آموزش ساخت و راه‌اندازی ایستگاه صلواتی در ایام ماه محرم

شاید شما هم به فکر افتاده باشید که یک ایستگاه صلواتی برپا کنید اما راه و روش آن را نمی‌دانید. در این مطلب، یک راهنمای کامل برای راه‌اندازی ایستگاه‌های صلواتی در ایام محرم خواهیم داشت.
شنبه، 1 مرداد 1401
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آموزش ساخت و راه‌اندازی ایستگاه صلواتی در ایام ماه محرم
از سال‌ها پیش، همزمان با شروع ماه محرم، تکیه‌ها و هیئت‌های عزاداری در سرتاسر کشور به‌پا می‌شدند. این رسم هنوز هم پابرجاست و دوست‌داران اباعبدلله علیه‌السلام همه ساله با برپایی مراسم عزاداری، ارادت خود را به صاحب این ماه نشان می‌دهند. چند سالی است که در کنار این تکیه‌ها، ایستگاه‌های صلواتی هم برپا می‌شوند. تا قبل از این مردم عزادار در کنار خانه‌های خود میزهایی برای پذیرایی از عزاداران امام حسین علیه‌السلام قرار می‌دادند. حالا این میزها تبدیل به ایستگاه‌های صلواتی شده‌اند. در این ایستگاه‌ها، مردم با چای، شربت و مواد غذایی دیگر پذیرای عزاداران هستند. شاید شما هم به فکر افتاده باشید که یک ایستگاه صلواتی برپا کنید اما راه و روش آن را نمی‌دانید. در این مطلب، یک راهنمای کامل برای راه‌اندازی ایستگاه‌های صلواتی در ایام محرم خواهیم داشت.
 

برپایی خیمه عزاداری

اولین قدم برای راه‌ا‌ندازی ایستگاه صلواتی، برپایی خیمه و زدن داربست است. برای زدن داربست باید با توجه به ابعاد محل مورد نظر، میله‌ها و بست‌های فلزی تهیه کرده و چارچوبی برای قراردادن خیمه آماده کنید. این داربست‌ها را می‌توانید از کسانی که نصاب داربست هستند تهیه کنید. چادرهایی که برای روی این داربست‌ها نیاز دارید بهتر است از جنس برزنت باشد. چادرهای برزنتی، در برابر خاک، باد و باران مقاومت دارند. در قسمت داخل خیمه می‌توانید از پارچه‌های مشکی از جنس‌های مختلف برای پوشاندن فضا استفاده کنید. در مرحله بعد می‌توانید از پرچم، کتیبه و بنرهایی با اشعار عاشورایی برای دکور اطراف خیمه استفاده کنید. سایت خدمتگزاران یکی از فروشگاه‌های آنلاین معتبر است که می‌توانید برای مشاهده قیمت و خرید انواع کتیبه و پرچم مذهبی به آن مراجعه کنید. در قسمت جلوی ایستگاه خود، یک میز برای قرار دادن لوازم پذیرایی لازم دارید. بهتر است چند صندلی هم برای نشستن افراد حاضر در خیمه قرار دهید تا به وقت خستگی جایی برای استراحت وجود داشته باشد. در کنار خیمه شما حتما نیاز به یک شیر آب دارید تا بتوانید ظروف را با کمک آن بشویید.
 

لوازم پذیرایی در ایستگاه صلواتی

لوازم پذیرایی در ایستگاه صلواتی با توجه به اینکه قرار است چه برنامه‌ای داشته باشید، متفاوت است. بهتر است هر کدام از این لوازم را به صورت کامل داشته باشید تا در روند پذیرایی دچار مشکل نشوید.

اگر قرار است با چای از عزاداران پذیرایی کنید به این لوازم نیاز دارید:

سماور: برای دم‌آوری چای، نیاز به سماورهای بزرگ داریم. این سماورها که عموما گازی هستند، گنجایش حداقل ۲۰ لیتر آب را دارند. به این ترتیب مقدار زیادی چای را با آن می‌توان تامین کرد.

پاسماوری: در کنار سماور معمولا به قوطی‌هایی برای بعضی مواد نیاز دارید که اصطلاحا به آن پاسماوری می‌گویند. در این قوطی‌ها می‌توانید طعم‌دهنده‌های مختلف چای مانند دارچین، هل،‌ گل سرخ و بهارنارنج داشته باشید.

کتری: در کنار سماور باید یک کتری هم داشته باشید تا بتوانید برای انتقال آب‌جوش سماور استفاده کنید. در عین حال مواقعی که آب سماور به سرعت جوش نیاید، کتری به دلیل ابعاد کوچ‌تر می‌تواند آب را سریع‌تر به جوش آورد.

قوری: برای دم‌آوری چای نیاز به قوری دارید. در بسیاری از هیات‌ها از قوری‌های رویی یا استیل برای دم‌آوری چای استفاده می‌کنند. این کار صحیح نیست. برای داشتن یک چای باکیفیت، حتما از قوری چینی استفاده کنید. این قوری‌ها در ابعاد مختلف و فرم‌های گوناگون وجود دارند.

آموزش ساخت و راه‌اندازی ایستگاه صلواتی در ایام ماه محرم
استکان: در بسیاری از ایستگاه‌های صلواتی از استکان‌های بلور استفاده می‌کنند. استکان‌های کمرباریک یا دسته‌دار برای هیات، با طرح‌های مذهبی در فروشگاه‌های فروش محصولات مذهبی وجود دارد. بعضی از این استکان‌ها با نعلبکی عرضه می‌شوند.

وسایل تزئین خیمه: برای تزئین خیمه می‌توانید از انواع کتیبه، پرچم، بنر، پارچه مشکی، کتیبه‌های اشک و... استفاده کنید. خرید و نصب پارچه مشکی محرم و سیاه‌پوش کردن خیمه به‌طور کامل، می‌تواند حال و هوای مناسبی به ایستگاه صلواتی دهد. 

لیوان یک‌بار مصرف: این روزها به دلیل وجود بیماری‌های مختلف و البته کم‌بود آب، بسیاری از ایستگاه‌های صلواتی، لیوان یک‌بار مصرف را جایگزین لیوان شیشه‌ای کرده‌اند. لیوان‌های یک‌بار مصرف از جنس کاغذ و با طرح‌های مخصوص محرم طراحی شده‌اند.

قندان: معمولا برای قند در ایستگاه‌های صلواتی از قندان‌های خیلی بزرگ استفاده می‌کنند. این قندان‌ها معمولا با طرح‌ها و نام‌های مذهبی تزیین شده‌اند.

ظرف‌های مخصوص خرما یا حلوا: در کنار چای، معمولا سینی حلوا یا خرما برای پذیرایی از عزاداران قرار دارد. این سینی‌ها با توجه به سقف هزینه‌های شما می‌تواند از جنس استیل، چینی یا حتی یک‌بار مصرف باشد..

قابلمه: یک قابلمه بزرگ برای ترکیب کردن شربت با آب و یخ هم نیاز دارید.

سینی: برای چای و شربت هردو، نیاز به سینی برای پذیرایی دارید. این سینی‌ها اگر قرار باشد روی میز ایستگاه شما باشد، از جنس‌های مختلفی مانند استیل،‌ بلور، پلاستیک و حتی یک‌بار مصرف است. اما اگر قرار باشد شما لیوان‌های چای یا شربت را به میان عزاداران ببرید، بهتر است از سینی‌های مخصوص هیات استفاده کنید. این سینی‌ها دارای حفره‌هایی برای قرار دادن لیوان است

تزیینات روی میز: برای تزیین میز جلوی ایستگاه صلواتی، می‌توانید از رومیزی‌های مخمل یا ترمه استفاده کنید. ابعاد این رومیزی‌ها بستگی به ابعاد میز شما دارد. روی میز می‌توانید از شمعدان، قاب عکس یا گلدان هم استفاده کنید. شمعدان‌های کوتاه یا بلند، شمعدان‌های برقی یا حتی شمع‌هایی که نیازی به شمعدان ندارند برای روی میز ایستگاه پیشنهاد می‌شوند. فقط مراقب باشید که محل قرارگرفتن آن در معرض برخورد با دست افراد نباشد.

ضبط صوت: یک ضبط صوت با چند باند هم در ایستگاه خود نیاز دارید. از نوحه‌ها یا سخنرانی‌های مذهبی در این قسمت می‌توانید استفاده کنید. صدای باندهای ضبط نباید به حدی باشد که باعث آزار مردم شود.

منقل اسفند: یک منقل کوچک برای آماده کردن اسفند داشته باشید. در بازه‌های زمانی مختلف، مقداری اسفند در این منقل ریخته و با عطر آن، فضا را معطر کنید.

سطل زباله: حتما در کنار ایستگاه صلواتی خود،‌یک سطل بزرگ قرار دهید تا مردم بتوانند لیوان یا زباله‌های خود را درون آن بریزند. سطل‌های مخصوص لیوان یک‌بار مصرف برای همین منظور طراحی شده‌اند.

روشنایی خیمه: برای روشنایی خیمه، از نورهای خیلی تند استفاده نکنید. مصرف زیاد برق در این شب‌ها با اصل هدف شما سازگار نخواهد بود. از لامپ‌های کم‌مصرف برای روشن کردن فضای خیمه استفاده کنید. در کنار ان‌ها می‌توانید از ریسه‌های ال‌ای‌دی یا ریسه‌های لامپی هم استفاده کنید.
 

نکاتی که برای بهتر شدن فعالیت ایستگاه صلواتی باید بدانید

برای اینکه فضا حال و هوای مناسبی داشته باشد، از کتیبه‌ها و پرچم‌های مناسب محرم استفاده کنید. کتیبه‌هایی که روی آن‌ها اشعار عاشورایی یا احادیث امام حسین علیه‌السلام نوشته شده، اتخاب‌های مناسبی برای ایستگاه صلواتی شما هستند. این روزها خرید کتیبه محرم بسیار آسان شده و با مراجعه به فروشگاه‌های اینترنتی می‌توانید کتیبه و طرح مورد نظر خودتان را تهیه کنید.

آموزش ساخت و راه‌اندازی ایستگاه صلواتی در ایام ماه محرم 
* وسایلی که برای پذیرایی استفاده می‌کنید، باید تمیز و با کیفیت باشند.

* در هنگام کار از دستکش یک‌بار مصرف استفاده کنید. این کار به مهمانان شما این اطمینان را می‌دهد که برای شما نظافت بسیار مهم است.

* لیوان‌ها، قوری، سینی و وسایلی که با آن پذیرایی می‌کنید را تمیز شسته حتما خشک کنید.

* داشتن چند دستمال، برای تمیز کردن فضای اطراف، خشک کردن لوازم و احیانا گرفتن دسته قوری داغ لازم است.

* از مواد با کیفیت استفاده کنید. چای خوش‌طعم، شربت خوش‌طعم و دیگر موارد پذیرایی شما باید در شان مهمانان اباعبدالله باشند. از طعم دهنده‌های خوب برای این منظور می‌توانید استفاده کنید.

* قبل از دم کردن چای، آن را با آب سرد بشویید. شستن چای باعث می‌شود که خاکی که معمولا روی چای خشک وجود دارد از بین رفته و چای با کیفیت بهتر و طعم بهتری دم خواهد کشید.

* هل را قبل از انداختن در داخل قوری بشکنید. از چوب دارچین مناسب و خوش عطر برای چای خود استفاده کنید.

* وقتی چای را به اندازه کافی در قوری‌ها دم کردید، سماور را پر از آب کنید. در مدتی که چای شما دم بکشد،‌ آب سماور هم جوش خواهد آمد. قبل از پر کردن سماور، دقت کنید که حتما مقداری آب‌جوش در یک کتری بزرگ یا یک فلاسک بزرگ داشته باشید تا در این فاصله آب جوش داشته باشید. با دم کشیدن چای، آب سماور هم جوش آمده و شما از همه چیز به مقدار نیاز دارید.

* در کنار چای و شربت، می‌توانید در ایستگاه صلواتی خود، سیب زمینی پخته همراه با گلپر و نان، حلوا، خرما، شیرینی، کیک‌های کوچک، شیر، شیرکاکائو و بسیاری خوراکی‌های دیگر متناسب با فصل داشته باشید.


سخن آخر
راه‌اندازی ایستگاه صلواتی شاید در نگاه اول کار آسانی باشد. اما واقعیت این است که این کار مستلزم توجه و تجربه است. حتما از دوستانی که در این زمینه تجربه دارند کمک بگیرید. برای گرفتن مجوز ایستگاه صلواتی خود، باید از قوانین مطلع شوید. شهرداری، امور مساجد یا بسیج برای اعطای این مجوزها در نظر گرفته می‌شوند. برای تهیه وسایل لازم برای ایستگاه صلواتی یک لیست تهیه کنید و قبل از راه‌اندازی بودجه آن‌را برآورد کنید. برای خرید وسایل مورد نیاز ایستگاه صلواتی می‌توانید از سایت‌ها و فروشگاه‌‎های آنلاین این حوزه مانند فروشگاه خدمتگزاران کمک بگیرید. این فروشگاه تنوع بسیار خوبی برای تمامی این محصولاتی که نیاز دارید را در اختیار شما قرار می‌دهند. در مدت زمانی کوتاه، تیم فروشگاه لیست شما را تکمیل کرده و به آسانی به دست شما خواهند رساند. امید که عزاداری‌های شما مورد قبول حضرت حق قرار بگیرد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.