بیت کوین بخریم یا اتریوم؟

از نظر فنی، اتریوم چیزی فراتر از یک ارز دیجیتال است. شبکه اتریوم به‌عنوان یک بستر برای خرید و فروش انواع دارایی و برنامه‌های غیرمتمرکز عمل می‌کند. اگر به دنبال چیزی بیش از یک ارز دیجیتال هستید، اتریوم انتخاب خوبی برای شما است.
دوشنبه، 23 اسفند 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
بیت کوین بخریم یا اتریوم؟
بیت کوین و اتریوم، دو رمزارز معروف دنیای ارزهای دیجیتال، طی یک سال گذشته، رشد بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده‌اند. اما سؤالی که برای سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال مطرح می‌شود این است که بیت کوین بخریم یا اتریوم؟ خرید کدام یک سودآورتر است؟

قیمت بیت کوین و اتریوم از زمان ظهور خود تاکنون، به طرز اعجاب آوری افزایش یافته است. اما به نظر برخی از کارشناسان این دو ارز هنوز در مرحله آزمایش هستند. آن‌ها معتقدند که برخی چالش‌های مرتبط با فناوری به کار برده شده در این رمزارزها، هنوز برطرف نشده است.

یکی از این مشکلات، ماهیت غیرمتمرکز بلاک‌چین است. این به این معنی است که در صورت ازدست‌رفتن همه چیز، هیچ مرکزی نیست که برای رفع مشکل و یا پس گرفتن دارایی‌مان به او مراجعه کنیم. البته احتمال ازدست‌رفتن تمام اطلاعات، برای ارزهای بزرگی مانند بیت کوین و اتریوم تقریبا صفر است.

علاوه بر این، در برخی موارد ممکن است تراکنش‌هایی که با استفاده از بلاک‌چین انجام می‌شوند، بسیار گران‌تر از تراکنش‌های بانکی یا سیستم‌های سنتی مانند پی پال باشند. اما اگر قصد سرمایه‌گذاری و خرید ارز دیجیتال را دارید، بهتر است بر روی قوی‌ترین ارزها سرمایه‌گذاری کنید چرا که ارزهای قوی، می‌توانند به پشتوانه جامعه خود چالش‌ها را پشت سر گذاشته و رشد کنند.

بیت کوین، محبوب‌ترین ارز رمزنگاری شده است و از بیشترین حمایت مالی برخوردار است. اگر به دنبال یک سرمایه گذاری طولانی مدت هستید، بیت کوین انتخاب خوبی به نظر می‌رسد.

بسیاری از کارشناسان بیت کوین را مانند طلای دنیای ارزهای دیجیتال می‌دانند. آن‌ها معتقدند اگرچه بیت کوین به دلیل مقیاس پذیری پایین، روش پرداخت مناسبی نیست اما می‌تواند مانند طلا به‌عنوان روشی برای ذخیره ارزش استفاده شود.

از نظر فنی، اتریوم چیزی فراتر از یک ارز دیجیتال است. شبکه اتریوم به‌عنوان یک بستر برای خرید و فروش انواع دارایی و برنامه‌های غیرمتمرکز عمل می‌کند. اگر به دنبال چیزی بیش از یک ارز دیجیتال هستید، اتریوم انتخاب خوبی برای شما است.

مزایای سرمایه گذاری در بیت کوین

بیت کوین، رمزارز موفقی است که طی سال‌های گذشته، جایگاه خود را به‌عنوان اولین ارز دیجیتال برتر با بیشترین سهم بازار حفظ کرده است. یکی از عواملی که در موفقیت رمزارزها تاثیر زیادی دارد، میزان پذیرش آن توسط شرکت‌ها، دولت‌ها و صنایع مطرح است؛ این چیزی است که بیت کوین در چند سال اخیر در آن بسیار موفق بوده است.

ازآنجایی‌که بیت کوین، شناخته شده‌ترین رمزارز است، سرمایه گذاری در آن می‌تواند با سود خوبی همراه باشد.

به گفته Fundera، بیش از 15000 شرکت در سراسر جهان بیت کوین را به‌عنوان نوعی روش پرداخت می‌پذیرند، هر چه صاحبان کسب‌وکار بیشتری بیت کوین را بپذیرند، شانس بیشتری برای تبدیل‌شدن به یک روش اصلی پرداخت خواهد داشت.

علاوه بر این، بیت کوین به‌عنوان یک ارز ضد تورم شناخته می‌شود، به این معنی که ارزش آن برخلاف ارزهای فیات، در طول زمان افزایش میابد. این افزایش ارزش به این دلیل است که تعداد محدودی بیت کوین در جهان وجود دارد و محدود بودن منابع یک ارز، باعث ارزشمندی آن خواهد شد.

سرمایه گذاری در ارز دیجیتال اتریوم

 
بیت کوین بخریم یا اتریوم؟

اتریوم، یکی از بهترین ارزهای دیجیتال است که کاربردی بیش از یک روش پرداخت دارد. این ارز بستری برای توسعه و اجرای پروژه‌های متنوع را فراهم کرده است. نام توکن بومی این پلتفرم، اتر است. به‌عنوان مثال، پروژه‌های مربوط به امور مالی غیرمتمرکز و توکن‌های غیر قابل تعویض (NFT) از بلاک‌چین اتریوم استفاده می‌کنند.

اتریوم یک فناوری منبع‌باز است که به توسعه دهندگان از سرتاسر جهان اجازه می‌دهد تا برنامه‌های کاربردی جدیدی در بلاک‌چین ایجاد کنند.

توسعه دهندگان، همچنین امکان اجرای «قراردادهای هوشمند» در شبکه را دارند که به کاربران امکان می‌دهد بدون کمک شخص ثالث، تراکنش‌های ایمن و معتبر انجام داده یا اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز خود را ایجاد کنند.

توسعه دهندگان در حال کار بر روی به‌روزرسانی بلاک‌چین اتریوم هستند تا آن را از نظر مصرف انرژی کارآمدتر کنند. فناوری جدید اتریوم 2.0 اواخر سال 2022 عرضه خواهد شد و انتظار می‌رود با تغییر روش اجماع از اثبات کار به اثبات سهام، انرژی کمتری نسبت به فناوری فعلی مصرف کند.

آیا اتریوم جای بیت کوین را می‌گیرد؟

اتریوم فناوری قوی‌تری نسبت به بیت کوین دارد و علاوه بر ارائه روشی برای انتقال دارایی‌ها، فناوری قراردادهای هوشمند را نیز به دنیا ارائه کرده است. بااین‌وجود، این ارز هنوز موفق نشده است که جای بیت کوین را در بازار ارزهای دیجیتال از آن خود کند.

اینکه اتریوم جای بیت کوین را می‌گیرد یا نه یکی از مهم‌ترین سؤالاتی است که سرمایه‌گذاران از خود و البته کارشناسان می‌پرسند. بر اساس بررسی‌های تحلیلگران، این اتفاق به احتمال زیاد در سال 2022 نخواهد افتاد! زیرا نه تنها ارزش بازار اتریوم در سال 2022 باید بیش از دو برابر شود، بلکه به این معنی است که بیت کوین باید کل سال 2022 را بدون افزایش قیمت به پایان برساند.

مقایسه رشد اتریوم و بیت کوین

 
بیت کوین بخریم یا اتریوم؟

گرچه روند تغییرات قیمت بیت کوین کاملا بی‌ثبات است، اما در طول 5 سال گذشته، بازدهی باورنکردنی داشته است. رشد بیت کوین، به طور کلی از اتریوم بیشتر بوده و توانسته از چیزی حدود صفر دلار تا حدود 67هزار دلار افزایش پیدا کرده است. این درحالی است که اتریوم، نهایتا تا 5هزار دلار افزایش قیمت داشته است.

البته باید سال‌های زیادی که از عمر بیت کوین می‌گذرد را نیز در نظر بگیریم. ازآنجایی‌که مؤسسات زیادی خواهان خرید بیت کوین هستند یا آن را به‌عنوان یک روش پرداخت دیجیتالی معتبر در نظر می‌گیرند؛ احتمال افزایش قیمت آن در سال‌های آتی بسیار زیاد است. در نتیجه به نظر نمی‌رسد که اتریوم به این زودی بتواند جایگاه بیت کوین را تصاحب کند.

قیمت اتریوم و بیت کوین تاحدودی به یکدیگر وابسته است. کاهش یا افزایش قیمت بیت کوین؛ قیمت اتریوم و اکثر ارزهای دیجیتال را تحت تاثیر قرار می‌دهد.  علاوه بر این، اتریوم با ظهور کاردانو و سولانا با رقابت سختی مواجه است. هر دو آن‌ها، راه حل‌هایی برای رفع نقاط ضعف اتریوم، به خصوص در مورد سرعت و کارمزد تراکنش ارائه داده‌اند

اتریوم با ظهور کاردانو و سولانا با رقابت سختی مواجه است. هر دوی آن‌ها، راه حل‌هایی برای رفع نقاط ضعف اتریوم، به خصوص در مورد سرعت و کارمزد تراکنش ارائه داده‌اند. علاوه بر این ارزهای دیجیتال دیگر مانند تتر، ارز ترون و ... وارد بازار پر رقابت ارزهای دیجیتال شده‌اند که این امر می‌تواند کار اتریوم را سخت‌تر از گذشته کند.

در نهایت سرمایه گذاری و خرید بیت کوین بهتر است یا اتریوم؟

به‌طورکلی، سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال خطرات و ریسک‌های خود را به همراه دارد. علاوه بر این، گمانه‌زنی‌ها در خصوص افزایش قیمت بیت کوین و اتریوم مبنای قطعی ندارند و همه چیز بر پایه حدس و گمان است. بسیاری از تحلیلگران معتقدند که هم خرید بیت کوین و هم خرید اتریوم می‌تواند برای افراد تازه‌کار در حوزه ارزهای دیجیتال، خوب باشد.

از طرف دیگر، برخی از کارشناسان معتقد هستند که اگرچه قیمت بیت کوین از قیمت اتریوم بیشتر است و با سرعت بیشتری افزایش می‌یابد، اما پتانسیل تکنولوژی اتریوم بیشتر از بیت کوین است. رایان استرلینگ، مؤسس Future You Wealth می‌گوید: [من] احتمالا روی اتریوم سرمایه‌گذاری می‌کنم، زیرا بالاترین پتانسیل رشد را در بین رمز ارزهای موجود دارد، چرا که NFT‌ها بخشی از بلاک‌چین اتریوم هستند و به نظر می‌رسد که نرخ پذیرش اتریوم توسط مردم، دولت‌ها و صنایع مختلف در حال افزایش است.

Vrishin Subramaniam، بنیان‌گذار و برنامه‌ریز مالی در CapitalWe، می‌گوید که به‌روزرسانی شبکه اتریوم در آینده می‌تواند توجه بیشتری را به این ارز جلب کند، اما او سرمایه گذاری در هر دو ارز دیجیتال بیت کوین و اتریوم را تصمیمی عاقلانه در نظر می‌گیرد.

با توجه به این موارد، نمی‌توان گفت که سرمایه گذاری در بیت کوین بهتر است یا اتریوم. زیرا هر دو ارز در مسیر رشد قرار دارند و بهتر است برای عقب نماندن از بازار، به نوعی سرمایه و دارایی اولیه خود را بین این دو ارز تقسیم کنید.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما