چگونه مدیر آینده‌‌مان را در طول مصاحبه بیشتر بشناسیم؟

در جلسه مصاحبه شغلی می‌توانید تا حدودی حرفه‌ای یا غیرحرفه‌ای بودن رفتار مدیر آینده‌تان را متوجه شوید.
دوشنبه، 13 تير 1401
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
چگونه مدیر آینده‌‌مان را در طول مصاحبه بیشتر بشناسیم؟

مصاحبه شغلی مهم‌ترین و پراسترس‌ترین مرحله در فرایند استخدام است و چگونگی حضور در آن‌ها نقش مهمی را در استخدام شدن یا نشدن ما دارد. به همین دلیل باید به طور کامل قبل از شرکت در این جلسات، برای آن آمادگی لازم را کسب کرد.


درست است که مصاحبه‌های شغلی برای این طراحی شده‌اند تا ما بتوانیم خود را به بهترین شکل به کارفرما نشان بدهیم و بتوانیم در آن شغل استخدام شویم، اما در مقابل مهم است که شما نیز رفتار کارفرما و مصاحبه‌کننده را نیز ارزیابی کنید تا در صورت قبولی در آن سازمان، بتوانید برای قبول یا رد کردن آن تصمیم عاقلانه و درستی بگیرید.

در این مقاله قصد داریم راه‌هایی را که از طریق آن می‌توانید در جلسه مصاحبه شغلی مدیر آینده‌تان را بهتر بشناسید، معرفی کرده و هرکدام را کامل توضیح دهیم. دقت داشته باشید که منظور از مصاحبه شغلی در این مقاله، مصاحبه‌های فنی و تخصصی با مدیر مستقیم است که در اغلب سازمان‌ها در مرحله دوم و بعد از مصاحبه عمومی با کارشناس منابع انسانی برگزار می‌شود.

نکات مهم برای شناخت بهتر کارفرما در مصاحبه شغلی

ازآنجایی‌که نحوه رفتار و عملکرد مدیرتان روی میزان رضایت شغلی شما تاثیر فراوانی دارد، باید حتما به نکاتی در مصاحبه شغلی دقت کنید و درباره رفتار مدیرتان تحقیق و بررسی کنید تا متوجه شوید که در صورت قبولی قرار است در آینده با چه کسی کار کنید. در ادامه این نکات را شرح می‌دهیم. همچنین می‌توانید از طریق این لینک عناوین شغلی مورد نیاز را ببینید.
 

سنجش نحوه برخورد اولیه

در بسیاری از شرکت‌ها، کسی که با شما برای تعیین وقت مصاحبه تماس می‌گیرد و قبل از مصاحبه شغلی با شما در ارتباط است، مسئول منابع انسانی آن شرکت است. با‌این‌حال، در برخی شرکت‌های کوچک‌تر ممکن است این کار توسط مدیر مستقیم شما انجام شود. به همین دلیل در این صورت باید نحوه رفتار و برخورد اولیه مدیر را بسنجید.

آیا با شما محترمانه برخورد کرده است؟ اگر قبل از جلسه مصاحبه درباره زمان و مکان مصاحبه سوالاتی داشته‌اید، به موقع به شما جواب داده است؟

با پرسیدن این سوالات از نحوه برخورد اولیه مدیر آینده‌تان، می‌توانید چیزهای زیادی را از او متوجه شوید.
 

توجه به احساس اولیه در مصاحبه شغلی

همه ما نسبت به تمامی کسانی که برای بار اول آن‌ها را ملاقات می‌کنیم احساس منفی یا مثبتی را در لحظه تجربه می‌کنیم که ممکن است گاهی اوقات چندان هم درست نباشد.

با‌این‌حال، توجه به این احساس می‌تواند در کنار سایر نکات، به شما کمک کند تا مدیر آینده‌تان را بهتر بشناسید.

همچنین عوامل دیگری وجود دارند که در به وجود آمدن این احساسات در شما نقش پررنگی دارند و باید به آن‌ها توجه کنید.
 

به‌عنوان‌مثال رفتارهای زیر می‌تواند نشان‌دهنده یک مدیر بد و نالایق باشد:

  • اگر جلسه مصاحبه با تاخیر برگزار شود و مدیرتان از شما عذرخواهی نکند؛
  • بدون مقدمه و ایجاد احساس راحتی در شما سریع شروع به صحبت کند؛
  • تماس چشمی برقرار نکند؛
  • هنگامی که صحبت می‌کنید نسبت به سخنان شما کاملا بی علاقه باشد؛
  • سوالات گیچ‌کننده از شما بپرسد و آن‌ها را توضیح ندهد؛
  • به شما زمانی برای پرسیدن سوالاتتان ندهد؛
  • و...

توجه به زبان بدن مصاحبه‌کننده

نکته بعدی که باید در جلسه مصاحبه به آن توجه داشته باشید، زبان بدن فرد مصاحبه‌کننده و مدیر آینده شماست. آیا زبان بدن آن‌ها باز، راحت و صمیمی است؟

آیا تماس چشمی با شما برقرار می‌کنند؟ آیا هنگامی که شما صحبت می‌کنید سر خود را به نشانه تایید تکان می‌دهند؟ تمامی این عوامل نشان‌دهنده احترام و مهارت‌های ارتباطی مدیر آینده شماست که بسیار مهم است.
 

سنجش رفتار حرفه‌ای مصاحبه‌کننده

در جلسه مصاحبه شغلی می‌توانید تا حدودی حرفه‌ای یا غیرحرفه‌ای بودن رفتار مدیر آینده‌تان را متوجه شوید. به‌عنوان‌مثال اگر در جلسه مصاحبه مدیرتان درباره شرکت شکایت یا از شغل خود ابراز نارضایتی و خستگی کند، نشان‌دهنده رفتار غیرحرفه‌ای است و احتمال زیاد خود مدیر هم نسبت به شغل خود احساس خوبی ندارد.

علاوه بر این، اگر مدیر آینده‌تان در جلسه مصاحبه با تلفن خود صحبت کند یا توسط عوامل دیگر حواسش پرت شود، نشان‌دهنده رفتار غیرحرفه‌ای و عدم احترام به کارجویان در جلسه مصاحبه است.

به همین دلیل باید توجه داشته باشید که این رفتار فقط مختص جلسه مصاحبه نیست و اگر در آینده بخواهید با این مدیر کار کنید، در موقعیت‌های مختلف این رفتار غیرحرفه‌ای را از او خواهید دید.

سوالاتی که در جلسه مصاحبه باید از مدیر آینده‌مان بپرسیم

تمامی مواردی که تا اینجا شرح دادیم، چیزهایی بودند که باید به آن‌ها توجه ویژه‌ای نشان دهید.

با‌این‌حال، اگر مدیر آینده‌تان تمامی موارد بالا را رعایت کرد و نسبت به او حس مثبتی داشتید، همچنان می‌توانید با پرسیدن سوالات مختلف، نحوه مدیریت او را در محیط کار مورد سنجش قرار دهید و بفهمید که دقیقا از شما چه انتظاراتی دارد. در ادامه این سوالات را نام می‌بریم.

سبک مدیریتی شما چیست؟

این سوال می‌تواند دید خوبی به شما درباره سبک مدیریتی مدیر آینده‌تان بدهد. آیا او مسئولیت و پیدا کردن راه حل های موثر برای بخشی از مشکلات را بر عهده شما می‌گذارد یا خودش تمام تصمیم‌ها را می‌گیرد؟ آیا فضای یادگیری و توسعه فردی را برای کارمندان خود فراهم می‌کند؟ آیا درباره مسائل مختلف ایده‌های کارمندان خود را با اشتیاق گوش می‌دهد؟ و...

سوالاتی که بالا پرسیدیم مثال‌هایی از سبک‌های مختلف مدیریتی بودند. با‌این‌حال، سبک‌های زیادی وجود دارد که هرکدام دارای نقاط قوت و نقاط ضعف است و نمی‌توان گفت کدام درست و کدام غلط است؛ بلکه باید توجه داشته باشید که سبک مدیریتی مدیر آینده‌تان با مدل شخصیتی و سبک کاری شما منطبق باشد.
 

انتظارات شما از این موقعیت شغلی چیست؟

با این سوال می‌توانید پیش بینی کنید که مدیر آینده‌تان چه انتظاراتی از شما بعد از استخدام خواهد داشت. همچنین می‌توانید متوجه شوید که آیا انتظارات مدیرتان از شما منطقی است یا این شرکت و مدیر وظایف بیش از حدی را برای موقعیت‌های شغلی مختلف قائل هستند.
 

چه اتفاقی برای فردی که قبلا این سمت را داشته، افتاده است؟

با پرسیدن این سوال می‌توانید دید خوبی نسبت به نرخ خروج و ورود سازمان و تیمی که می‌خواهید با آن‌ها کار کنید، به دست آوردید. آیا این فرد به دلیل ترفیع شغلی این سمت را ترک کرده است یا مشکلی با سازمان داشته است؟

البته بدیهی است که حتی اگر خطایی از سازمان یا مدیر سر زده باشد، آن را با شما در میان نخواهند گذاشت.

با‌این‌حال، مدل جوابی که مدیرتان می‌دهد، می‌تواند یک دید کلی به شما بدهد.

به عنوان مثال، اگر مدیر آینده‌تان در جواب به این سوال درباره کارمند قبلی خود بدگویی کرد یا تمام تقصیرها را گردن او انداخت، می‌تواند تا حدی نشان‌دهنده رفتار غیرحرفه‌ای آن فرد باشد. معمولا اگر سازمان و مدیر با کارمند قبلی خود به مشکل خورده باشد، جواب این سوال را باید بدون پرداختن به جزئیات و در عین حال شفاف به شما بدهد.
 

یک روز معمولی کار کردن با شما و تیم چگونه است؟

این سوال مانند سوال اول می‌تواند درباره سبک مدیریتی مدیر آینده‌تان دید خوبی به شما بدهد. همچنین میزان ارتباطی که باید با سایر اعضای تیم و مدیرتان داشته باشید، در جواب این سوال مشخص خواهد شد.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم تمامی نکاتی را که به شما کمک می‌کنند تا در جلسه مصاحبه شغلی مدیر آینده‌تان را بهتر بشناسید، جمع‌آوری کنیم.

در انتها توجه داشته باشید که با توجه به رفتارهای مصاحبه‌کننده و پرسیدن سوالاتی از او می‌توانید تا حد زیادی نسبت به او شناخت پیدا کنید؛ اما قرار نیست این شناخت کامل باشد.

پس اگر بعد از بیرون آمدن از جلسه مصاحبه نسبت به برخی مسائل هنوز شک داشتید کاملا طبیعی است و باید با چیزهایی که می‌دانید و اطلاعاتی که به دست آورده‌اید، تصمیم‌گیری کنید.

درنهایت سعی کنید با اعتماد به نفس به مهارت های خود و توانایی هایتان در جلسه مصاحبه حاضر شوید تا بهترین عملکرد را از خود نشان دهید.
موفق باشید!


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.