیری بالا در مونتاژ قطعات است. از این اتصالات می توان برای اعضای تحت تنش، برش و یا دو نیروی کششی و برشی می توان استفاده کرد.

اتصالات جوشی

نوع دیگری از اتصالات در سازه های فولادی اتصالات جوشی هستند. این نوع از اتصال دو عضو به یکدیگر به وجود می آیند. اتصالات جوشی برخلاف گذشته با استفاده از روش های نوین دارای کیفیت بالایی هستند و دارای انواع مختلفی می باشند. از مهم ترین مزایای این اتصالات می توان به ساخت سریع، وزن نسبتا کم و کاهش هزینه های ساخت و ساز اشاره نمود.


انواع اتصالات سازه های فولادی
کاربردهای انواع اتصالات در سازه فلزی
 

کاربردهای انواع اتصالات در سازه فلزی

اتصالات سازه های فولادی دارای کاربردهای مختلفی هستند و هر یک با توجه به ویژگی هایی که دارند در زمینه های متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرند. از رایج ترین کاربردهای اتصالات در سازه های فلزی می توان به موارد زیر اشاره نمود.
 
  • در مواقعی که به ساخت سازه های بلند که ظرفیت باربری بالایی دارند نیاز باشد از چندین قطعه پیش ساخته به منظور ساخت عضوهای سازه استفاده می کنند. در این روش اتصالات قطعات مختلف را به یکدیگر متصل می نماید تا ضمن یکپارچگی از استحکام کافی برخوردار شوند.
  • در سازه هایی که دهانه بلند دارند نیز از قطعات مختلفی که طول استاندارد دارند استفاده می کنند و از طریق اتصالات این قطعات را به یکدیگر متصل می نمایند. البته اتصال چنین قطعاتی به یکدیگر تنها در صورتی امکان پذیر است که طراحی اتصالات به بهترین شکل ممکن صورت بگیرد.
  • از اتصالات در سازه های فولادی در مواقعی که به اتصال چندین عضو در قسمت انتهایی سازه نیاز باشد نیز استفاده می کنند. مثلا اتصال تیرهای فرعی به تیرهای اصلی، اتصال ستون، کف و... که در تمامی این موارد نیاز است که اتصالات مناسبی انتخاب شود.

عوامل موثر بر هزینه اتصالات سازه های فولادی

هزینه ساخت و سرهم کردن یک سازه فولادی حدود 50 درصد از هزینه تمام شده سازه را تشکیل می دهد. از این رو نیاز است که طراحی این سازه به خوبی انجام شوند تا بتوان هزینه های پروژه را به خوبی کنترل نمود. روی هزینه اتصالات در سازه های فولادی عوامل مختلفی موثر هستند.

از جمله مهم ترین آن ها می توان به وجود استانداردهای مشخص، سادگی اجرای اتصالات، استفاده مناسب از فرآیندهای دستی و خودکار، انتخاب روش اتصال مناسب و ... اشاره نمود.

کلام آخر

اگر می خواهید برای سازه های فولادی خود از اتصالات جهت استحکام و افزایش مقاومت سازه استفاده کنید. نیاز است که اطلاعات کاملی در مورد انواع اتصالات در سازه های فولادی به دست آورید تا بتوانید بر اساس سازه و نیاز خود بهترین اتصالات را انتخاب کنید.

برای کسب اطلاعات جامع و کامل در این رابطه  مجلات و کتاب های مختلفی در بازار وجود دارد؛ اما از بهترین کتاب ها در این زمینه که به تمامی نکات و قوانین به طور کامل می پردازد می توان به کتاب سازه های فولادی و بتنی اشاره نمود. از این رو به شما پیشنهاد می کنیم که حتما آن را تهیه کنید.

این کتاب توسط فروشگاه ها و وب سایت های مختلفی ارائه می شود که یکی از معتبرترین آن ها وب سایت رایان بوک است. برای دانلود کتاب اتصالات سازه های فولادی و بتنی در کوتاه ترین زمان ممکن کافی است که به فروشگاه رایان بوک rayanbook.com مرجع کتب تخصصی و دانشگاهی مراجعه نمایید. این مجموعه تمامی کتب تخصصی و دانشگاهی مورد نیاز دانشجویان، اساتید و افراد فعال در حوزه های مختلف صنعتی را عرضه می کند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.