گل آهار؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری

گل زیبای آهار از جمله گلهای یکساله است که زادگاه آن کشور مکزیک است.این گل زیبا را بیشتر در باغ های قدیمی ، حاشیه کاری و باغچه ها می کاشتند.
يکشنبه، 1 اسفند 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: کیمیا صادقی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
گل آهار؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری
نام گل گل آهار
نام انگلیسی COMMON ZINNIA
نام علمی ZINNIA ELEGANS
زادگاه مکزیک
 
گل زیبای آهار از جمله گلهای یکساله است که زادگاه آن کشور مکزیک است. این گل زیبا ساقه هایی بلند دارد که خیلی شکننده است و برگ هایی نسبتا پهن که تقریبا خاکستری رنگ ، دراز و نوک تیز که تا حدی خشن و بدون دمبرگ هستند و بزرگی گل های آن بین ۵ الی ۱۵ سانتی متر است .

گل آهار دارای دو نوع کم پر و پر پر  یا پرهای زیاد هستند که به نوع آنها بستگی دارد که در گذشته نوع کم پر آن در ایران کاشته می شده که خیلی پرطرفدار نبوده و جلوه خاصی نداشته اما در سال های اخیر در امریکا و اروپا توانسته اند از همین گیاه گونه های پا کوتاه و گل درشت و پر پر به دست بیاورند که بسیار زیبا هستند و توانسته نظر خیلی ها را به خود جلب کند.

گل آهار از جمله گل هایی است که تنوع رنگی بسیاری دارد از رنگ سفید ، کرم ، صورتی ، پرتقالی ، سبز ، زرد ، نارنجی ، برنزی ، قرمز ، خرمایی ، بنفش ، ارغوانی و یاسی و حتی تعدادی از آنها به شکل راه راه و خالدار هستند.

این گل زیبا را بیشتر در باغ های قدیمی ، حاشیه کاری و باغچه ها می کاشتند که بسته به نوع آن بلندی آن ها معمولا ​​45 تا 60 سانتی متر، و گونه های بلند آن معمولا بین 75 تا 90 سانتی متر می باشد، این گیاه انواع گل درشت و گل ریز دارد و به طور کلی گیاهی است با تنوع بسیار بالا که از زیباترین گل های بهاره و تابستانه به شمار می آید که فصل گل دادنش از خرداد ماه شروع می شود و تا فصل سرما نیز ادامه دارد.

گل آهار؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری

گل آهار مانند گل های دیگر آفتاب دوست است و بهتر است در جایی کاشته شود که در معرض باد نباشد این گل زیبا نسبت به سرما بسیار حساس است و از بین می رود اما خشکسالی و کم آبی و تابستانهای خشک و گرم را به خوبی تحمل می کند. این گل زیبا در خاک هایی که از هوموس یا خاک لوم با زهکشی بالا تشکیل شده باشد رشد خوبی خواهد داشت، البته به کود خاصی نیاز ندارد و اگر خاک باغچه خاکی مرغوب و مناسب باشد به رشد خود ادامه می دهد. گل آهار ترجیح می دهد خاکش همیشه رطوبت کافی را داشته باشد ولی باید بدانید که آب و هوای بارانی و خیلی مرطوب برای این گل مضراست.

گل آهار را باید در روزهای گرم تابستان به طور منظم آبیاری کرد تا رشد خوبی داشته باشد و میتوان برای مراقبت بیشتر از این گیاه آن ها را وجین و اطراف بوته را تنک کرد وحتی ماهی یک بار از یک کود مایع برای رشد بهتر آن استفاده کرد.

گل آهار از جمله گیاهان یک ساله است که رشد آن بسیار زیاد است و به صورت بذر کاشته می شود. بذر این گل را در اردیبهشت ماه در خزانه می‌کارند و در تیر ماه نشا آن را مستقیما در محل اصلی یعنی حاشیه‌های گل‌کاری می کارند .
 

آشنایی با 10 تا از انواع گل آهار

۱. آهار پاپ آرت، یکی از زیباترین انواع گل آهار
یکی از زیباترین گونه های آهار با گل‌های بزرگ طلایی، آهار پاپ آرت است این گل زیبا رگه هایی به رنگ قرمز با ساقه ای بلند دارد که نوع سفید آن با رگه‌های قرمز نیز موجود است این گل زیبا را میتوان به راحتی در خانه پرورش داد و حتی این گل در آب نیز می تواند زندگی کند.

گل آهار؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری

 
۲. آهار چندرنگ
گل آهار چند رنگ گلی است بزرگ ، زیبا با گلبرگ های چند رنگ که از ترکیب رنگ‌های صورتی، قرمز و زرد-نارنجی تشکیل شده که از جمله گل های زیبای آپارتمانی است که طرفدارهای بسیاری نیز دارد.

گل آهار؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری

 
۳. آهار بنفش، عضو قد بلند در بین گونه های گل آهار
این نوع گل آهار گل‌های بنفش رنگی دارد که مرکز آن  به رنگ لیمویی است و قد بسیار بلندی دارد . اگر بخواهیم محیط ما جلوه ای طبیعی و واقعی داشته باشد بهتر است از این نوع گل استفاده کنیم تا زیبایی محیط ما دو چندان شود.معمولا گل آهار بنفش چون قد بلندی دارد آن را کنار گیاهان قد بلند می کارند و گاهی نیز برای پر کردن فضای خالی بین پرچین‌ها استفاده می‌شود.

گل آهار؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری

 
۴. آهار ملکه سرخ
از انواع دوست داشتنی گل آهار می توان به ملکه سرخ اشاره کرد که تا 60 سانتی‌متر رشد می کند و گل هایی به رنگ قرمز با لبه‌هایی لیمویی رنگ دارد که مانند بیشتر انواع گل آهار می توان به‌ عنوان یک گل شاخه بریده استفاده کرد و حتی می توان این گل را در گلدان نیز کاشت.

حتی می توان از این گل به عنوان پرچین دورتا دور باغ نیز استفاده کرد که باعث زیبایی و تماشایی شدن باغ می شود، پرچین همان دیوارهای سبز گیاهی هستند که معمولا با شمشاد درست می شوند که اطراف باغ‌ها یا دورتادور چمن‌زارها در پارک‌ها قرار دارند .

گل آهار؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری

 
۵. آهار سوییزل
یکی دیگر از انواع زیبای گل آهار سوییزل است که دو نوع مختلف با رنگ های متفاوت دارد .یک نوع آن که گلی بزرگ و دو رنگ دارد از ترکیب رنگ های زرد وقرمز است که زیبایی آن زبان زد است و به خاطر قد کوتاهی که دارد می توان به راحتی آن را درون خانه نگهداری کرد که بهتر است این گل زیبا را در محل نورگیری قرار دهیم تا رشد بهتری داشته باشد و ما از زیبایی آن لذت ببریم.

گل آهار؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری
 
۶. آهار آفتابی، از جمله انواع گل آهار با یک گل تک زیبا و خاص
گل آهار آفتابی تک گلی زیبا و خاص به رنگ نارنجی است که ساقه ای سفت و محکم دارد و از ویژگی های خاص این گل این است که در برابر باران آسیبی نمی بیند و می تواند گل های خود را تا قبل از اولین یخبندان نگه دارد. این گل زیبا به زبان اسپانیایی به معنی آفتابی است و این به خاطر رنگ زیبایی است که این گل دارد.

گل آهار؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری
 
۷. آهار آزتک
گل آهار آزتک از جمله گل های دو رنگ و زیبایی است که به صورت بوته ای رشد می کند و کوتاه قد است و از ویژگی های خاص گل آهار آزتک این است که می توان آن را در خانه و هم در گلدان و هم در بیرون از خانه نگهداری کرد فقط باید به این نکته توجه کنید که اگر از این گل زیبا در گلدان و در منزل نگهداری می کنید باید آن را در محلی که نور کافی دارد قرار دهید در غیر این صورت گیاه ما به مرور زمان از بین خواهد رفت.

گل آهار؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری
 
۸. آهار سرخ، گونه‌ای ظریف از انواع گل آهار
یکی از ظریف ترین و زیبا ترین انواع گل آهار، آهار سرخ است که گل‌هایی به رنگ قرمز درخشان و بسیار زیبا دارد.
آهار سرخ از گونه های گل آهار کوچک و متراکم بشمار می آید که دارای گلبرگ های ظریف و لطیفی است که جذابیت خاصی به باغچه های ما می دهد.

گل آهار؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری
 
۹. آهار ارلی واندر (Early Wonder)
از انواع گل های آهار گونه ای قد بلند وجود دارد به نام ارلی واندرکه ارتفاع این گل تا 75 سانتی‌متر نیز می رسد.

گل آهار ارلی واندر هم به‌صورت تکی و هم به صورت دوتایی رشد می کند و این گل زیبا ترکیب رنگ های صورتی، زرد یا حتی قرمز است و همانند آهار ملکه سرخ می توان از آن به عنوان پرچین و همچنین برای زیباتر کردن باغچه از این نوع گل استفاده کرد.

گل آهار؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری
 
۱۰. آهار سبز، گونه ای از انواع گل آهار با گلبرگ‌های خاص
یکی از خاص ترین وزیبا ترین گونه های غیرمعمول گل آهار ، آهار سبز که است گلبرگ‌هایی فوق‌العاده زیبا به رنگ سبز لیمویی دارد و اگر گل آهار سبز در کنار گل‌های سفید و یا گل‌هایی با رنگ‌ نارنجی، زرشکی یا گیلاسی قرار بگیرد ترکیبی بسیار زیبا و تماشایی می شود که نظرهای زیادی را به خود جلب می کند.
 

نحوه کاشت و نگهداری گل آهار

کاشت گل آهار کاری است بسیار آسان که از طریق بذر انجام می شود. بذرهای این گیاه را می توان زمانی که گلدهی گیاه رو به اتمام است یعنی در اواخر فصل تابستان بذرهای گیاه را از روی گل آن جدا کنیم و اگر در این بین به صورت اتفاقی بذری روی زمین بیافتد و شرایط هم برای رشد گیاه مناسب باشد ، گیاه جدیدی بوجود می آید.

اگر قصد این را دارید که گل آهار را در فضای باز بکارید بهتراست کاشت بذرهای این گیاه را از اواسط فصل بهارشروع کنید و در قسمت های مختلف با فاصله های زمانی متفاوت بکارید زیرا این کار باعث می شود که گل ها همزمان با هم شروع به رشد نکنند و ما در فاصله زمانی بیشتری شاهد رشد گل ها و زیبایی آن ها هستیم.

بعد از اینکه بذرهای گیاه را تهیه کردیم خاک باغچه را  تا عمق ۳۰ سانتی متری به خوبی نرم می کنیم  و برای کاشت بذر آماده می کنیم برای این کار از خاکی کاملا سبک که مخلوطی از خاک کوکوپیت، پرلایت و خاک برگ است استفاده می کنیم و بستر خاک را کاملا مرطوب می کنیم و بذرها را روی خاک قرار می دهیم و روی آن را در حدود نیم سانت با خاک برگ می پوشانیم.

گل آهار؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری

از اواسط فصل بهار تا اواخر فصل بهار بهترین زمان برای کاشت بذر در فضای بیرون است اما حواستان باشد که دمای هوا در شب در محیط باز از ۱۰ درجه پایین تر نرود .

اما اگر می خواهید گل آهار را در گلدان و در خانه نگهداری کنید بهتر است اوایل فصل بهار اقدام کنید و از گلدانی با عمق ۳۰ سانتی متر استفاده کنید و بعد از کاشت بذر در گلدان  تا چند هفته به روش غبار پاشی آن را آبیاری کنید و زمانی که گیاهتان دارای ۴ الی ۶ برگ شد در صورت تمایل می توانید آن را از گلدان به باغچه خود منتقل کنید.
 
گلدهی
از زمانی که بذر گل آهار را می کاریم تا زمان گلدهی 1.5 تا 2 ماه زمان می برد. گل آهار به علت رشد زیادش ، در تمام مدت تابستان حتی در گرمای تابستان و نیمی از پاییز شاهد گلدهی آن هستیم ، جالب است بدانید هر چه روزها کوتاه می شود کیفیت گلدهی آن بیشتر می شود بنابراین در روزهای کوتاه اواخر تابستان شاهد گل های بیشتری هستیم.

گل آهار؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری
 
نیازها 
گل آهار از جمله گل هایی است که دوستدار آفتاب است و در دمای بالا رشدش سریعتر است و بیشترین گلدهی را در دمای 21 درجه سانتی گراد در روز و 16 –18 درجه در شب دارد و در دمای کمتر از 15 درجه سانتی گراد دیرتر به گلدهی می رسد و در دمای 10 درجه رشد آن بسیار ضعیف می شود و گیاه زرد و از بین می رود. این گیاه به خشکی و کم آبی نیز مقاوم است و افزودن کود دامی پوسیده به خاک به میزان 3 – 4 کیلوگرم در متر مربع برای رشد گیاه بسیار مناسب است.
 

تکثیر گل آهار :

ازدیاد کردن گل آهار با روش کشت بذر انجام می شود که به دو صورت نشاکاری و کشت مستقیم بذر صورت می گیرد:

در روش نشاکاری در مناطقی که سردسیر است بذر گیاه را در اواخر فروردین یا اوایل اردیبهشت ماه در خزانه ای می کارند و در تیر ماه نشاها را می کارند ولی در مناطقی که گرمسیر هستند انتقال نشاها در اسفند ماه انجام می شود. زمان انتقال نشاها زمانی است که بذر در مرحله ۳تا۴ برگی باشد و اگر این انتقال دیرتر از حد معمول اتفاق بیافتد باعث ریزش برگ های پایینی گیاه می شود و ظاهری نامطلوب به گیاه می دهد. یکی از عیب های این روش ، زمان بر بودن آن است و اکثرا ترجیح می دهند که بذرها به صورت مستقیم کاشته شود.

روش دیگر که کشت مستقیم بذراست، بذرها را در اوایل فصل بهار در زمین اصلی می کارند در این روش اگر نخواهیم گیاهمان دچار خوابیدگی شود باید ۲تا۳ مرحله عمل تنک کردن را انجام دهیم.

حذف علف های هرز ، تنک کردن گیاهان، آبیاری منظم گیاه و زهکشی مناسب خاک، وکوددهی مناسب خاک می تواند به رشد مناسب گلدهی گیاه کمک کند.
 
آفات و بیماری ها گل آهار
سفیدک پودری از جمله بیماری های مهم گل آهار است که باعث از بین رفتن گیاه می شود .بیشتر این آفات در اواخرتابستان و اوایل پائیز رخ میدهد و با استفاده از قارچ کش ها می توان در کنترل این آفت ها موثر بود. 
 

شرایط پرورش گل آهار

آبیاری:
همان طور که گفته شد گیاه آهار حد زیادی در برابر خشکی مقاوم است اما اگر بخواهیم که از زیبایی و کیفیت گل ما کم نشود نباید بگذاریم که سطح خاک گیاه ما خشک شود زیرا خشک شدن سطح خاک باعث پژمرده شدن گیاه ما می شود بنابر این در فصل تابستان که هوا گرم است و دمای هوا بالاست فاصله زمانی بین آبیاری ها را باید کم کنیم تا گیاه بر اثر گرمای زیاد پژمرده نشود البته به این نکته توجه داشته باشید که آبیاری بیش از حد صورت نگیرد زیرا این کار باعث پوسیدگی ریشه های گیاهمان می شود پس سعی کنید همیشه خاک گیاه از یک رطوبت کافی برخوردار باشد تا گیاه ما رشد بهتری داشته باشد.

گل آهار؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری
 
نور:
گل آهار از جمله گل هایی است که به ۸ ساعت نور خورشید در طول روز نیاز دارد و زمانی که گل در محیط بیرون باشد این نیازش برطرف می شود اما به این نکته هم توجه کنید که اگر بیش از اندازه نور دریافت کند برگ های گیاه دچار سوختگی شده و گل های گیاه عمرشان کم می شود و اما اگر گیاه در محیطی کاشته شود که نور کم و یا سایه باشد گیاه ما ضعیف می شود و گل های ریز و کوچکی می دهد و دچار بیماری های قارچی می شود.
 
دما:
گرمای بیش از حد هوا،  باعث می شود گلدهی و قطر گل ها کم شود و یا ممکن است منجر به توقف گلدهی شود گیاهان بالغ دمایی به اندازه ۲۸ تا ۳۰ درجه را می توانند به خوبی تحمل کنند به همین دلیل مکان مناسبی برای کاشت گیاه خود در نظر بگیرید که در بعد از ظهر روزهای گرم تابستانی از سایه برخوردار باشند.

گل آهار؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری
 
خاک:
خاکی که برای گل آهار استفاده می شود باید زهکشی بسیار بالایی داشته باشد و همچنین از مواد ارگانیک برای رشد این گیاه استفاده کنیم زیرا باعث رشد بهتر گیاه ما می شود و می توانیم از کودهای پوسیده و مخلوطی از خاک معمولی و خاک برگ  نیز استفاده کنیم.
 
کوددهی: 
برای کود دهی گل آهار می توان در طول فصل رشدش یعنی هر ۴-۳ هفته یکبار یا هر ۱ ماه از کود با فرمول ۱۰-۱۰-۱۰ استفاده کنیم.


منبع:
بخش خانه و خانواده راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.