خاک کوي دوست
مشعلي تابناک و فروزنده ، در يازدهم ذيقعده 336 هـ . ق در عکبراي بغداد پاي هستي بر جهان گذارد و «محمد» نام وي گرديد . از آنجا که پدر او شخصي پارسا و مذهبي بود و به تعليم اشتغال داشت ، «ابن المعلم» لقب وي شده و پس از چندي «عکبري» و «بغدادي» دو لقب ديگر او گرديد.
محمد دوران کودکي خود را با «بزرگي» مي گذراند. فراست و تيزهوشي او خبر از گذشته اي پاک ، از خاندان خويش و آينده اي روشن در بغداد و جهان اسلام مي داد . عشق و شور فراوان به تحصيل موجب شد که همراه پدر به بغداد رفته و فراگيري علم و دانش را آغاز کند . او از نشاط وافر و فرح بخش بسياري در مطالعه برخوردار بود . عطر اخلاص در وجود محمد کار را بدانجا رسانيد که در پنج سالگي براي او از ابن الياس اجازه روايت گرفته اند و در حالي که هفت سال و چند ماه داشت از ابن سماک نقل روايت کرده است . وي فرزانه اي تلاشگر گرديد به طوري که پيش از دوازده سالگي از برخي محدثان روايت اخذ کرده و از استاد خويش ، شيخ صدوق قبل از بيست سالگي حديث شنيده است .
در ميان استادان وي عالماني از شهرهاي مختلف مانند قم ، کوفه ، بصره، ساري، طبرستان ، حلب، قزوين، بلخ ، مراغه و همدان ديده مي شوند.
خلفاي فاطمي که شيعه ي اسماعيلي بودند در مصر دولت نيرومندي تشکيل دادند که با تشکيل اين دولت ابهت و جلال دربار بغداد کاسته شد و از طرفي سيف الدوله حمداني و امراي آن خاندان در شام حکومت مي کردند که آنها نيز افتخار شيعي بودن را داشتند .
در کنار اين دو ، غوريان ، صفاريان و طاهريان و از همه مهمتر دولت ، آل بويه که از شيعيان مخلص و فرزانه ي اهل بيت (ع) بودند ، در قسمتهايي از ايران و عراق قدرت يافتند.
دو سال پيش از ولادت شيخ مفيد ، احمد معزالدوله با ورود خود به بغداد و تاسيس شاخه اي از حکومت آل بويه در اين شهر، صفحه ي نويني در تاريخ بغداد گشود . با اين حرکت، فرصتي فراهم شد و شيعيان در پناه آل بويه از آزادي موجود بهره برده و عقايد خويش را نشر دادند.
سال 352 هـ .ق اولين عزاداري علني شيعيان در عاشورا بر پا شد و در پي آن جشن عيد غدير ، روحي تازه در کالبد شيفتگان شيعي دميد. عزالدوله در 356 هجري به حکومت رسيد و در 367 هـ .ق با رياست عضد الدوله ، بغداد رونقي تازه يافت و شور ونشاط علمي قابل توجهي به دست آورد . شيخ مفيد در اين عصر مي زيست و باتوجه به اوضاع ، از مقام و منزلتي بسيار برخوردار بود. به طوري که عضدالدوله به هنگام بيماري شيخ به ديدار او رفت و از وي عيادت کرد . شفاعت مفيد در حق ديگران پذيرفته مي شد و رهنمودهايش مورد قبول قرار مي گرفت و اين در حالي بود که بيش از 36 بهار از عمر پر برکت شيخ مفيد نگذشته بود .
در اين ايام مرجع قدرتمند و رهبر انديشمند مسلمانان و شيعيان فرهيخته ، شيخ فرزانه ، شيخ مفيد بود.
بيرق مبارزه در سده ي چهارم به دست اين دانشمند بصير بود. وي با استفاده از چشمه ي پاک و زلال وحي ، دانش و معرفت اصيل را به ارمغان آورد، و تا بدانجا پيش رفت که هر گروهي از منحرفين که در مناظره با شيخ مفيد شرکت کردند ساعتي بعد خاموشي خجالت برگزيدند و با سکوت عجز آلود خود، نشان افتخار و سربلندي را به دست شيخ سپردند. رساله هاي استوار، متين و دقيق وي و بيان اعتقادات شيعه با اسلوبي صحيح و کم نظير، توفيقي افزون بود که رهبري شيعيان را براي شيخ مفيد پربارتر مي نمود .
صدقات بسيار، خشوع وخضوع فراوان ، روزه ها و نمازهاي بي شمار و ساده پوشي شيخ ، اثري ژرف در ديگان دوست و دشمن گذارده بود. همرنگي او با اقشار کم درآمد و فقير جامعه و دوري گزيدن از دنياي فاني ، موجب آرامش نفس و اطمينان خاطر آن فرزانه ي والا گوهر شده بود. به طوري که رسيدن به تکامل و تهذيب نفس براي او آسان شده و ارجمندي شخصيت شيخ را پديد آورد. سخنان و دستورالعمل هاي شيخ نه تنها «نسخه اي کارآمد» بلکه « دارويي شفابخش » حساب مي شد و نورانيتي ويژه با خود داشت . از تاثير کلام شيخ و تربيت اخلاقي وي همين بس که « ابوالقاسم علي» فرزند شيخ، راه روشن و نوراني پدر را ادامه داده و صاحب شخصيت قابل توجهي در جامعه شيعي به حساب آمده است .
اين عالم فهيم و بلند همت با احاطه و تسلطي انديشمندانه پاي به ميدان نبرد علمي، فرهنگي گذارد و با استفاده از مباني علم کلام و اصول فقه، راهي هموار و روشن در بحث و استدلال بر روي شيعيان گشود.
از يک سو گروه بي شماري از دانشمندان مذاهب مختلف را تربيت نمود و مشعلهاي فروزاني چون سيد مرتضي، سيد رضي، شيخ طوسي، نجاشي و دهها نفر ديگر را تحويل حوزه هاي علمي و ديني داد و از سوي ديگر قلم به دست گرفت و با اين سلاح برق آسا و ژرف تحولي بهنگام ايجاد کرد .
اصول فقه را با سبکي شيوا و دلپذير فراهم آورد . علم کلام را از غناي بيشتري برخوردار کرد و در اصول دين و عقايد ، موضوعات خاصي چون اثبات امامت اميرالمومنين علي (ع) را از قرآن به طور بسيار نفيس تدوين نمود.
قلم روان و دلپذير اين شيخ انديشمند بود که غيبت امام زمان ( عج ) را زيبا توضيح داد و تاريخ زندگاني ائمه معصومين (ع) را در کتابهاي گوناني - چون ارشاد و جُمُل - به رشته تحرير در آورد .
تاثير بخشي و انسان سازي آثار مفيد، محصول معجونهاي معنوي چون اخلاص در نوشتار ، اطلاع از اديان و مذاهب مختلف ، محوريت عقايد، توجه و تاثير رهبري و فلسفه سياسي در اسلام است . جامعيت اين فرزانه سخت کوش به همراه عقل گرايي و استدلالات منطقي و شناخت مقتضيات زمان، جامه ي جاودانگي بر آثار وي پوشانيد.
... و امروز پس از قرنهاي متمادي «مفيد» هنوز «مفيد» است . در معرکه آراء کلام وي ، خورشيد مناظرات و آفتاب گفتگوهاست و فردا و فرداها از آن او و راهيان او خواهد بود.
منبع: ماهنامه شاهد نوجوان شماره 367 /س
محمد دوران کودکي خود را با «بزرگي» مي گذراند. فراست و تيزهوشي او خبر از گذشته اي پاک ، از خاندان خويش و آينده اي روشن در بغداد و جهان اسلام مي داد . عشق و شور فراوان به تحصيل موجب شد که همراه پدر به بغداد رفته و فراگيري علم و دانش را آغاز کند . او از نشاط وافر و فرح بخش بسياري در مطالعه برخوردار بود . عطر اخلاص در وجود محمد کار را بدانجا رسانيد که در پنج سالگي براي او از ابن الياس اجازه روايت گرفته اند و در حالي که هفت سال و چند ماه داشت از ابن سماک نقل روايت کرده است . وي فرزانه اي تلاشگر گرديد به طوري که پيش از دوازده سالگي از برخي محدثان روايت اخذ کرده و از استاد خويش ، شيخ صدوق قبل از بيست سالگي حديث شنيده است .
تحصيلات و استادان
در ميان استادان وي عالماني از شهرهاي مختلف مانند قم ، کوفه ، بصره، ساري، طبرستان ، حلب، قزوين، بلخ ، مراغه و همدان ديده مي شوند.
جهان اسلام در عصر «مفيد»
خلفاي فاطمي که شيعه ي اسماعيلي بودند در مصر دولت نيرومندي تشکيل دادند که با تشکيل اين دولت ابهت و جلال دربار بغداد کاسته شد و از طرفي سيف الدوله حمداني و امراي آن خاندان در شام حکومت مي کردند که آنها نيز افتخار شيعي بودن را داشتند .
در کنار اين دو ، غوريان ، صفاريان و طاهريان و از همه مهمتر دولت ، آل بويه که از شيعيان مخلص و فرزانه ي اهل بيت (ع) بودند ، در قسمتهايي از ايران و عراق قدرت يافتند.
دو سال پيش از ولادت شيخ مفيد ، احمد معزالدوله با ورود خود به بغداد و تاسيس شاخه اي از حکومت آل بويه در اين شهر، صفحه ي نويني در تاريخ بغداد گشود . با اين حرکت، فرصتي فراهم شد و شيعيان در پناه آل بويه از آزادي موجود بهره برده و عقايد خويش را نشر دادند.
سال 352 هـ .ق اولين عزاداري علني شيعيان در عاشورا بر پا شد و در پي آن جشن عيد غدير ، روحي تازه در کالبد شيفتگان شيعي دميد. عزالدوله در 356 هجري به حکومت رسيد و در 367 هـ .ق با رياست عضد الدوله ، بغداد رونقي تازه يافت و شور ونشاط علمي قابل توجهي به دست آورد . شيخ مفيد در اين عصر مي زيست و باتوجه به اوضاع ، از مقام و منزلتي بسيار برخوردار بود. به طوري که عضدالدوله به هنگام بيماري شيخ به ديدار او رفت و از وي عيادت کرد . شفاعت مفيد در حق ديگران پذيرفته مي شد و رهنمودهايش مورد قبول قرار مي گرفت و اين در حالي بود که بيش از 36 بهار از عمر پر برکت شيخ مفيد نگذشته بود .
در اين ايام مرجع قدرتمند و رهبر انديشمند مسلمانان و شيعيان فرهيخته ، شيخ فرزانه ، شيخ مفيد بود.
بر کرسي زعامت شيعه
بيرق مبارزه در سده ي چهارم به دست اين دانشمند بصير بود. وي با استفاده از چشمه ي پاک و زلال وحي ، دانش و معرفت اصيل را به ارمغان آورد، و تا بدانجا پيش رفت که هر گروهي از منحرفين که در مناظره با شيخ مفيد شرکت کردند ساعتي بعد خاموشي خجالت برگزيدند و با سکوت عجز آلود خود، نشان افتخار و سربلندي را به دست شيخ سپردند. رساله هاي استوار، متين و دقيق وي و بيان اعتقادات شيعه با اسلوبي صحيح و کم نظير، توفيقي افزون بود که رهبري شيعيان را براي شيخ مفيد پربارتر مي نمود .
در آينه نگاه انديشمندان
معنويت «شيخ» و اخلاق «مفيد»
صدقات بسيار، خشوع وخضوع فراوان ، روزه ها و نمازهاي بي شمار و ساده پوشي شيخ ، اثري ژرف در ديگان دوست و دشمن گذارده بود. همرنگي او با اقشار کم درآمد و فقير جامعه و دوري گزيدن از دنياي فاني ، موجب آرامش نفس و اطمينان خاطر آن فرزانه ي والا گوهر شده بود. به طوري که رسيدن به تکامل و تهذيب نفس براي او آسان شده و ارجمندي شخصيت شيخ را پديد آورد. سخنان و دستورالعمل هاي شيخ نه تنها «نسخه اي کارآمد» بلکه « دارويي شفابخش » حساب مي شد و نورانيتي ويژه با خود داشت . از تاثير کلام شيخ و تربيت اخلاقي وي همين بس که « ابوالقاسم علي» فرزند شيخ، راه روشن و نوراني پدر را ادامه داده و صاحب شخصيت قابل توجهي در جامعه شيعي به حساب آمده است .
عرصه تدريس و تاليف
اين عالم فهيم و بلند همت با احاطه و تسلطي انديشمندانه پاي به ميدان نبرد علمي، فرهنگي گذارد و با استفاده از مباني علم کلام و اصول فقه، راهي هموار و روشن در بحث و استدلال بر روي شيعيان گشود.
از يک سو گروه بي شماري از دانشمندان مذاهب مختلف را تربيت نمود و مشعلهاي فروزاني چون سيد مرتضي، سيد رضي، شيخ طوسي، نجاشي و دهها نفر ديگر را تحويل حوزه هاي علمي و ديني داد و از سوي ديگر قلم به دست گرفت و با اين سلاح برق آسا و ژرف تحولي بهنگام ايجاد کرد .
اصول فقه را با سبکي شيوا و دلپذير فراهم آورد . علم کلام را از غناي بيشتري برخوردار کرد و در اصول دين و عقايد ، موضوعات خاصي چون اثبات امامت اميرالمومنين علي (ع) را از قرآن به طور بسيار نفيس تدوين نمود.
قلم روان و دلپذير اين شيخ انديشمند بود که غيبت امام زمان ( عج ) را زيبا توضيح داد و تاريخ زندگاني ائمه معصومين (ع) را در کتابهاي گوناني - چون ارشاد و جُمُل - به رشته تحرير در آورد .
تاثير بخشي و انسان سازي آثار مفيد، محصول معجونهاي معنوي چون اخلاص در نوشتار ، اطلاع از اديان و مذاهب مختلف ، محوريت عقايد، توجه و تاثير رهبري و فلسفه سياسي در اسلام است . جامعيت اين فرزانه سخت کوش به همراه عقل گرايي و استدلالات منطقي و شناخت مقتضيات زمان، جامه ي جاودانگي بر آثار وي پوشانيد.
غروب نابهنگام ...
... و امروز پس از قرنهاي متمادي «مفيد» هنوز «مفيد» است . در معرکه آراء کلام وي ، خورشيد مناظرات و آفتاب گفتگوهاست و فردا و فرداها از آن او و راهيان او خواهد بود.
منبع: ماهنامه شاهد نوجوان شماره 367 /س