گل برگ انجیری؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری

گیاه برگ انجیری،این گیاه زیبا و دوست داشتنی با برگ های سبز و براقی که دارد در سرتاسر دنیا طرفداران زیادی دارد.نام دیگر گیاه برگ انجیری اَژبُن است ، این گیاه با برگ های بزرگ و قلبی شکلی که دارد زمانی که پیر میشود از سوراخ هایی شبیه به پنیر سوئیسی پوشیده می شود .
سه‌شنبه، 25 مرداد 1401
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: کیمیا صادقی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
گل برگ انجیری؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری
نام گل برگ انجیری
نام انگلیسی Swiss cheese plant
نام علمی Monstra Deliciosa
زادگاه جنگل های بارانی جنوب مکزیک و کلمبیا

گیاه برگ انجیری گیاهی است آپارتمانی و بسیار زیبا که بیشتر برای دکوراسیون و زیبا سازی منزل استفاده می شود.

این گیاه زیبا و دوست داشتنی با برگ های سبز و براقی که دارد در سرتاسر دنیا طرفداران زیادی دارد. زادگاه این گیاه پرطرفدار جنگل های بارانی جنوب مکزیک و کلمبیا می باشد ،  گیاه برگ انجیری در زادگاهش به خاطر داشتن شرایط مناسب ارتفاع برگ هایش به 30 متر نیز می رسد .

 برگ های این گیاه زیبا شبیه به برگ انجیر است و دارای شکاف ها و سوراخ های طبیعی، که معمولا این شکاف ها بعد از به بلوغ رسیدن کامل گیاه ایجاد می شود و علت بوجود آمدن این شکاف ها این است که گیاه در برابر باد و باران آسیب نبیند و نشکند. برای رشد بهتر برگ های این گیاه بهتر است که گیاه را به یک چوب با خزه ببندیم و حواستان باشد که ریشه های گیاه را قطع نکنید و اگر از این گیاه در کنار دیوار نگهداری می کنید هر چند روز یک بار آن را به سمت نور بچرخانید تا نور خورشید به تمام برگ هایش برسد .

نام دیگر گیاه برگ انجیری اَژبُن است ، این گیاه با برگ های بزرگ و قلبی شکلی که دارد زمانی که پیر میشود از سوراخ هایی شبیه به پنیر سوئیسی پوشیده می شود .

گونه های فیلودندرون با برگ های پهن و بریدگی های عمیق دوستدار هوای گرم و مرطوب هستند و با تغییر درجه ی حرارت به خوبی کنار می آیند و ریشه های هوایی این گیاه برای تغذیه ی بهتر نیاز به تکیه گاه خزه دار دارند.

زادگاه گیاه برگ انجیری فر آمریکای جنوبی است مثل کشورهای مکزیک، پاناما و جنگل­های استوایی، که در این مناطق معمولا هوا گرم و مرطوب و بارانی است و برای این گیاهان بسیار مناسب است. همچنین دیده شده که این گیاه زیبا و دوست داشتنی در شرایط بومی خودش میوه هم می دهد و برگ هایش به یک متر نیز میرسد ، میوه ی این گیاه شبیه موز و به رنگ سبز و سفید است که حدودا 15 سانتیمتر طول دارد.

جالب است بدانید که گیاه برگ انجیری دارای 50 گونه است که تمامی آن ها دارای برگ هایی پهن و بزرگ و سبز رنگ با ریشه های رونده می باشد.
 

انواع برگ انجیری

گل برگ انجیری؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری

این گیاه جذاب و دوست داشتنی که طرفداران زیادی را به خودش جذب کرده دارای انواع مختلفی است و برای تزئین خانه و محل کار گزینه بسیار مناسبی است.

  این گیاه فوق العاده جزء خانواده Araceae  است و بومی مناطق گرمسیری مکزیک است.

در این قسمت 12 نوع از این گیاه را معرفی خواهیم کرد:
 
  1) Monstera deliciosa یا برگ انجیری مونسترا

گل برگ انجیری؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری

این نوع برگ انجیری از جمله اولین گونه هایی بوده که وارد ایران شده است و بسیار مورد استقبال قرار گرفته است . گیاه برگ انجیری مونسترا دارای برگ های سبز بزرگ و بسیار زیبا است که روی برگ هایش برش هایی وجود دارد که زیبایی این گیاه را دو چندان کرده و باعث معروف شدنش شده است. روش نگهداری این گیاه بسیار ساده است و به راحتی می توان از آن در منزل و یا محل کار نگهداری کرد به این صورت که آبیاری گیاه به طور منظم انجام شود و رطوبت کافی در محیط برایش فراهم شود و گیاه را در جایی قرار دهیم که از نور مناسب برخوردار باشد ، در این شرایط گیاه رشد خوبی خواهد داشت و گاهی ارتفاع گیاه تا چند متر نیز می رسد.

جالب است بدانید اگر نور گیاه کافی نباشد شیاری داخل برگ تشکیل نمی شود و از زیبایی گیاه ما کاسته می شود ، و اما برای تکثیر این گیاه ما میتوانیم به روش هایی مثل ریشه هوایی، قلمه ساقه و تقسیم بوته گیاه برگ انجیری مونسترا را زیاد کنیم.
 
2) برگ انجیری فر

گل برگ انجیری؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری

برگ انجیری فر یکی از گونه های خاصی است که به خاطر برگ های زیبایش جذابیت فراوانی دارد، نگهداری و پرورش این گیاه بسیار ساده و شبیه به برگ انجیری معمولی است به این صورت که این گیاه زیبا خاک های سبک را دوست دارد و آبیاری آن به صورتی باشد که هر زمان خاک آن تا عمق ۲ الی ۳ سانتی متر خشک شد آبیاری شود و نور کافی به تمام قسمت های گیاه برسد و یک نکته بسیار مهم در مورد این گیاه این است که گیاه برگ انجیری دوستار رطوبت است و سعی کنید رطوبت حداقل 50 تا 70 درصدی برایش فراهم کنید .

اگر گیاه برگ انجیری فر شرایط  خاک مناسب، آبیاری به موقع و رطوبت برایش فراهم شود می تواند تا ارتفاع 180 سانتی متر هم رشد کند.
 
3) برگ انجیری حصیری یا پتوس حصیری

گل برگ انجیری؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری

گیاه برگ انجیری حصیری که در ایران به پتوس حصیری نیز معروف است یکی دیگر از انواع برگ انجیری است که بخاطر داشتن سوراخ هایی روی برگ هایش طرفداران زیادی دارد ، این گیاه زیبا و دوست داشتنی را می توان در منزل و یا محل کار هم به صورت گلدان آویز و هم در گلدان نگهداری کرد.
 
نام علمی این گیاه Monstera adansonii است و به پنیز سوئیسی نیز معروف است.

برای نگهداری این گیاه جذاب ، به خاکی سبک با زهکشی بالا، آبیاری متوسط  و دمایی بین 18 تا24 درجه سانتی گراد نیاز است و مهمتر از همه فراهم کردن رطوبت  50 درصدی برای رشد بهتر این گیاه است.

برای آبیاری گیاه برگ انجیری حصیری بهتر است زمانی که خاک آن تا عمق 2 تا 3 سانتی متری خشک شد آبیاری مجدد انجام شود ولی با بالا رفتن دما و گرم شدن محیط گیاه به آبیاری و رطوبت بیشتری نیاز دارد. این گیاه زیبا را بهتر است در مکانی قرار دهید که نور آن فیلتر شده باشد و مستقیم نباشد زیرا نور زیاد و شدید باعث سوختگی برگ ها می شود.
 
 
4) برگ انجیری کنتیایی

گل برگ انجیری؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری

گیاه برگ انجیری کنتیایی از نوع بالا رونده است و به تازگی وارد کشورمون شده است و زادگاه این گیاه زیبا چین و شبه قاره هند و  است . Rhaphidophora decursiva نام بومی این گیاه 
جالب است بدانید که این گیاه در مناطق بومی به درخت های کناری خودش می چسبد و رشد می کند و اندازه برگ های سبز بالغ آن به 100 سانتی متر نیز می رسد.

برای نگهداری این گیاه باید شرایطی را فراهم کرد از جمله دمای محیط که بهتر است حداقل ۱۸ درجه سانتی گراد باشد زیرا این گیاه در دمای پایین را نمی تواند دوام بیاورد .  برگ انجیری کنتیایی به آبیاری متوسط نیاز دارد و سعی کنید رطوبت مورد نیاز گیاه را برایش فراهم کنید البته ابن گیاه زیبا در هر خاکی رشد می کند اما بهتر است با استفاده از کود خاک آن را غنی کنیم تا رشد بهتری داشته باشد .
 
5) برگ انجیری مینیاتوری

گل برگ انجیری؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری

یکی دیگر از انواع برگ انجیری که خیلی خاص و زیباست برگ انجیری مینیاتوری نام دارد ، برگ های این نوع برگ انجیری بسیار شبیه به مونسترا می باشد با این تفاوت که شکاف های روی برگ انجیری مینیاتوری تا انتهای برگ کشیده شده ، روش نگهداری برگ انجیری مینیاتوری به این صورت است که آبیاری این گیاه باید به طور منظم انجام شود البته زمانی که سطح خاک خشک شد باید آبیاری بعدی انجام شود و اینکه گیاه مینیاتوری را نباید زیر نور مستقیم خورشید قرار داد زیرا این گیاه به نور خیلی زیاد حساس است و از بین می رود ، سعی کنید این گیاه زیبا را در محیطی که  دمای آن ثابت باشد نگهداری کنید یعنی دما نه خیلی بالا و نه خیلی پایین باشد.
 
6) برگ انجیری ابلق یا واریگاتا

گل برگ انجیری؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری

برگ انجیری ابلق همانطور که از اسمش پیداست برگ هایی دو رنگ به رنگ های سفید و سبز دارد و همین متمایز بودنش نسبت به انواع دیگر باعث شده که بیشتر مورد توجه قرار بگیرد و از نظر قیمت نسبت به سایر برگ انجیری ها گران تر است . این نوع از برگ انجیری را باید در محیطی قرار داد که  در طول روز حدود 8 تا 10 ساعت  نور زیادی دریافت کند. برای رشد هرچه بهتر و بیشتر گیاه باید آن را در دمای بین 18 تا 24 درجه سانتی گراد نگه داشت ونکته بسیار مهم اینکه رطوبت لازم برای این گیاه باید 60 تا 70 درصد باشد. گیاه برگ انجیری ابلق می تواند تا دمای 10 درجه سانتی گراد  را نیز می تواند تحمل کند و بهتر است برای غبار پاشی این گیاه حتما صبح یا عصر اقدام کنید .
 
 7)Standleyana یا گیاه پنج سوراخ
  یکی دیگر از انواع متفاوت برگ انجیری Standleyana است که دارای برگ هایی جالب و فوق العاده زیبا است.

گل برگ انجیری؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری

 این گیاه برگ هایی سبز، کشیده ،شفاف و کاملا سفت با لکه های سفید زیبا دارد و با اینکه هیچ سوراخی روی برگ هایش وجود ندارد به آن گیاه پنج سوراخ نیز می گویند . این گیاه زیبا را باید در مکانی که نور متوسط دارد و یا سایه است نگهداری کنیم از این رو نسبت به گونه های دیگرش کمی متفاوت است.
 
8) برگ انجیری مونسترا دوبیا

گل برگ انجیری؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری

در اینجا با نوع دیگری از برگ انجیری به نام مونسترا دوبیا آشنا می شویم این گیاه دوست داشتنی برگ هایی سبز رنگ  به شکل قلب و ساقه هایی کوتاه  به رنگ سبز تیره دارد البته این زمانی است که هنوز گیاه ما بالغ نشده است ، با رشد گیاه به مرور زمان رگ برگ هایی روی گیاه نمایان می شود و در مرحله جوانی برگ به رنگ خاکستری نقره ای در می آید و زمانی که گیاه به بلوغ کامل می رسد برگ ها به رنگ سبز تیره در می آیند.
 
9) Monstera Siltepecana برگ انجیری سیلپکانا

گل برگ انجیری؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری

یکی از انواع کمیاب برگ انجیری نوع سیلپکانا است که شکاف های قطره ای شکلی در اطراف رگه ی اصلی  برگ دارد. این برگ ها در حالت ابتدایی سفت و جامد هستند و زمانی که این برگ ها به جوانی می رسند شکل آن ها نیزه ای و نقره ای رنگ می شود و داخل برگ ها رگبرگ هایی سبز و عمیق نمایان است و اما زمانی که گیاه بالغ می شود برگ ها کاملا تغییر شکل می دهند و پهن به رنگ سبز تیره  در می آیند.
 
10) برگ انجیری دلیسیوسا

گل برگ انجیری؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری

یکی دیگر از انواع برگ انجیری که محبوبیت زیادی دارد و زادگاهش مناطق گرمسیری است دلیسیوسا است، این گیاه برگ هایی سبز و بزرگ چرمی شکل با شکاف های عمیق دارد که گاهی ارتفاع این گیاه در زادگاهش به 9 متر هم می رسد  و جزء گیاهان بالا رونده محسوب می شود و در برابر نور مستقیم خورشید به راحتی دوام می آورد ، دلیسیوسا رشد زیادی دارد و با شکاف های زیبایی که روی برگ هایش دارد خیلی به مونسترا بوسینیا شبیه است با این تفاوت که شاخه های دلیسیوسا ناصاف است و تمایل دارد از محل اتصال برگ به ساقه جوش بخورد و همین باعث زیبایی این گیاه شده است.
 
11) برگ انجیری ریزیا Adansonii (انگور پنیر سوئیسی)

گل برگ انجیری؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری

این گیاه زیبا با این سوراخ های درشت توری شکل، برگ انجیری ریزیا است که نسبت به انواع خود جثه ی کوچکتری دارد با این حال اگر در شرایط محیطی خوبی قرار بگیرد ارتفاع آن تا 4 متر نیز می رسد. این گیاه زیبا را بیشتر به عنوان یک گیاه رونده استفاده می کنند و هر چقدر سن این گیاه بالاتر برود شکل آن تغییر می کند.
 
 12) برگ انجیری گونهMonstera Obliqua 
این نوع برگ انجیری که گونه نام دارد یکی از انواع کمیابی است که دارای برگ های حساس و شکننده است و به راحتی در گل فروشی ها پیدا نمی شود و بیشتر در باغ های گیاه شناسی یافت می شود.
 

با روش تکثیر برگ انجیری آشنا شوید

این گیاه زیبا و دوست داشتنی را می توان به راحتی از سه روش تکثیر کرد :

1) کاشت بذر
2) خوابانیدن ریشه های هوایی
3) تکثیر از طریق قلمه زنی ساقه

1) تکثیر گیاه برگ انجیری از طریق کاشت بذر کمی سخت است و زمان زیادی می خواهد ، با این حال اگر می خواهید از طریق کاشت بذر این گیاه اقدام کنید در ابتدا بذر آن را از گلخانه ها تهیه کنید و در گلدانی که خاک کمپوست دارد بکارید و گلدان را در شرایط نگهداری مناسب قرار دهید تا زمانی که بذرها شروع به جوانه زدن کنند و بعد از بزرگ شدن می توانید آن را به گلدان بزرگتر و یا جدیدی منتقل کنید.

گل برگ انجیری؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری

2) این گیاه دوست داشتنی را اگر بخواهیم از طریق خوابانیدن ریشه های هوایی تکثیر کنیم باید ریشه های هوایی را همانطور در داخل خاک قرار دهیم و آبیاری کنیم و به هیچ عنوان از گیاه مادر جدا نکنیم، در این مقطع صبر می کنیم  تا زمانی که گیاه جدیدی رشد کند بعد می توانیم آن گیاه جدید را جدا کرده و در گلدانی جدا قرار دهیم. جالب است بدانید که این گیاه زیبا با همین ریشه های هوایی مواد غذایی را جذب می کند و حتی برای رشد بهتر این گیاه می توان از خزه نیز استفاده کرد و آن ها را دور خزه پیچید.

گل برگ انجیری؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری

3) یکی دیگر از روشهایی که میتوان گیاه برگ انجیری را تکثیر کرد، روش قلمه گیری از ساقه است که جزء بهترین روش ها برای تکثیر این گیاه است وسریعتر به نتیجه می رسد. بهترین زمان برای قلمه زدن و ریشه دار کردن این گیاه در فصول رشد است و برای قلمه گیری از ساقه باید قلمه را از جایی که دارای ریشه ی  هوایی و یا گره است و یک برگ نیز دارد جدا کرد . فقط حواستان باشد که برگ حتما گره داشته باشد در غیر این صورت برگ خشک و زرد می شود و از بین می رود.

 
 چند نکته مهم که باید درباره پرورش گیاه برگ انجیری بدانید :
این گیاه زیبا باید به طور منظم آبیاری شود در غیر این صورت شاهد خشک شدن و چروکیده شدن برگ های آن خواهیم بود.

اگر میزان آبیاری گیاه برگ انجیری زیاد باشد باعث می شود برگ های گیاه ما در ابتدا به رنگ زرد و بعد به رنگ قهوه ای در آید. در هنگام آبیاری مطمئن شوید که خاک گلدانتان از زهکشی مناسبی برخوردار است و نکته دیگر اینکه تا هنگامی که سطح خاک خشک نشده گیاه را دوباره آبیاری نکنید .

کوددهی به این گیاه هر چند وقت یک بار باعث می شود برگ های گیاه خیلی شاداب و سبز شوند و گیاه رشد بهتری داشته باشد.

گیاه را در محیطی سرد قرار ندهید زیرا باعث ایجاد لکه های سیاه روی برگ ها می شود.

حواستان باشد گیاه را در محیطی قرار دهید که به گیاه ضربه نخورد زیرا باعث شکسته شدن برگ ها می شود و ظاهری نازیبا به گیاه می دهد.

اگر گیاه برگ انجیری شما رشد نمی کند و تکثیر نمی شود نشان دهنده آن است که گیاه نور کافی دریافت نمی کند و باید جای آن را تغییر داد.

اگر نوک برگ های گیاه شما به رنگ قهوه ای درآمد بدانید که گیاه دچار کمبود آب است و باید آبیاری منظم انجام شود ، اما گاهی لکه های قهوه ای رنگی در وسط و یا کناره های برگ پدید می آید که این نشان می دهد شما هنگامی که گیاه در معرض نور خورشید بوده غبار پاشی انجام داده اید و این قطرات آب در معرض خورشید خاصیت ذره بینی پیدا کرده و باعث سوختن برگ ها شده است.

بهتر است قسمت زیرین برگ هایی را که تغییر رنگ داده اند را چک کنید و اگر دارای تارعنکبوت بود باید از آفت کش کنه ریز استفاده کنید و هر دو هفته یکبار آن را در زیر برگ ها تکرار کنید تا کاملا از بین برود.

آفت دیگری که باعث آسیب به گیاه می شود زخم های سفید پنبه ای شکل است که روی برگ ها دیده می شود ، در چنین مواقعی باید از سم حشره کش استفاده کرد و بهتر است هفته ای یک بار این کار انجام شود.
 

تکثیر گیاه برگ انجیری

یکی از راه های بسیار ساده برای ازدیاد کردن و تکثیر گیاه برگ انجیری این است که گیاه را هرس کنیم و قسمت بزرگتری از ساقه را می بریم و به ان رطوبت و مواد مغذی برسانیم تا گیاه شروع به ریشه زنی کند .

یکی دیگر از روش های تکثیر برگ انجیری استفاده از ریشه های هوازی است که روی ساقه گیاه رشد می کند ، در این جا باید ساقه را از زیر ریشه های هوازی قطع کرد و آن را در آب قرار داد تا ریشه های جدید رشد کنند ، بعد از آن قلمه ها آماده اند تا در خاک کاشته شوند.


گل برگ انجیری؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری 

نحوه نگهداری:

 
1. میزان نور مورد نیاز
گیاه برگ انجیری، این گیاه زیبا و دوست داشتنی از جمله گیاهان گرمسیری است و در مکان هایی که نور زیاد اما غیر مستقیم داشته باشد به خوبی رشد می کند. اما اگر گیاه در معرض نور مستقیم قرار بگیرد برگ هایش دچار سوختگی می شود و از بین می رود. البته این گیاه زیبا میتواند نور کم را نیز تحمل کند ولی رشد زیادی نخواهد داشت.

میزان نور در مورد گیاه مونسترا کمی متفاوت است و اگر این گیاه را درجایی که نور کمی داشته باشد نگهداری کنیم به مرور برگ های آن زرد می شود و از بین می رود بنابراین گیاه مونسترا را باید در مکانی که نور کافی دارد قرار دهید.
 
گل برگ انجیری؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری
 
2. آبیاری گیاه برگ انجیری
گیاه برگ انجیری از جمله گیاهانی است که خاک مرطوب را دوست دارد ودر این محیط بهتر و بیشتر رشد می کند. آبیاری این گیاه زیبا باید به طور منظم انجام شود به طوری که اگر 5 سانت سطح بالای خاک خشک بود باید گیاه را آبیاری کرد حواستان باشد که خاک گیاه کامل خشک نشود زیرا باعث می شود برگ های گیاه شروع به ریزش کند . البته حواستان باشد که گیاه را نیز بیش از حد آبیاری نکنید زیرا باعث می شود لبه های برگ قهوه ای رنگ و زرد و خشک شود.  برای سنجیدن رطوبت گیاه می توان از رطوبت سنج و یا حتی انگشت خود نیز استفاده کنید . اگر برای این گیاه زیبا جزیره درست کنید رطوبت بیشتری به گیاه می رسد .

گل برگ انجیری؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری
 
3. خاک مناسب
خاکی که برای گیاه برگ انجیری استفاده می کنیم باید از زهکشی بالایی برخوردار باشد تا هنگام آبیاری، آب به خوبی از آن عبور کند  و خارج شود و علاوه بر خاک نیز باید گلدان مناسبی برای این گیاه استفاده کنید که در انتهای آن سوراخهایی داشته باشد که آب بتواند به راحتی تخلیه شود این شرایط باعث می شود گیاه ما رطوبت کافی را داشته باشد و رشد بهتری کند البته حواستان باشد زمانی که آبیاری می کنید مقداری از آب در ظرف زیر گلدان جمع می شود که باید آن را خالی کنید تا باعث پوسیدگی ریشه گیاه نشود.
 
4. رطوبت مناسب برای گیاه
همانطور که گفته شد این گیاه دوست داشتنی عاشق رطوبت است و به همین خاطر باید شرایطی برای گیاه برگ انجیری محیا کرد که رطوبت لازم را دریافت کند تا رشد مناسبی داشته باشد . برای تامین رطوبت این گیاه بهتر است گیاه خود را هر روز  با اسپری به صورت مه پاش رطوبت رسانی کنیم ، البته بهتر است این کار صبح خیلی زود و یا عصر که آفتاب نباشد انجام شود و یک راه دیگر استفاده از دستگاه بخار است که می توان در خانه از آن استفاده کرد. روش دیگری که می توان رطوبت رسانی به گیاه را انجام داد درست کردن جزیره برای گیاه است به این صورت که مقداری سنگ ریزه در بشقاب زیرین گلدان می ریزیم و گلدان را روی سنگ ریزه ها قرار می دهیم و روی سنگ ریزه ها به قدری آب می ریزیم که با کف گلدان تماس نداشته باشد ، به این ترتیب آب موجود کم کم تبخیر شده و رطوبت لازم به گیاه می رسد.

گل برگ انجیری؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری
 
 5. دمای مناسب برای گیاه
گیاه برگ انجیری گیاهی است که دمای گرم البته به دور از نور مستقیم خورشید را دوست دارد و همین باعث شده که در بین گل های آپارتمانی از محبوبیت بیشتری برخوردار باشد، این گیاه دوست داشتنی در دمای خانه در شرایطی که رطوبت آن حفظ شود به خوبی رشد می کند . اما گیاه برگ انجیری  دمای پایین و سرد را دوست ندارد بنابراین گیاه خود را در خانه در جایی قرار دهید که باد سرد نزند زیرا باد سرد باعث از بین رفتن گیاه ما می شود.
 
6. تعویض گلدان گیاه مونسترا
تعویض گلدان برگ انجیری بهتر است هر دو سال یک بار انجام شود زیرا این گیاه رشد سریعی دارد و برای رشد بهتر ریشه ها و برگ ها نیاز به فضای بیشتر نیز دارد .
 
گل برگ انجیری؛ از معرفی انواع آن تا کاشت و نگهداری
 
7. کوددهی به گیاه برگ انجیری
کوددهی گیاه برگ انجیری باید در فصل های رشد گیاه یعنی بهار و تابستان ماهی یک بار انجام شود تا گیاه رشد مناسب را داشته باشد اما در فصل های پائیز و زمستان که گیاه در حال استراحت است اصلا کوددهی برای گیاه نباید انجام شود .


منبع: سایت خانه و خانواده راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.