طرح لایه باز چیست و چه کاربردی دارد؟

طراحی و خلق یک طرح از صفر تا حدودی زمان بر و نیازمند خلاقیت است که ممکن است با توجه به شرایط مقرون به صرفه نباشد از این رو وبسایت هایی وجود دارند که طرح های متنوعی در زمینه های مختلف از پیش آماده کرده اند
چهارشنبه، 18 خرداد 1401
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
طرح لایه باز چیست و چه کاربردی دارد؟
اگر تا به حال تجربه کار با فتوشاپ را داشته اید احتمالا اصطلاح لایه باز به گوشتان خورده است. فرض کنیم با استفاده از نرم افزار فتوشاپ در حال طراحی یک کارت ویزیت شیرینی سرا هستیم.

همانطور که در شکل زیر می بینید این طرح شامل تصویر چند گلبرگ ، متن ، عنوان ، کیک ، کادر ، شیرینی و پس زمینه است که هر کدام گروه هایی از لایه ها هستند. حال اگر ریزتر به گروه ها نگاه کنیم می بینیم هر گروه از چند المان تشکیل شده است ، مثلا کادر متن از یک زمنیه قهوه ای و دو خط طلایی در بالا و پایین  تشکیل شده است که هر کدام از این ها را یک لایه می گوییم.

پس با روی هم چیدن لایه ها ، المان ها ساخته می شوند و از ترکیب المان ها طرح مورد نظر بدست می آید. به این چنین طرح ها که لایه های آن ها مجزا و قابل ویرایش است طرح لایه باز می گوییم.

 
طرح لایه باز چیست و چه کاربردی دارد؟
 

فایل PSD چیست؟

همانطور که پیش تر گفتیم در نرم افزار فتوشاپ با در کنار هم قرار دادن لایه ها ، یک طرح لایه باز خلق می کنیم. حال اگر بخواهیم این طرح را ذخیره کنیم باید از پسوند PSD استفاده کنیم. در واقع فرمت رایج برای ذخیره فایل های لایه باز فرمت PSD است. این فرمت اولین باز توسط شرکت ادوبی معرفی شد و امروزه کاربرد گسترده ای در صنعت چاپ دارد.
 

کاربرد طرح های لایه باز

حال که مفهوم لایه و طرح لایه باز را فهمیدیم وقت آن است که راجع به کاربرد های آن نیز صحبت کنیم.  اگر شما به عنوان یک گرافیست و طراح قصد طراحی و چاپ کارت ویزیت، بنر مناسبتی، بنر مشاغل، تایپوگرافی، شیت بندی معماری، قالب پست و استوری اینستاگرام، تراکت، پوستر، فاکتور فروش، سربرگ پزشک، ست اداری، موکاپ و از این قبیل طرح ها را دارید

ابتدا باید با استفاده از نرم افزار فتوشاپ و بکارگیری صحیح لایه ها، تصاویر و رنگ های مرتبط و اعمال سلیقه، طرح مورد نظر خود را خلق کنید و سپس آن را در اختیار چاپخانه قرار دهید، ولی راه ساده تری نیز وجود دارد و آن استفاده از طرح های لایه باز آماده است.
 

طرح های لایه باز آماده را از کجا دانلود کنیم؟

طراحی و خلق یک طرح از صفر تا حدودی زمان بر و نیازمند خلاقیت است که ممکن است با توجه به شرایط مقرون به صرفه نباشد از این رو وبسایت هایی وجود دارند که طرح های متنوعی در زمینه های مختلف از پیش آماده کرده اند و می توان بنا به سلیقه و حوزه کاری از میان انبوه طرح های این وبسایت ها طرح مورد نظر خود را خریده و دانلود کنید و با توجه به لایه باز بودن آن ها، می توانید به دلخواه خود آن ها را ویرایش کنید و متن ها و مشخصات مورد نظر خود را در آن ها درج کنید.

یکی از سایت های ایرانی برای خرید و دانلود طرح های لایه باز سایت سان گرافیک است که در همه زمینه ها طرح هایی اختصاصی از پیش آماده کرده که می توان برای خرید و دانلود به این وبسایت مراجعه کرد.
 

هزینه دانلود طرح های لایه باز آماده

سان گرافیک در همه زمینه ها دارای فایل های پرمیوم و رایگان است. شما می توانید تنها با ثبت نام در این سایت به کلیه فایل های رایگان بصورت نامحدود دسترسی داشته باشید. فایل های های پرمیوم نیز به دو روش قابل خرید هستند.

روش اول خرید فایل بصورت تکی است که با پرداخت مبلغی اندک می توانید فایل مورد نظر را دانلود کنید و روش دوم خرید اشتراک مدت دار است که می توان در مدت زمان تعیین شده به آرشیو فایل های سایت بصورت محدود دسترسی داشت.
 

مزیت های استفاده از طرح های لایه باز

طراحی یک طرح کارت ویزیت ، تراکت ، بنر و ... فعالیتی زمان بر است حال اگر طراح مبتدی باشد این قضیه مستلزم صرف زمان بیشتری است از طرفی طراحی این طرح ها نیازمند رعایت اصول طراحی و بکارگیری خلاقیت است.

اگر شما گرافیست یک چاپخانه هستید استفاده از طرح های لایه باز آماده باعث می شود تا شما برای آماده سازی یک طرح زمان بسیار کوتاهی صرف کنید و همچنین از خلاقیت و هنر طراحان حاذق نیز بهره ببرید.


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.